Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.
När de blir 30 år blir det gratis
Nä, dom fortsätter skicka en avgift på 65kr/år...
men ändå billigare än en elbil
Men inte lika billigt som en ”miljödiesel”...
Den kostar 0kr.
Har de inte admavgift ens?
Hade för mig att registreringsavgiften alltid måste betalas?
Och en veteran behöver du inte besikta... där sparar du ännu mer
Senast redigerad av Bruno, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.
Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:
- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Ja denna regen är mycket bra.. Jag kör alltid i D lägen på min id3.
Men inte lika billigt som en ”miljödiesel”...
Den kostar 0kr.
Har de inte admavgift ens?
Hade för mig att registreringsavgiften alltid måste betalas?
Och en veteran behöver du inte besikta... där sparar du ännu mer
Nej. 0kr på miljödiesel i 5år var det. Kostar ingenting.
Till och med registreringsavgiften vill man bjuda på som tack för att jag valde rätt bil. Efter dom 5 åren blir även skatten ganska låg.
Bara 1259kr.
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.
Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:
- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Fungerar inte Teslor (och ID3 i B-läget) så redan nu? Förvånande, min e-Niro genererar gradvis mer ju mer man släpper på gasen. Jag var övertygad om att det var likadant med alla elbilar.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.
Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:
- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Fungerar inte Teslor (och ID3 i B-läget) så redan nu? Förvånande, min e-Niro genererar gradvis mer ju mer man släpper på gasen. Jag var övertygad om att det var likadant med alla elbilar.
Jo, det är precis som du beskriver tror jag på de allra flesta. Att såfort man släpper lite på gasen så börjar den regenrerera, mer eller mindre. Det jag önskar är att den i första läget inte ska regenerera alls Tänker att det borde vara optimalt förbrukningsmässigt. Att frirullningsläget/spannet är större så att säga. Inte enbart i läget halv gas, typ. Förstår du vad jag menar?
För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.
Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:
- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Fungerar inte Teslor (och ID3 i B-läget) så redan nu? Förvånande, min e-Niro genererar gradvis mer ju mer man släpper på gasen. Jag var övertygad om att det var likadant med alla elbilar.
Jo, det är precis som du beskriver tror jag på de allra flesta. Att såfort man släpper lite på gasen så börjar den regenrerera, mer eller mindre. Det jag önskar är att den i första läget inte ska regenerera alls Tänker att det borde vara optimalt förbrukningsmässigt. Att frirullningsläget/spannet är större så att säga. Inte enbart i läget halv gas, typ. Förstår du vad jag menar?
Ok, så du menar att mappingen av gaspedalen skulle vara annorlunda, och det fanns ett lite större spann där den varken accelererar eller regenererar? Det kan kanske vara en idé. Men jag tycker att man när man lärt sig bilen blir ganska bra på att balansera på gasen så att bilen i princip frirullar om man så önskar.
Det ska bli spännande att testa VW's system när jag får min ID4. e-Niro har också ett automatiskt läge där bilen väljer graden av regenerering utifrån förutsättningarna. Tycker det fungerar sådär faktisk, hoppas VW's system är bättre. Men jag föredrar nog att reglera graden av regenerering själv, med hjälp av gaspedalen.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.
Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:
- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Fungerar inte Teslor (och ID3 i B-läget) så redan nu? Förvånande, min e-Niro genererar gradvis mer ju mer man släpper på gasen. Jag var övertygad om att det var likadant med alla elbilar.
Tesla funkar då på det sättet... hur skulle det annars fungera tänker jag.
Hur kommer det sig att man inte kan beställa en ID3 48kWh än i Sverige, då man kan det i Tyskland och Norge?
När jag var hos bilhandlaren i fredags så visade han priset på id3 pure city så om den inte går att beställa redan så är det nog inte långt borta. Jag vill minnas att priset var 399,000kr.
För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.
Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:
- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Fungerar inte Teslor (och ID3 i B-läget) så redan nu? Förvånande, min e-Niro genererar gradvis mer ju mer man släpper på gasen. Jag var övertygad om att det var likadant med alla elbilar.
Tesla funkar då på det sättet... hur skulle det annars fungera tänker jag.
Som jag skrev i inlägget ovan så regenererar den direkt. Spannet med frirullning borde vara större.
Jag skulle kunna tänka mig att bilen är smart och känner av hur mycket den skall bromsa/regenerera.
svag lutning, då tror jag det är bättre att frirulla än att förlora energi att omvandla till lagrad el. kraftig lutning där man har foten på bromsen = regenerering, ganska kraftig. (hillassist)
panikbromsning = där skall bromsarna gå in. Såg att id4 hade n bilängd längre bromssträcka än volvos (hjärna och hjärta eller vad den heter). dock är det som med abs det skall ske ryckigt.
Jag skulle kunna tänka mig att bilen är smart och känner av hur mycket den skall bromsa/regenerera.
svag lutning, då tror jag det är bättre att frirulla än att förlora energi att omvandla till lagrad el. kraftig lutning där man har foten på bromsen = regenerering, ganska kraftig. (hillassist)
panikbromsning = där skall bromsarna gå in. Såg att id4 hade n bilängd längre bromssträcka än volvos (hjärna och hjärta eller vad den heter). dock är det som med abs det skall ske ryckigt.
Sen hade ID4 europeiska vinterdäck i det testet, medan V90 hade nordiska friktionsdäck. Lite slarvigt av dem att de inte kollade upp det ordentligt. ID4 hade varit än mer överlägsen om den kört på riktiga däck.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Hur kommer det sig att man inte kan beställa en ID3 48kWh än i Sverige, då man kan det i Tyskland och Norge?
När jag var hos bilhandlaren i fredags så visade han priset på id3 pure city så om den inte går att beställa redan så är det nog inte långt borta. Jag vill minnas att priset var 399,000kr.
Jag skulle kunna tänka mig att bilen är smart och känner av hur mycket den skall bromsa/regenerera.
svag lutning, då tror jag det är bättre att frirulla än att förlora energi att omvandla till lagrad el. kraftig lutning där man har foten på bromsen = regenerering, ganska kraftig. (hillassist)
panikbromsning = där skall bromsarna gå in. Såg att id4 hade n bilängd längre bromssträcka än volvos (hjärna och hjärta eller vad den heter). dock är det som med abs det skall ske ryckigt.
Sen hade ID4 europeiska vinterdäck i det testet, medan V90 hade nordiska friktionsdäck. Lite slarvigt av dem att de inte kollade upp det ordentligt. ID4 hade varit än mer överlägsen om den kört på riktiga däck.
Extremt slarvigt måste jag säga. Och i accelerationstestet där de inte gjorde om testet trots att ena herren tryckte på bromsen samtidigt.
Muppigt test. Inte minst pga av den där grabb-gubben med komplex som hela tiden ska svära och skoj-gnälla som en ängslig 15-åring som vill verka tuff.
Ser fram emot riktiga tester.
Jag skulle kunna tänka mig att bilen är smart och känner av hur mycket den skall bromsa/regenerera.
svag lutning, då tror jag det är bättre att frirulla än att förlora energi att omvandla till lagrad el. kraftig lutning där man har foten på bromsen = regenerering, ganska kraftig. (hillassist)
panikbromsning = där skall bromsarna gå in. Såg att id4 hade n bilängd längre bromssträcka än volvos (hjärna och hjärta eller vad den heter). dock är det som med abs det skall ske ryckigt.
Sen hade ID4 europeiska vinterdäck i det testet, medan V90 hade nordiska friktionsdäck. Lite slarvigt av dem att de inte kollade upp det ordentligt. ID4 hade varit än mer överlägsen om den kört på riktiga däck.
Extremt slarvigt måste jag säga. Och i accelerationstestet där de inte gjorde om testet trots att ena herren tryckte på bromsen samtidigt.
Muppigt test. Inte minst pga av den där grabb-gubben med komplex som hela tiden ska svära och skoj-gnälla som en ängslig 15-åring som vill verka tuff.
Ser fram emot riktiga tester.
ID.4 skulle varit helt överlägsen. Varför kommer det inte några fler reportage från de testerdagarna, måste varit fler journalister som testade eller? Väntar även på tester från t ex Norge.
Jag skulle kunna tänka mig att bilen är smart och känner av hur mycket den skall bromsa/regenerera.
svag lutning, då tror jag det är bättre att frirulla än att förlora energi att omvandla till lagrad el. kraftig lutning där man har foten på bromsen = regenerering, ganska kraftig. (hillassist)
panikbromsning = där skall bromsarna gå in. Såg att id4 hade n bilängd längre bromssträcka än volvos (hjärna och hjärta eller vad den heter). dock är det som med abs det skall ske ryckigt.
Sen hade ID4 europeiska vinterdäck i det testet, medan V90 hade nordiska friktionsdäck. Lite slarvigt av dem att de inte kollade upp det ordentligt. ID4 hade varit än mer överlägsen om den kört på riktiga däck.
Extremt slarvigt måste jag säga. Och i accelerationstestet där de inte gjorde om testet trots att ena herren tryckte på bromsen samtidigt.
Muppigt test. Inte minst pga av den där grabb-gubben med komplex som hela tiden ska svära och skoj-gnälla som en ängslig 15-åring som vill verka tuff.
Ser fram emot riktiga tester.
ID.4 skulle varit helt överlägsen. Varför kommer det inte några fler reportage från de testerdagarna, måste varit fler journalister som testade eller? Väntar även på tester från t ex Norge.
Håller med.
Senaste 24h har det iallafall dykt upp några nya genomgångar på Youtube.
(engelsk review)
(engelsk review)
(engelsk snabbgenomgång)
(tyskt test)
(Tyskt test med släp )
(tyskt test)
Är det nån som vet om ID3 kommer ha batterivärmare? Går den att starta före laddningen börjar?
Har nyligen fått hem en Eniro som ska kunna ladda 77kW men det blir i praktiken bara 25kW då man startar ladda för batteriet är för kallt. Den har batterivärmare (2Kw mot Teslas 6kW) men den slås på först när man börjar ladda, inte smart. Tesla bättre, där värmaren slås på i förväg om man sätter supercharger som destination.
Samma fråga men nu ID.4 ingen har svarat tidigare, så ID.3 har nog ingen batterivärmare, dvs gansak dålig i nordiskt klimat med halva året långsam snabbladdning pga kyla. Man ska nog behålla sina gamla Teslor i alla fall.
Är det nån som vet om ID3 kommer ha batterivärmare? Går den att starta före laddningen börjar?
Har nyligen fått hem en Eniro som ska kunna ladda 77kW men det blir i praktiken bara 25kW då man startar ladda för batteriet är för kallt. Den har batterivärmare (2Kw mot Teslas 6kW) men den slås på först när man börjar ladda, inte smart. Tesla bättre, där värmaren slås på i förväg om man sätter supercharger som destination.
Samma fråga men nu ID.4 ingen har svarat tidigare, så ID.3 har nog ingen batterivärmare, dvs gansak dålig i nordiskt klimat med halva året långsam snabbladdning pga kyla. Man ska nog behålla sina gamla Teslor i alla fall.
Finns visst aktiv värmning/kylning utav batteripaketet i ID bilarna, alla MEB bilar.
Senaste 24h har det iallafall dykt upp några nya genomgångar på Youtube.
(engelsk review)
(engelsk review)
(engelsk snabbgenomgång)
(tyskt test)
(Tyskt test med släp )
(tyskt test)
Snubben i den andra videon är rätt så nöjd med ID.4. Jag tror att jag ska sätta den på repeat fram till att bilen levereras
Irländaren i första videon är annu nöjdare - verkar helt lyrisk. Säger att det är den bästa elbilen på marknaden. Plus att den är otroligt tyst. Tystaste bilen han kört. klipp:
Senaste 24h har det iallafall dykt upp några nya genomgångar på Youtube.
(engelsk review)
(engelsk review)
(engelsk snabbgenomgång)
(tyskt test)
(Tyskt test med släp )
(tyskt test)
Snubben i den andra videon är rätt så nöjd med ID.4. Jag tror att jag ska sätta den på repeat fram till att bilen levereras
Irländaren i första videon är annu nöjdare - verkar helt lyrisk. Säger att det är den bästa elbilen på marknaden. Plus att den är otroligt tyst. Tystaste bilen han kört. klipp:
Haha, ser nu att det var den videon jag syftade på. Men ja. Han är galet nöjd. Jag nöjer mig med den recensionen och går nu in i radioskugga till leverans.
Både ID:3, ID:4 och Enyaq har batterivärme på ca 6kW.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Både ID:3, ID:4 och Enyaq har batterivärme på ca 6kW.
Plus att det kommer komma uppdatering som möjliggör förvämning av batteriet direkt från laddbox och förvärmning under färd vid navigation till snabbladdare.
Både ID:3, ID:4 och Enyaq har batterivärme på ca 6kW.
Plus att det kommer komma uppdatering som möjliggör förvämning av batteriet direkt från laddbox och förvärmning under färd vid navigation till snabbladdare.
Frågan är när den uppdateringen kommer. Luktar försening.
Hur kommer det sig att man inte kan beställa en ID3 48kWh än i Sverige, då man kan det i Tyskland och Norge?
När jag var hos bilhandlaren i fredags så visade han priset på id3 pure city så om den inte går att beställa redan så är det nog inte långt borta. Jag vill minnas att priset var 399,000kr.
Hur många mil är det?
Hur stor är kontantinsatsen?
Hur lång tid är det?
Är det garanterat eller inte garanterat restvärde?
Om månadskostnaden är det ända man kollar på när man jämför privatleasing av bilar så lär man knappast hitta det bästa alternativet och det är inte alls säkert att du hittar det billigaste.