VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Holve skrev:
Var och tittade på en Id3a idag. Kvaliteten på stolarna kändes inte okej. Plastig inredning och navigatorn kändes väldigt fossil. Säljaren upplyste mig oxå att Tesla gjorde förlust på varje såld bil och stora investerare hade börjat dra sig ur. Det lutar mer och mer åt en M3
Undrar vad den säljaren fått den informationen om gällande Teslas interna vinstmarginaler.

Oavsett så är det ett väldigt märkligt "argument" att ta upp av en bilsäljare. Var det en fristående säljare, eller någon officiell VW-ÅF?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW I.D

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Eftersom Zalman ju ofta hävdar att fossilbilen är död och att det är en dålig affär eftersom dom strax kommer rasa i värde öppnas det ju möjligheter att snart kunna köpa en modern dieselbil för småpengar att ha som backup.
I US har man ju ofta en pickup som andrabil för lite grovgöra.
Problemet är att man måste betala skatt även om bilen mest står still.
Runt 3000 spänn är väl ingenting om man får bilen skitbilligt som Zalman säger.
Jag betalade 5750 per år för min (första och sista) dieselbil.
Och, ja, den var äldre än 3 år

Finns billigare än så.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW I.D

Inlägg av MWall »

TobbeTesla skrev:
Det står ju i inslaget att skatten för V90 är 8336kr/år?

De första tre åren ja...
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12719
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
TobbeTesla skrev:
Det står ju i inslaget att skatten för V90 är 8336kr/år?

De första tre åren ja...
Precis. Att prisraset ska gå så snabbt att bilarna dumpas bort redan innan dom blivit 3 år tror jag inte ens Zalman hävdat. Jag menar en 4-5år gammal fossilbil.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW I.D

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Eftersom Zalman ju ofta hävdar att fossilbilen är död och att det är en dålig affär eftersom dom strax kommer rasa i värde öppnas det ju möjligheter att snart kunna köpa en modern dieselbil för småpengar att ha som backup.
I US har man ju ofta en pickup som andrabil för lite grovgöra.
Problemet är att man måste betala skatt även om bilen mest står still.
Runt 3000 spänn är väl ingenting om man får bilen skitbilligt som Zalman säger.
Vad är skitbilligt/småpengar för en några år gammal bil?
Sedan kostar det drygt 4000:- per år för parkera på gatan. Nej, någon "backupbil" är verkligen inte aktuellt för oss.
Ett tag hade vi en BMW Z3, dock inte som backup, och definitivt inte en diesel. 8-)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4475
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

MWall skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Eftersom Zalman ju ofta hävdar att fossilbilen är död och att det är en dålig affär eftersom dom strax kommer rasa i värde öppnas det ju möjligheter att snart kunna köpa en modern dieselbil för småpengar att ha som backup.
I US har man ju ofta en pickup som andrabil för lite grovgöra.
Problemet är att man måste betala skatt även om bilen mest står still.
Runt 3000 spänn är väl ingenting om man får bilen skitbilligt som Zalman säger.
Jag betalade 5750 per år för min (första och sista) dieselbil.
Och, ja, den var äldre än 3 år

Finns billigare än så.
Min diesel har alltid kostat 1416kr/år
Inte mycket att gnälla över.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW I.D

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Eftersom Zalman ju ofta hävdar att fossilbilen är död och att det är en dålig affär eftersom dom strax kommer rasa i värde öppnas det ju möjligheter att snart kunna köpa en modern dieselbil för småpengar att ha som backup.
I US har man ju ofta en pickup som andrabil för lite grovgöra.
Problemet är att man måste betala skatt även om bilen mest står still.
Runt 3000 spänn är väl ingenting om man får bilen skitbilligt som Zalman säger.
Vad är skitbilligt/småpengar för en några år gammal bil?
Sedan kostar det drygt 4000:- per år för parkera på gatan. Nej, någon "backupbil" är verkligen inte aktuellt för oss.
Ett tag hade vi en BMW Z3, dock inte som backup, och definitivt inte en diesel. 8-)

Tror det är svårt att ha en bil som bara står. Men om man som vi behöver två bilar i vardagen så kan ju den som går minst vara en äldre fossilbil med rejäl dragvikt osv. Funderar i svaga stunder på att skaffa en V70/XC70 istället för i3:an. Den körs bara drygt 1000 mil per år så bränslekostnaden är det lilla. Då kan man ta den på t ex fjällresan när det är knöligt med laddning osv.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12719
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Eftersom Zalman ju ofta hävdar att fossilbilen är död och att det är en dålig affär eftersom dom strax kommer rasa i värde öppnas det ju möjligheter att snart kunna köpa en modern dieselbil för småpengar att ha som backup.
I US har man ju ofta en pickup som andrabil för lite grovgöra.
Problemet är att man måste betala skatt även om bilen mest står still.
Runt 3000 spänn är väl ingenting om man får bilen skitbilligt som Zalman säger.
Vad är skitbilligt/småpengar för en några år gammal bil?
Sedan kostar det drygt 4000:- per år för parkera på gatan. Nej, någon "backupbil" är verkligen inte aktuellt för oss.
Ett tag hade vi en BMW Z3, dock inte som backup, och definitivt inte en diesel. 8-)

Tror det är svårt att ha en bil som bara står. Men om man som vi behöver två bilar i vardagen så kan ju den som går minst vara en äldre fossilbil med rejäl dragvikt osv. Funderar i svaga stunder på att skaffa en V70/XC70 istället för i3:an. Den körs bara drygt 1000 mil per år så bränslekostnaden är det lilla. Då kan man ta den på t ex fjällresan när det är knöligt med laddning osv.
Precis vad jag menar. Traditionellt har ju andrabilen i en familj varit en lite mindre, lite äldre bil som mest rullar korta sträckor. Nu skulle det ju finnas möjlighet att uppgradera den och ha möjlighet att dra ett tungt släp, dra en husvagn eller åka till fjällen.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 410
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: VW I.D

Inlägg av TobbeTesla »

MWall skrev:
TobbeTesla skrev:
Det står ju i inslaget att skatten för V90 är 8336kr/år?

De första tre åren ja...
Aha missförstod diskussionen Bild
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW I.D

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.

Exempel på såna höjningar?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av Svenssons »

MWall skrev:
taliz skrev:
Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.

Exempel på såna höjningar?
https://www.bytbil.com/nyheter/sa-mycke ... september).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12719
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.
Är det så? Vill minnas att den dieselbil jag köpte ny 2009 hade högre årsskatt än vad min nuvarande från 2018 kommer få när dom 5 skattefria åren löper ut. Jag minns att jag på -09:an hamnade över brytgränsen för inbetalning varje kvartal.
På min nuvarande diesel S90 kommer årsskatten bli 1259kr fr.o.m. 2023.

1259 är ju överkomligt och fortfarande en bit ifrån 3000.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4475
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.

Exempel på såna höjningar?
https://www.bytbil.com/nyheter/sa-mycke ... september).
Var ser du att gamla avgasbilar ska få höjd bilskatt?
JK800
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 okt 2020 22:05

Re: VW I.D

Inlägg av JK800 »

Någon är som tagit ut en ID3 eller ID4 med operationell leasing. Alltså att leasing bolag eller VW står för risken i värdminskningen. Och vad har ni då fått för restvärde efter 3 år då? Jag själv har fått 45% på 3år och 6000mil Tycker det känns lite lågt. Audi, Volvo och MB ger alla runt 55%
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

JK800 skrev:
Någon är som tagit ut en ID3 eller ID4 med operationell leasing. Alltså att leasing bolag eller VW står för risken i värdminskningen. Och vad har ni då fått för restvärde efter 3 år då? Jag själv har fått 45% på 3år och 6000mil Tycker det känns lite lågt. Audi, Volvo och MB ger alla runt 55%
Speciellt på elbil så låter 45% enormt lågt efter 3 år med endast 6000 mils körning.

Tycker det borde ligga närmare 60-65% för en elbil, och runt 55% (precis som du nämner) för en ICE.

Om det är totalt antal mil, och inte 6000 mil per år, i tre års tid?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 410
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: VW I.D

Inlägg av TobbeTesla »

martinot skrev:
JK800 skrev:
Någon är som tagit ut en ID3 eller ID4 med operationell leasing. Alltså att leasing bolag eller VW står för risken i värdminskningen. Och vad har ni då fått för restvärde efter 3 år då? Jag själv har fått 45% på 3år och 6000mil Tycker det känns lite lågt. Audi, Volvo och MB ger alla runt 55%
Speciellt på elbil så låter 45% enormt lågt efter 3 år med endast 6000 mils körning.

Tycker det borde ligga närmare 60-65% för en elbil, och runt 55% (precis som du nämner) för en ICE.

Om det är totalt antal mil, och inte 6000 mil per år, i tre års tid?
Håller med. Skulle absolut ta den på finansiell leasing istället för det restvärdet.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW I.D

Inlägg av MWall »

Privatleasingerbjudandet är väl bättre? Då får man dessutom mer i milersättning om man kör i tjänsten.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Håller med er båda. Det är sällan operationell leasing lönar sig för elförmånsbilar. Hade gått på finansiell leasing, och tagit hela risken (och vinsten) själv.

Men detta kändes ändå lite väl lågt tycker jag.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 514
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: VW I.D

Inlägg av Bruno »

taliz skrev:
Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.
När de blir 30 år blir det gratis :lol:
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Yeahman82
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 dec 2020 13:44

Re: VW I.D

Inlägg av Yeahman82 »

Bruno skrev:
taliz skrev:
Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.
När de blir 30 år blir det gratis :lol:
Strålande! Om det blir några års ytterligare leveransförsening på ID.4 så kan vår 21 år gamla väntebil bli ännu billigare :lol:
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12719
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Bruno skrev:
taliz skrev:
Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.
När de blir 30 år blir det gratis :lol:
Nä, dom fortsätter skicka en avgift på 65kr/år...:)
JK800
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 okt 2020 22:05

Re: VW I.D

Inlägg av JK800 »

TobbeTesla skrev:
martinot skrev:
JK800 skrev:
Någon är som tagit ut en ID3 eller ID4 med operationell leasing. Alltså att leasing bolag eller VW står för risken i värdminskningen. Och vad har ni då fått för restvärde efter 3 år då? Jag själv har fått 45% på 3år och 6000mil Tycker det känns lite lågt. Audi, Volvo och MB ger alla runt 55%
Speciellt på elbil så låter 45% enormt lågt efter 3 år med endast 6000 mils körning.

Tycker det borde ligga närmare 60-65% för en elbil, och runt 55% (precis som du nämner) för en ICE.

Om det är totalt antal mil, och inte 6000 mil per år, i tre års tid?
Håller med. Skulle absolut ta den på finansiell leasing istället för det restvärdet.
Tyvärr saknar jag möjlighet att välja ID bilar på finansiell leasing. Tesla kan jag välja på finansiell men där är det MY som är intressant och vet inte när jag hinner få en sådan och skulle vilja byta innan 1/7 eller senast till hösten.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 410
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: VW I.D

Inlägg av TobbeTesla »

JK800 skrev:
TobbeTesla skrev:
martinot skrev:
JK800 skrev:
Någon är som tagit ut en ID3 eller ID4 med operationell leasing. Alltså att leasing bolag eller VW står för risken i värdminskningen. Och vad har ni då fått för restvärde efter 3 år då? Jag själv har fått 45% på 3år och 6000mil Tycker det känns lite lågt. Audi, Volvo och MB ger alla runt 55%
Speciellt på elbil så låter 45% enormt lågt efter 3 år med endast 6000 mils körning.

Tycker det borde ligga närmare 60-65% för en elbil, och runt 55% (precis som du nämner) för en ICE.

Om det är totalt antal mil, och inte 6000 mil per år, i tre års tid?
Håller med. Skulle absolut ta den på finansiell leasing istället för det restvärdet.
Tyvärr saknar jag möjlighet att välja ID bilar på finansiell leasing. Tesla kan jag välja på finansiell men där är det MY som är intressant och vet inte när jag hinner få en sådan och skulle vilja byta innan 1/7 eller senast till hösten.
Ok men privatleasa den istället då. 45% restvärde låter helt värdelöst.
JK800
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 okt 2020 22:05

Re: VW I.D

Inlägg av JK800 »

TobbeTesla skrev:
JK800 skrev:
TobbeTesla skrev:
martinot skrev:
JK800 skrev:
Någon är som tagit ut en ID3 eller ID4 med operationell leasing. Alltså att leasing bolag eller VW står för risken i värdminskningen. Och vad har ni då fått för restvärde efter 3 år då? Jag själv har fått 45% på 3år och 6000mil Tycker det känns lite lågt. Audi, Volvo och MB ger alla runt 55%
Speciellt på elbil så låter 45% enormt lågt efter 3 år med endast 6000 mils körning.

Tycker det borde ligga närmare 60-65% för en elbil, och runt 55% (precis som du nämner) för en ICE.

Om det är totalt antal mil, och inte 6000 mil per år, i tre års tid?
Håller med. Skulle absolut ta den på finansiell leasing istället för det restvärdet.
Tyvärr saknar jag möjlighet att välja ID bilar på finansiell leasing. Tesla kan jag välja på finansiell men där är det MY som är intressant och vet inte när jag hinner få en sådan och skulle vilja byta innan 1/7 eller senast till hösten.
Ok men privatleasa den istället då. 45% restvärde låter helt värdelöst.
Privatleasing blir dyrare. 7725kr/månad (för max) utan vinterhjul och med 1000 övermil om året.

Så räknar du på privatleasing 7725*36=278K plus att du själv inte får bonusen 70k så betalar du. 348k för en bil på 615K 348/615=56% så även privat betalar du av runt 55% på bilen.
Skriv svar