Finns e-tron att få med och utan värmepump?
Hade isf. varit mycket intressant att se hur mycket skillnaden gör där.
Förbrukning i verkligheten.
Moderator: Redaktion
Re: Förbrukning i verkligheten.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Förbrukning i verkligheten.
Mig veterligen finns den endast med värmepump.martinot skrev:Finns e-tron att få med och utan värmepump?
Hade isf. varit mycket intressant att se hur mycket skillnaden gör där.
Men efter att ha kört e-tron ca 500 mil i riktig vinter. (Bor i Lappland)
Så är min känsla är så här jämfört med sommaren. Grovt uppskattat hur mycket mer den tar på långresor:
+5 till 0: 0,05 kWh/mil
0 till -10: 0,1 kWh/mil
-10 till -20: 0,2 kWh/mil
-20 till -25: 0,3 kWh/mil
Har ej kört i kallare än -24 så vad som händer under trettiostrecket vet jag inte men jag kommer knappast chansa på räckvidden då.(Det blev alltför spännande när jag chansade lite i -24, kom hem med 8km kvar och en sköldpadda på displayen)
Kör med förvärmning och 21 grader i kupén med sparsamt med värme i baksätet.
Vid stadskörning på vintern har jag slutat analysera räckvidden, har förlikat mig med att den tar sjukt mycket mer än på det varmare halvåret. Snittar nog runt 4 kWh/mil och då har jag inte räknat med eventuell förvärmning.
