https://electrek.co/2020/08/18/tesla-hw ... eport/amp/Tesla is working on HW 4.0 self-driving chip with TSMC for mass production in Q4 2021, report says.
Tesla HW 4.0 self-driving chip
Moderator: Redaktion
Tesla HW 4.0 self-driving chip
Kommer ni vänta med att byta bil tills HW4 finns ute?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla HW 4.0 self-driving chip
Kul! Kan nog bli lagom för MY Berlin!Zalman3 skrev:Kommer ni vänta med att byta bil tills HW4 finns ute?
https://electrek.co/2020/08/18/tesla-hw ... eport/amp/Tesla is working on HW 4.0 self-driving chip with TSMC for mass production in Q4 2021, report says.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Nej eftersom HW4-chipet är till för att sänka kostnaderna och effektförbrukning, inte för att tillföra fler funktioner.Zalman3 skrev:Kommer ni vänta med att byta bil tills HW4 finns ute?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nej, lika bra att väna på HW 5.0.Zalman3 skrev:Kommer ni vänta med att byta bil tills HW4 finns ute?

Vill man vara på säkra sidan så kan man vänta på HW 6.66!MarkusL skrev:Nej, lika bra att väna på HW 5.0.Zalman3 skrev:Kommer ni vänta med att byta bil tills HW4 finns ute?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Finns det själ för det?Svenssons skrev:Vill man vara på säkra sidan så kan man vänta på HW 6.66!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
I en liten mobil enhet såsom en mobiltelefon så har man behov av varje ynka w/h.Front242 skrev:Varför inte köra 5nm direkt. Funkar ju fint med Apple M1 idag
I en bil är det inte lika kritiskt, man har bokstavligen flera tusen ggr större batteri.
Dvs det gör inget om man ligger någon generation efter. Det är viktigare med lägre kostnad, och det får man just om man inte väljer det absolut senaste.
Sen är det också så att tillverkningsprocesser är olika, och olika tillverkare har olika mått.
Dvs tex 7nm hos Intel kan faktiskt vara "lika litet" som 5nm hos TSMC.
Det är inte alltid "minsta nm" som är bäst helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nu är ju M1 en processor för datorer, och inte små telefoner om man skall vara korrekt (sitter bla. i min nya MacBook Air, men finns även i Pro och Mini). Men annars så håller jag med om vad du skriver ovan. Är nog främst för tillverkningskostnaden som Tesla släpper en ny version.taliz skrev:I en liten mobil enhet såsom en mobiltelefon så har man behov av varje ynka w/h.Front242 skrev:Varför inte köra 5nm direkt. Funkar ju fint med Apple M1 idag
I en bil är det inte lika kritiskt, man har bokstavligen flera tusen ggr större batteri.
Dvs det gör inget om man ligger någon generation efter. Det är viktigare med lägre kostnad, och det får man just om man inte väljer det absolut senaste.
Sen är det också så att tillverkningsprocesser är olika, och olika tillverkare har olika mått.
Dvs tex 7nm hos Intel kan faktiskt vara "lika litet" som 5nm hos TSMC.
Det är inte alltid "minsta nm" som är bäst helt enkelt.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jag har AP2.
Ska man vänta till Q4 för att uppgradera till HW4?
Jag ser inte varför man skulle vilja göra det. Om det nu är som rapporterna säger så är det ju troligt att kundvärdet blir mest att Sentry mode drar något mindre ström än HW3. Samma kapabilitet och kundvärde i övrigt. Billigare för Tesla att tillverka.Zalman3 skrev:Jag har AP2.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Vet inte om du skämtade Zalman3 men det vore onekligen intressant om vi väntande Tesla Model 3 med FSD kunde få HW4 installerad eftersom den ÄNNU inte installerats? Nyheten att vi skulle få det installerat kom ju redan någon gång i augusti, sedan blev det december, nu fortfarande inget officiellt sagt.Zalman3 skrev:Jag har AP2.
Nu kan det ju vara så att det plötsligt dyker upp Hard Ware 3 boxar till oss, ändå i sista minuten, men jag är lite luttrad vid det här laget.

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ja om HW4 är billigare så skulle man ju kunna börja förstå varför Tesla drar ut på det härTeslaTissel skrev:Vet inte om du skämtade Zalman3 men det vore onekligen intressant om vi väntande Tesla Model 3 med FSD kunde få HW4 installerad eftersom den ÄNNU inte installerats? Nyheten att vi skulle få det installerat kom ju redan någon gång i augusti, sedan blev det december, nu fortfarande inget officiellt sagt.Zalman3 skrev:Jag har AP2.
Nu kan det ju vara så att det plötsligt dyker upp Hard Ware 3 boxar till oss, ändå i sista minuten, men jag är lite luttrad vid det här laget.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Som jag ser det kommer det aldrig handla om vad bilen klarar av utan vad våra "överhuvuden" kommer tillåta AP att göra. Vi får ju inte ens nyttja det dagen HW klarar av så varför vänta på nåt ännu mer kompetent i form av HW?
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Vi får inte nyttja allt som dagen HW och mjukvara klarar av men den gör ändå en hel del. Oavsett byråkrater är jag övertygad om att än fler features kommer och med bättre stabilitet på de vi redan har.LeffeP skrev:Som jag ser det kommer det aldrig handla om vad bilen klarar av utan vad våra "överhuvuden" kommer tillåta AP att göra. Vi får ju inte ens nyttja det dagen HW klarar av så varför vänta på nåt ännu mer kompetent i form av HW?
Absolut kommer det komma nyheter och stabilare system, men tyvärr är det så strypt inom EU gällande AP och Summon så jag hinner garanterat byta bil igen innan det regelverket öppnas upp. Så på frågan skulle jag vänta på HW4.0, nej verkligen inte...Svenssons skrev:Vi får inte nyttja allt som dagen HW och mjukvara klarar av men den gör ändå en hel del. Oavsett byråkrater är jag övertygad om att än fler features kommer och med bättre stabilitet på de vi redan har.LeffeP skrev:Som jag ser det kommer det aldrig handla om vad bilen klarar av utan vad våra "överhuvuden" kommer tillåta AP att göra. Vi får ju inte ens nyttja det dagen HW klarar av så varför vänta på nåt ännu mer kompetent i form av HW?
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
HW4 ger ju inget extra utöver HW3 förutom lite besparning på el så även det gör att man inte känner sig tvungen till att vänta på HW4. Sedan är frågan vad HW3 ger utöver HW2.5? Lite bättre visualisering och att bilen kan stanna vid stopskylt?LeffeP skrev:Absolut kommer det komma nyheter och stabilare system, men tyvärr är det så strypt inom EU gällande AP och Summon så jag hinner garanterat byta bil igen innan det regelverket öppnas upp. Så på frågan skulle jag vänta på HW4.0, nej verkligen inte...Svenssons skrev:Vi får inte nyttja allt som dagen HW och mjukvara klarar av men den gör ändå en hel del. Oavsett byråkrater är jag övertygad om att än fler features kommer och med bättre stabilitet på de vi redan har.LeffeP skrev:Som jag ser det kommer det aldrig handla om vad bilen klarar av utan vad våra "överhuvuden" kommer tillåta AP att göra. Vi får ju inte ens nyttja det dagen HW klarar av så varför vänta på nåt ännu mer kompetent i form av HW?
Så har jag inte uppfattat det.Svenssons skrev:HW4 ger ju inget extra utöver HW3 förutom lite besparning på el så även det gör att man inte känner sig tvungen till att vänta på HW4. Sedan är frågan vad HW3 ger utöver HW2.5? Lite bättre visualisering och att bilen kan stanna vid stopskylt?LeffeP skrev:Absolut kommer det komma nyheter och stabilare system, men tyvärr är det så strypt inom EU gällande AP och Summon så jag hinner garanterat byta bil igen innan det regelverket öppnas upp. Så på frågan skulle jag vänta på HW4.0, nej verkligen inte...Svenssons skrev:Vi får inte nyttja allt som dagen HW och mjukvara klarar av men den gör ändå en hel del. Oavsett byråkrater är jag övertygad om att än fler features kommer och med bättre stabilitet på de vi redan har.LeffeP skrev:Som jag ser det kommer det aldrig handla om vad bilen klarar av utan vad våra "överhuvuden" kommer tillåta AP att göra. Vi får ju inte ens nyttja det dagen HW klarar av så varför vänta på nåt ännu mer kompetent i form av HW?
HW4 är en prestandaförbättring, inte bara en minskning av elkonsumtion.
https://electrek.co/2020/08/18/tesla-hw ... 21-report/When launching the new chip, CEO Elon Musk announced that Tesla is already working on the next-generation of the chip and they expect it to be 3 times better than the new chip and roughly 2 years from production.
Så som jag fattar det så används förbättringarna till att spara energi och kostnad, inte att brassa på och utöka antalet beräkningar per tidsenhet. "3 times better" säger inte så mycket oavsätt. Säger inte att det är bättre prestanda eller bättre hushållning med energi.Zalman3 skrev:
Så har jag inte uppfattat det.
HW4 är en prestandaförbättring, inte bara en minskning av elkonsumtion.
https://electrek.co/2020/08/18/tesla-hw ... 21-report/When launching the new chip, CEO Elon Musk announced that Tesla is already working on the next-generation of the chip and they expect it to be 3 times better than the new chip and roughly 2 years from production.
Tydligen är det 5nm som gäller för Teslas nya chip.
https://electrek.co/2021/01/25/tesla-pa ... ng-report/Tesla partners with Samsung on new 5nm chip for full self-driving, report says.
Zalman3 skrev:Kommer ni vänta med att byta bil tills HW4 finns ute?
Nej, jag väntar på HW7. Den sägs nästan klar FSD...

Ja just 7an är jag också lite sugen påMWall skrev:Zalman3 skrev:Kommer ni vänta med att byta bil tills HW4 finns ute?

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Erik Viking
- Teslaägare
Den som väntar på något gott väntar alltid för länge !
Noter att CHIPPET kommer att börja produceras slutet 2021,
leverans i bilar 2022, OM allt klaffar.
Vi väntar ju fortfarande på MS Plaid:
Uppskattad leveranstid : Slutet av 2021
Noter att CHIPPET kommer att börja produceras slutet 2021,
leverans i bilar 2022, OM allt klaffar.
Vi väntar ju fortfarande på MS Plaid:
Uppskattad leveranstid : Slutet av 2021
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
MWall skrev:Zalman3 skrev:Kommer ni vänta med att byta bil tills HW4 finns ute?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19