Förhoppningsvis kommer jag inhandla min första Tesla till veckan, MX. Dock tycker jag det är väldigt rörigt och krångligt att få ihop detta med bilens dator, vad skillnaderna är och vad som går att uppgradera. Jag vill verkligen inte göra bort mig vid mitt första köp, så skulle verkligen behöva lite hjälp...
Min tanke har hela tiden varit att välja en bil med FSD, just för att jag kommer vilja ha funktionaliteten när det väl släpps på myndighetsrestriktionerna. Om jag förstått det hela rätt, så har man exakt samma funktionalitet IDAG med FSD som med det som kallas EAP eller "uppgraderad autopilot", stämmer det? Jag har bland annat läst att FSD krävs för automatiskt körfältbyte, men jag har också läst att det går lika bra med EAP.
En bil med AP 2 och EAP som jag sneglat på har möjligheten att köpa till FSD för 38 000, vilket ju är avsevärt mindre summa än vad jag läst på andra ställen, då det pratats om summor omkring 80 000. Dock kanske det är för en bil som inte har EAP, dvs ju mer uppgraderat autopiloten är, ju billigare blir tillvalet med FSD? Eftersom ingen vet hur lång tid det tar innan man har bruk för FSD i Sverige så kanske det är onödigt att skaffa det redan från start, om man kanske hinner byta bil innan man har nytta av funktionen.
Jag har uteslutande kollat på bilar från 2017 (tillverkade före augusti 17), och då har ju alla AP2-datorn. Och här blir det rörigt för mig... Nyare bilar har AP2.5, men var kommer FSD-datorn in i det hela? Det finns ju AP, AP1, AP2, AP2.5, EAP och FSD. Är alltså FSD datorn densamma i alla FSD-bilar? Det pratar ju också om HW2 och HW3. Är det olika versioner på FSD-datorn, eller kan t.ex. AP2 och AP2.5 ha olika HW? Jag har åtminstone förstått att man med FSD får uppgradera kostnadsfritt till HW3.
Är EAP en mjukvaruppgradering till den ordinarie autopiloten, som t.ex. AP2 eller AP2.5? Kan man säga att det är en light-version av FSD?
Rörigt inlägg men jag tycker verkligen detta är en djungel...
Val av dator vid begagnatköp
Moderator: Redaktion
Re: Val av dator vid begagnatköp
Hej!
Du hittar nog alla svaren här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Autopilot
Räkna inte med att FSD kommer att ge något mervärde att tala om i EU förrän om 2-3 år då lagstiftarna börjar kanske tillåta autonoma bilar i vissa sammanhang. Typ på motorväg.
Du hittar nog alla svaren här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Autopilot
Räkna inte med att FSD kommer att ge något mervärde att tala om i EU förrän om 2-3 år då lagstiftarna börjar kanske tillåta autonoma bilar i vissa sammanhang. Typ på motorväg.
Re: Val av dator vid begagnatköp
Jag tror att FSD kan ge rätt mycket mervärde oavsett vad lagstiftarna hittar på och det kommer nog ske i år. Dock kan man inte hoppas på level 3/4 där man slipper att hålla i ratten.spacecoin skrev:Hej!
Du hittar nog alla svaren här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Autopilot
Räkna inte med att FSD kommer att ge något mervärde att tala om i EU förrän om 2-3 år då lagstiftarna börjar kanske tillåta autonoma bilar i vissa sammanhang. Typ på motorväg.
Dagens kodbas som främst är för EAP lär inte se mycket mer än säkerhetsuppdateringar. Tesla lär skifta fokus och resurser till FSD och all utveckling lär tillslut ligga där precis som man gjort med AP1. Funktioner så som tex filbyten, regnsensor, läsa av trafiken mm lär alla utvecklas bättre i mjukvaran för FSD även ifall man kanske måste hålla i ratten pga byråkrater i EU.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Val av dator vid begagnatköp
Bra bild som sammanfattar.SavageBoy skrev:Förhoppningsvis kommer jag inhandla min första Tesla till veckan, MX. Dock tycker jag det är väldigt rörigt och krångligt att få ihop detta med bilens dator, vad skillnaderna är och vad som går att uppgradera. Jag vill verkligen inte göra bort mig vid mitt första köp, så skulle verkligen behöva lite hjälp...
Min tanke har hela tiden varit att välja en bil med FSD, just för att jag kommer vilja ha funktionaliteten när det väl släpps på myndighetsrestriktionerna. Om jag förstått det hela rätt, så har man exakt samma funktionalitet IDAG med FSD som med det som kallas EAP eller "uppgraderad autopilot", stämmer det? Jag har bland annat läst att FSD krävs för automatiskt körfältbyte, men jag har också läst att det går lika bra med EAP.
En bil med AP 2 och EAP som jag sneglat på har möjligheten att köpa till FSD för 38 000, vilket ju är avsevärt mindre summa än vad jag läst på andra ställen, då det pratats om summor omkring 80 000. Dock kanske det är för en bil som inte har EAP, dvs ju mer uppgraderat autopiloten är, ju billigare blir tillvalet med FSD? Eftersom ingen vet hur lång tid det tar innan man har bruk för FSD i Sverige så kanske det är onödigt att skaffa det redan från start, om man kanske hinner byta bil innan man har nytta av funktionen.
Jag har uteslutande kollat på bilar från 2017 (tillverkade före augusti 17), och då har ju alla AP2-datorn. Och här blir det rörigt för mig... Nyare bilar har AP2.5, men var kommer FSD-datorn in i det hela? Det finns ju AP, AP1, AP2, AP2.5, EAP och FSD. Är alltså FSD datorn densamma i alla FSD-bilar? Det pratar ju också om HW2 och HW3. Är det olika versioner på FSD-datorn, eller kan t.ex. AP2 och AP2.5 ha olika HW? Jag har åtminstone förstått att man med FSD får uppgradera kostnadsfritt till HW3.
Är EAP en mjukvaruppgradering till den ordinarie autopiloten, som t.ex. AP2 eller AP2.5? Kan man säga att det är en light-version av FSD?
Rörigt inlägg men jag tycker verkligen detta är en djungel...
Re: Val av dator vid begagnatköp
En ”gammal” bil med FSD kan vara ett riktigt fynd. Idag får du nästan inget med FSD så priserna på begagnad speglar detta men när det släpps funktionalitet så ska bilen uppdateras och sitter man ju med en riktigt bra konfiguration.
Re: Val av dator vid begagnatköp
Tack för era svar!
Vissa funktioner, som t.ex. Sentry Mode, kräver ju minst AP 2.5. Om jag köper en MX som har AP 2.0 MED FSD, betyder det att Sentry mode inte kommer fungera, ens om jag uppgraderar HW till 3? Dvs finns det vissa tekniska begränsningar i att det från start är en AP 2.0 bil? Det kanske inte bara är datorn som skiljer, utan även viss annan hårdvara som inte byts vid HW-uppgradering? En HW-uppgradering tror jag nämligen bara är byte av själva datorboxen, inget annat.
Vissa funktioner, som t.ex. Sentry Mode, kräver ju minst AP 2.5. Om jag köper en MX som har AP 2.0 MED FSD, betyder det att Sentry mode inte kommer fungera, ens om jag uppgraderar HW till 3? Dvs finns det vissa tekniska begränsningar i att det från start är en AP 2.0 bil? Det kanske inte bara är datorn som skiljer, utan även viss annan hårdvara som inte byts vid HW-uppgradering? En HW-uppgradering tror jag nämligen bara är byte av själva datorboxen, inget annat.
Re: Val av dator vid begagnatköp
Jag köpte FSD till min Model S tillverkad Jan 2017 från start (dvs HW2). Jag fick datorn utbytt i höstas till HW3 och bytte samtidigt till MCU2. Då funkar sentry mode iallafall. Alla kameror är nog intakta sedan den tillverkades.
Re: Val av dator vid begagnatköp
Varför skulle dom inte använda samma kod för fsd som för eap? Verkar orimligt att det är olika system. Gissar allt är fsd men med mindre påslagna funktioner?Svenssons skrev:Jag tror att FSD kan ge rätt mycket mervärde oavsett vad lagstiftarna hittar på och det kommer nog ske i år. Dock kan man inte hoppas på level 3/4 där man slipper att hålla i ratten.spacecoin skrev:Hej!
Du hittar nog alla svaren här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Autopilot
Räkna inte med att FSD kommer att ge något mervärde att tala om i EU förrän om 2-3 år då lagstiftarna börjar kanske tillåta autonoma bilar i vissa sammanhang. Typ på motorväg.
Dagens kodbas som främst är för EAP lär inte se mycket mer än säkerhetsuppdateringar. Tesla lär skifta fokus och resurser till FSD och all utveckling lär tillslut ligga där precis som man gjort med AP1. Funktioner så som tex filbyten, regnsensor, läsa av trafiken mm lär alla utvecklas bättre i mjukvaran för FSD även ifall man kanske måste hålla i ratten pga byråkrater i EU.