Definitivt. Det har ju hänt mycket på 20år och utvecklingen kommer ju knappast gå långsammare. Förhoppningsvis sitter vi inte här om 20år och pratar om något bilarna inte längre klarar. Det finns ju inget en 20år gammal bil gör bättre än en ny. Skulle vara komplexiteten då kanske?NiklasTesla skrev:En annan tanke.
Mänsklighetens utveckling stannar aldrig av. Blir inte förvånad om vi ca 20år fram i tiden tittar tillbaka på denna tråd och skrattar då vi mycket möjligt kan ha LFP batterier (utan sällsynta jordartsmetaller) på +250kwh som får plats i en standardelbil (vilket kommer möjliggöra låååångt mycket mer än 70mils räckvidd).
MVH
Räcker 70 mil i räckvidd?
Moderator: Redaktion
Re: Räcker 70 mil i räckvidd?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5903
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Räcker 70 mil i räckvidd?
Jag tror att dessa megabatterier kan bli av intresse om de samtidigt kan användas som energilager i någon v2g lösning. Då kan man dra nytta av den stora onödiga kapaciteten som batterierna har när den inte behövs. Annars ser jag stora batterier som ett feltänk och resursslöseri.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Räcker 70 mil i räckvidd?
Det är en mycket bra poäng. Det är förvånande tycker jag att det inte hänt mer på den fronten.Gustafsson skrev:Jag tror att dessa megabatterier kan bli av intresse om de samtidigt kan användas som energilager i någon v2g lösning. Då kan man dra nytta av den stora onödiga kapaciteten som batterierna har när den inte behövs. Annars ser jag stora batterier som ett feltänk och resursslöseri.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Räcker 70 mil i räckvidd?
Kanske en husvagn med stort eget batteri som parkerad hemma fungerar som energilagring? Solpaneler på taket?Gustafsson skrev:Jag tror att dessa megabatterier kan bli av intresse om de samtidigt kan användas som energilager i någon v2g lösning. Då kan man dra nytta av den stora onödiga kapaciteten som batterierna har när den inte behövs. Annars ser jag stora batterier som ett feltänk och resursslöseri.
Kanske kan batteriet även driva husvagnen när man kör? Med självkörande teknik skulle ju husvagnen bli så pass ”självdrivande” att dragbilen bara i princip styr vagnen.
Re: Räcker 70 mil i räckvidd?
Alternativt är tanken med +250 kWh batteripack i en bil något som vi kommer skratta åt på liknande sätt som tanken med denna bil:NiklasTesla skrev:En annan tanke.
Mänsklighetens utveckling stannar aldrig av. Blir inte förvånad om vi ca 20år fram i tiden tittar tillbaka på denna tråd och skrattar då vi mycket möjligt kan ha LFP batterier (utan sällsynta jordartsmetaller) på +250kwh som får plats i en standardelbil (vilket kommer möjliggöra låååångt mycket mer än 70mils räckvidd).
MVH

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Nucleon
Oavsett utveckling så kommer ju +250 kWh batteripack väga mer och kosta mer än t.ex. ett 25 kWh batteripack. Det är möjligt med +250 kWh batteripack idag, frågan är alltså vad behovet är, inte vad som är tekniskt möjligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Räcker 70 mil i räckvidd?
Nej, men autopilot är ju rätt fett nice under långa motorvägskörningar där lite händer (ingen större trafik, vägbyggen eller andra problem).MWall skrev:Det är ju betydligt värre att sitta och "övervaka" än att styra själv. Tristess deluxe! Så jäkla jobbigt är det väl inte att köra bil på motorväg?OfarligTesla skrev:Vid nivå 3 får man inte sova men om jag inte behöver aktivt övervaka vad som händer så kan jag vara en säker förare längre period utan paus så då kan jag tänka mig längre etapper.MWall skrev:
Vad är det för skillnad om man kör själv eller åker med? Ska vara om man kan sova kanske? Men vill man det? Kan man? Vågar man?
När man får sova i bilen medan den kör lagligt gör jag det dag ett däremot och då vill jag ha 100+ mil i räckvidd :p.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Räcker 70 mil i räckvidd?
Nja bortsätt säkerheten med kärnkraft/miljö och dessutom i en bil och olyckor är Uran en högst begränsad resurs till skillnad från järn.Svenssons skrev:Alternativt är tanken med +250 kWh batteripack i en bil något som vi kommer skratta åt på liknande sätt som tanken med denna bil:NiklasTesla skrev:En annan tanke.
Mänsklighetens utveckling stannar aldrig av. Blir inte förvånad om vi ca 20år fram i tiden tittar tillbaka på denna tråd och skrattar då vi mycket möjligt kan ha LFP batterier (utan sällsynta jordartsmetaller) på +250kwh som får plats i en standardelbil (vilket kommer möjliggöra låååångt mycket mer än 70mils räckvidd).
MVH
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Nucleon
Oavsett utveckling så kommer ju +250 kWh batteripack väga mer och kosta mer än t.ex. ett 25 kWh batteripack. Det är möjligt med +250 kWh batteripack idag, frågan är alltså vad behovet är, inte vad som är tekniskt möjligt.
Vi har idag låååångt mycket mer beräkningskraft i en vanlig mobil jämfört med vad Nasa hade under månlandningen. Har inte du behov av en mobil?
Vem vet jag kanske är konservativ? Kanske är +500kwh i ett ganska standard elbilsbatteri om ca 20år?
MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 2 gång.
Re: Räcker 70 mil i räckvidd?
Därför jag brukar låta min fru köra om vi skall några längre monona sträckor (som tex. till fjällen).Fredrik j skrev:När man åker med som passagerare kan man ju sova.

Bilkörning i långa sträckor där det inte händer mycket, är alltid trist tycker jag, oavsett om man är förare eller passagerare.Fredrik j skrev:Men när man vaknar blir det snabbt tråkigt. Oftast slutar det med att jag tittar på trafiken.
På senare tid har börjat misstänka att min inställning är ovanligare än jag trott. Väldigt många verkar ju både drömma om och vara beredd på att betala pengar för att bara åka med som passagerare.
Därav att jag föredrar flyget eller tåget när så är möjligt och praktiskt (vilket inte alltid är fallet).
Ser fram emot den dag då vi har helt självkörande bilar.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Räcker 70 mil i räckvidd?
Vi har inte så långt till fjällen. Ca 5 timmar. Vi klarar det lätt på dygnets vakna timmar och behöver inte sova på vägen.martinot skrev:Därför jag brukar låta min fru köra om vi skall några längre sträckor (som tex. till fjällen).Fredrik j skrev:När man åker med som passagerare kan man ju sova.
Bilkörning i långa sträckor där det inte händer mycket, är alltid trist tycker jag, oavsett om man är förare eller passagerare.Fredrik j skrev:Men när man vaknar blir det snabbt tråkigt. Oftast slutar det med att jag tittar på trafiken.
På senare tid har börjat misstänka att min inställning är ovanligare än jag trott. Väldigt många verkar ju både drömma om och vara beredd på att betala pengar för att bara åka med som passagerare.
Därav att jag föredrar flyget eller tåget när så är möjligt och praktiskt (vilket inte alltid är fallet).
Ser fram emot den dag då vi har helt självkörande bilar.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Räcker 70 mil i räckvidd?
Det kräver brutalt mycket mer energi av hjärnan att köra än att bara sitta i bilen. Kanske inget man märker när man är pigg och frisk men om man inte är det så märks det. Kan jag ta ögonen från vägen och all stimulans som finns där hade det varit super, därför jag är beredd att betala rätt bra för det.MWall skrev:Det är ju betydligt värre att sitta och "övervaka" än att styra själv. Tristess deluxe! Så jäkla jobbigt är det väl inte att köra bil på motorväg?
Re: Räcker 70 mil i räckvidd?
Vi har väl ca. 6 timmar, men det är ju tråkig att bara mata på transportsträckor som det.Fredrik j skrev:Vi har inte så långt till fjällen. Ca 5 timmar. Vi klarar det lätt på dygnets vakna timmar och behöver inte sova på vägen.martinot skrev:Därför jag brukar låta min fru köra om vi skall några längre sträckor (som tex. till fjällen).Fredrik j skrev:När man åker med som passagerare kan man ju sova.
Bilkörning i långa sträckor där det inte händer mycket, är alltid trist tycker jag, oavsett om man är förare eller passagerare.Fredrik j skrev:Men när man vaknar blir det snabbt tråkigt. Oftast slutar det med att jag tittar på trafiken.
På senare tid har börjat misstänka att min inställning är ovanligare än jag trott. Väldigt många verkar ju både drömma om och vara beredd på att betala pengar för att bara åka med som passagerare.
Därav att jag föredrar flyget eller tåget när så är möjligt och praktiskt (vilket inte alltid är fallet).
Ser fram emot den dag då vi har helt självkörande bilar.
Därav att jag föredrar om man kan slumra till lite under vägen. Och då är det bra att man inte är den som sitter vid ratten!

Nej, detta borde FSD råda bot på snarast tycker jag!


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Räcker 70 mil i räckvidd?
70 mil är det på sommar? om det blir vinter så kommer det ned på 50 mil. Så ja jag tycker 70 är tillräckligt. (det går givetvis att nöja sig med mindre eller mer).
om det går att ladda bilen snabbt och enkelt (och inte fasligt dyrt (risk för bensinupproret 2.0 om man låter så).
Jag tycker man däremot inte skall luta sig tillbaka och säga tesla har allt som jag begär så de kan stoppa all vidareutveckling nu) för det kommer inte hålla. vi har ännu inte sett bilarna som utnyttjar 350 kW till fullu än. så när vi har bilar som har en medelhastighet vid laddning över 300 som kommer jag inte tycka att vi nått där vi borde vara idag.
Det är givetvis en prisfråga men jag tror att det inte kommer vara befogat att hålla högre priser än nödvändigt.
om det går att ladda bilen snabbt och enkelt (och inte fasligt dyrt (risk för bensinupproret 2.0 om man låter så).
Jag tycker man däremot inte skall luta sig tillbaka och säga tesla har allt som jag begär så de kan stoppa all vidareutveckling nu) för det kommer inte hålla. vi har ännu inte sett bilarna som utnyttjar 350 kW till fullu än. så när vi har bilar som har en medelhastighet vid laddning över 300 som kommer jag inte tycka att vi nått där vi borde vara idag.
Det är givetvis en prisfråga men jag tror att det inte kommer vara befogat att hålla högre priser än nödvändigt.