Det fattas nånting mellan Mariestad och Varberg. Vårgårda eller Alingsås skulle jag gissa återstår. Sen hade jag ju gärna sett nånting norr om Karlstad, men det är troligen inte aktuellt.Lophornis skrev:Vart kommer nästa station byggas i Sverige efter att Gävle är online?
Kommer de fortsätta norr ut eller kommer de bygga söder ut. De kanske är klara i Sverige?
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
?LarsL skrev:En standard är ju något som förhandlats fram mellan de inblandade parterna.martinot skrev:
Om det är en standard, hur kan den då vara "förhandlingsbar"?
Låter som en klar motsägelse.
Talar du dåtid eller nutid?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Det räcker väl med en hos alla tillverkare?MWall skrev:Svenssons skrev:Slipper man tag, kort eller app med Ionity menar du?MWall skrev:Och det är förstås enkelt att spontanladda på "enBW, Allego etc"? Eller måste man ha bilen full med taggar, kort och mobilen full med appar? Hur många laddare per site bygger dem? Ionity finns över hela centrala och västra Europa och det är en stor fördel.
Nej, men det räcker med en.
Är väl knappast något unikt.
Det ända som är unikt är SuC där man inte behöver någon.
En tag eller app är en tag eller app för mycket IMO.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Sverige och Norge tex.iAkita skrev:Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity?
Inonity täcker inte mer än halva de länderna.

Ytmässigt nej, men demografiskt till största del. Visst är det så att bor man långt upp i norr eller åker dit väldigt mycket så är det bristfälligt. Har man inte de behoven så är det helt lugnt täckningsmässigt. För min del saknar jag lite i inlandet dalarna/härjedalen (1 gång per år). Får väl åka till Åre iställetmartinot skrev:Sverige och Norge tex.iAkita skrev:Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity?

Namnge ett nätverk som har större täckning än Ionity då... Framförallt i Sverige där vi bor.martinot skrev:Det räcker väl med en hos alla tillverkare?MWall skrev:Svenssons skrev:Slipper man tag, kort eller app med Ionity menar du?MWall skrev:Och det är förstås enkelt att spontanladda på "enBW, Allego etc"? Eller måste man ha bilen full med taggar, kort och mobilen full med appar? Hur många laddare per site bygger dem? Ionity finns över hela centrala och västra Europa och det är en stor fördel.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det ser ju onekligen ut som att Ionity har planerat sin utbyggnad just efter demografi/befolkningstäthet, detta tror jag är helt fel strategi.macky skrev:Ytmässigt nej, men demografiskt till största del.
Det är ju för det första där folk bor som snabbladdare inte behövs, där laddar man ju AC hemma, på jobbet, på laddgator etc.
För det andra så skrämmer man ju omedelbart bort en ansenlig andel av potentiella elbilsköpare när dom inser att man helt enkelt inte kan åka vart man vill om man köper elbil.
Även här tycker jag Tesla gör helt rätt, satsa på yttäckning i första hand, baserat på hur man faktisk vill kunna använda sin elbil på långresor.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2018 kunde man inte åka Piteå - Kiruna -Piteå på samma dag med någon elbil.martinot skrev:Sverige och Norge tex.iAkita skrev:Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity?
Hur lång tid behövde Tesla för att komma med några SuC till norra Sverige?
Vet inte om du var med för några år sen när SuC-nätverket växte fram men Tesla gjorde precis samma prioritering som Ionity nu gör. Man börjar där flest kör och sen utvidgar man norrut. Nu verkar det som att Ionity bygger ut längs Norrlandskusten. Därefter kommer inlandet. Exakt samma ordning som Tesla.fth skrev:Det ser ju onekligen ut som att Ionity har planerat sin utbyggnad just efter demografi/befolkningstäthet, detta tror jag är helt fel strategi.macky skrev:Ytmässigt nej, men demografiskt till största del.
/fth
Sanning med modifikation. Om vi ser tre stora demografiska områden i Sverige. Sthlm/mälardalen, Göteborg/västsverige och Skåne/sydsverige så finns det allra största laddbehovet garanterar vid resor mellan dessa regioner. Addera sedan Oslo och Köpenhamn så förstår du säkert att behovet finns av snabbladdare där folk finns. Södra Sverige är fortfarande glesbefolkat och till ytan ändå stort. Det är inte Singapore vi pratar om.fth skrev:Det ser ju onekligen ut som att Ionity har planerat sin utbyggnad just efter demografi/befolkningstäthet, detta tror jag är helt fel strategi.macky skrev:Ytmässigt nej, men demografiskt till största del.
Det är ju för det första där folk bor som snabbladdare inte behövs, där laddar man ju AC hemma, på jobbet, på laddgator etc.
För det andra så skrämmer man ju omedelbart bort en ansenlig andel av potentiella elbilsköpare när dom inser att man helt enkelt inte kan åka vart man vill om man köper elbil.
Även här tycker jag Tesla gör helt rätt, satsa på yttäckning i första hand, baserat på hur man faktisk vill kunna använda sin elbil på långresor.
/fth
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Hur många Ionity laddare med minst 150 kW finns det norr om Uppsala, och var är de placerade?MWall skrev:Namnge ett nätverk som har större täckning än Ionity då... Framförallt i Sverige där vi bor.martinot skrev:Det räcker väl med en hos alla tillverkare?MWall skrev:Svenssons skrev:Slipper man tag, kort eller app med Ionity menar du?MWall skrev:Och det är förstås enkelt att spontanladda på "enBW, Allego etc"? Eller måste man ha bilen full med taggar, kort och mobilen full med appar? Hur många laddare per site bygger dem? Ionity finns över hela centrala och västra Europa och det är en stor fördel.
Jag inte se hur man sorterar på effekt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Prescis som jag skrev alltså, vilket framgått om du bemödat dig att citera hela stycket istället för en lösryckt mening.martinot skrev:Sverige och Norge tex.iAkita skrev:Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity?
Så du anser alltså att Ionity är ett misslyckande och att "de känns körda" som du skrev, för att de i nuläget inte täcker in den nordligaste och mest glesbefolkade utposten av Europa? Jag är säker på att de hundratusentals Europeer som köpte elbil 2020 och har tillgång till Ionity håller med om din analysiAkita skrev:Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity? Västra Spanien och Portugal har dålig täckning just nu, men där är ett antal laddare under konstruktion. Och så norra Sverige förstås.

Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
mikebike skrev:MWall skrev:Hur många Ionity laddare med minst 150 kW finns det norr om Uppsala, och var är de placerade?
Den stora skillnaden är att Tesla anpassar antalet laddare vid varje plats till trafikINTENSITETEN. Gles trafik 2 laddare, tät trafik 24 laddare. Avståndet mellan laddarna anpassas sedan till räckvidden på bilarna.iAkita skrev:Prescis som jag skrev alltså, vilket framgått om du bemödat dig att citera hela stycket istället för en lösryckt mening.martinot skrev:Sverige och Norge tex.iAkita skrev:Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity?
Så du anser alltså att Ionity är ett misslyckande och att "de känns körda" som du skrev, för att de i nuläget inte täcker in den nordligaste och mest glesbefolkade utposten av Europa? Jag är säker på att de hundratusentals Europeer som köpte elbil 2020 och har tillgång till Ionity håller med om din analysiAkita skrev:Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity? Västra Spanien och Portugal har dålig täckning just nu, men där är ett antal laddare under konstruktion. Och så norra Sverige förstås.
Ett ”laddnätverk” är ju inget nätverk om det inte knyter ihop ändarna så att säga. Kan du inte resa dit du vill är inte nätverket något nätverk utan bara några fristående laddare.
Om du har ett internetnätverk som bara når webadresser belägna i en radie på 300km runt din bostad, är det internet då? Naturligtvis inte, själva grundidén är ju att ALLA är ihopknutna.
Att Ionity bygger främst i de tätbefolkade regionerna har många skäl. Dels för att det är där elbilarna finns idag, det är där deras ägare vill kunna visa på ”täckningsgrad” och det är där en station med futtiga två laddare ger en mental bild till presumtiva kunder att det finns laddnöjligheter. Allt till lägsta möjliga kostnad, då detta är ett bolag som måste visa vinst hela tiden. Långsiktiga investeringar blir därför omöjliga och därför tror jag att det kommer att dröja väldigt många år innan ionity kommer att erbjuda möjligheter att resa i hela Sverige.
Tesla Y LR -22 EAP
mikebike skrev:Hur många Ionity laddare med minst 150 kW finns det norr om Uppsala, och var är de placerade?MWall skrev:Namnge ett nätverk som har större täckning än Ionity då... Framförallt i Sverige där vi bor.
Goddag yxskaft?
Vet inte var jag skrev det men Ionity börjar såklart bygga där det är mycket trafik och hög efterfrågan. Det gjorde Tesla också. Täckningen av Norrland kom ganska sent.
- mikebike
- Teslaägare
Är det de som är på minst 150 kW?macky skrev:mikebike skrev:MWall skrev:Hur många Ionity laddare med minst 150 kW finns det norr om Uppsala, och var är de placerade?
Tre stycken norr om Uppsala ser det ut som...
- mikebike
- Teslaägare
Goddag själv.MWall skrev:mikebike skrev:Hur många Ionity laddare med minst 150 kW finns det norr om Uppsala, och var är de placerade?MWall skrev:Namnge ett nätverk som har större täckning än Ionity då... Framförallt i Sverige där vi bor.
Goddag yxskaft?
Vet inte var jag skrev det men Ionity börjar såklart bygga där det är mycket trafik och hög efterfrågan. Det gjorde Tesla också. Täckningen av Norrland kom ganska sent.

Det var en fråga eftersom jag ofta reser i Norrland.
Alla Ionity-laddare har 350 kW effekt.mikebike skrev:Är det de som är på minst 150 kW?macky skrev:mikebike skrev:MWall skrev:Hur många Ionity laddare med minst 150 kW finns det norr om Uppsala, och var är de placerade?
Tre stycken norr om Uppsala ser det ut som...
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
I så fall anser Ionity att hela västeuropa är tätbebolkat (vilket väl delsiv är sant). Kolla på kartan nedan och förklara för mig på vilket sätt detta inte är ett nätverk? Var knyter det inte ihop ändarna som du säger (givet att den ena änden går från Sundsvall och söderut)? Faktum är att det kommer att gå snabbare att köra Kia's och Ionic's nya elbilar som börjar säljas i Europa i år om man enbart använder sig av Ionity, än vad det skulle göra med en Model 3 som enbart använder sig av SuC, i och med att det mest finns v2 laddare än så länge.BrooklynS skrev:Den stora skillnaden är att Tesla anpassar antalet laddare vid varje plats till trafikINTENSITETEN. Gles trafik 2 laddare, tät trafik 24 laddare. Avståndet mellan laddarna anpassas sedan till räckvidden på bilarna.iAkita skrev:Prescis som jag skrev alltså, vilket framgått om du bemödat dig att citera hela stycket istället för en lösryckt mening.martinot skrev:Sverige och Norge tex.iAkita skrev:Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity?
Ett ”laddnätverk” är ju inget nätverk om det inte knyter ihop ändarna så att säga. Kan du inte resa dit du vill är inte nätverket något nätverk utan bara några fristående laddare.
Om du har ett internetnätverk som bara når webadresser belägna i en radie på 300km runt din bostad, är det internet då? Naturligtvis inte, själva grundidén är ju att ALLA är ihopknutna.
Att Ionity bygger främst i de tätbefolkade regionerna har många skäl. Dels för att det är där elbilarna finns idag, det är där deras ägare vill kunna visa på ”täckningsgrad” och det är där en station med futtiga två laddare ger en mental bild till presumtiva kunder att det finns laddnöjligheter. Allt till lägsta möjliga kostnad, då detta är ett bolag som måste visa vinst hela tiden. Långsiktiga investeringar blir därför omöjliga och därför tror jag att det kommer att dröja väldigt många år innan ionity kommer att erbjuda möjligheter att resa i hela Sverige.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
mikebike skrev:Goddag själv.MWall skrev:mikebike skrev:Hur många Ionity laddare med minst 150 kW finns det norr om Uppsala, och var är de placerade?MWall skrev:Namnge ett nätverk som har större täckning än Ionity då... Framförallt i Sverige där vi bor.
Goddag yxskaft?
Vet inte var jag skrev det men Ionity börjar såklart bygga där det är mycket trafik och hög efterfrågan. Det gjorde Tesla också. Täckningen av Norrland kom ganska sent.![]()
Det var en fråga eftersom jag ofta reser i Norrland.
Diskussionen var alltså att Ionity inte behövs eftersom det finns så bra alternativ (i Norge och Tyskland). Jag frågade då vilka alternativ som finns i Sverige. Att Ionity inte är så utbyggt i Norrland än är beklagligt men så vitt jag förstår kryllar det inte av alternativ direkt.

Vad gäller Circle K så är de även samarbetspartner till Ionity och har Ionity-stationerna på sin mark så de lär knappast konkurrera alltför hårt med dem.
Intressant artikel om missnöje bland (vissa av) ionitys ägare
https://www.electrive.com/2021/01/21/io ... expansion/
https://www.electrive.com/2021/01/21/io ... expansion/
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Wokeswagen ID.5 GTX 2023
Det är klart det är ett nätverk, men det exkluderar mig än så länge. Har ”alltid” kört Audi och hade Ionity hunnit byggas ut mer hade det vart ett skarpt alternativ.iAkita skrev:Kolla på kartan nedan och förklara för mig på vilket sätt detta inte är ett nätverk? Var knyter det inte ihop ändarna som du säger (givet att den ena änden går från Sundsvall och söderut)? Faktum är att det kommer att gå snabbare att köra Kia's och Ionic's nya elbilar som börjar säljas i Europa i år om man enbart använder sig av Ionity, än vad det skulle göra med en Model 3 som enbart använder sig av SuC, i och med att det mest finns v2 laddare än så länge.
Praktisk räckvidd nu med en Etron Q är kanske 30 mil i bästa fall. Det går nog ta sig till Umeå, om man inte har för vintrigt väder(300km).
Tar man sig dit har man minst 1:30 i laddtid för att klara sig till Sundsvall(ytterligare närmare 30mil).
Vi ska inte ens prata om hur det skulle vara att fara och hälksa på svärmor. Då hade man behövt en dynamo med vev !

Jag förutsätter att ionity fortsätter bygga ut norrut så att det Går går välja annat än Tesla nästa gång.
OK ska tydligen satsa på norra Sverige men det kommer ju behövas mer än en aktör för att på sikt hålla elpriser och tillgänglighet på rimliga nivåer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
I Sverige började försäljningen av Model S 2013.
2018 kunde man inte ladda på SuC mellan Piteå och Kiruna.
Räknar med att man ska kunna ladda på Ionity i Norrland inom 3 år

Det är troligen riktigt att Norrland får viss Ionitytäckning inom tre år - ingen alls vågad gissning.nek0 skrev:I Sverige började försäljningen av Model S 2013.
Men vi skall också komma ihåg att det behöver komma stationer med 12/16/24 eller ännu fler laddare för att det inte ALLTID skall vara som påsken 2020 i Sveg. Ställer man ut två eller fyra laddare som skall betjäna kanske hälften/två tredjedelar av tjänstebilsbeståndet i Sverige 2024 kommer det att vara oerhört svårt att fortsätta med duttandet.
Jag tror att det bara i Luleå såldes fler ID3 före jul 2020 än vad det fanns Teslor i hela Norrland 2012-2018 så det är delvis olika sporter vi jämför. Poängen är att ett nätverk måste vara nätverk för att räknas. Teslas Superchargernätverk räknades inte heller innan 2018 i Sverige. Men sedan smackade man upp några stycken 2018-2019 som väsentligen täckte upp hela norra Sverige och först då började norrlänningarna köpa Tesla. Detta trots att man inte hade särskilt mycket pengar i kassan då och kämpade för sin överlevnad. Sedan kompletterar och förtätar man hela tiden.
Med fungerande laddnätverk kan man sälja bilar också.
Olika strategier.
Tesla Y LR -22 EAP
Volkswagen och de andra bakom Ionity började dock sälja elbilar lite tidigare än 2018. Tesla började bygga SuperCharger-nätverket i Sverige 2014 så de var ett år efter att de börjat leverera bilar.nek0 skrev:I Sverige började försäljningen av Model S 2013.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.