CCS?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare

CCS?

Inlägg av alma83 »

Har försökt googla men hittar inte riktigt svaret. Hur ser jag om min bil har uppgraderats till CCS?
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: CCS?

Inlägg av Svenssons »

Dels krävs CCS-adapter, den ska följa med alla bilar som uppdaterats eller kommit med funktionen från fabrik. Dels krävs mjukvara och sannolikt hårdvaruuppdatering under skalet. Alla Model S/X tillverkade efter 1/5 2019 ska gå att ladda vid CCS via adapter från fabrik. Äldre bilar behöver konverteras hos Tesla Service Center. Jag hade för mig att info om denna uppgradering stod under Aditional Vehicle Information som finns under Software-fliken men är inte helt säker.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

Är det inte så att om du inte har CCS så döljs de laddarna från navigatorn. Så tex Sveg, om du bara ser två laddare där i navigatorn, så har du inte CCS. Men om du ser 8 eller vad det är, då har du CCS. Men någon får gärna bekräfta att det fungerar så.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

termosen skrev:
Är det inte så att om du inte har CCS så döljs de laddarna från navigatorn. Så tex Sveg, om du bara ser två laddare där i navigatorn, så har du inte CCS. Men om du ser 8 eller vad det är, då har du CCS. Men någon får gärna bekräfta att det fungerar så.
Så är det nog också ja.

Tesla Model X 90D kom garanterat inte med CCS-uppgradering från fabrik utan kräver det på Service Center. Om förra ägaren gjort det så bör det även ligga en adapter i bilen. Har bilen inte uppgraderats så kan bokning för detta göras i Tesla-appen genom att lägga till ett serviceärende.

https://teslaclubsweden.se/sankt-pris-pa-ccs-adaptern/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LongIsland
Teslaägare

Inlägg av LongIsland »

Jag la in en servicebokning i appen och föreslog p-garaget på jobbet. Nästa fredag kommer mobile service dit och fixar CCS på min 70D -16. Perfekt! Trodde jag skulle behöva lägga en dag på att harva ner till Malmö! :D
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare

Inlägg av alma83 »

Tack! Då ska jag kolla upp detta och uppgradera om det behövs.
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av larsw »

termosen skrev:
Visades åtta laddare i Sveg för mig. Däremot visades inte Kristinehamn.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

larsw skrev:
termosen skrev:
Har inte laddarna i Sveg V2? Dvs 2 sladdar? Inte hängt med i V3 utrullningen..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Gustafsson skrev:
larsw skrev:
termosen skrev:
Har inte laddarna i Sveg V2? Dvs 2 sladdar? Inte hängt med i V3 utrullningen..
Bara de två gamla som jag förstått.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Inlägg av Yxel »

Klicka på controls -> programvara -> ytterligare fordonsinformation

Där ska det stå om den är ccs-uppgraderad
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Jag gjorde uppgraderingen till CCS i våras och det syns inget spår av det i appen eller på kontot vad jag kan se.
Hoppas att yxels lösning i inlägget ovan funkar.
Skriv svar