Uhh va? Man sitter som i en SUV i Y, med stolarna monterade högt upp.holden skrev:Om man är lite elak skulle man kunna hävda att Y är en SUV utan den enda fördelen med en SUV nämligen bekväm instegshöjdmikebike skrev:Jag vill ha en SUV, men Model Y är inte en SUV.holden skrev:Jag vill inte ha en SUV så hoppas på en kombi, behåller alltså 3:an.pejvic skrev:Jag trodde ALLA skulle byta till en Y? När läge ges? Vi bor i sverige, här kör man inte sedan. jag gissar på att 90% av 3ägarna kommer byta på sikt.
Sen tror jag inte begpriser på 3:or rasar för det. Man får tänka på att det är rätt många i Sverige som skall skaffa elbilar. Det finns inte så många bra andra. Iafall inga jag sett ännu. Sega, dåligt packutrymme, eller dålig räckvidd. För att inte tala om att det är bökigt på långresor.
Planerar att köpa höjningssatsen som smog säljer.
Vilka kommer Byta från model3 till Y?
Moderator: Redaktion
Re: Vilka kommer Byta från model3 till Y?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SUV eller crossover är ju en definitionsfråga. Jag vill ha en kombi-3a eftersom jag har svårt att se poängen med bilar som är stora utvändigt och små invändigt.taliz skrev:Uhh va? Man sitter som i en SUV i Y, med stolarna monterade högt upp.holden skrev:Om man är lite elak skulle man kunna hävda att Y är en SUV utan den enda fördelen med en SUV nämligen bekväm instegshöjdmikebike skrev:Jag vill ha en SUV, men Model Y är inte en SUV.holden skrev:Jag vill inte ha en SUV så hoppas på en kombi, behåller alltså 3:an.pejvic skrev:Jag trodde ALLA skulle byta till en Y? När läge ges? Vi bor i sverige, här kör man inte sedan. jag gissar på att 90% av 3ägarna kommer byta på sikt.
Sen tror jag inte begpriser på 3:or rasar för det. Man får tänka på att det är rätt många i Sverige som skall skaffa elbilar. Det finns inte så många bra andra. Iafall inga jag sett ännu. Sega, dåligt packutrymme, eller dålig räckvidd. För att inte tala om att det är bökigt på långresor.
Planerar att köpa höjningssatsen som smog säljer.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
Huh? Y är ju gigantisk inuti.holden skrev:SUV eller crossover är ju en definitionsfråga. Jag vill ha en kombi-3a eftersom jag har svårt att se poängen med bilar som är stora utvändigt och små invändigt.
Halvkombi är mindre än riktig kombi, generellt.taliz skrev:Huh? Y är ju gigantisk inuti.holden skrev:SUV eller crossover är ju en definitionsfråga. Jag vill ha en kombi-3a eftersom jag har svårt att se poängen med bilar som är stora utvändigt och små invändigt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Y är ingen halvkombi.holden skrev:Halvkombi är mindre än riktig kombi, generellt.taliz skrev:Huh? Y är ju gigantisk inuti.holden skrev:SUV eller crossover är ju en definitionsfråga. Jag vill ha en kombi-3a eftersom jag har svårt att se poängen med bilar som är stora utvändigt och små invändigt.
De må ha lite sluttande taklinje men det är ändå ett rejält utrymme, större än de flesta kombis.
Hur ofta lastar man förövrigt ända upp till taket allra längst bak?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
"lite sluttande taklinje"taliz skrev:Y är ingen halvkombi.holden skrev:Halvkombi är mindre än riktig kombi, generellt.taliz skrev:Huh? Y är ju gigantisk inuti.holden skrev:SUV eller crossover är ju en definitionsfråga. Jag vill ha en kombi-3a eftersom jag har svårt att se poängen med bilar som är stora utvändigt och små invändigt.
De må ha lite sluttande taklinje men det är ändå ett rejält utrymme, större än de flesta kombis.

Den har ju ungefär samma taklinje som Model 3, som är en sedan!
Svar på frågan, se bild. Här har jag redan lastat ur en del. XC60 har lastförskjutningsskydd, en annan SUV/kombiegensksp jag saknar på MY.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Det handlar enbart om vad man föredrar att ha, jag gillar trean och den hade för mig varit optimal som kombi så jag hade fått in odelade fiskespön utan att behöva fälla sätena etc. Halvkombi som idé förstår jag inte riktigt, men att många gillar designen står helt klart.taliz skrev:Y är ingen halvkombi.holden skrev:Halvkombi är mindre än riktig kombi, generellt.taliz skrev:Huh? Y är ju gigantisk inuti.holden skrev:SUV eller crossover är ju en definitionsfråga. Jag vill ha en kombi-3a eftersom jag har svårt att se poängen med bilar som är stora utvändigt och små invändigt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Gillar kombi och halvkombi mer än SUV, och gillar sportigare bilar där man sitter närmare vägen och kan köra aktivare. Inte SUV där man sävligt gungar och kryssar fram i tillvaron högt upp.
Hade gärna sett en M3 med bakluckan och det bättre lastutrymmet från MY.
Hade gärna sett en M3 med bakluckan och det bättre lastutrymmet från MY.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- mikebike
- Teslaägare
Halvkombi är en kompromiss, och i Teslas fall är nog orsaken samma som de infällda dörrhandtagen och avsaknaden av takreling: lägre luftmotstånd.
Jag vet inte om de karmlösa dörrarna har samma orsak, eller om det bara är form före funktion?
Jag vet inte om de karmlösa dörrarna har samma orsak, eller om det bara är form före funktion?
Japp. Tror också på att halvkombi är rätt för elbilar där lågt luftmotstånd är viktigt.
Bara att kika på e-tron, som verkar få längre räckvidd som halvkombi/sportback än som SUV.
Bara att kika på e-tron, som verkar få längre räckvidd som halvkombi/sportback än som SUV.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Känner samma egentligen, mer sugen på Model 2 eller vad namnet nu blir. Lite längre räckvidd och snabbare laddning är mer prio samt drag. Kanske ny Model 3 när 4680-cellerna kommer.Bruno skrev:Jag behåller 3:an, sportigare, sitter lägre, är jättenöjd, två år i april
Frugan ska ha en Y, hon gillar att sitta högre upp. Ska övertala henne till en P, knappt ngn prisskillnad och man kan få drag nu. Om hon inte får det lägre priset som var när hon betalade bokningen.
Undrar om en låg kombi-3a skulle ha högre luftmotstånd än den både högre och längre Y.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Jag är fullständigt övertygad om att Model Y har större bagageutrymme än XC60, där kan man verkligen snacka om stor utanpå, liten inuti. Det är väl bara korta Tiguan som är sämre...
Tesla Y LR -22 EAP
- mikebike
- Teslaägare
Kanske det, men avsaknaden av lastgaller/Lastförskjutningsskydd gör att man inte kan utnyttja hela volymen.BrooklynS skrev:Jag är fullständigt övertygad om att Model Y har större bagageutrymme än XC60, där kan man verkligen snacka om stor utanpå, liten inuti. Det är väl bara korta Tiguan som är sämre...
Notera att Tesla inte uppger någon volym med uppfällda ryggstöd.
Det ryms nästan en halv kubik mer i Y än XC60. Ca 30% större lastutrymme.mikebike skrev:"lite sluttande taklinje"taliz skrev:Y är ingen halvkombi.holden skrev:Halvkombi är mindre än riktig kombi, generellt.taliz skrev:Huh? Y är ju gigantisk inuti.holden skrev:SUV eller crossover är ju en definitionsfråga. Jag vill ha en kombi-3a eftersom jag har svårt att se poängen med bilar som är stora utvändigt och små invändigt.
Hur ofta lastar man förövrigt ända upp till taket allra längst bak?![]()
Den har ju ungefär samma taklinje som Model 3, som är en sedan!
Svar på frågan, se bild. Här har jag redan lastat ur en del. XC60 har lastförskjutningsskydd, en annan SUV/kombiegensksp jag saknar på MY.
- mikebike
- Teslaägare
Jag tror inte man kan lasta 13000 hagelpatroner i en MY med baksätet uppfällt.
Jag förstår inte ens hur man kan ange total volym utan att kunna erbjuda ett lastförskjutningsskydd.
Jag förstår inte ens hur man kan ange total volym utan att kunna erbjuda ett lastförskjutningsskydd.
Kom ihåg att den har plats för en tredje rad. Det är alltså rejält med utrymme om man inte har den tredje raden, eller den är nedfälld.mikebike skrev:Jag tror inte man kan lasta 13000 hagelpatroner i en MY med baksätet uppfällt.
XC60 är en mkt mindre bil.
Angående lastförskjutningsskydd så vet vi inte hur det blir med det för Model Y ännu.mikebike skrev:Jag tror inte man kan lasta 13000 hagelpatroner i en MY med baksätet uppfällt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Få bilar slår CX Break och 505 Break... om vi ändå skall prata om helt irrelevanta bilar. 

Tesla Y LR -22 EAP
Om inte annat så kommer det ju gå att köpa till från 3:e part, vilket jag kommer göra om jag skaffar en sådan bil.Svenssons skrev:Angående lastförskjutningsskydd så vet vi inte hur det blir med det för Model Y ännu.mikebike skrev:Jag tror inte man kan lasta 13000 hagelpatroner i en MY med baksätet uppfällt.
Jämför du siffror med samma mätmetod då?taliz skrev:
Det ryms nästan en halv kubik mer i Y än XC60. Ca 30% större lastutrymme.
Enligt första träffen på google skiljer det ca 8% till MYs fördel. 68 cu ft mot 63.6 cu ft.
https://cars.usnews.com/cars-trucks/com ... 444-414350
Och formen på lastutrymmet i xc60 bör ju vara betydligt mer användbart.
Även i övrigt verkar MY och xc60 vara ungefär lika rymliga. MY har något mer plats i höjd och längsled medan det är lite mer plats på bredden i xc60.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Jag jämförde med gamla XC60 som var den på bilden. Ca 1400 liter vs ca 1800 i Y.Maw skrev:Jämför du siffror med samma mätmetod då?taliz skrev:
Det ryms nästan en halv kubik mer i Y än XC60. Ca 30% större lastutrymme.
Enligt första träffen på google skiljer det ca 8% till MYs fördel. 68 cu ft mot 63.6 cu ft.
https://cars.usnews.com/cars-trucks/com ... 444-414350
Och formen på lastutrymmet i xc60 bör ju vara betydligt mer användbart.
Även i övrigt verkar MY och xc60 vara ungefär lika rymliga. MY har något mer plats i höjd och längsled medan det är lite mer plats på bredden i xc60.
-
Model 3 har ju totalt fler liter än vad XC60 har (om du räknar med både lådan under och frunken)...
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
- mikebike
- Teslaägare
Vi vet ju att varken Model Y eller Model X har det i dagsläget.Svenssons skrev:Angående lastförskjutningsskydd så vet vi inte hur det blir med det för Model Y ännu.mikebike skrev:Jag tror inte man kan lasta 13000 hagelpatroner i en MY med baksätet uppfällt.
Det känns lite önsketänkande att MY plötsligt skulle få det bara för att den tillvetkas i Tyskland.
Då vill jag önska mig rails och förankringsöglor i bagaget också.

Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
- mikebike
- Teslaägare
Gör det?LarsL skrev:Om inte annat så kommer det ju gå att köpa till från 3:e part, vilket jag kommer göra om jag skaffar en sådan bil.Svenssons skrev:Angående lastförskjutningsskydd så vet vi inte hur det blir med det för Model Y ännu.mikebike skrev:Jag tror inte man kan lasta 13000 hagelpatroner i en MY med baksätet uppfällt.
Jag har inte sett det till vare sig MY eller MX.