Elbilar är farliga grejjer....

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Elbilar är farliga grejjer....

Inlägg av bonath »

Campingen är väl bara rädd om elräkningen. Inte många campingar som har separata mätare på alla elplatserna.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilar är farliga grejjer....

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Finns det verkligen någon som tror att elbilister kommer "billigt undan"? På vilket sätt då? Min erfarenhet är snarare att folk generellt anser att elbilar är alldeles för dyra. Jag tror att det är avundsjuka som ligger bakom sådana här utfästelser.
Det jag har stött på irl är att åsikten ”Ja, det är ju bra att du kan ladda gratis men det kostar ju 1 miljon så hur ska jag ha råd med det”. Men ja det är ju avundsjuka, alltså du som har pengar kan spara pengar... det är orättvist. Och så är det har man pengar så är det oftast lättare att spara pengar.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Elbilar är farliga grejjer....

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
Finns det verkligen någon som tror att elbilister kommer "billigt undan"? På vilket sätt då? Min erfarenhet är snarare att folk generellt anser att elbilar är alldeles för dyra. Jag tror att det är avundsjuka som ligger bakom sådana här utfästelser.
Det är nog svårt att komma billigare undan med en begagnad Leaf (Tibor kan ju vittna om det), eller, som när Seats lilla elbil blev korad till billigaste nya bilen att äga. Men ingendera är något man drar husvagn med direkt. ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilar är farliga grejjer....

Inlägg av LarsL »

bonath skrev:
Campingen är väl bara rädd om elräkningen. Inte många campingar som har separata mätare på alla elplatserna.
Vore ju i så fall lätt och att göra lite extra pengar på att sälja till elbilsladdning. Som jag skrev tidigare så skulle de kunna hyra ut en egen laddsladd med jordfelbrytare och fast laddnivå som passar uttagen. Ta en hundring för den, jag skulle köpa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilar är farliga grejjer....

Inlägg av LarsL »

Teslaspolen skrev:
mati skrev:
Finns det verkligen någon som tror att elbilister kommer "billigt undan"? På vilket sätt då? Min erfarenhet är snarare att folk generellt anser att elbilar är alldeles för dyra. Jag tror att det är avundsjuka som ligger bakom sådana här utfästelser.
Det är nog svårt att komma billigare undan med en begagnad Leaf (Tibor kan ju vittna om det), eller, som när Seats lilla elbil blev korad till billigaste nya bilen att äga. Men ingendera är något man drar husvagn med direkt. ;)
Problemet med Leaf är ju det höga andrahandsvärdet. Har hört folk som betalat 150-180 kkr för samma modell som jag har. Det gör det ju lockande att sälja och ha något annat istället.
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilar är farliga grejjer....

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
bonath skrev:
Campingen är väl bara rädd om elräkningen. Inte många campingar som har separata mätare på alla elplatserna.
Vore ju i så fall lätt och att göra lite extra pengar på att sälja till elbilsladdning. Som jag skrev tidigare så skulle de kunna hyra ut en egen laddsladd med jordfelbrytare och fast laddnivå som passar uttagen. Ta en hundring för den, jag skulle köpa.
Dom är väl dimensionerade för en relativt låg belastning. På sommaren är det ju bara kylskåpet som ska drivas. För inte så länge sedan erbjöds det ju bara 6A på många campingplatser.

Hur stor är kundgruppen med elbil och husvagn egentligen?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11685
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbilar är farliga grejjer....

Inlägg av martinot »

bonath skrev:
Campingen är väl bara rädd om elräkningen. Inte många campingar som har separata mätare på alla elplatserna.
Nu kan jag nästan inget om camping och husvagns/husbilsliv (föredrar att flyga och bo på bättre hotell), men eftersom en normal ebil inte behöver ha ett uttag med mer effekt än en husvagn, så ser jag inte riktigt problemet här?

Behöver du använda ett eluttag för husvagnen så betala Y kronor.
Behöver du använda ett eluttag till för att ladda elbilen så betala X kronor.

Enkelt. De kan ju tjäna lika mycket pengar på elhyra för att ladda elbilar, som på elhyra för att driva husvagnar (är ju inte direkt små pjäser man ser på vägarna på somrarna).

Ser faktiskt inte problemet, så länge som campingen inte har en överlastad anslutning till kraftnätet. Men än så länge torde det inte vara så många elbilar att det borde påverka mer än högst nominellt.

Efter hand, i takt med kundbehov och hur marknaden utvecklas, så får de anpassa sina effektanslutningar till elnäten efter det.

Företag som vägrar hänga med i sin tid, och vägrar anpassa sig, blir sällan lönsamma i längden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilar är farliga grejjer....

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Dom är väl dimensionerade för en relativt låg belastning. På sommaren är det ju bara kylskåpet som ska drivas. För inte så länge sedan erbjöds det ju bara 6A på många campingplatser.

Hur stor är kundgruppen med elbil och husvagn egentligen?
Det minsta jag sett är 10A men vanligt med 16A. På sommaren körs AC anläggningar så det krävs effekt då också.

Kundgruppen kan bli riktigt stor om Campingarna tänker rätt. Jag har som sagt aldrig ens funderat på en Camping innan jag skaffade elbil och förstod att jag kunde starta varje dag med fullt batteri.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilar är farliga grejjer....

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Dom är väl dimensionerade för en relativt låg belastning. På sommaren är det ju bara kylskåpet som ska drivas. För inte så länge sedan erbjöds det ju bara 6A på många campingplatser.

Hur stor är kundgruppen med elbil och husvagn egentligen?
Det minsta jag sett är 10A men vanligt med 16A. På sommaren körs AC anläggningar så det krävs effekt då också.

Kundgruppen kan bli riktigt stor om Campingarna tänker rätt. Jag har som sagt aldrig ens funderat på en Camping innan jag skaffade elbil och förstod att jag kunde starta varje dag med fullt batteri.
Det roliga är att jag aldrig har varit på en campinglats, än mindre ägt en husvagn, innan jag skaffade e-tron. Det är nog inte så att jag skaffade husvagnen på grund av elbilen, det vore att ta i, men jag har alltid tyckt om att vistas i naturen, och nu var det rätt tidpunkt helt enkelt. Hade det funnits en eldriven husbil, vete f*n om jag inte hade nappat på en sån. I alla fall på sikt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11685
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbilar är farliga grejjer....

Inlägg av martinot »

Tror både campingar, och svenska husbilsklubben (eller vad de med den illa formulerade tidningen var), biter sig själva i svansen genom att aktivt motarbeta förändringen i mobilitet som sker i världen.

Hade varit smarta och framtidsinriktade så hade de tvärt om försökt att anamma den.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elbilar är farliga grejjer....

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Tror både campingar, och svenska husbilsklubben (eller vad de med den illa formulerade tidningen var), biter sig själva i svansen genom att aktivt motarbeta förändringen i mobilitet som sker i världen.

Hade varit smarta och framtidsinriktade så hade de tvärt om försökt att anamma den.
Självklart, hoppas bara dom förstår det innan dom förlorar sin verksamhet till någon som förstår detta redan...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elbilar är farliga grejjer....

Inlägg av Bjelke »

Tillägg, det viktigaste är att en kund är alltid en kund, och vill man tjäna pengar så får man aldrig glömma det.

Det jag inte riktigt förstår är varför man driver en verksamhet med inriktning på människor som
vill ut i naturen och uppleva den osv, och samtidigt inte ser dom som köper en elbil som en potentiellt ännu
intressantare målgrupp, inte alla såklart men det lär finnas en gäng som gör det för just miljöns skull, och den
gruppen är ju precis densamma som campingar riktar sig mot (bla iaf)... jag orkade inte beskriva detta fullt ut men
tror ni förstår vart jag går i resonemanget här :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilar är farliga grejjer....

Inlägg av LarsL »

En kund är alltid en kund och om marknaden ändras så gäller det att hänga med och hitta nya sätt att tjäna pengar på den.

Jag tror iofs att huvud marknaden för campingar är långliggarna som åker till sin favorit camping år efter år. Om jag ska gå in på deras intressen och vad de är ute efter så kommer det bli alldeles för mycket fördomarna. Men jag tror inte elbilar direkt är deras huvudintresse.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Elbilar är farliga grejjer....

Inlägg av TeslaTissel »

Bjelke skrev:
Tillägg, det viktigaste är att en kund är alltid en kund, och vill man tjäna pengar så får man aldrig glömma det.

Det jag inte riktigt förstår är varför man driver en verksamhet med inriktning på människor som
vill ut i naturen och uppleva den osv, och samtidigt inte ser dom som köper en elbil som en potentiellt ännu
intressantare målgrupp, inte alla såklart men det lär finnas en gäng som gör det för just miljöns skull, och den
gruppen är ju precis densamma som campingar riktar sig mot (bla iaf)... jag orkade inte beskriva detta fullt ut men
tror ni förstår vart jag går i resonemanget här :)
Instämmer med dig Bjelke!
Tråden började ju med en uppenbart felaktig syn på en kundgrupp man ser som ett hot snarare än en möjlighet. Lappen eller informationsbladet visar ju med all tydlighet att det är så.

Men för att det inte skall rinna ut i sanden vore det bra om vi elbilsvänner tar tag i saken?

Efter att ha läst era kommentarer är det ju ingen större insats som behövs. På uttag etc. - Och är det så att de är rädda för högre energikostnader så har de fatalt nog missat en sak till!

Solcellsanläggning med battterilagring kan ge campingen kraftigt sänkta energikostnader då de även kan sälja överskottselen till elnätet. Elpriset kommer att öka, är jag ganska säker på.
Inte bara solceller för taket, det finns markanläggningar de kan sätta upp också. Oftast har de ju ganska goda markytor.
Markanläggning med båda sidor solceller tex.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilar är farliga grejjer....

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Det jag inte riktigt förstår är varför man driver en verksamhet med inriktning på människor som
vill ut i naturen och uppleva den osv, och samtidigt inte ser dom som köper en elbil som en potentiellt ännu
intressantare målgrupp, inte alla såklart men det lär finnas en gäng som gör det för just miljöns skull, och den
gruppen är ju precis densamma som campingar riktar sig mot (bla iaf)...
Precis. Har du sett reklamfilmerna för nya Ioniq 5? De handlar alla om camping, fast med glimten i ögat. Man fokuserar på bilens möjlighet att dela med sig ström till externa förbrukare vilket gör den extra lämplig som campingbil. Och det är precis därför jag komma titta närmare på den när den väl kommer. Inte att jag tänker driva en fet musikanläggning så som Hyundai tycker att man ska göra, men visst är det en uppenbar fördel att ha tillgång till en massa ström var man än är. Försök det med en fossilbil. Det öppnas helt andra möjligheter i framtiden. Man blir mer oberoende och kan strunta i campingar.
Fullständigt korkat om campingplatserna vill utesluta elbilar bara av principskäl.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 914
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Elbilar är farliga grejjer....

Inlägg av Nicklas »

Precis... Det är så vi levt de senaste åren med vår Tesla och husvagn; ordentlig 220-inverter och solceller på taket av husvagnen, stort batteri i både husvagn och bil, kraftig kabel mellan bil och husvagn (standard 13-pol)...
- ca 500 W from bilen
- ca 500 W från solceller

... det räcker långt om man inte fläskar på max på allt ;)

... sedan svänger man förbi en SuC på vägen och fyller på medans man äter 8-)

Vi fricampar otroligt mycket och har fortfarande 220 i vagnen för både golvvärme och AC var vi än är :lol:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilar är farliga grejjer....

Inlägg av LarsL »

Jo, de kan mycket väl bli hotade i framtiden då elbilar och framför allt elhusbilar inte längre har något större behov av Campingens tjänster. Men naturligtvis kommer de då göra som andra industrier som blir hotade och försöka lobba för förbud mot fricamping. Jojo, det sista man vill göra är att ändra sin affärsmodell, vilket är det första man ska fundera på.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Elbilar är farliga grejjer....

Inlägg av Teslaspolen »

Nicklas skrev:
Precis... Det är så vi levt de senaste åren med vår Tesla och husvagn; ordentlig 220-inverter och solceller på taket av husvagnen, stort batteri i både husvagn och bil, kraftig kabel mellan bil och husvagn (standard 13-pol)...
- ca 500 W from bilen
- ca 500 W från solceller

... det räcker långt om man inte fläskar på max på allt ;)

... sedan svänger man förbi en SuC på vägen och fyller på medans man äter 8-)

Vi fricampar otroligt mycket och har fortfarande 220 i vagnen för både golvvärme och AC var vi än är :lol:
Hur menar du att du tar 500W ifrån bilen?
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Elbilar är farliga grejjer....

Inlägg av point1 »

LarsL skrev:
En kund är alltid en kund och om marknaden ändras så gäller det att hänga med och hitta nya sätt att tjäna pengar på den.

Jag tror iofs att huvud marknaden för campingar är långliggarna som åker till sin favorit camping år efter år. Om jag ska gå in på deras intressen och vad de är ute efter så kommer det bli alldeles för mycket fördomarna. Men jag tror inte elbilar direkt är deras huvudintresse.
Det finns ju program om dessa människor på TV, tydligen gillar de Ullared, billiga saker, öl och grilla på en liten gräsplätt utanför deras husvagn.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 914
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Elbilar är farliga grejjer....

Inlägg av Nicklas »

Teslaspolen skrev:
Nicklas skrev:
Precis... Det är så vi levt de senaste åren med vår Tesla och husvagn; ordentlig 220-inverter och solceller på taket av husvagnen, stort batteri i både husvagn och bil, kraftig kabel mellan bil och husvagn (standard 13-pol)...
- ca 500 W from bilen
- ca 500 W från solceller

... det räcker långt om man inte fläskar på max på allt ;)

... sedan svänger man förbi en SuC på vägen och fyller på medans man äter 8-)

Vi fricampar otroligt mycket och har fortfarande 220 i vagnen för både golvvärme och AC var vi än är :lol:
Hur menar du att du tar 500W ifrån bilen?
Den vanliga 13-pol har två anslutningar som vardera är säkrad minst 20A... Har man bara korta sladdar innan det växlas upp till 220 så är det inga problem :D
- en är permanent och en är "ignition" (alltså när bilen är "igång")

Så de gånger vi behöver mer ström ställer vi bara bilen på "tomgång" och vips har vi ca 500W vi kan ta från bilen.

Har gjort detta i flera år till husvagnen och det är mycket praktiskt att fricampa med tillgång till backup-ström ;)

Vi har varit på många campingplatser och det har aldrig varit problem att ladda bilen; i Österrike valde vi dock att inte ladda eftersom de tog 10kr/kWh på campingen :shock:
- istället åkte vi till SuC och fyllde bilen "gratis" för att sedan åka tillbaka till campingen och överföra till husvagnen :lol:

Vi har betalat för obegränsad SuC... Då ska vi väl använda det också :roll:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilar är farliga grejjer....

Inlägg av LarsL »

Nicklas skrev:
Den vanliga 13-pol har två anslutningar som vardera är säkrad minst 20A... Har man bara korta sladdar innan det växlas upp till 220 så är det inga problem :D
- en är permanent och en är "ignition" (alltså när bilen är "igång")
...
Vi har varit på många campingplatser och det har aldrig varit problem att ladda bilen; i Österrike valde vi dock att inte ladda eftersom de tog 10kr/kWh på campingen :shock:
- istället åkte vi till SuC och fyllde bilen "gratis" för att sedan åka tillbaka till campingen och överföra till husvagnen :lol:

Vi har betalat för obegränsad SuC... Då ska vi väl använda det också :roll:
Ah, 20+20=40 40x12 ger 480 W. Kul att det faktiskt går att dra ut genom det vanliga släpvagnsuttaget, hade inte koll på det. Annars skulle man ju kunna ansluta direkt till 12v batteriet i bilen.

10kr/kWh är ju lite väl magstarkt men jodå det borde ju gå att hitta en affärsmodell här.

Att använda SUpercharger för att kyla husvagnen är nog på gränsen för ”fair use” men det blir ju väldigt lite pengar i sammanhanget.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11685
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbilar är farliga grejjer....

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
En kund är alltid en kund och om marknaden ändras så gäller det att hänga med och hitta nya sätt att tjäna pengar på den.

Jag tror iofs att huvud marknaden för campingar är långliggarna som åker till sin favorit camping år efter år. Om jag ska gå in på deras intressen och vad de är ute efter så kommer det bli alldeles för mycket fördomarna. Men jag tror inte elbilar direkt är deras huvudintresse.
De fördomar jag har, som faktiskt bekräftats av det lilla jag sett av de som campar med husvagnar och husbilar på campingar, och de jag träffat (inte på camping, men kollegor på jobb och annat), där de berättat att de semestrar på camping, säger mig att vara aktiva i naturen och att utöva olika former av sportaktiviteter inte direkt står högt i kurs på intresselistan för dessa människor.

Verkar som majoriteten mest hänger inom campingområdet, och med eventuellt avbrott för lite shopping (men undantag finns säkert, som över allt annars).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Elbilar är farliga grejjer....

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
LarsL skrev:
En kund är alltid en kund och om marknaden ändras så gäller det att hänga med och hitta nya sätt att tjäna pengar på den.

Jag tror iofs att huvud marknaden för campingar är långliggarna som åker till sin favorit camping år efter år. Om jag ska gå in på deras intressen och vad de är ute efter så kommer det bli alldeles för mycket fördomarna. Men jag tror inte elbilar direkt är deras huvudintresse.
De fördomar jag har, som faktiskt bekräftats av det lilla jag sett av de som campar med husvagnar och husbilar på campingar, och de jag träffat (inte på camping, men kollegor på jobb och annat), där de berättat att de semestrar på camping, säger mig att vara aktiva i naturen och att utöva olika former av sportaktiviteter inte direkt står högt i kurs på intresselistan för dessa människor.

Verkar som majoriteten mest hänger inom campingområdet, och med eventuellt avbrott för lite shopping (men undantag finns säkert, som över allt annars).
Ja, både Ullared och Birsta verkar vara populära platser för husvagnscamping. :shock:

Om jag hade husvagn skulle jag välja platser med så lite folk som möjligt och endast undantagsvis välja campingplatser.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Elbilar är farliga grejjer....

Inlägg av Teslaspolen »

Nicklas skrev:
Teslaspolen skrev:
Nicklas skrev:
Precis... Det är så vi levt de senaste åren med vår Tesla och husvagn; ordentlig 220-inverter och solceller på taket av husvagnen, stort batteri i både husvagn och bil, kraftig kabel mellan bil och husvagn (standard 13-pol)...
- ca 500 W from bilen
- ca 500 W från solceller

... det räcker långt om man inte fläskar på max på allt ;)

... sedan svänger man förbi en SuC på vägen och fyller på medans man äter 8-)

Vi fricampar otroligt mycket och har fortfarande 220 i vagnen för både golvvärme och AC var vi än är :lol:
Hur menar du att du tar 500W ifrån bilen?
Den vanliga 13-pol har två anslutningar som vardera är säkrad minst 20A... Har man bara korta sladdar innan det växlas upp till 220 så är det inga problem :D
- en är permanent och en är "ignition" (alltså när bilen är "igång")

Så de gånger vi behöver mer ström ställer vi bara bilen på "tomgång" och vips har vi ca 500W vi kan ta från bilen.

Har gjort detta i flera år till husvagnen och det är mycket praktiskt att fricampa med tillgång till backup-ström ;)

Vi har varit på många campingplatser och det har aldrig varit problem att ladda bilen; i Österrike valde vi dock att inte ladda eftersom de tog 10kr/kWh på campingen :shock:
- istället åkte vi till SuC och fyllde bilen "gratis" för att sedan åka tillbaka till campingen och överföra till husvagnen :lol:

Vi har betalat för obegränsad SuC... Då ska vi väl använda det också :roll:
Häftigt! Men det blir nog ett hyfsat slitage på 12v batteriet? Om den nu inte tar det direkt via DC-DC det vill säga?
Skriv svar