Mobileye kör om Tesla?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
Precis, "kan" inte "kommer att" eller "ska". Skulle inte bli förvånad om det kommer en bil utan ratt från Tesla som testbil i år, de kanske redan har det.
Nu handlade ju diskussionen om kamerorna... Min poäng är att Elon har sagt och säger vad som helst för att driva upp aktien och att lura kunder att betala för luft.
Nej, Elon säger inte vad som helst för att driva upp aktiekursen. Då skulle han inte klagat på att aktiekursen var för hög vilket han har gjort många gånger genom åren.

Elon Musk har aggressiva tidsplaner och brukar ofta skämta om att hans tidsplaner sällan stämmer. Ta det med en nypa salt. Däremot har de aggressiva tidsplanerna och kostnadsmålen gjort att Tesla har ökat produktionen snabbt vilket också gör att bilindustrin tvingas ställa om snabbare för att inte hamna för långt efter. I det stora hela är Elon Musks tidsmål positiva både för de som vill äga bra elbilar och världen i stort då det eliminerar farliga föroreningar och utsläpp.

Sedan är autonomi svårt. Det är självklart omöjligt att sätta exakta tidsmål på något som många anser är omöjligt. Jag ser Elon Musks tidsmål mer som hans sätt att sätta höga krav på sina anställda. Det är vad han förväntar sig av dem, att de överträffar sig själva och presterar perfekt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
Precis, "kan" inte "kommer att" eller "ska". Skulle inte bli förvånad om det kommer en bil utan ratt från Tesla som testbil i år, de kanske redan har det.
Nu handlade ju diskussionen om kamerorna... Min poäng är att Elon har sagt och säger vad som helst för att driva upp aktien och att lura kunder att betala för luft.
Nej, Elon säger inte vad som helst för att driva upp aktiekursen. Då skulle han inte klagat på att aktiekursen var för hög vilket han har gjort många gånger genom åren.

Elon Musk har aggressiva tidsplaner och brukar ofta skämta om att hans tidsplaner sällan stämmer. Ta det med en nypa salt. Däremot har de aggressiva tidsplanerna och kostnadsmålen gjort att Tesla har ökat produktionen snabbt vilket också gör att bilindustrin tvingas ställa om snabbare för att inte hamna för långt efter. I det stora hela är Elon Musks tidsmål positiva både för de som vill äga bra elbilar och världen i stort då det eliminerar farliga föroreningar och utsläpp.

Sedan är autonomi svårt. Det är självklart omöjligt att sätta exakta tidsmål på något som många anser är omöjligt. Jag ser Elon Musks tidsmål mer som hans sätt att sätta höga krav på sina anställda. Det är vad han förväntar sig av dem, att de överträffar sig själva och presterar perfekt.
Jag tycker Elon och Tesla har gjort ett fantastiskt jobb med att få fart på el-bilar och jag tycker min bil funkar toppen och är fantastisk att köra.
Jag tycker däremot inte det är ok att en VD på ett bolag så stort som Tesla om och om igen kommer med publika uttalanden om tidplaner som inte är i närheten av att vara baserade på verkligheten. Det gäller ju inte bara FSD.

Jag tänker att det är lite naivt att tro att det är bara för han är en optimist, och inte en medveten strategi för att öka förväntningarna på bolaget. Mannen är ju inte dum i huvudet.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Svenssons skrev:

Jag tycker Elon och Tesla har gjort ett fantastiskt jobb med att få fart på el-bilar och jag tycker min bil funkar toppen att köra.
Jag tycker däremot inte det är ok att en VD på ett bolag så stort som Tesla kommer med tid-planer som inte är baserade på verkligheten. Det gäller ju inte bara FSD.

Jag tänker att det är lite naivt att inte tro att det handlar om att öka förväntningarna på bolaget. Mannen är ju inte dum i huvudet.
Att en VD för ett företag har höga tankar om sitt företag och vad det kan prestera får man nog acceptera. Elon Musk har nog aldrig ljugit och sagt något som inte han själv tror är möjligt att Tesla ska kunna prestera. Däremot är hans tidsmål alldeles för aggressiva vilket han alltid inser i efterhand och brukar skämta om själv.

Det finns mängder med andra företag som kommunicerar för aggressiva mål. Det är bara att se hur VAG totalt har misslyckats med att infria alla sina löften när det gäller elbilar.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag ser inte kameror som ett mål för fsd. utan för att öka säkerheten och bilens kännedom om omgivningen.
Folk köper bilar för att köra själv. Kör bilen finns det få argument att äga en (om man inte är taxiföretagare). Vem vill vänta på sin bil som hamnat i rusningstrafik och köer på ringvägen när den åkt för att hämta en.(har man bilen på parkeringen är syftet med fsd bortkastat).
om man har 1 miljon eller 100 bilar på vägarna är ganska oväsentligt. Antingen är den godkänd eller inte. (det finns inget mellanting)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jag tror att det är sannolikt att flera att flera bilmärken kommer att köra bättre än Tesla 2022 m h a MobilEye.
Geely kommer att använda den i bilar som produceras i höst.
Jag tittade lite på presentationerna i första inlägget. Det är PR som ska få Mobileyes lösning att låta bra. De vill sälja så många ADAS-system som möjligt. Tesla gick på sådan här PR för länge sedan men insåg snart att Mobileye lovade för mycket och levererade för dåligt. Tesla hade aggressivare tidsmål och var tvungna att överge Mobileye.

Man måste bedöma vad tillverkare levererar idag och hur den lösningen utvecklas i nutid inte vad de säger att de ska göra någon gång i framtiden. Autonomi är oerhört svårt. Det går inte att utveckla det i hemlighet och komma med en färdig lösning. Det krävs perfekt fångade data från miljoner bilar och miljarder färdade mil för att man ska lyckas.

Mobileye gör mycket rätt när man fokuserar på kameror. Man har utvecklat sin strategi sedan Tesla övergav dem. Man har även missat ungefär samma tidsmål som Tesla. Mobileye skulle leverera en förarlös taxiservice i Israel 2019 tillsammans med VW men det gick åt skogen. Nu siktar man på 2022 istället.

Det största problemet för Mobileye, Waymo och andra jämfört med Tesla är produktionskapacitet. Mobileye och Waymo använder dyr hårdvara som ännu inte finns i massproduktion. Man har även mycket begränsade volymmål för sina utrullningar. Tesla siktar redan på miljontals robotaxis och Tesla kan därför också antagligen lansera sin färdiga produkt senare än Mobileye och Waymo men trots det ändå dominera marknaden med volym. Autonoma nätverk kommer bedömas efter tillgänglighet. Det som påverkar tillgänglighet mest är antalet bilar i kombination med hur flexibelt kartsystemet är. Tesla fokus ligger vid de viktigaste parametrarna.

Waymo har vunnit första ronden genom att lansera sitt nätverk först. Men jag tycker att man även kan utnämna Mobileye, Nvidia och Tesla till vinnare för de har redan betydande intäkter från att erbjuda autonom teknik. Waymo har mestadels bara en massa kostnader hittils.

Att göra som Mobileye och Tesla och tänka kommersiellt i alla steg fram till en färdig produkt tror jag är helt rätt väg att gå.
wcarlsson

Inlägg av wcarlsson »

En fördel för Mobileye är ju att dom har i princip alla biltillverkare utom Tesla som potentiella kunder och det finns inte någon seriös konkurrens (väl?).

Några biltillverkare försöker eventuellt fortfarande utveckla egen självkörning men de flesta har gett upp vid det här laget.
backe

Inlägg av backe »

wcarlsson skrev:
En fördel för Mobileye är ju att dom har i princip alla biltillverkare utom Tesla som potentiella kunder och det finns inte någon seriös konkurrens (väl?).

Några biltillverkare försöker eventuellt fortfarande utveckla egen självkörning men de flesta har gett upp vid det här laget.

Vet inte om Waymo är en seriös konkurrent, men dom har ett samarbete med Volvo, Polestar och Lynk för L4 autonomi.

https://blog.waymo.com/2020/06/partneri ... o.html?m=1
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

backe skrev:
wcarlsson skrev:

Vet inte om Waymo är en seriös konkurrent, men dom har ett samarbete med Volvo, Polestar och Lynk för L4 autonomi.

https://blog.waymo.com/2020/06/partneri ... o.html?m=1
De har sammarbete med än fler tillverkare förutom Volvo:

Fiat Chrysler, Jaguar, Nissan, Renault, & Magna
https://cleantechnica.com/2020/08/10/wa ... ybe-honda/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Jag tror inte mjukvara kommer att fixa detta problem. Det är ju bara att titta på videon från bilen i körning på motorväg i regn/slask/snö så blir man varse om det. Prova att ta ett klipp efter 20 min på vått/slask och kolla själv.
Det är ju mjukvaran som löser det. Systemet ska vara så redundant att även ifall sidokamerorna kopplas bort så ska bilen klara av detta och det är detta Elon säger.
Var det inte Elon som sa att de hade en bil som skulle köra själv från LA -> till NYC. Har för mig att detta var 2018 om jag inte minns fel. Blev det någonsin någon resa?

Oavsett detta tycker jag fortfarande att det är konstigt att man inte löser kamera problemen.

Exempelvis ”backkameran”, borde vara super enkelt att montera en litet linsskydd som öppnas och stängs när man lägger i backen. För egen del är backkameran värdelös den här tiden på året...
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare

Inlägg av PerV »

Jag undrar hur dessa LIDAR och radarsystem kommer fungera rent praktiskt när alla har det installerat?
Det vill säga när det är 100 bilar i ens närhet som samtidigt skickar ut LIDAR och radar pulser. Det känns som de kommer få problem att urskilja rätt pulser.
Ett rent kamerabaserat system borde klara sig bäst.
backe

Inlägg av backe »

Intressant artikel.
Tesla’s main self-driving rival isn’t Google—it’s Intel’s Mobileye
Mobileye CEO predicts Tesla's Autopilot strategy will hit a "glass ceiling."
https://arstechnica.com/cars/2021/01/te ... -mobileye/
STEFLI

Inlägg av STEFLI »

PerV skrev:
Jag undrar hur dessa LIDAR och radarsystem kommer fungera rent praktiskt när alla har det installerat?
Det vill säga när det är 100 bilar i ens närhet som samtidigt skickar ut LIDAR och radar pulser. Det känns som de kommer få problem att urskilja rätt pulser.
Frekvenshopp, faskodning och PRF är möjliga lösningar för radar. LIDAR vet jag inget om men en killgissning är att man bara får försumbara "blinda" sektorer mot andra LIDAR.
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare

Inlägg av Erik Viking »

STEFLI skrev:
PerV skrev:
Frekvenshopp, faskodning och PRF är möjliga lösningar för radar. LIDAR vet jag inget om men en killgissning är att man bara får försumbara "blinda" sektorer mot andra LIDAR.
Radarn i bilar har en ganska bred "stråle" rakt fram, låg upplösning, den detekterar mer om det finns något reflekterande
rakt framför bilen samt avstånd dit, flera objekt i vägen, den som är närmast rapporteras,
man kan kombinera det med doppler avkänning så man får reda på om ekot rör sig mot eller från min antenn (bilen),
så det är bara om du har en annan rakr framför som det blir "problem"
typ. frontal f*ckup, men det bör kamerorna kunna reda upp.

Lidar ännu enklare ur detta perspektiv, det är en eller flera laser strålar (tänk laser pekare, en liten prick),
men väldigt smal stråle som sveper sida/sida upp/ner, väldigt hög upplösning, fördel man kan svepa väldigt långt runt bilen,
resultatet är ett 3D punktmoln (miljoner 3D punkter) varje punkt definieras av vinkel i höjd och sida samt avstånd till reflektionen.
möter du någon annan LIDAR så är det bara några enstaka punkter som får felaktig avståndsinfo.

Problemet med LIDAR är punktmolnet, krävs extremt mycket beräkningskraft att försöka skapa en 3D model, 3D objekt,
av alla punkter.
Punkterna har ingen färg info.
Till det kommer alla ytors beskaffenhet, alltifrån svarta/matta ytor som inte reflekterar något,
till högblanka ytor i vinkel, allt reflekteras bort ...
Punktmolnet kan alltså få en massa märkliga zoner helt utan info, svarta hål!, omöjligt att gissa varför.
Krävs att man kombinerar med "vanlig" kamera.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Skriv svar