Vågar jag ladda?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare

Re: Vågar jag ladda?

Inlägg av macksie »

En frys är en väldigt energisnål apparat. Den drar ca en halv ampere när den går och som nån redan skrivit, den går inte många timmar per dygn.
Frysen kan du strunta i.

Kopplingsdosa. De är gjorda för att klara en hel del strömmar, dock inte under längre last, men om allt ser helt och fräscht ut är risken minimal.
När jag köpte min bil körde jag i nästan ett halvår via skarvsladd och 10 ibland 13A

Så länge du håller dig borta från att dra på 13A ska det vara okej.

Dock får man väl anta att det finns andra förbrukare i stugan än en frys och en elbil. Har du otur sitter det ett eller flera element eller andra förbrukare som drar mycket, tvättmaskin/bastu/varmvattenberedare på samma fas som du vill ladda från. Då kan det vara svårare.

Hade det vart jag hade jag satt den på den styrka jag helst vill ha och vågar, kanske 8A. Köra några timmar.
Om huvudsäkringen håller så behöver du inte oroa dig för den.
Om förgreningsdosan blir riktigt varm, mer än, hmm undrar om den är varm nu, då kanskedra ner den en ampere
MYP
X90d
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vågar jag ladda?

Inlägg av LarsL »

Teslaspolen skrev:
LarsL skrev:
(Lossa aldrig en väggkontakt utan att först ta loss kontakten från bilen).
Just detta är en mycket viktig poäng! När man laddar med EVSE så ska man ALLTID dra ur kontakten ur bilen först, sedan ut ur väggen. ALDRIG tvärt om. Det är på detta vis som folk annars lyckas med att få svartbrända schuko-kontakter! Detta gäller elbilar ja, men även andra saker som drar hög effekt!

Men präntar man bara in den här regeln så är det inga problem!
Som du säger så gäller ju detta alla effektkrävande förbrukare. En dammsugare är ju en typisk produkt där det kan bli en ordentlig ljusbåge om man slarvar.
macksie skrev:
Dock får man väl anta att det finns andra förbrukare i stugan än en frys och en elbil. Har du otur sitter det ett eller flera element eller andra förbrukare som drar mycket, tvättmaskin/bastu/varmvattenberedare på samma fas som du vill ladda från. Då kan det vara svårare.

Hade det vart jag hade jag satt den på den styrka jag helst vill ha och vågar, kanske 8A. Köra några timmar.
Om huvudsäkringen håller så behöver du inte oroa dig för den.
Om förgreningsdosan blir riktigt varm, mer än, hmm undrar om den är varm nu, då kanskedra ner den en ampere

Kan ju bli så att huvudsäkringen går när man drar igång ungen eller spisen. Men ingen fara egentligen bara man ser till att ha nya proppar hemma.
Här kan det också vara ett tips att kontrollera temperaturen på huvudsäkringen.
Skriv svar