Väntrum Model 3
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Väntrum Model 3
Ja. Oj, vilka ballongdäckFrippanecci skrev:Visst hade den tidigare M3P 235/35/20?
Min nya är reggad med 245/35/20.

3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Hämtade till slut upp min LR igår (ändrat från SR efter kalla fötter om MiC).
En något blandad upplevelse, trevligt bemötande (och trevliga tesla-köpare) men tyvärr var det en liten skada i lacken på framskärmen. De tog in den och fixade till det medan vi väntade, och hävdar att det kommer bli snyggare när färgen "satt sig", vi får väl se hur det går.
Men bilen i sig är felt fantastisk! Verkligen klasskillnad mot de hyr-eGolfar vi kört det senaste året. Körde hela vägen hem med ett leende
(och utan att nudda bromspedalen i stort sett). Kan faktiskt vara en bra idé att tänka på att testa bromsarna innan man kört hela vägen hem!
Måste säga att autopiloten funkar långt över förväntan även i mörker och ösregn, riktigt imponerande!
En något blandad upplevelse, trevligt bemötande (och trevliga tesla-köpare) men tyvärr var det en liten skada i lacken på framskärmen. De tog in den och fixade till det medan vi väntade, och hävdar att det kommer bli snyggare när färgen "satt sig", vi får väl se hur det går.
Men bilen i sig är felt fantastisk! Verkligen klasskillnad mot de hyr-eGolfar vi kört det senaste året. Körde hela vägen hem med ett leende

Måste säga att autopiloten funkar långt över förväntan även i mörker och ösregn, riktigt imponerande!
Har ägt en 3:a i drygt 1,5 år och AP har blivit riktigt bra i de senaste uppdateringarna. 

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Hämtade min M3P idag.
Lite blandad upplevelse;
-Det var repor under bägge trösklarna och någon form av täcklock var bortkört på ena sidan under tröskeln. Den hr nog vart i nåt under lastning/avlastning.
-Inredningen innertak/ stolpar hade tre ställen med rejäla märken efter någon som var mekskitig om fingrarna( Tips till Tesla: man bör inte doppa händerna i olja och sedan peta på ljus inredning!). Leveranspersonalen gjorde sitt bästa för att få bort det. Efteråt var klädseln blöt så jag har inte fingranskat om det gick fixa till helt.
-Bilen var ”noll” leveranssservad ( kontrollera att allt är helt och rengör så det ser anständigt ut) och till del skitig inredning(annat än det ovan nämnda), tillsammans med tex fläckar på rutan efter sugproppar/montering som gjorde rutan delvis ogenomskinlig i komb med imma( trafiksäkerheten påverkad).
-Ratten står rejält snett när bilen går rakt fram. Väldigt oproffsigt att lämna ut ett nytt fordon så.
-Vibrationer från original 20”. Körde bara 17km till en bekant för att montera vinterdäck. Det var tydliga vibrationer, med lite tur är däcken bara orunda av att ha stått(brukar släppa fortare än 17km i 80kmh). Med lite otur har de som kört sönder trösklarna även kört fälgarna orunda.
Det fanns ytterligare någon detalj som inte satt monterad som den ska, torde gå enkelt på SC med ett nytt clips som fungerar. En stänkskärm fram är uppenbart felmonterad( jfrt hur den satt på andra sidan och hur den är konstruerad).
Helhetsupplevelsen är totalt underkänd. Såhär kan man ju inte leverera ut ett fordon till kund.
Övrigt noterat är att jag inte fick heljusautomatiken att fungera alls. Aktiverad i meny, påslagen men det blev aldrig heljus till( kört 95mil norrut, försökt återkommande utan lycka).
Annars fungerar det ju bra.
Lite blandad upplevelse;
-Det var repor under bägge trösklarna och någon form av täcklock var bortkört på ena sidan under tröskeln. Den hr nog vart i nåt under lastning/avlastning.
-Inredningen innertak/ stolpar hade tre ställen med rejäla märken efter någon som var mekskitig om fingrarna( Tips till Tesla: man bör inte doppa händerna i olja och sedan peta på ljus inredning!). Leveranspersonalen gjorde sitt bästa för att få bort det. Efteråt var klädseln blöt så jag har inte fingranskat om det gick fixa till helt.
-Bilen var ”noll” leveranssservad ( kontrollera att allt är helt och rengör så det ser anständigt ut) och till del skitig inredning(annat än det ovan nämnda), tillsammans med tex fläckar på rutan efter sugproppar/montering som gjorde rutan delvis ogenomskinlig i komb med imma( trafiksäkerheten påverkad).
-Ratten står rejält snett när bilen går rakt fram. Väldigt oproffsigt att lämna ut ett nytt fordon så.
-Vibrationer från original 20”. Körde bara 17km till en bekant för att montera vinterdäck. Det var tydliga vibrationer, med lite tur är däcken bara orunda av att ha stått(brukar släppa fortare än 17km i 80kmh). Med lite otur har de som kört sönder trösklarna även kört fälgarna orunda.
Det fanns ytterligare någon detalj som inte satt monterad som den ska, torde gå enkelt på SC med ett nytt clips som fungerar. En stänkskärm fram är uppenbart felmonterad( jfrt hur den satt på andra sidan och hur den är konstruerad).
Helhetsupplevelsen är totalt underkänd. Såhär kan man ju inte leverera ut ett fordon till kund.
Övrigt noterat är att jag inte fick heljusautomatiken att fungera alls. Aktiverad i meny, påslagen men det blev aldrig heljus till( kört 95mil norrut, försökt återkommande utan lycka).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- metchristian
- Teslaägare
Var hmt du ut någonstans?AAKEE skrev:Hämtade min M3P idag.
Lite blandad upplevelse;
Trosta Park.metchristian skrev:[
Var hmt du ut någonstans?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Det verkar så i menyn. Finns en demomöjlighet för det jag tolkar som FSD. Läste den finstilta texten aningen för slarvig så jag är inte säker.Likenoother skrev:Läste om att vi som hämtar ut 3 sista dagarna får FSD fritt i 3 mån gäller d även Sverige ?
Hade 95 mil på mig men de sista 85 var med slask på frontstötfångaren så AP kunde inte nyttjas mht att radarn inte fungerade.
Lite tråkigt om att bo långt norrut, lär inte hinna testa speciellt mycket mht årstid å snö.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- metchristian
- Teslaägare
Vad sa personalen? visst att de troligt va sjukt stressade men va fan så ska man inte behöva uppleva en leverans av en bil. Tar ju 5-10min att kolla igenom en bil efter ev märken o skador.. de kan ju inte gjort mer än tagit emot bilen från Trsp o sen låtit rekond tvätta och sätta dit regplåtar o inget mer... intressant å veta va personalen sa? Hade skämt ögon ur mig om jag levererat en bil på sådant sätt. (Jobbat inom biluthyrning i 17år och typ skämt över att kunder fått lätt smutsig bil liksom vilket hänt en del ggr tyvärr)AAKEE skrev:Trosta Park.metchristian skrev:[
Har inget egentligt svar på din fråga, däremot kan jag rekommendera hämtning i Malmö. Plockade ut min den 23:e och hade läst om alla skräckupplevelser om hämtningar o dålig service från Tesla. Blev därför glatt överraskad (?) när bilen stod nytvättad o putsad inomhus. Väldigt trevlig o hjälpsam tjej som frågade om jag ville ha hjälp med hur saker fungerade. Även om jag nog rett ut det själv, hjälpte hon mig lätt o smidigt igenom koppling till telefon o lite annat smått o gott. Efter att ha läst på o kollat YouTube-klipp under en tid, kände jag att mer behövs inte vid en utlämning.Rocko skrev:Tja!
La beställning på en M3P midnight silver med svart inredning 201219. Längesedan jag var så förväntansfull och som ett barn igen, men samtidigt skräckslagen och livrädd för att uppleva ett måndagsex eller liknande och bli megabesviken.
Jag är ganska pedant![]()
Planerat lämna in den på keramisk lackbehandling så fort jag kört hem den.
Angivit att jag vill hämta i Gbg, men lurar på att försöka skifta till Malmö för att kunna inspektera inomhus vid leverans trots att det är 45-60 min längre resa dit.
Är tydligen utomhus i Gbg om jag inte fattat fel.
Surt om det är kallt och dåligt väder.
Ingen aning om man kan hävda skador några dagar senare efter genomgång hemma.
Någon som vet?
-21 Model 3 Performance röd/vit, hämtad 23 dec 2020
All personal var trevlig, och hjälpsam.metchristian skrev:Vad sa personalen? visst att de troligt va sjukt stressade
Leveransorganisationen har sannolikt ingen med riktigt ansvar över detta.
Den första jag mötte tog legitimation och registrerade uthämtning, de andra två satt i en kur och lämnade ut nycklarna. De gjorde garanterat det jobb de är satta att göra. Nyckelutlämnaren hade regngöringsmedel, svamp och en fiberduk och rengjorde inredningen efter att jag visat problemen.
Problemen måste ha med hur det är organiserat samt att man inte verkar kolla över fordonen före leverans. Det satt ivar lite av skyddsplasten på ett ställe. Jag har inga problem att ta bort det, men kunden ska nog inte behöva göra det som är leverantörens jobb.
Har bara köpt Audis innan så jag kanske är van för hög standard på leveransen. Har dock läst både här och på andra ställen så jag visste ungefär vad jag borde haft att vänta mig, tror jag.
Att ratten sitter snett och det fanns däcksvibrationer har jag inte anmält( än), upptäcktes ju först efter att jag börjat rulla därifrån, och hade så kort bit att köra till vinterdäcksbytet att det kändes smartast.
Inget av dessa hade heller kunnat lösas på plats.
Det har blitt mest klagomål

Bilen som sådan fungerar bra. Inga missljud, bra körkänsla med aningen behagligare fjädring än jag tordes hoppas på.
Hemkörningen i drygt 90mil började i snöglopp som fort övergick i snöslask på backen, sedan snöfall som räckte hela vägen hem, sista 10 milen i -7 och underkylt regn.
Fick definitivt testa att M3P fungerar på vinterväglag.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Man kan tycka att Tesla öser ut bilar nu.
710 registrerade Tesla M3 i december är bra.
Men det blir inte lika imponerande när VW med ID3 trycker ut betydligt fler elbilar.
710 registrerade Tesla M3 i december är bra.
Men det blir inte lika imponerande när VW med ID3 trycker ut betydligt fler elbilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- pawweshark
- Teslaägare
[quote="AAKEE"]Hämtade min M3P idag.
Lite blandad upplevelse;
/quote]
Hade precis samma upplevelse vid min leverans.
Sitter I bilen och skall ta på bältet, vrider på huvudet och upptäcker oljiga fingeravtryck på inredningen.
Rekond personalen på Trosta fick jobba....
Lite blandad upplevelse;
/quote]
Hade precis samma upplevelse vid min leverans.
Sitter I bilen och skall ta på bältet, vrider på huvudet och upptäcker oljiga fingeravtryck på inredningen.
Rekond personalen på Trosta fick jobba....
Tesla Model Y LR 2022
Tråkigt att höra! Blev lite nervös och skulle vilja kolla bilen igen (hämtade på Trosta 29e). Det var rejält blött och ganska mörkt så möjligheten att kolla under bilen var ganska begränsad utan galon-byxor. Hittade dock inget att anmärka på. Hade lite skyddsplast kvar på ett par ställen men det känns inte som någon fara, bara riva bortAAKEE skrev:Trosta Park.metchristian skrev:[
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Just detta att Teslas bilar i Europa idag trycks ut i rejäl mängd under ca 1-2veckor i slutet av varje kvartal är nog det som gör att det slarvas med inspektioner/tvätt innan leverans.
Hade inte möjlighet att hämta upp min bil sista dagarna på kvartalet så kom precis i början på kvartal 2 och hämtade bilen vilket medförde inomhushämtning och jättebra stressfri service.
Hade inte möjlighet att hämta upp min bil sista dagarna på kvartalet så kom precis i början på kvartal 2 och hämtade bilen vilket medförde inomhushämtning och jättebra stressfri service.
Höll på glömma att lämna plats i väntrummet.
Bifogar bildbevis på att min P har det stora batteriet
Bifogar bildbevis på att min P har det stora batteriet

M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Känns som att de stora problemen folk rapporterar kommer från Trosta. bara jag som känner så?
Beställt:
2021 Model 3 Performance Svart/Svart
Lagd beställning 1/10-20
Upphämtad 23/12 Malmö
2021 Model 3 Performance Svart/Svart
Lagd beställning 1/10-20
Upphämtad 23/12 Malmö
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Tog lev Trosta utan problem.ksoskl skrev:Känns som att de stora problemen folk rapporterar kommer från Trosta. bara jag som känner så?
Tog leverans 30/12 och idag när jag kikade runt i appen så upptäckte jag att det står att jag har FSD uppgraderingen (stod inte så tidigare)! Är orolig att jag har råkat beställa den i sömnen och att det kommer en faktura på 80k.
Någon som vet om det är en bugg i appen eller ingår det en gratis prövotid på FSD när man köpt ny bil?
Någon som vet om det är en bugg i appen eller ingår det en gratis prövotid på FSD när man köpt ny bil?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det senare alternativet.nierzen skrev:Tog leverans 30/12 och idag när jag kikade runt i appen så upptäckte jag att det står att jag har FSD uppgraderingen (stod inte så tidigare)! Är orolig att jag har råkat beställa den i sömnen och att det kommer en faktura på 80k.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Elon skrev väl på twitter att alla som tog emot leverans de sista tre dagarna på året skulle få FSD i tre månader utan kostnad. Grattis!mikebike skrev:Det senare alternativet.nierzen skrev:Tog leverans 30/12 och idag när jag kikade runt i appen så upptäckte jag att det står att jag har FSD uppgraderingen (stod inte så tidigare)! Är orolig att jag har råkat beställa den i sömnen och att det kommer en faktura på 80k.
Japp!MarLev skrev:Elon skrev väl på twitter att alla som tog emot leverans de sista tre dagarna på året skulle få FSD i tre månader utan kostnad. Grattis!
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
FSD kommer bra till pass Januari till Mars när VP inte fungerar.AAKEE skrev:Japp!MarLev skrev:Elon skrev väl på twitter att alla som tog emot leverans de sista tre dagarna på året skulle få FSD i tre månader utan kostnad. Grattis!
April är redan lite varmare så då kan man slopa vantarna eller ha händerna i byxfickorna.
Får se vad spännande som händer när jag får min bil.

Lite prisdumpning på lagerbilar. Finns SR+ från 520 000 hos tesla. Range 409km så verkar inte vara MiC utan den amerikanska. 460 000 efter bonusen, vilket kap?!
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD