Moms+tull på Teslor
Moderator: Redaktion
Moms+tull på Teslor
Hej!
Jag undrar om det kanske är bättre att vänta med att köpa en tesla tills dess att bilarna börjat tillverkas i Tyskland?
Jag antar att man slipper betala moms+tull då? eller tänker jag fel?
Tittar jag på en tesla.com och tesla.com/sv så skiljer priset på en "model 3" ca 200k kr vilket för mig är som att slänga pengarna i sjön då jag ej tycker om att betala skatt.
Antar att en del av summan även täcker fraktkostnad, för de teslor som säljs i Sverige idag tillverkas väl i USA? Rätta mig gärna om jag har fel då jag är ej insatt i tesla.
Tack!
Jag undrar om det kanske är bättre att vänta med att köpa en tesla tills dess att bilarna börjat tillverkas i Tyskland?
Tittar jag på en tesla.com och tesla.com/sv så skiljer priset på en "model 3" ca 200k kr vilket för mig är som att slänga pengarna i sjön då jag ej tycker om att betala skatt.
Antar att en del av summan även täcker fraktkostnad, för de teslor som säljs i Sverige idag tillverkas väl i USA? Rätta mig gärna om jag har fel då jag är ej insatt i tesla.
Tack!
Re: Moms+tull på Teslor
Enklast är väl att köpa en Berlintillverkad MY om ett år.Dannejao skrev:Hej!
Tack!
För bilar som är minst 6 månader och har gått minst 600 mil räknas som begagnad och kan enkelt importeras till Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Model 3 lär inte produceras i Giga Berlin än på 1-2 år. Moms kommer man ändå bli tvungen att betala oavsett. Det är tullen på 10% som Tesla slipper för Model Y när dessa snart börjar produceras där. Övriga skillnader mot USA är frakten som också kommer att bli lägre för Tesla. En svensk egenhet är försäkringen vagnskadegarantin. Den innebär väl ca 20kkr extra i Sverige.
Vilket pris Tesla kommer ta för Giga Berlin-producerade bilar i slutändan är oklart. I dag gäller priserna på webbsidan för Model Y. Priset där har satts med utgångspunkt att de är producerade i Giga Berlin. Om ett år kan priset mycket väl vara lägre.
Vilket pris Tesla kommer ta för Giga Berlin-producerade bilar i slutändan är oklart. I dag gäller priserna på webbsidan för Model Y. Priset där har satts med utgångspunkt att de är producerade i Giga Berlin. Om ett år kan priset mycket väl vara lägre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Egentligen kan man ju undra varför den lever kvar.Svenssons skrev:En svensk egenhet är försäkringen vagnskadegarantin. Den innebär väl ca 20kkr extra i Sverige.
.
Tesla, som ju har ifrågasatt det mesta när det gäller traditionellt sätt att sälja bilar, skulle ju logiskt kunna ifrågasätta även försäkringen.
De räknar väl med att starta eget försäkringsbolag senare vilket kanske kan krävas för FSD.Fredrik j skrev:Egentligen kan man ju undra varför den lever kvar.Svenssons skrev:En svensk egenhet är försäkringen vagnskadegarantin. Den innebär väl ca 20kkr extra i Sverige.
.
Tesla, som ju har ifrågasatt det mesta när det gäller traditionellt sätt att sälja bilar, skulle ju logiskt kunna ifrågasätta även försäkringen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det har väl inte med saken att göra? Vagnskadegarantin köper väl Tesla av Trygg-hansa specifikt för svenska marknaden?Svenssons skrev:De räknar väl med att starta eget försäkringsbolag senare vilket kanske kan krävas för FSD.Fredrik j skrev:Egentligen kan man ju undra varför den lever kvar.Svenssons skrev:En svensk egenhet är försäkringen vagnskadegarantin. Den innebär väl ca 20kkr extra i Sverige.
.
Det är ju bara att sluta med det och dra bort 20 ksek på priset och låta kunden helförsäkra själv.
Vagnskadegarantin är ju en guldgruva för märkesverkstäderna så Tesla kanske tackar och tar seden dit man kommer. Men det är lite konstigt att inget märke vågar utmana branschen.Fredrik j skrev:Det har väl inte med saken att göra? Vagnskadegarantin köper väl Tesla av Trygg-hansa specifikt för svenska marknaden?Svenssons skrev:De räknar väl med att starta eget försäkringsbolag senare vilket kanske kan krävas för FSD.Fredrik j skrev:Egentligen kan man ju undra varför den lever kvar.Svenssons skrev:En svensk egenhet är försäkringen vagnskadegarantin. Den innebär väl ca 20kkr extra i Sverige.
.
Det är ju bara att sluta med det och dra bort 20 ksek på priset och låta kunden helförsäkra själv.
Till en början ingick inte vagnskadeförsäkring. Jag beställde innan de införde det, men hämtade ut bilen efter att den införts. Fick då erbjudande om att köpa till det för 19 500 kr för tre år.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Rimligen lagar du väl en tre år gammal bil på märkesverkstad även om du köpt försäkringen själv?B99 skrev:Vagnskadegarantin är ju en guldgruva för märkesverkstäderna så Tesla kanske tackar och tar seden dit man kommer. Men det är lite konstigt att inget märke vågar utmana branschen.Fredrik j skrev:Det har väl inte med saken att göra? Vagnskadegarantin köper väl Tesla av Trygg-hansa specifikt för svenska marknaden?Svenssons skrev:De räknar väl med att starta eget försäkringsbolag senare vilket kanske kan krävas för FSD.Fredrik j skrev:Egentligen kan man ju undra varför den lever kvar.Svenssons skrev:En svensk egenhet är försäkringen vagnskadegarantin. Den innebär väl ca 20kkr extra i Sverige.
.
Det är ju det jag menar. Om det är någon som skulle utmana branschen så skulle det ju vara Tesla.
Den enda jag vet som inte skickar med vagnskadegaranti i sverige är Porsche och då bara på sportmodellerna.
- Gustafsson
- Teslaägare
Hur är det en guldgruva? Vet vi något om premien? Teslor är dyra att reparera och skrotas ofta även efter små skador. Det är också en garanti och inte en försäkring (vilket gör den momsfri).B99 skrev:Vagnskadegarantin är ju en guldgruva för märkesverkstäderna så Tesla kanske tackar och tar seden dit man kommer. Men det är lite konstigt att inget märke vågar utmana branschen.Fredrik j skrev:Det har väl inte med saken att göra? Vagnskadegarantin köper väl Tesla av Trygg-hansa specifikt för svenska marknaden?Svenssons skrev:De räknar väl med att starta eget försäkringsbolag senare vilket kanske kan krävas för FSD.Fredrik j skrev:Egentligen kan man ju undra varför den lever kvar.Svenssons skrev:En svensk egenhet är försäkringen vagnskadegarantin. Den innebär väl ca 20kkr extra i Sverige.
.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
I vissa länder värderar försäkringsbolaget vad det kostar att reparera skadan.
Och du får en peng i handen.
Får man ens sälja en bil i Sverige med en allvarlig krockskada?
Ser inga sådana bilar på blocket exempelvis.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Gustafsson
- Teslaägare
Såg flera exempel på krockade T i Vimmerby som såg väldigt lite skadade ut. Länkade nyligen en norsk artikel som berör detta lite.Zalman3 skrev:I vissa länder värderar försäkringsbolaget vad det kostar att reparera skadan.
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfo ... 1.15232892
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Men den där artikeln handlar ju om att norska skadeverkstäder har anpassat sina omkostnader efter dom traditionellt höga nybilspriserna i norge vilket har gjort att man kan laga för mycket pengar innan man kommer upp i en inlösen.Gustafsson skrev:Såg flera exempel på krockade T i Vimmerby som såg väldigt lite skadade ut. Länkade nyligen en norsk artikel som berör detta lite.Zalman3 skrev:I vissa länder värderar försäkringsbolaget vad det kostar att reparera skadan.
När man slopat både punktskatt och moms på elbilar förändras alla förutsättningar.
Den intresserade kan läsa Konkurrensverkets utredning om hur vagnskadegarantin begränsar konkurrensen.
https://www.konkurrensverket.se/globala ... 2019-2.pdf
Frågan är ju hur många som verkligen hade sökt sig någonannanstans än till märkesverkstad på en så ny bil?B99 skrev:Den intresserade kan läsa Konkurrensverkets utredning om hur vagnskadegarantin begränsar konkurrensen.
Nä, det kanske inte är så många, vore intressant att jämföra med länder som inte har vagnskadegaranti. Men eftersom bolagen fortsätter med den i Sverige så antar jag att det är lönsamt.Fredrik j skrev:Frågan är ju hur många som verkligen hade sökt sig någonannanstans än till märkesverkstad på en så ny bil?B99 skrev:Den intresserade kan läsa Konkurrensverkets utredning om hur vagnskadegarantin begränsar konkurrensen.
Man kan introducera kunden till märkesförsäkringslösningar och man har ju vanligtvis första tjing efter 3 år när det måste helförsäkras.B99 skrev:Nä, det kanske inte är så många, vore intressant att jämföra med länder som inte har vagnskadegaranti. Men eftersom bolagen fortsätter med den i Sverige så antar jag att det är lönsamt.Fredrik j skrev:Frågan är ju hur många som verkligen hade sökt sig någonannanstans än till märkesverkstad på en så ny bil?B99 skrev:Den intresserade kan läsa Konkurrensverkets utredning om hur vagnskadegarantin begränsar konkurrensen.
Tack för alla svar, blir att vänta lite till då så slipper man tullen + eventuell lägre pris pga frakt kostnaden. Just där jag bor nu finns ännu ingen supercharger heller så kanske är menat att jag ska vänta nått år till.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Moms kommer du få betala oavsett var bilen är tillverkad.
Att supercharger inte finns nära dig är inget problem, det är inte hemma du använder den. Så länge det finns inom 15-20 mil åt det håll du åker så är du hemma.
Att supercharger inte finns nära dig är inget problem, det är inte hemma du använder den. Så länge det finns inom 15-20 mil åt det håll du åker så är du hemma.
Model Y LR AWD 2022
- Gustafsson
- Teslaägare
Absolut, men den tar också upp hur dyra reparationerna är.Fredrik j skrev:Men den där artikeln handlar ju om att norska skadeverkstäder har anpassat sina omkostnader efter dom traditionellt höga nybilspriserna i norge vilket har gjort att man kan laga för mycket pengar innan man kommer upp i en inlösen.Gustafsson skrev:Såg flera exempel på krockade T i Vimmerby som såg väldigt lite skadade ut. Länkade nyligen en norsk artikel som berör detta lite.Zalman3 skrev:I vissa länder värderar försäkringsbolaget vad det kostar att reparera skadan.
När man slopat både punktskatt och moms på elbilar förändras alla förutsättningar.
Märkesverkstäder har väl inte längre monopol för att garantin ska gälla, men detta gäller kanske inte vsg?
Nej, när det ska repareras på försäkringen tror jag inte man kan protestera om bolaget vill reparera hos märkesverkstad. Så man kan säga att dom har monopol under dom tre första åren men det hade man nog haft även om kunden själv valt försäkringsbolag. Jag har LF och dom har märkesverkstäderna med på listan över valbar verkstad.Gustafsson skrev:Absolut, men den tar också upp hur dyra reparationerna är.Fredrik j skrev:Men den där artikeln handlar ju om att norska skadeverkstäder har anpassat sina omkostnader efter dom traditionellt höga nybilspriserna i norge vilket har gjort att man kan laga för mycket pengar innan man kommer upp i en inlösen.Gustafsson skrev:Såg flera exempel på krockade T i Vimmerby som såg väldigt lite skadade ut. Länkade nyligen en norsk artikel som berör detta lite.Zalman3 skrev:I vissa länder värderar försäkringsbolaget vad det kostar att reparera skadan.
Märkesverkstäder har väl inte längre monopol för att garantin ska gälla, men detta gäller kanske inte vsg?