Bara ett konstaterande, Körde Åre (Ånn) - Stockholm under gårdagen med Model 3 LR med takbox och under -20 grader. Laddade till 79% i Krokom (49 minuter förvärmning), men insåg efter några mil att det blev lite tight, så fick dra ner på värmen och farten. Men vad som hände var att jag fick en snöflinga medans jag körde på batteriet!? Vet ej hur detta påverkade % på displayen, men blev något nervös. Sista 20 minuterna innan Sundsvall så gick förvärmningen igång och jag landade på 11% kvar.
Mina lärdomar var att ladda ännu mera extra när det är extra kallt ute.
Snöflinga under körning?!
Moderator: Redaktion
Re: Snöflinga under körning?!
Antar att du har värmepump? Den återvinner ju batteriets värme för att värma kupen, borde komma någon uppdatering snart så det inte blir så kallt.
Re: Snöflinga under körning?!
Fick samma sak med min Sr+ i förrgår imellan Puoltikasvaara och Töre supercharger. Bilen klarade inte av att hålla tempen i batteriet, fick snöflinga och tappade range.
Man hade lite räckviddsångest
Fick stanna i Överkalix på Ica supermarket och ladda på deras 11kw.
Cirka -20 grader för övrigt.
Man hade lite räckviddsångest
Fick stanna i Överkalix på Ica supermarket och ladda på deras 11kw.
Cirka -20 grader för övrigt.
2020 M3 Sr+ Vit Vit Drag
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Snöflinga under körning?!
Ta en titt i manualen på sid 67 och 99
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ope_sv.pdf
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ope_sv.pdf
Blå snöflingeikon
En blå snöflingeikon visas på pekskärmen när
en del av batteriets lagrade energi inte är
tillgänglig på grund av kallt batteri. Andelen
tillgänglig energi visas i blått på batterimätaren.
Regenerativ bromsning, acceleration och
laddningstakt kan vara begränsade.
Snöflingeikonen släcks när batteriet är
tillräckligt varmt.
Driver sajten Car.info