Nya superchargers i Sverige

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av BrooklynS »

Gustafsson skrev:
BrooklynS skrev:
Så mycket oreflekterad okunskap om förhållandena norr om Arlanda. Och om vad ett ”laddnätverk” innebär.
Försöker du säga att det finns tre-fas norr om Gävle?
Det är ju typ därifrån det kommer! :D

Nä jag vill säga att jag kan bli lite ledsen när det finns vuxna människor som är så fullständigt omedvetna om 67% av det land de själva bor i.
Tesla Y LR -22 EAP
Banane

Inlägg av Banane »

BrooklynS skrev:
Gustafsson skrev:
BrooklynS skrev:
Så mycket oreflekterad okunskap om förhållandena norr om Arlanda. Och om vad ett ”laddnätverk” innebär.
Försöker du säga att det finns tre-fas norr om Gävle?
Det är ju typ därifrån det kommer! :D

Nä jag vill säga att jag kan bli lite ledsen när det finns vuxna människor som är så fullständigt omedvetna om 67% av det land de själva bor i.

Ska man kanske börja i Norrlands inland? Eller vad är ditt förslag? Vore väl jättebra om de kunde ha byggt allt igår men nu är det inte så. Jag tycker det är rimligt att de gör som Tesla och börjar där det är som mest trafik.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

BrooklynS skrev:
Har det verkligen framkommit så mycket okunskap i tråden?

Åsikterna kan väl sammanfattas i :
1. ganska få människor bor där så det kanske finns en tanke med Ionitys prioritering
2. en förutsättning för elbilsägande är att det är möjligt att åka vart som helst
och båda åsikterna är väl relevanta?

Jag skulle själv inte välja en elbil som inte erbjuder problemfri laddning överallt, inklusive Norrlands inland (dvs idag endast Tesla).

Andra dristar sig aldrig norr om Dalälven, och för dom är förstås laddinfrastrukturen norrut helt ointressant, men det behöver väl inte betyda att man är "fullständigt omedveten"?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

BrooklynS skrev:
Det är ju inte vad vi här skriver som räknas utan vad de som driver ionity tänker och just dessa människor tror jag ser på det på detta vis, Norrland = i stort sett noll folk = ingen idé att bygga ut. Hade de inte tänkt på det viset, så hade det naturligtvis redan kryllat av ionity i Norrland.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

1. Laddnätverk finns till för att möjliggöra resor överallt. Dvs antingen KAN man resa eller så kan man INTE resa. Det handlar inte alls om att placera laddare där det bor människor utan för att möjliggöra resor till när och fjärran.

2. I Norrland bor det ungefär 1 miljon människor, där de flesta är mer eller mindre beroende av bil för de dagliga transporterna. De flesta häruppe har en hyfsad uppfattning om hur det ser ut i södra Sverige och jag har då aldrig stött på någon som koketterar med att han eller hon minsann aldrig varit söder om Sundsvall. Det anses nog med rätta vara både inskränkt och rätt pantat att uttrycka sig på det viset.

Min poäng är att ett laddnätverk är som ett vägnät. Funktionen ligger i förmågan att knyta ihop hela landet.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

HelectriC skrev:
BrooklynS skrev:
Det är ju inte vad vi här skriver som räknas utan vad de som driver ionity tänker och just dessa människor tror jag ser på det på detta vis, Norrland = i stort sett noll folk = ingen idé att bygga ut. Hade de inte tänkt på det viset, så hade det naturligtvis redan kryllat av ionity i Norrland.
Det kryllar ju ingenstans, så jag undrar hur de egentligen tänker... och vilka som tänker. Jag tror hellre att svårigheten ligger i att de inte har någon som faktiskt bestämmer och har visioner för vad de skall åstadkomma.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

BrooklynS skrev:
Det kryllar ju ingenstans, så jag undrar hur de egentligen tänker... och vilka som tänker. Jag tror hellre att svårigheten ligger i att de inte har någon som faktiskt bestämmer och har visioner för vad de skall åstadkomma.
Ytterligare argument för Tesla IMHO, där finns det ju både visioner och någon som bestämmer :D

En av tankarna är ju uppenbarligen också att det skall vara möjligt att köra sin Tesla var som helst, det är för mig ett mycket starkt argument och en starkt bidragande orsak till att jag öht inte tittar på andra märken för närvarande.

/fth
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

BrooklynS skrev:
1. Laddnätverk finns till för att möjliggöra resor överallt. Dvs antingen KAN man resa eller så kan man INTE resa. Det handlar inte alls om att placera laddare där det bor människor utan för att möjliggöra resor till när och fjärran.

2. I Norrland bor det ungefär 1 miljon människor, där de flesta är mer eller mindre beroende av bil för de dagliga transporterna. De flesta häruppe har en hyfsad uppfattning om hur det ser ut i södra Sverige och jag har då aldrig stött på någon som koketterar med att han eller hon minsann aldrig varit söder om Sundsvall. Det anses nog med rätta vara både inskränkt och rätt pantat att uttrycka sig på det viset.

Min poäng är att ett laddnätverk är som ett vägnät. Funktionen ligger i förmågan att knyta ihop hela landet.
Vad är pantat? Att man prioriterar där 9 miljoner kör eller där 1 miljon kör? Eller kanske ändå mer där hundratals miljoner kör eller där 1 miljon kör? Självklart prioriterar ionity att bygga där flest kör och det verkar ju inte vara i Norrland om man ser på hela Europa. Det är ju business, det ser vi inte minst på deras priser, de vill tjäna massa pengar (om just det är rätt drag med höga kWhpriser för att tjäna pengar kan man ju fundera på, men de är inte på marknaden för välgörenhets skull iaf, det kan vi nog konstatera). Missförstå mig rätt, jag har inget emot Norrland, jag säger bara att jag bara varit där 1 gång och att det antagligen är ganska stor majoritet som aldrig varit där, speciellt om man ser till hela Europas befolkning. Klart att de som bor där blir ledsna över detta faktum eftersom det har inverkan på hur laddinsfrastrukturen byggs ut, men så är det tyvärr.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

BrooklynS skrev:
HelectriC skrev:
BrooklynS skrev:
Nej, det kryllar ju verkligen inte av de, men i jömförelsen så är det fler i tätbefolkade delar av Europa vs där det bor ganska få. Om de har X antal stationer som ska byggas per år (och det är inte många), så lägger dom antagligen de där flest kör.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

HelectriC skrev:
Missförstå mig rätt, jag har inget emot Norrland, jag säger bara att jag bara varit där 1 gång och att det antagligen är ganska stor majoritet som aldrig varit där, speciellt om man ser till hela Europas befolkning. Klart att de som bor där blir ledsna över detta faktum eftersom det har inverkan på hur laddinsfrastrukturen byggs ut, men så är det tyvärr.
Bristande infrastruktur drabbar dock inte bara de boende i området, jag tror också att möjligheten att åka var som helst har stor effekt på bilval.

Även de som aldrig har varit i Norrland och inte har tänkt åka dit i närtid kanske tvekar att köpa en elbil om dom ser alla "vita fläckar" där det i princip saknas snabbladdare.

/fth
Banane

Inlägg av Banane »

BrooklynS skrev:

Ja, fast i NORRA Norrlands INLAND borde det nog inte ens 100 tusen. Det var det vi diskuterade. Och som sagt, Tesla började inte heller där.

Japp, finns gott om koketterande västkustbor (som jag gissar är Helectrics svenska hemvist). De är drygare än man kan tro bakom sin trevliga dialekt. De svenskar som är mest intresserad av Norrland (och har rötter där) är faktiskt Stockholmare. Skåningar och Göteborgare har inte alls samma koppling mot norr och bryr sig därför inte alls. Inte åker de lika mycket skidor heller.
Senast redigerad av Banane, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

fth skrev:
HelectriC skrev:
Missförstå mig rätt, jag har inget emot Norrland, jag säger bara att jag bara varit där 1 gång och att det antagligen är ganska stor majoritet som aldrig varit där, speciellt om man ser till hela Europas befolkning. Klart att de som bor där blir ledsna över detta faktum eftersom det har inverkan på hur laddinsfrastrukturen byggs ut, men så är det tyvärr.
Bristande infrastruktur drabbar dock inte bara de boende i området, jag tror också att möjligheten att åka var som helst har stor effekt på bilval.

Även de som aldrig har varit i Norrland och inte har tänkt åka dit i närtid kanske tvekar att köpa en elbil om dom ser alla "vita fläckar" där det i princip saknas snabbladdare.

/fth
De som aldrig varit i Norrland och inte har något där att göra bryr sig nog väldigt lite om infrastrukturen där. På samma sätt som jag bryr mig väldigt lite om det går att ladda i Turkiet, så tror jag inte det påverkar hur folk köper över huvudtaget.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

HelectriC skrev:
BrooklynS skrev:

Vad är pantat? Att man prioriterar där 9 miljoner kör eller där 1 miljon kör? Eller kanske ändå mer där hundratals miljoner kör eller där 1 miljon kör? Självklart prioriterar ionity att bygga där flest kör och det verkar ju inte vara i Norrland om man ser på hela Europa. Det är ju business, det ser vi inte minst på deras priser, de vill tjäna massa pengar (om just det är rätt drag med höga kWhpriser för att tjäna pengar kan man ju fundera på, men de är inte på marknaden för välgörenhets skull iaf, det kan vi nog konstatera). Missförstå mig rätt, jag har inget emot Norrland, jag säger bara att jag bara varit där 1 gång och att det antagligen är ganska stor majoritet som aldrig varit där, speciellt om man ser till hela Europas befolkning. Klart att de som bor där blir ledsna över detta faktum eftersom det har inverkan på hur laddinsfrastrukturen byggs ut, men så är det tyvärr.
Det är skillnad på att inte prioritera och att ignorera.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Det är en väldigt kraftig ökning av stationer det här, där de har målet att öppna de allra flesta i år. Väldigt spännande att se om de lyckas. Kan det vara så att de förbereder sig för att släppa in fler tillverkare i nätverket?
Banane

Inlägg av Banane »

Anderzzon skrev:
Det är en väldigt kraftig ökning av stationer det här, där de har målet att öppna de allra flesta i år. Väldigt spännande att se om de lyckas. Kan det vara så att de förbereder sig för att släppa in fler tillverkare i nätverket?

Jag varken hoppas eller tror det. Det här behövs nog för att hålla jämna steg med försäljningen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

HelectriC skrev:
De som aldrig varit i Norrland och inte har något där att göra bryr sig nog väldigt lite om infrastrukturen där. På samma sätt som jag bryr mig väldigt lite om det går att ladda i Turkiet, så tror jag inte det påverkar hur folk köper över huvudtaget.
Nej, jag kanske inte är representativ, men för mig är "vita fläckar" störande, jag tror dock kanske inte att jag är unik?

Jag skulle t.ex. vilja ha möjligheten att köra runt Östersjön, till Grekland, etc via obrutna SuC-stråk, även om jag kanske aldrig kommer att göra det, och tycker det är väldigt kul att de flesta fläckar nu ser ut att fyllas i :D

/fth
B99

Inlägg av B99 »

Det är ju Teslabjörns kompis Ole som numera jobbar med Teslas utbyggnad i norden. Ni kommer kanske ihåg när han jobbade åt Fortum och de rekade laddplatser i Finnmark. Verkar vara en kunnig person.
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Banane skrev:
Anderzzon skrev:

Jag varken hoppas eller tror det. Det här behövs nog för att hålla jämna steg med försäljningen.
Är det verkligen så? I Sverige sålde man ju Tesla 17% färre bilar 2020 än 2019. Så trångt är det ju inte på Superchargerna att det motiverar att man ökar antalet stationer med nästan 50%. I så fall borde det ju som nån annan skrev här både vara billigare och enklare att öka antalet platser på de befintliga.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Banane skrev:
Ja, fast i NORRA Norrlands INLAND borde det nog inte ens 100 tusen. Det var det vi diskuterade.
Jag som trodde att vi diskuterade detta:
fth skrev:
Det är ju lite kul att jämföra Ionity och Tesla i norra Sverige :D
charge.png
/fth
Du kanske har en monolog om NORRA Norrlands INLAND men vi andra pratar om lite mer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
B99

Inlägg av B99 »

Man skulle ju kunna dra liknelsen med Ödeshög, varför finns det en SuC där, det bor ju knappt någon i närområdet. :?:
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Svenssons skrev:
Banane skrev:
Ja, fast i NORRA Norrlands INLAND borde det nog inte ens 100 tusen. Det var det vi diskuterade.
Jag som trodde att vi diskuterade detta:
fth skrev:
Det är ju lite kul att jämföra Ionity och Tesla i norra Sverige :D
charge.png
/fth
Du kanske har en monolog om NORRA Norrlands INLAND men vi andra pratar om lite mer.
Precis. Om jag säljer en elbil så är möjligheten att använda den ÖVERALLT själva grejen. Därför så är laddnätverket det avgörande.

Ungefär som att bilen skulle kräva ett särskilt bränsle som bara finns kring storstäderna i Europa, vem skulle överhuvudtaget köpa den bilen då i Sverige?

Felet många gör är att tro att laddnätverket har något med befolkningstäthet att göra. Det har det inte - däremot kan antalet PLATSER på varje ställe dimensioneras efter trafiktätheten vilket är en helt annan sak.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Enda som ger mig njutning i detta är Jönköping. Borde gå att ta sig dit från södra Stockholm med en 3P. Ulricehamn funkar inte om man inte leker snigel.

Vad man ska ha en SuC i Farsta till är lite svårt att fatta faktiskt. På väg mot Gotland, visst, men kommer man från stan har man ju laddat hemma och kommer man från nån annanstans finns det ju Bredden i norr, Enköping i väst och Tystberga i S/V
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Remuz skrev:
Enda som ger mig njutning i detta är Jönköping. Borde gå att ta sig dit från södra Stockholm med en 3P. Ulricehamn funkar inte om man inte leker snigel.

Vad man ska ha en SuC i Farsta till är lite svårt att fatta faktiskt. På väg mot Gotland, visst, men kommer man från stan har man ju laddat hemma och kommer man från nån annanstans finns det ju Bredden i norr, Enköping i väst och Tystberga i S/V
För mig är det väl egentligen endast den centrala i Göteborg. Brukar ha problem att ta mig hemåt om jag inte har haft möjlighet att ladda vid destinationen. Flertalet gånger har jag kört ut till Kungälv för att fylla upp innan hemresa men det är lite åt fel håll. Tycker det är lite synd att de inte lagt till någon laddare alls för oss som åker öst-väst i södra Sverige (söder om Jönköping...). Tesla vill visst att man ska ta den pittoreska naturstigen från Kalmar till Vetlanda-Jönköping-Ulricehamn för att komma till Göteborg.

Ändå roligt att se planerna för utbyggnaden i Sverige och Världen även ifall Småland, Wales och Polen verkar ha dragit de kortare stråna...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Det är väl ändå inte några problem att få bilen laddad på någon plats i Sverige?
Man får väl göra som förr- dvs för tre -fyra år sedan, och planera sitt körande en smula. Hur svårt kan det vara?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Det är väl ändå inte några problem att få bilen laddad på någon plats i Sverige?
Man får väl göra som förr- dvs för tre -fyra år sedan, och planera sitt körande en smula. Hur svårt kan det vara?
Kör jag till Göteborg över dagen kan det bli problem att hitta destinationsladdare där jag är och blir lite meckigt att parkera bilen och sedan ta spårvagn eller gå en längre stund för att sedan göra samma sak och köra hemåt. Därför kan det vara bra med en centralare snabbladdare i staden. Visst går det att lösa och det har jag gjort på olika sätt i några år förutom 2020 som var lite speciellt...
Skriv svar