Funderar på att beställa en M3P. Jag kör ofta dagsturer på ca 30-35 mil, mest motorväg. Undrar om jag klarar dessa resor på en laddning, att bara ladda hemma då?
Vad är förbrukningen av kWh/mil vid 100 resp. 130 km/h sommar och vinter?
Förbrukning
Moderator: Redaktion
Re: Förbrukning
Hur långt är ett snöre... kort sagt bör det inte vara något problem.
Men gå in på abetterrouteplanner.com och experimentera med lite olika hastigheter, väder etc.
Men gå in på abetterrouteplanner.com och experimentera med lite olika hastigheter, väder etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
30 mil bör du komma vintertid även med hög förbrukning (ca 2,5kwh/mil). Hastighet gör magi för energiförbrukning så även om du någon gång vintertid börjar känna räckvidsånget så är det bara att slå av på takten så når du fram.oh2000 skrev:Funderar på att beställa en M3P. Jag kör ofta dagsturer på ca 30-35 mil, mest motorväg. Undrar om jag klarar dessa resor på en laddning, att bara ladda hemma då?
Vad är förbrukningen av kWh/mil vid 100 resp. 130 km/h sommar och vinter?
Snitt sedan köp (LR AWD 2019 med 8000mil körda är 1,9kwh/mil).
MVH
Körde Uppsala-Jönköping ToR nyligen med M3P i regn/duggregn (och någon mil snöblask) i 120-130. Det är bara motorväg förutom genom Sthlm. Snittade ca 2,5 kW. Dubbfria 19". Har tyvärr inte exakta siffran, glömde nollställa 

Såld M3P -20
såld MYP -23
ID3 -21
Polestar 4 -25
såld MYP -23
ID3 -21
Polestar 4 -25