Kö på Supercharger?
Moderator: Redaktion
Re: Kö på Supercharger?
Man ser ju på Google maps hur populärt det är på ex SuC i Mora på en söndag.
Mora verkar ju toppa vid kl 12-15.
Kan ju vara bra att kika på. Fungerar kanske inte på nyår eller andra högtider dock.
Mora verkar ju toppa vid kl 12-15.
Kan ju vara bra att kika på. Fungerar kanske inte på nyår eller andra högtider dock.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Re: Kö på Supercharger?
Google kan ju redan idag visa typ av laddare och hur många som är lediga (om leverantören bistår med data), samtidigt som Google vet hur tjockt det är på vägarna, så det lär komma.Gustafsson skrev:Det skulle onekligen underlätta om man i navigeringen kunde se när på dygnet belastningen är stor, ung som när man googlar på ett resmål typ affär vilket som helst.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Kö på Supercharger?
Nja, jag kan förstå att det blir svårt att ha 0 kö bytesdsgen på sportlovsveckan osv (bör dock max bli en kort sådan) men man bör klara topparna vanliga helger utan kö. Annars faller elbilen som transportmedel för mig, först och främst måste man kunna åka överallt med en bil och stå och köa stup i kvarten på en långresa blir snabbt segt.frippe skrev:
Det är väl en omöjlighet att bygga ett nätverk av laddare som klarar av toppar som byteshelger i fjällen. 95% av tiden lär SuC i Mora vara extremt lågt utnyttjat.
I så fall är väl enda möjligheten att ha mobila SuC som flyttas runt beroende på årstid och händelser. Så en SuC temporärt kan utökas. Men det kräver plats på stället och tillgänglig effekt i elnätet.
Re: Kö på Supercharger?
Innan jag fick Teslan så såg jag annandag påsk 2018 att det var kö i Falkenberg. Mååånga norrmän.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Kö på Supercharger?
Ja, en mobile-laddstation med batterier och en låg anslutningseffekt som kan ta tillfälliga toppar under vissa tidpunkter. Men i slutändan kanske det ändå är bättre/billigare att bygga ut så att det finns tillräckligt många laddpunkter.frippe skrev:Det är väl en omöjlighet att bygga ett nätverk av laddare som klarar av toppar som byteshelger i fjällen. 95% av tiden lär SuC i Mora vara extremt lågt utnyttjat.
I så fall är väl enda möjligheten att ha mobila SuC som flyttas runt beroende på årstid och händelser. Så en SuC temporärt kan utökas. Men det kräver plats på stället och tillgänglig effekt i elnätet.
Re: Kö på Supercharger?
Det är ju inte så vanligt att vi får upp en tråd om att det är kö på någon SuperCharger. Senaste gången kö på Mora kom upp här var för drygt ett år sedan: viewtopic.php?f=45&t=18698&p=395703&hil ... ra#p395703OfarligTesla skrev:Nja, jag kan förstå att det blir svårt att ha 0 kö bytesdsgen på sportlovsveckan osv (bör dock max bli en kort sådan) men man bör klara topparna vanliga helger utan kö. Annars faller elbilen som transportmedel för mig, först och främst måste man kunna åka överallt med en bil och stå och köa stup i kvarten på en långresa blir snabbt segt.frippe skrev:
Det är väl en omöjlighet att bygga ett nätverk av laddare som klarar av toppar som byteshelger i fjällen. 95% av tiden lär SuC i Mora vara extremt lågt utnyttjat.
I så fall är väl enda möjligheten att ha mobila SuC som flyttas runt beroende på årstid och händelser. Så en SuC temporärt kan utökas. Men det kräver plats på stället och tillgänglig effekt i elnätet.
Det verkar alltså som det är när stockholmarna ska åka skidor som det blir problem.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kö på Supercharger?
Man får nog vara redigt speciell om man har kvar en gammal fossilare bara för att kunna åka till fjällen någon gång per år. Det kommer att bli betydligt dyrare i längden än vad laddningen kan kosta det enskilda tillfället. Tänk bara på hur dåligt en bil mår av att inte användas.Bjelke skrev:Om det blir lika dyrt eller t.o.m. ännu dyrare med elbil på långresor så kan man absolut
ha en fossilare för långresor typ, och en elbil för resten. Förutom problemet med laddstoppen såklart...
Fossilaren blir då både billigare vid inköp och långresor, speciellt om fossilaren inte köpt sprillans ny (kan
bli ganska dyrt med malus men ändå bättre än en elbil oftast).
Det blir också svårt att styra laddningen med priser, om det inte finns alternativ. Det är klart att folk är inte särskilt priskänsliga för en enstaka laddning en gång om året. Vad skulle det behöva kosta för att 08 skulle undvika att åka till fjällen eller att hyra en annan bil 1000kr eller 2000kr? Det är ju där någonstans det skulle behöva hamna. Kön kan ju däremot skrämma bort folk.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Kö på Supercharger?
Ne men det jag skrev var att frågan är om det går att bygga ut tillräckligt i förlängningen när man säljer fler och fler billiga bilar och tar låga priser för laddning. Någonstans skall pengarna komma från och vi lär se ökade kostnader framöver för att få effekten levererad när man måste bygga ut elnäten.Svenssons skrev:Det är ju inte så vanligt att vi får upp en tråd om att det är kö på någon SuperCharger. Senaste gången kö på Mora kom upp här var för drygt ett år sedan: viewtopic.php?f=45&t=18698&p=395703&hil ... ra#p395703
Det verkar alltså som det är när stockholmarna ska åka skidor som det blir problem.
Re: Kö på Supercharger?
Finns många som klagar på Teslas pris vid SuperCharger idag. Det kunde bli kö på SuperChargers innan Model 3 kom och själv har jag inte sett att det blivit mer kö efter även ifall antalet Tesla-bilar mer än fördubblats efter att Model 3 lanserades. Både SuperChargers och destinationsladdare byggs ut och jag tror att laddnätverksoperatörer snart kan börja gå med vinst i och med att antalet möjliga kunder ökat.OfarligTesla skrev:
Ne men det jag skrev var att frågan är om det går att bygga ut tillräckligt i förlängningen när man säljer fler och fler billiga bilar och tar låga priser för laddning. Någonstans skall pengarna komma från och vi lär se ökade kostnader framöver för att få effekten levererad när man måste bygga ut elnäten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kö på Supercharger?
Jag hade ju hellre åkt vidare till Vikarbyn/Rättvik och laddat på en 50-10 kWh CCS eller 22 kWh Type 2 så pass att man klarar sig till nästa SuC i Borlänge, än att ställa mig i den där kön (givet att man iaf hade 10% kvar i Mora).
MS P85 2014
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Kö på Supercharger?
Ja man kan ju hoppas men frågan är ju om det finns ekonomi att bygga ut i all evighet om man dubblar igen och igen och igen osv. Ju fler laddare på en station desto dyrare effektavgifter så det blir ju bra mycket dyrare om det skall byggas ut, dessutom på platser som större delen av tiden ser väldigt lite trafik.Svenssons skrev:Finns många som klagar på Teslas pris vid SuperCharger idag. Det kunde bli kö på SuperChargers innan Model 3 kom och själv har jag inte sett att det blivit mer kö efter även ifall antalet Tesla-bilar mer än fördubblats efter att Model 3 lanserades. Både SuperChargers och destinationsladdare byggs ut och jag tror att laddnätverksoperatörer snart kan börja gå med vinst i och med att antalet möjliga kunder ökat.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Kö på Supercharger?
I värsta obygden räcker det ju med ett stall för att fylla sin funktion. Skulle inte vara nödvändigt med full effekt heller.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Kö på Supercharger?
Vissa enstaka större SuperChargers lär säkert komma men annars verkar Tesla i första hand satsa på fler stationer på mellan 6-20 laddare. Fler stationer leder till mer flexibilitet och mindre tryck på en station. Se t.ex. sträckan mellan Oslo och Köpenhamn. På 60 mil finns 9 stationer med en till planerad. Det är idag alltså mindre än 7 mil mellan stationerna. Liknande mellan Oslo-Stockholm. På 53 mil finns 8 stationer, även det mindre än 7 mil mellan stationerna.OfarligTesla skrev:Ja man kan ju hoppas men frågan är ju om det finns ekonomi att bygga ut i all evighet om man dubblar igen och igen och igen osv. Ju fler laddare på en station desto dyrare effektavgifter så det blir ju bra mycket dyrare om det skall byggas ut, dessutom på platser som större delen av tiden ser väldigt lite trafik.Svenssons skrev:Finns många som klagar på Teslas pris vid SuperCharger idag. Det kunde bli kö på SuperChargers innan Model 3 kom och själv har jag inte sett att det blivit mer kö efter även ifall antalet Tesla-bilar mer än fördubblats efter att Model 3 lanserades. Både SuperChargers och destinationsladdare byggs ut och jag tror att laddnätverksoperatörer snart kan börja gå med vinst i och med att antalet möjliga kunder ökat.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kö på Supercharger?
Bernando skrev:Jag hade ju hellre åkt vidare till Vikarbyn/Rättvik och laddat på en 50-10 kWh CCS eller 22 kWh Type 2 så pass att man klarar sig till nästa SuC i Borlänge, än att ställa mig i den där kön (givet att man iaf hade 10% kvar i Mora).
Hur många sådana laddpunkter finns det? Är de lediga? Var laddar alla E-Tron och andra elbilar som det inte står Tesla på?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Kö på Supercharger?
Det finns en ministorlek på laddstation som är viktig att hålla sig över, pga mindre problem om någon laddare är trasig, minska risken för kö lokalt, m m. Exakt var den går vet jag inte, kanske vid tio laddare. Därefter är det nog, precis som du skriver, lämpligare att ha fler laddstationer. Det skulle vara bra om navigatorn visade aktuell status för en superchargerstation, t ex (lediga laddare)/(totalt antal laddare) med en liten #/# i anslutning till symbolen på kartan. Då skulle det vara enklare för förarna att sprida ut sig på de befintliga stationerna, vilket de lättare kan göra om stationerna placeras med 7-8 mils mellanrum.Svenssons skrev:Vissa enstaka större SuperChargers lär säkert komma men annars verkar Tesla i första hand satsa på fler stationer på mellan 6-20 laddare. Fler stationer leder till mer flexibilitet och mindre tryck på en station. Se t.ex. sträckan mellan Oslo och Köpenhamn. På 60 mil finns 9 stationer med en till planerad. Det är idag alltså mindre än 7 mil mellan stationerna. Liknande mellan Oslo-Stockholm. På 53 mil finns 8 stationer, även det mindre än 7 mil mellan stationerna.OfarligTesla skrev:Ja man kan ju hoppas men frågan är ju om det finns ekonomi att bygga ut i all evighet om man dubblar igen och igen och igen osv. Ju fler laddare på en station desto dyrare effektavgifter så det blir ju bra mycket dyrare om det skall byggas ut, dessutom på platser som större delen av tiden ser väldigt lite trafik.Svenssons skrev:Finns många som klagar på Teslas pris vid SuperCharger idag. Det kunde bli kö på SuperChargers innan Model 3 kom och själv har jag inte sett att det blivit mer kö efter även ifall antalet Tesla-bilar mer än fördubblats efter att Model 3 lanserades. Både SuperChargers och destinationsladdare byggs ut och jag tror att laddnätverksoperatörer snart kan börja gå med vinst i och med att antalet möjliga kunder ökat.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Kö på Supercharger?
Niklas Z skrev:Det finns en ministorlek på laddstation som är viktig att hålla sig över, pga mindre problem om någon laddare är trasig, minska risken för kö lokalt, m m. Exakt var den går vet jag inte, kanske vid tio laddare. Därefter är det nog, precis som du skriver, lämpligare att ha fler laddstationer. Det skulle vara bra om navigatorn visade aktuell status för en superchargerstation, t ex (lediga laddare)/(totalt antal laddare) med en liten #/# i anslutning till symbolen på kartan. Då skulle det vara enklare för förarna att sprida ut sig på de befintliga stationerna, vilket de lättare kan göra om stationerna placeras med 7-8 mils mellanrum.Svenssons skrev:Vissa enstaka större SuperChargers lär säkert komma men annars verkar Tesla i första hand satsa på fler stationer på mellan 6-20 laddare. Fler stationer leder till mer flexibilitet och mindre tryck på en station. Se t.ex. sträckan mellan Oslo och Köpenhamn. På 60 mil finns 9 stationer med en till planerad. Det är idag alltså mindre än 7 mil mellan stationerna. Liknande mellan Oslo-Stockholm. På 53 mil finns 8 stationer, även det mindre än 7 mil mellan stationerna.OfarligTesla skrev:Ja man kan ju hoppas men frågan är ju om det finns ekonomi att bygga ut i all evighet om man dubblar igen och igen och igen osv. Ju fler laddare på en station desto dyrare effektavgifter så det blir ju bra mycket dyrare om det skall byggas ut, dessutom på platser som större delen av tiden ser väldigt lite trafik.Svenssons skrev:Finns många som klagar på Teslas pris vid SuperCharger idag. Det kunde bli kö på SuperChargers innan Model 3 kom och själv har jag inte sett att det blivit mer kö efter även ifall antalet Tesla-bilar mer än fördubblats efter att Model 3 lanserades. Både SuperChargers och destinationsladdare byggs ut och jag tror att laddnätverksoperatörer snart kan börja gå med vinst i och med att antalet möjliga kunder ökat.
Den visar ju hur många lediga som finns.
Re: Kö på Supercharger?
Ja, 6 stycken laddare är nog under gränsen för vad en OK laddstation bör ha i antal laddare, 8 är nära gränsen. Kalmar har 6 stycken plus en Bee-laddare och ett par destinationsladdare. Finns möjlighet att utöka den när det gäller plats och kanske även vad gäller effekt även ifall laddaren fick begränsad effekt när den öppnade. Det lades ny kabel dit när den byggdes och jag tror att de hade lite framtidstänk när de lade i den. Själv brukar jag bara se max ett par bilar vid stationen men på sommaren finns det risk för kö, särskilt kanske när många som kommer söderifrån ska med färja till Gotland.Niklas Z skrev:Det finns en ministorlek på laddstation som är viktig att hålla sig över, pga mindre problem om någon laddare är trasig, minska risken för kö lokalt, m m. Exakt var den går vet jag inte, kanske vid tio laddare. Därefter är det nog, precis som du skriver, lämpligare att ha fler laddstationer. Det skulle vara bra om navigatorn visade aktuell status för en superchargerstation, t ex (lediga laddare)/(totalt antal laddare) med en liten #/# i anslutning till symbolen på kartan. Då skulle det vara enklare för förarna att sprida ut sig på de befintliga stationerna, vilket de lättare kan göra om stationerna placeras med 7-8 mils mellanrum.Svenssons skrev:Vissa enstaka större SuperChargers lär säkert komma men annars verkar Tesla i första hand satsa på fler stationer på mellan 6-20 laddare. Fler stationer leder till mer flexibilitet och mindre tryck på en station. Se t.ex. sträckan mellan Oslo och Köpenhamn. På 60 mil finns 9 stationer med en till planerad. Det är idag alltså mindre än 7 mil mellan stationerna. Liknande mellan Oslo-Stockholm. På 53 mil finns 8 stationer, även det mindre än 7 mil mellan stationerna.OfarligTesla skrev:Ja man kan ju hoppas men frågan är ju om det finns ekonomi att bygga ut i all evighet om man dubblar igen och igen och igen osv. Ju fler laddare på en station desto dyrare effektavgifter så det blir ju bra mycket dyrare om det skall byggas ut, dessutom på platser som större delen av tiden ser väldigt lite trafik.Svenssons skrev:Finns många som klagar på Teslas pris vid SuperCharger idag. Det kunde bli kö på SuperChargers innan Model 3 kom och själv har jag inte sett att det blivit mer kö efter även ifall antalet Tesla-bilar mer än fördubblats efter att Model 3 lanserades. Både SuperChargers och destinationsladdare byggs ut och jag tror att laddnätverksoperatörer snart kan börja gå med vinst i och med att antalet möjliga kunder ökat.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Kö på Supercharger?
Jag har inte laddat vid SuC på nästan en månad, men visar den på det enkla sätt jag beskrev?Banane skrev:Den visar ju hur många lediga som finns.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Kö på Supercharger?
Så här visar den (lite dålig bild men bättre en ingen )Niklas Z skrev:Jag har inte laddat vid SuC på nästan en månad, men visar den på det enkla sätt jag beskrev?Banane skrev:Den visar ju hur många lediga som finns.
Re: Kö på Supercharger?
nek0 skrev:Så här visar den (lite dålig bild men bättre en ingen )Niklas Z skrev:Jag har inte laddat vid SuC på nästan en månad, men visar den på det enkla sätt jag beskrev?Banane skrev:Den visar ju hur många lediga som finns.
Var tvungen att gå ut till bilen och kolla. De har visst ändrat. Förut fick man se röda streck för upptagna och gråa streck för lediga och man kunde även se den informationen för alla SuC i närheten samtidigt. Tycker det nya sättet är en försämring.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Kö på Supercharger?
I laddningsfliken i mobilappen står det ju t ex 7/10 tillgängliga för SuC i närheten. Det jag vill är det i så fall ska stå 7/10 alldeles bredvid nålen för SuC i kartvyn i naven, som default-läge. Det ska inte krävas något av föraren för att det ska visas, förutom att navigator-vyn är framme.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 305
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Kö på Supercharger?
Vad är optimalt vid köbildning på Supercharger? Ska bilarna i kön lägga in SuC som destination för att förvärma batteriet och korta laddtiden, eller kan SuC V3 ändå inte ladda med full effekt till alla bilar?
Kan man förvärma batteri i parkeringsläge, dvs kan man netflixa/spela medan man väntar?
Kan man förvärma batteri i parkeringsläge, dvs kan man netflixa/spela medan man väntar?
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 508
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Kö på Supercharger?
Skulle det inte finnas någon rädsla för ett övervakningssamhälle, så finns det ju en massa roliga features att införa.
1. Elektronisk kölapp med prioritering kopplat till vart man ska/uppvärmt batteri/nästa laddares avstånd.
2. Neka dom som ej har en destination inlagd.
3. Tvinga såna som klarar sig till nästa SuC att hoppa över en SuC.
4. Se till så att man bara laddar det man behöver.
Det kan väl iof också behövas väktare på plats.
Men coolt att närma sig en SuC få upp info om att man ska ställa sig och vänta på stolpe 1b redan en tid innan man är framme.
- dom som laddar på den stolpen får notis om att det är dags att dra, försöker någon sno laddaren så funkar den inte.
Tekniken finns ju, så det borde vara en enkel sak för Tesla att styra upp.
1. Elektronisk kölapp med prioritering kopplat till vart man ska/uppvärmt batteri/nästa laddares avstånd.
2. Neka dom som ej har en destination inlagd.
3. Tvinga såna som klarar sig till nästa SuC att hoppa över en SuC.
4. Se till så att man bara laddar det man behöver.
Det kan väl iof också behövas väktare på plats.

Men coolt att närma sig en SuC få upp info om att man ska ställa sig och vänta på stolpe 1b redan en tid innan man är framme.
- dom som laddar på den stolpen får notis om att det är dags att dra, försöker någon sno laddaren så funkar den inte.
Tekniken finns ju, så det borde vara en enkel sak för Tesla att styra upp.
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Re: Kö på Supercharger?
Sådan system kommer leda till att platser står tomma eller att bilar parkerar utan att koppla in laddaren...Frippanecci skrev:Skulle det inte finnas någon rädsla för ett övervakningssamhälle, så finns det ju en massa roliga features att införa.
1. Elektronisk kölapp med prioritering kopplat till vart man ska/uppvärmt batteri/nästa laddares avstånd.
2. Neka dom som ej har en destination inlagd.
3. Tvinga såna som klarar sig till nästa SuC att hoppa över en SuC.
4. Se till så att man bara laddar det man behöver.
Det kan väl iof också behövas väktare på plats.![]()
Men coolt att närma sig en SuC få upp info om att man ska ställa sig och vänta på stolpe 1b redan en tid innan man är framme.
- dom som laddar på den stolpen får notis om att det är dags att dra, försöker någon sno laddaren så funkar den inte.
Tekniken finns ju, så det borde vara en enkel sak för Tesla att styra upp.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 508
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Kö på Supercharger?
Då får vi inkludera elstötskonceptet.Svenssons skrev:Sådan system kommer leda till att platser står tomma eller att bilar parkerar utan att koppla in laddaren...Frippanecci skrev:Skulle det inte finnas någon rädsla för ett övervakningssamhälle, så finns det ju en massa roliga features att införa.
1. Elektronisk kölapp med prioritering kopplat till vart man ska/uppvärmt batteri/nästa laddares avstånd.
2. Neka dom som ej har en destination inlagd.
3. Tvinga såna som klarar sig till nästa SuC att hoppa över en SuC.
4. Se till så att man bara laddar det man behöver.
Det kan väl iof också behövas väktare på plats.![]()
Men coolt att närma sig en SuC få upp info om att man ska ställa sig och vänta på stolpe 1b redan en tid innan man är framme.
- dom som laddar på den stolpen får notis om att det är dags att dra, försöker någon sno laddaren så funkar den inte.
Tekniken finns ju, så det borde vara en enkel sak för Tesla att styra upp.
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck