Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Utfordringen er at tyskerne har sovet i timen. Mens Tesla brukte en del av inntektene på salg av model s og x til å bygge ut sitt ladenettverk satt tyskerne og ventet på at staten og andre private aktører skulle ordne den delen. Elon musk forsto veldig fort at man ikke får folk til å endre atferd og kjøpe ny type bil uten at det finnes elegante ladeløsninger.
Men det skjedde ikke. Og så, etter mye drittkasting og forsøk å blokkere Teslas fremstøt med pålegg om bommer foran ladestasjonene samt krav om CCS fødtes Ionity mer som et stebarn i en trang fødsel. Og det er det det hele bærer preg av. Det er et stebarn som fra første dag skulle være fullt funksjonelt og at det ikke skulle ta lang tid før pengene skulle strømme inn.
Mens Tesla tilbø gratis supercharging over flere år valgte konkrrentene grådighetsalternativet.
Jeg tror at etron, mercedes, id3 og porsche er veldig gode biler, men ladeinfrastrukturen og prissettingen er for meg en «no-goer».
Ser man foruten dette på OTA og forbruket av bilene samt rekkevidde så kan man lure på om ikke hele ledelsen i tysk bilindustri bør gå til et vekkelsesmøte.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Men det skjedde ikke. Og så, etter mye drittkasting og forsøk å blokkere Teslas fremstøt med pålegg om bommer foran ladestasjonene samt krav om CCS fødtes Ionity mer som et stebarn i en trang fødsel. Og det er det det hele bærer preg av. Det er et stebarn som fra første dag skulle være fullt funksjonelt og at det ikke skulle ta lang tid før pengene skulle strømme inn.
Mens Tesla tilbø gratis supercharging over flere år valgte konkrrentene grådighetsalternativet.
Jeg tror at etron, mercedes, id3 og porsche er veldig gode biler, men ladeinfrastrukturen og prissettingen er for meg en «no-goer».
Ser man foruten dette på OTA og forbruket av bilene samt rekkevidde så kan man lure på om ikke hele ledelsen i tysk bilindustri bør gå til et vekkelsesmøte.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Audi e-tron
Grattis matimati skrev:Och i båda fallen är en elbil, och i synnerhet en e-tron ett ganska dåligt val. Bortsett från att det är opraktiskt så finns ju inget som helst ekonomiskt incitament att välja en e-tron före en fossilbil om man är tvungen att ladda via e-tron charging service.Robertrimmevik skrev:Endera ska du vara resande i jobbet eller bo i lägenhet och inte ha tillgång till annan laddning.
Jag ser också främst dessa två fall: Antingen så laddar man mest hemma och då lönar sig inte laddabonnemanget, eller så reser man väldigt mycket, alternativt saknar hemmaladdning, och då blir en fossilbil billigare.
E-tron charging service är helt klart framtagen för den tyska marknaden och deras elpriser. Jag menar, de betalar faktiskt runt 3,50 kr/kWh (!) för hemmaladdning, det får man alltid komma ihåg. Då låter det plötsligt väldigt billigt när man för ytterligare 18€/månad kan ladda hos Ionity för samma kWh-pris.

Jo det är många som missat vad det kostar att ladda hemma i Tyskland.
Re: Audi e-tron
miksch skrev:Utfordringen er at tyskerne har sovet i timen. Mens Tesla brukte en del av inntektene på salg av model s og x til å bygge ut sitt ladenettverk satt tyskerne og ventet på at staten og andre private aktører skulle ordne den delen. Elon musk forsto veldig fort at man ikke får folk til å endre atferd og kjøpe ny type bil uten at det finnes elegante ladeløsninger.
Men det skjedde ikke. Og så, etter mye drittkasting og forsøk å blokkere Teslas fremstøt med pålegg om bommer foran ladestasjonene samt krav om CCS fødtes Ionity mer som et stebarn i en trang fødsel. Og det er det det hele bærer preg av. Det er et stebarn som fra første dag skulle være fullt funksjonelt og at det ikke skulle ta lang tid før pengene skulle strømme inn.
Mens Tesla tilbø gratis supercharging over flere år valgte konkrrentene grådighetsalternativet.
Jeg tror at etron, mercedes, id3 og porsche er veldig gode biler, men ladeinfrastrukturen og prissettingen er for meg en «no-goer».
Ser man foruten dette på OTA og forbruket av bilene samt rekkevidde så kan man lure på om ikke hele ledelsen i tysk bilindustri bør gå til et vekkelsesmøte.
Sent from my iPhone using Tapatalk
På 2,5 år har jag snabbladdat 2053 kWh med min Model S. Med en E-Tron hade det kostat 2053 * 3,30:- + 2,5 * 12 * 199:- = 12 745:-. Eller 425:-/mån. (Utan abonnemang blir det 595:-/mån så för mig skulle det löna sig)
Problemet för mig som laddar relativt lite på snabbladdare är inte priset och egentligen inte täckningen heller, utan kapaciteten. Hur många ID.3, E-Tron, EQC, Taycan etc klarar Ionity att ta hand om med sina små stationer?
Re: Audi e-tron
Tacknek0 skrev:Grattis mati![]()

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Men då räknar du med att du hade laddat alla dessa kWh hos Ionity, vilket man såklart inte gör. Glöm inte att Ionity är långt ifrån heltäckande, åtminstone inte i Sverige. Det är inte jämförbart med SuC. En e-tron laddar man inte hos Ionity på samma sätt som man laddar en Tesla på SuC. Man laddar där det finns laddning. Man har inte lyxen att kunna begränsa sig till en enda laddoperatör så som en teslaförare kan.Banane skrev:På 2,5 år har jag snabbladdat 2053 kWh med min Model S. Med en E-Tron hade det kostat 2053 * 3,30:- + 2,5 * 12 * 199:- = 12 745:-. Eller 425:-/mån. (Utan abonnemang blir det 595:-/mån så för mig skulle det löna sig)
Och varje kWh som du laddar någon annanstans gör att Ionity-abonnemanget blir dyrare.
Som sagt, den laddoperatör som jag använt mest såhär långt är Fortum, och i viss utsträckning även Bee. Det är de som finns i de områden där jag brukar köra. Vad ska jag ha ett e-tron abonnemang till där Fortum inte funkar alls och Bee kostar 8:30kr/kWh?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Nej det hade inte lönat sig med abonnemang för dig. Det finns andra appar som går att använda på Ionity som Chargepoint och Enel-x Juicepass. På Chargepoint kostar det 6.95kr/kWh och på Enel-x kan du månadsvis utan bindningstid ladda 145kWh i månaden för 45€.Banane skrev:miksch skrev:Utfordringen er at tyskerne har sovet i timen. Mens Tesla brukte en del av inntektene på salg av model s og x til å bygge ut sitt ladenettverk satt tyskerne og ventet på at staten og andre private aktører skulle ordne den delen. Elon musk forsto veldig fort at man ikke får folk til å endre atferd og kjøpe ny type bil uten at det finnes elegante ladeløsninger.
Men det skjedde ikke. Og så, etter mye drittkasting og forsøk å blokkere Teslas fremstøt med pålegg om bommer foran ladestasjonene samt krav om CCS fødtes Ionity mer som et stebarn i en trang fødsel. Og det er det det hele bærer preg av. Det er et stebarn som fra første dag skulle være fullt funksjonelt og at det ikke skulle ta lang tid før pengene skulle strømme inn.
Mens Tesla tilbø gratis supercharging over flere år valgte konkrrentene grådighetsalternativet.
Jeg tror at etron, mercedes, id3 og porsche er veldig gode biler, men ladeinfrastrukturen og prissettingen er for meg en «no-goer».
Ser man foruten dette på OTA og forbruket av bilene samt rekkevidde så kan man lure på om ikke hele ledelsen i tysk bilindustri bør gå til et vekkelsesmøte.
Sent from my iPhone using Tapatalk
På 2,5 år har jag snabbladdat 2053 kWh med min Model S. Med en E-Tron hade det kostat 2053 * 3,30:- + 2,5 * 12 * 199:- = 12 745:-. Eller 425:-/mån. (Utan abonnemang blir det 595:-/mån så för mig skulle det löna sig)
Problemet för mig som laddar relativt lite på snabbladdare är inte priset och egentligen inte täckningen heller, utan kapaciteten. Hur många ID.3, E-Tron, EQC, Taycan etc klarar Ionity att ta hand om med sina små stationer?
Så åker man på en längre resa tar man 1 månad på Enel-x när de 145kWh är slut går man över till Chargepoint.
T ex.
Åker jag Stockholm t o r 140 mil över helgen och kan destinationsladda och startar fulladdad så får jag in max 180kWh på Ionity. Då får jag en kostnad på knappt 4kr/kWh på ionity.
8.7kr/kWh är bara ett pris för de som inte har koll.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Exakt så. Audi e-tron charging services är inget annat än ett hån mot E-tronägare.mati skrev:Men då räknar du med att du hade laddat alla dessa kWh hos Ionity, vilket man såklart inte gör. Glöm inte att Ionity är långt ifrån heltäckande, åtminstone inte i Sverige. Det är inte jämförbart med SuC. En e-tron laddar man inte hos Ionity på samma sätt som man laddar en Tesla på SuC. Man laddar där det finns laddning. Man har inte lyxen att kunna begränsa sig till en enda laddoperatör så som en teslaförare kan.Banane skrev:På 2,5 år har jag snabbladdat 2053 kWh med min Model S. Med en E-Tron hade det kostat 2053 * 3,30:- + 2,5 * 12 * 199:- = 12 745:-. Eller 425:-/mån. (Utan abonnemang blir det 595:-/mån så för mig skulle det löna sig)
Och varje kWh som du laddar någon annanstans gör att Ionity-abonnemanget blir dyrare.
Som sagt, den laddoperatör som jag använt mest såhär långt är Fortum, och i viss utsträckning även Bee. Det är de som finns i de områden där jag brukar köra. Vad ska jag ha ett e-tron abonnemang till där Fortum inte funkar alls och Bee kostar 8:30kr/kWh?
Re: Audi e-tron
Tänk om man skulle behöva hålla på sådär när man skulle tanka avgasbilen, skulle bli tokig.Robertrimmevik skrev:Nej det hade inte lönat sig med abonnemang för dig. Det finns andra appar som går att använda på Ionity som Chargepoint och Enel-x Juicepass. På Chargepoint kostar det 6.95kr/kWh och på Enel-x kan du månadsvis utan bindningstid ladda 145kWh i månaden för 45€.
Så åker man på en längre resa tar man 1 månad på Enel-x när de 145kWh är slut går man över till Chargepoint.
T ex.
Åker jag Stockholm t o r 140 mil över helgen och kan destinationsladda och startar fulladdad så får jag in max 180kWh på Ionity. Då får jag en kostnad på knappt 4kr/kWh på ionity.
8.7kr/kWh är bara ett pris för de som inte har koll.
Förövrigt så glömde nog banane att hans Tesla är betydligt snålare än en etron, och (beroende på model) vanligtvis har längre räckvidd dessutom. Dvs med en etron skulle han behövt snabbladda betydligt fler kWh.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Betydligt vet jag inte. Kör med 21" fälgarna. Men kanske lite? Men särskilt mycket pengar blir det ändå inte.taliz skrev:Tänk om man skulle behöva hålla på sådär när man skulle tanka avgasbilen, skulle bli tokig.Robertrimmevik skrev:Nej det hade inte lönat sig med abonnemang för dig. Det finns andra appar som går att använda på Ionity som Chargepoint och Enel-x Juicepass. På Chargepoint kostar det 6.95kr/kWh och på Enel-x kan du månadsvis utan bindningstid ladda 145kWh i månaden för 45€.
Så åker man på en längre resa tar man 1 månad på Enel-x när de 145kWh är slut går man över till Chargepoint.
T ex.
Åker jag Stockholm t o r 140 mil över helgen och kan destinationsladda och startar fulladdad så får jag in max 180kWh på Ionity. Då får jag en kostnad på knappt 4kr/kWh på ionity.
8.7kr/kWh är bara ett pris för de som inte har koll.
Förövrigt så glömde nog banane att hans Tesla är betydligt snålare än en etron, och (beroende på model) vanligtvis har längre räckvidd dessutom. Dvs med en etron skulle han behövt snabbladda betydligt fler kWh.
Re: Audi e-tron
Räkna med 3kWh/mil på långfärd med en e-tron i årsmedel. Det kan bli mindre, beroende på hur man kör, då får man se det som en bonus.Banane skrev:Betydligt vet jag inte. Kör med 21" fälgarna. Men kanske lite? Men särskilt mycket pengar blir det ändå inte.
2,5kWh/mil har jag som årsmedel totalt. Och då kör jag jäkligt snålt, oftast 70-80 vägar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Lugnt. Kommer inte köpa någon E-Tron. Tycker den har för kort räckvidd.mati skrev:Räkna med 3kWh/mil på långfärd med en e-tron i årsmedel. Det kan bli mindre, beroende på hur man kör, då får man se det som en bonus.Banane skrev:Betydligt vet jag inte. Kör med 21" fälgarna. Men kanske lite? Men särskilt mycket pengar blir det ändå inte.
2,5kWh/mil har jag som årsmedel totalt. Och då kör jag jäkligt snålt, oftast 70-80 vägar.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Helt sant. Och där är ju Tesla betydligt smidigare. Men jag tog hellre en e-tron än MX då jag får in bilen i garaget och har service på orten istället för 70 mil bort. En Model S med dragkrok hade varit ett förstahandsval.taliz skrev:Tänk om man skulle behöva hålla på sådär när man skulle tanka avgasbilen, skulle bli tokig.Robertrimmevik skrev:Nej det hade inte lönat sig med abonnemang för dig. Det finns andra appar som går att använda på Ionity som Chargepoint och Enel-x Juicepass. På Chargepoint kostar det 6.95kr/kWh och på Enel-x kan du månadsvis utan bindningstid ladda 145kWh i månaden för 45€.
Så åker man på en längre resa tar man 1 månad på Enel-x när de 145kWh är slut går man över till Chargepoint.
T ex.
Åker jag Stockholm t o r 140 mil över helgen och kan destinationsladda och startar fulladdad så får jag in max 180kWh på Ionity. Då får jag en kostnad på knappt 4kr/kWh på ionity.
8.7kr/kWh är bara ett pris för de som inte har koll.
Förövrigt så glömde nog banane att hans Tesla är betydligt snålare än en etron, och (beroende på model) vanligtvis har längre räckvidd dessutom. Dvs med en etron skulle han behövt snabbladda betydligt fler kWh.

-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Nej nu tar du i. 3kWh/mil tar min i 110km/h i minus 10 grader på långfärd. Årsmedel och långfärd kan skilja sig bra mycket då batteriet värms mycket på småkörningar under vintern.mati skrev:Räkna med 3kWh/mil på långfärd med en e-tron i årsmedel. Det kan bli mindre, beroende på hur man kör, då får man se det som en bonus.Banane skrev:Betydligt vet jag inte. Kör med 21" fälgarna. Men kanske lite? Men särskilt mycket pengar blir det ändå inte.
2,5kWh/mil har jag som årsmedel totalt. Och då kör jag jäkligt snålt, oftast 70-80 vägar.
Re: Audi e-tron
Får hålla med, låg på 2.6 efter ett år i höstas och 3000 mil. Skulle säga att jag kört mest motorväg och snabbare landsväg med 21” på sommaren och 20” på vintern. Över 3 har jag aldrig varit på långresa, inte ens med takbox. Men kör inte mer än 120-125 på motorvägen. Sen har jag ännu inte riktigt kört i riktigt vinterväder med -10 eller lägre ngn längre sträcka i hög hastighet.Robertrimmevik skrev:Nej nu tar du i. 3kWh/mil tar min i 110km/h i minus 10 grader på långfärd. Årsmedel och långfärd kan skilja sig bra mycket då batteriet värms mycket på småkörningar under vintern.mati skrev:Räkna med 3kWh/mil på långfärd med en e-tron i årsmedel. Det kan bli mindre, beroende på hur man kör, då får man se det som en bonus.Banane skrev:Betydligt vet jag inte. Kör med 21" fälgarna. Men kanske lite? Men särskilt mycket pengar blir det ändå inte.
2,5kWh/mil har jag som årsmedel totalt. Och då kör jag jäkligt snålt, oftast 70-80 vägar.
Re: Audi e-tron
Inte jag heller. Drygt ett år och 2000 mil ligger jag på 280wh/km i snitt och då kör jag mycket korta sträcker i motorvägsfart med kall bil.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Tror högt däcktryck är direkt avgörande för en rimlig förbrukning med E-tron. Ska hem imorgon i -10 med två skotrar på släp. Kommer att ha 3.2 bar i däcken. Återkommer om förbrukningen.
Re: Audi e-tron
Vad jag minns så låg jag runt 2,8kWh/mil på min senaste resa till Tyskland. Det är visserligen ett år sedan, men jag tror att det låg där omkring. Och jag snålkör i princip alltid, så sett tror jag att en icke-ekodriver skulle hamna runt 3kWh/10mil med min bil när man kör på motorvägen. Definitivt inte 2,5. Det har jag bara klarat en gång på sommarn. Men då får vi inte glömma att jag har en 2019-modell. Den drar ju lite mer sägs det.Robertrimmevik skrev:Nej nu tar du i. 3kWh/mil tar min i 110km/h i minus 10 grader på långfärd. Årsmedel och långfärd kan skilja sig bra mycket då batteriet värms mycket på småkörningar under vintern.mati skrev:Räkna med 3kWh/mil på långfärd med en e-tron i årsmedel. Det kan bli mindre, beroende på hur man kör, då får man se det som en bonus.Banane skrev:Betydligt vet jag inte. Kör med 21" fälgarna. Men kanske lite? Men särskilt mycket pengar blir det ändå inte.
2,5kWh/mil har jag som årsmedel totalt. Och då kör jag jäkligt snålt, oftast 70-80 vägar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
2,8kWh/mil låg min på i somras när jag körde hårt(120-140)uppför Norrlandskusten i regn och motvind och kappkörde(140-180) med en Tesla M3 sista 4 milen in mot ionity i Sundsvall. Blev ju så besviken när Teslan inte svängde ner till ionityn. Den åkte väll givetvis vidare till SuC.mati skrev:Vad jag minns så låg jag runt 2,8kWh/mil på min senaste resa till Tyskland. Det är visserligen ett år sedan, men jag tror att det låg där omkring. Och jag snålkör i princip alltid, så sett tror jag att en icke-ekodriver skulle hamna runt 3kWh/10mil med min bil när man kör på motorvägen. Definitivt inte 2,5. Det har jag bara klarat en gång på sommarn. Men då får vi inte glömma att jag har en 2019-modell. Den drar ju lite mer sägs det.Robertrimmevik skrev:Nej nu tar du i. 3kWh/mil tar min i 110km/h i minus 10 grader på långfärd. Årsmedel och långfärd kan skilja sig bra mycket då batteriet värms mycket på småkörningar under vintern.mati skrev:Räkna med 3kWh/mil på långfärd med en e-tron i årsmedel. Det kan bli mindre, beroende på hur man kör, då får man se det som en bonus.Banane skrev:Betydligt vet jag inte. Kör med 21" fälgarna. Men kanske lite? Men särskilt mycket pengar blir det ändå inte.
2,5kWh/mil har jag som årsmedel totalt. Och då kör jag jäkligt snålt, oftast 70-80 vägar.

Låter skumt att 2019 skulle ta så pass mycket mer än min. Min är en 2020 men jag har inte mer upplåst batteri, vet inte vilka andra uppdateringar som jag kan tänkas ha.
Dock tar jag det alltid lite lugnare(snudd på lagligt, skulle inte få för mig att bromsa mig nerför en backe) första 3-4 milen innan bilen är varmkörd.
Re: Audi e-tron
Nej, jag vet inte heller vad som har ändrats. Men 2020-modellerna skulle ju vara lite effektivare.
Jag brukar låta farthållaren bestämma hastigheten och den är ju mycket försiktig av sig. Och när jag kör utan farthållare tar jag det oftast extra lungt för att spara på elektronerna. Har nog aldrig någonsin kört fortare än 130 med bilen, inte ens i Tyskland.
Och här i Sverige kör jag ju bara på landsvägar, dvs 70-80-90 och ibland 100. Men det låter ju onekligen som att din bil är snålare än min.
Jag brukar låta farthållaren bestämma hastigheten och den är ju mycket försiktig av sig. Och när jag kör utan farthållare tar jag det oftast extra lungt för att spara på elektronerna. Har nog aldrig någonsin kört fortare än 130 med bilen, inte ens i Tyskland.
Och här i Sverige kör jag ju bara på landsvägar, dvs 70-80-90 och ibland 100. Men det låter ju onekligen som att din bil är snålare än min.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Ja och minns jag inte fel så har du 19tum på sommardäcken också där jag har 21. Har också för mig att du sagt att du brukar ha högt däcktryck.mati skrev:Nej, jag vet inte heller vad som har ändrats. Men 2020-modellerna skulle ju vara lite effektivare.
Jag brukar låta farthållaren bestämma hastigheten och den är ju mycket försiktig av sig. Och när jag kör utan farthållare tar jag det oftast extra lungt för att spara på elektronerna. Har nog aldrig någonsin kört fortare än 130 med bilen, inte ens i Tyskland.
Och här i Sverige kör jag ju bara på landsvägar, dvs 70-80-90 och ibland 100. Men det låter ju onekligen som att din bil är snålare än min.
Jag kör dock nästan aldrig med farthållare utan bygger upp fart utför. Sedan har jag de digitala backspeglarna och de kanske gör mer än vad man kan tro i högre hastigheter.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Ja enligt Elon så var väl digitala backspeglar det största steget man kunde ta på Tesla iaf för lägre förbrukningRobertrimmevik skrev:Ja och minns jag inte fel så har du 19tum på sommardäcken också där jag har 21. Har också för mig att du sagt att du brukar ha högt däcktryck.mati skrev:Nej, jag vet inte heller vad som har ändrats. Men 2020-modellerna skulle ju vara lite effektivare.
Jag brukar låta farthållaren bestämma hastigheten och den är ju mycket försiktig av sig. Och när jag kör utan farthållare tar jag det oftast extra lungt för att spara på elektronerna. Har nog aldrig någonsin kört fortare än 130 med bilen, inte ens i Tyskland.
Och här i Sverige kör jag ju bara på landsvägar, dvs 70-80-90 och ibland 100. Men det låter ju onekligen som att din bil är snålare än min.
Jag kör dock nästan aldrig med farthållare utan bygger upp fart utför. Sedan har jag de digitala backspeglarna och de kanske gör mer än vad man kan tro i högre hastigheter.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Yes, jag kör med 19". Jag valde till och med bort de större hjulen vid beställning trots att det var samma pris. Jag kör alltid med högsta lufttyck, dvs det som anges för fullastad bil, för att minska förbrukningen. Så har jag gjort så länge jag har kört bil.Robertrimmevik skrev:Ja och minns jag inte fel så har du 19tum på sommardäcken också där jag har 21. Har också för mig att du sagt att du brukar ha högt däcktryck.mati skrev:Nej, jag vet inte heller vad som har ändrats. Men 2020-modellerna skulle ju vara lite effektivare.
Jag brukar låta farthållaren bestämma hastigheten och den är ju mycket försiktig av sig. Och när jag kör utan farthållare tar jag det oftast extra lungt för att spara på elektronerna. Har nog aldrig någonsin kört fortare än 130 med bilen, inte ens i Tyskland.
Och här i Sverige kör jag ju bara på landsvägar, dvs 70-80-90 och ibland 100. Men det låter ju onekligen som att din bil är snålare än min.
Jag kör dock nästan aldrig med farthållare utan bygger upp fart utför. Sedan har jag de digitala backspeglarna och de kanske gör mer än vad man kan tro i högre hastigheter.
De digitala speglarna ska väl ge några procent i alla fall, vet inte hur stor skillnaden blir. Men det är klart att det måste påverka mer ju fortare man kör.
Det här hänger nog inte ihop med det, men jag tycker att min bil har börjat förbruka mer än vad den gjorde när den var ny. Det kanske beror på att jag kör mycket mindre nu? Dels så blir den aldrig riktigt varm, och kör man regelbundet så hinner ju inte batteriet bli helt genomkylt. Nu är bilen alltid ett isblock när jag sätter mig i den. Och den kommer aldrig riktigt upp i arbetstemperatur heller.
Det andra är att jag tror att den blir lite "ringrostig" pga för dåligt användande. Den drabbas lite av samma problem som släpkärror som bara används sporadiskt. Jag hör ju t.ex. att bromsarna skrapar när jag backar ut ur garaget. Det är kanske fler delar som inte är så lättrullade längre när bilen i princip bara står stilla. Jag borde kanske ta den på en längre åktur för att få fart på alla rörliga delar igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Audi e-tron
Det är inte så att du sitter med en utdaterad mjukvara i bilen då, du hade ju inte WiFi heller, kan ju också var en sådan sak som dyker upp med det.mati skrev:Nej, jag vet inte heller vad som har ändrats. Men 2020-modellerna skulle ju vara lite effektivare.
Jag brukar låta farthållaren bestämma hastigheten och den är ju mycket försiktig av sig. Och när jag kör utan farthållare tar jag det oftast extra lungt för att spara på elektronerna. Har nog aldrig någonsin kört fortare än 130 med bilen, inte ens i Tyskland.
Och här i Sverige kör jag ju bara på landsvägar, dvs 70-80-90 och ibland 100. Men det låter ju onekligen som att din bil är snålare än min.
Re: Audi e-tron
Det stämmer säkert, den är garanterat utdaterad. Som sagt, det är ju en 2019-modell. Men "gamla" e-tronsar uppdateras inte med nya funktioner. Och effektivitets-uppdateringen har ju Audi varit tydliga med att den bara installeras på nya bilar, inte på 2019-modellerna. Vi med gamla bilar får i princip bara buggfixar som jag har förstått det. De har ju inte ens besvärat sig med att ge oss functions-on-demand, trots att det står i specifikationen att bilen ska ha det. Det är kanske inte världens smartaste beslut som Audi har tagit där, dvs om man vill behålla sina kunder, men det är ju deras problem.Anonymous FTW skrev:Det är inte så att du sitter med en utdaterad mjukvara i bilen då, du hade ju inte WiFi heller, kan ju också var en sådan sak som dyker upp med det.mati skrev:Nej, jag vet inte heller vad som har ändrats. Men 2020-modellerna skulle ju vara lite effektivare.
Jag brukar låta farthållaren bestämma hastigheten och den är ju mycket försiktig av sig. Och när jag kör utan farthållare tar jag det oftast extra lungt för att spara på elektronerna. Har nog aldrig någonsin kört fortare än 130 med bilen, inte ens i Tyskland.
Och här i Sverige kör jag ju bara på landsvägar, dvs 70-80-90 och ibland 100. Men det låter ju onekligen som att din bil är snålare än min.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
E-tron mest sålda bil i Norge 2020. Riktigt kul och visar på vilken bra bil det faktiskt är. Särskilt beaktat att Norge är den mest mogna elbilsmarknaden i världen. Mycket bra kommer komma från audi om man lyckas så här bra på första försöket misstänker jag.
https://www.nyteknik.se/fordon/forst-i- ... ge-7007682
https://www.nyteknik.se/fordon/forst-i- ... ge-7007682