FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
Inom UNECE finns det "Harmonization of vehicle regulations (WP.29)" https://unece.org/wp29-introduction
https://unece.org/automated-driving
https://unece.org/next-steps
Man kan även läsa och försöka förstå vad som händer här:
https://wiki.unece.org/pages/viewpage.a ... d=63310525
Riktlinjer EU (känns hoppfullt):
https://ec.europa.eu/transport/sites/tr ... 283_en.pdf
Status EU projekt för detta:
https://connectedautomateddriving.eu/
https://www.youtube.com/channel/UCe6tud ... si0SFX31Eg
Denna är intressant:
https://unece.org/automated-driving
https://unece.org/next-steps
Man kan även läsa och försöka förstå vad som händer här:
https://wiki.unece.org/pages/viewpage.a ... d=63310525
Riktlinjer EU (känns hoppfullt):
https://ec.europa.eu/transport/sites/tr ... 283_en.pdf
Status EU projekt för detta:
https://connectedautomateddriving.eu/
https://www.youtube.com/channel/UCe6tud ... si0SFX31Eg
Denna är intressant:
Re: FSD Beta är imponerande!
Hur ska Elon ta sig ur detta?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Genom att ha en bil som kan köra säkrare än genomsnittsföraren 2021-12-31. Lär dock vara svårt att kvantitativt visa ifall regelverket inte tillåter många bilar att köra med full FSD påslagen utan mänsklig förare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1498
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: FSD Beta är imponerande!
Vad som tillåts och vad man kan göra är två helt olika saker.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja men hur ska man kunna visa att FSD är bra mycket säkrare än genomsnittsföraren om bilen inte tillåts köra med FSD utan förare i trafik?kenjon skrev:Vad som tillåts och vad man kan göra är två helt olika saker.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1498
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: FSD Beta är imponerande!
Du kan väl visa att bilen gör 160 km/h även om du inte får göra det?
Jag uppmanar inte till lagbrott, men det går....
Jag uppmanar inte till lagbrott, men det går....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: FSD Beta är imponerande!
Räkna antalet ingripande av föraren under FSD körningar i hela flottan. Jämföra olycksstatistik mellan FSD bilar och bilar som körs med AP eller manuellt. Tesla har över1 miljon bilar så fullt tillräckligt för att dra fram statistik.Svenssons skrev:Ja men hur ska man kunna visa att FSD är bra mycket säkrare än genomsnittsföraren om bilen inte tillåts köra med FSD utan förare i trafik?kenjon skrev:Vad som tillåts och vad man kan göra är två helt olika saker.
Re: FSD Beta är imponerande!
Statistiken kommer kunna visa på om FSD+förare är säkrare än genomsnittsförare. Hur ska antalet ingripanden sedan vikta detta resultat? Det är dessutom en siffra som bara Tesla känner till. FSD kommer dessutom endast slås på under vissa förutsättningar medan genomsnittsföraren kör oavsätt förutsättningar.LarsL skrev:Räkna antalet ingripande av föraren under FSD körningar i hela flottan. Jämföra olycksstatistik mellan FSD bilar och bilar som körs med AP eller manuellt. Tesla har över1 miljon bilar så fullt tillräckligt för att dra fram statistik.Svenssons skrev:Ja men hur ska man kunna visa att FSD är bra mycket säkrare än genomsnittsföraren om bilen inte tillåts köra med FSD utan förare i trafik?kenjon skrev:Vad som tillåts och vad man kan göra är två helt olika saker.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det förstår du väl hur antalet ingripande ska kunna användas i statistiken? Du kan lätt se i datan vad som hände när föraren ingrep och varför. Du kan se om bilen klarade det eller inte även om föraren inte ingripigt.Svenssons skrev:Statistiken kommer kunna visa på om FSD+förare är säkrare än genomsnittsförare. Hur ska antalet ingripanden sedan vikta detta resultat? Det är dessutom en siffra som bara Tesla känner till. FSD kommer dessutom endast slås på under vissa förutsättningar medan genomsnittsföraren kör oavsätt förutsättningar.
Självklart är det bara Tesla som kommer kunna se detta.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är inte alls säkert att ingripandet skedde för att göra en säkrare körning eller om orsaken var en annan och det kommer inte vara lätt att avgöra ens för Tesla. Att sedan använda denna information för att skruva på olycksstatistiken förstår jag inte alls hur någon skulle kunna göra. Ska varje ingripande räknas som misslyckande av FSD och räknas som olycka? Det lär inte gå att veta utfallet på körningarna ifall FSD inte hade avbrutits.LarsL skrev:Det förstår du väl hur antalet ingripande ska kunna användas i statistiken? Du kan lätt se i datan vad som hände när föraren ingrep och varför. Du kan se om bilen klarade det eller inte även om föraren inte ingripigt.Svenssons skrev:Statistiken kommer kunna visa på om FSD+förare är säkrare än genomsnittsförare. Hur ska antalet ingripanden sedan vikta detta resultat? Det är dessutom en siffra som bara Tesla känner till. FSD kommer dessutom endast slås på under vissa förutsättningar medan genomsnittsföraren kör oavsätt förutsättningar.
Självklart är det bara Tesla som kommer kunna se detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag bryter AP granska ofta för att undvika skador i asfalten tex, just det kan man ju avgöra om man tittar på vadSvenssons skrev:Det är inte alls säkert att ingripandet skedde för att göra en säkrare körning eller om orsaken var en annan och det kommer inte vara lätt att avgöra ens för Tesla. Att sedan använda denna information för att skruva på olycksstatistiken förstår jag inte alls hur någon skulle kunna göra. Ska varje ingripande räknas som misslyckande av FSD och räknas som olycka? Det lär inte gå att veta utfallet på körningarna ifall FSD inte hade avbrutits.LarsL skrev:Det förstår du väl hur antalet ingripande ska kunna användas i statistiken? Du kan lätt se i datan vad som hände när föraren ingrep och varför. Du kan se om bilen klarade det eller inte även om föraren inte ingripigt.Svenssons skrev:Statistiken kommer kunna visa på om FSD+förare är säkrare än genomsnittsförare. Hur ska antalet ingripanden sedan vikta detta resultat? Det är dessutom en siffra som bara Tesla känner till. FSD kommer dessutom endast slås på under vissa förutsättningar medan genomsnittsföraren kör oavsätt förutsättningar.
Självklart är det bara Tesla som kommer kunna se detta.
kamerorna spelar in kanske men tveksamt om dom skulle lägga så mycket tid på att kolla alla individuella events...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: FSD Beta är imponerande!
Superdatorn (Dojo )som tesla bygger har precis den uppgiften ni pratar om.
Många har missuppfattat dess uppgift och tror det är att träna AI.
För att kunna träna AI så behöver massor med katalogiserade händelser och skapa ett facit för vad som är rätt och fel.
Det går åt massor med tid för att gå igenom alla nersparade data som tesla har för att skapa detta facit.
Superdatorns uppgift är att katalogisera datat så att när man sen skall träna AI har ett facit.
Det finns en anledning till att datorn heter just Dojo....
Många har missuppfattat dess uppgift och tror det är att träna AI.
För att kunna träna AI så behöver massor med katalogiserade händelser och skapa ett facit för vad som är rätt och fel.
Det går åt massor med tid för att gå igenom alla nersparade data som tesla har för att skapa detta facit.
Superdatorns uppgift är att katalogisera datat så att när man sen skall träna AI har ett facit.
Det finns en anledning till att datorn heter just Dojo....
Re: FSD Beta är imponerande!
Nytt klipp från fsd betan. SF till Los Angeles.
Går ju inte jämföra vår autipilot vi har i Sverige nu mot fsd betan. Frågan är väl när betan kommer komma till Sverige?
Går ju inte jämföra vår autipilot vi har i Sverige nu mot fsd betan. Frågan är väl när betan kommer komma till Sverige?
Model Y performance
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag skulle vilja säga att de bilder och filmer för 4 år sedan var imponerande(nvidias och Volvos).
Det tesla har nu kan jag inte uttrycka i ord utan det får bli grafiskt med någon som får sitt huvud skilt från kroppen i en explosion.
Har dock svårt att se att det kommer tillåtas i eu de närmsta 5 åren.däremot så är jag övertygad att det kommer finns sin väg in i förarassistansen och trafiksäkerhetssystemen. Och bara det tror jag kommer rädda lika många liv som om den var fullt självkörande.
Det tesla har nu kan jag inte uttrycka i ord utan det får bli grafiskt med någon som får sitt huvud skilt från kroppen i en explosion.
Har dock svårt att se att det kommer tillåtas i eu de närmsta 5 åren.däremot så är jag övertygad att det kommer finns sin väg in i förarassistansen och trafiksäkerhetssystemen. Och bara det tror jag kommer rädda lika många liv som om den var fullt självkörande.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5669
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: FSD Beta är imponerande!
Det vi ser från motorvägar tror jag helt klart kommer tillåtas här inom några år, annars är det ytterligare ett exempel på slöseri med skattemedel ifall de Sverige ska spendera 5+ år på att diskutera ett färdigt förslag som nästan alla länder redan tycker är okej och vill rösta igenom.Mickep skrev:Jag skulle vilja säga att de bilder och filmer för 4 år sedan var imponerande(nvidias och Volvos).
Det tesla har nu kan jag inte uttrycka i ord utan det får bli grafiskt med någon som får sitt huvud skilt från kroppen i en explosion.
Har dock svårt att se att det kommer tillåtas i eu de närmsta 5 åren.däremot så är jag övertygad att det kommer finns sin väg in i förarassistansen och trafiksäkerhetssystemen. Och bara det tror jag kommer rädda lika många liv som om den var fullt självkörande.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det tar "några månader" att fixa Kanada säger Elon...
Om "några månader" är sommaren över. Det lär vara fler saker som skiljer mellan EU/US. Sommaren 2022 kanske det kommer FSD till Sverige, fast det blir väl troligen senare, om någonsin.
Om jag får önska mig något så är det att Elon slutar twittra sina fantasidatum och börjar leverera, om det så tar två år till för Tesla att få ut en användbar och säker FSD i Nordamerika.
Om "några månader" är sommaren över. Det lär vara fler saker som skiljer mellan EU/US. Sommaren 2022 kanske det kommer FSD till Sverige, fast det blir väl troligen senare, om någonsin.
Om jag får önska mig något så är det att Elon slutar twittra sina fantasidatum och börjar leverera, om det så tar två år till för Tesla att få ut en användbar och säker FSD i Nordamerika.
Re: FSD Beta är imponerande!
Den ständige tidsoptimisten!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: FSD Beta är imponerande!
Inget händer i EU till sommaren, särskilt inte till den här sommaren. De har ju inte ens lyckats få bort sommar/normaltids bytena som de skulle.
Re: FSD Beta är imponerande!
Antagligen är EU snabbare än Tesla tyvärr...LarsL skrev:Inget händer i EU till sommaren, särskilt inte till den här sommaren. De har ju inte ens lyckats få bort sommar/normaltids bytena som de skulle.
Re: FSD Beta är imponerande!
Ouch. Snacka om att glaset är halvtomt härinne.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1218
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja verkligen!Alfred skrev:Ouch. Snacka om att glaset är halvtomt härinne.
Jag tycker det är svinspännande och sjukt ballt att man vill jobba bort radarn för det mesta. Tror den bidrar kraftigt till spökbromsningar.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja för att just radarn skulle ge upphov till spökbromsningar låter ju jätterimligt. Den ser inte ens skuggor.RagWal skrev:Ja verkligen!Alfred skrev:Ouch. Snacka om att glaset är halvtomt härinne.
Jag tycker det är svinspännande och sjukt ballt att man vill jobba bort radarn för det mesta. Tror den bidrar kraftigt till spökbromsningar.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: FSD Beta är imponerande!
Exakt, det är mycket osannolikt att det är radarn som spökar ( ) medans det är snudd på solklart att det ärCurik skrev:Ja för att just radarn skulle ge upphov till spökbromsningar låter ju jätterimligt. Den ser inte ens skuggor.RagWal skrev:Ja verkligen!Alfred skrev:Ouch. Snacka om att glaset är halvtomt härinne.
Jag tycker det är svinspännande och sjukt ballt att man vill jobba bort radarn för det mesta. Tror den bidrar kraftigt till spökbromsningar.
kamera-tekniken som orsakar det (jämför med AP1 om inte annat)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 909
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja det låter fullständigt orimligt att det är radarn som orsakar spökbromsningar. Radarn kräver ju att signalen faktiskt studsar mot ett fysiskt objekt, skuggor är inga fysiska objekt. Det kan radarn med enkelhet avgöra.
Att det är möjligt att enbart visuellt avgöra om det är en skugga som färdas mot bilen eller ett fast föremål måste ändå anses som självklart, vår hjärna klarar ju av det med hjälp av våra ögon. Men även vi kan se fel på långt håll exempelvis.
Jag trodde i min enfald att man med en datorstyrd bil skulle vilja utöka förmågan till att vida överstiga människans möjligheter att ta in sin omgivning. Ett bra exempel på det är att komplettera visionen med just radar, eftersom radarn klarar av sådant som våra ögon inte gör. Känns som att den väg Tesla är på väg in på som bäst kommer att kunna motsvara en människa som tittar åt flera håll samtidigt och reagerar blixtsnabbt. Men den kommer ändå dundra in i vita trailers mot vit himmel för det hade människan också kunnat göra. Den kommer kunna köra på folk utan reflexer som vandrar på landsvägen.
Ett problem med att reagera blixtsnabbt är att man direkt så fort man ser fel på skuggan reagerar som att det är en bil på fel sida vägen med full broms som följd, men den tröga människan funderar ett tag på vad det är de verkligen ser innan de reagerar. Och då behövs inte nån broms längre. Eller så bara antar man att det nog är en skugga för det har det varit förut. Oftast går det bra för det är en skugga. Nån enstaka gång är det inte det.
Om man ska få bilen att bete sig som en människa måste den alltså fås att tveka lite, men det gör ju samtidigt att man också sänker reaktionstiden de få gånger det faktiskt är en bil och inte en skugga. Då kommer man få bort spökbromsningarna pga skuggor och annat uppenbart galet. Kompletterar man istället med en annan typ av information, typiskt sett då radar, kan man ju nyttja den för att få bort alla tvivel. Då kan man behålla den snabba reaktionstiden och ändå slippa spökbromsningarna.
Men det kanske stämmer som Musk säger att upplösningen på radarn helt enkelt är så dålig att den inte hinner tillföra nånting av värde innan kamerorna sett vad det verkligen är som färdas mot en. Radarn måste ju kunna ta in samma detaljrikedom som kamerorna, eller mer, för att vara till hjälp. Men då får man väl utveckla radarn vidare då tänker jag, eller byta till lidar eller liknande, istället för att kasta ut den helt och acceptera en lösning som bara presterar lite bättre än en människa.
Att det är möjligt att enbart visuellt avgöra om det är en skugga som färdas mot bilen eller ett fast föremål måste ändå anses som självklart, vår hjärna klarar ju av det med hjälp av våra ögon. Men även vi kan se fel på långt håll exempelvis.
Jag trodde i min enfald att man med en datorstyrd bil skulle vilja utöka förmågan till att vida överstiga människans möjligheter att ta in sin omgivning. Ett bra exempel på det är att komplettera visionen med just radar, eftersom radarn klarar av sådant som våra ögon inte gör. Känns som att den väg Tesla är på väg in på som bäst kommer att kunna motsvara en människa som tittar åt flera håll samtidigt och reagerar blixtsnabbt. Men den kommer ändå dundra in i vita trailers mot vit himmel för det hade människan också kunnat göra. Den kommer kunna köra på folk utan reflexer som vandrar på landsvägen.
Ett problem med att reagera blixtsnabbt är att man direkt så fort man ser fel på skuggan reagerar som att det är en bil på fel sida vägen med full broms som följd, men den tröga människan funderar ett tag på vad det är de verkligen ser innan de reagerar. Och då behövs inte nån broms längre. Eller så bara antar man att det nog är en skugga för det har det varit förut. Oftast går det bra för det är en skugga. Nån enstaka gång är det inte det.
Om man ska få bilen att bete sig som en människa måste den alltså fås att tveka lite, men det gör ju samtidigt att man också sänker reaktionstiden de få gånger det faktiskt är en bil och inte en skugga. Då kommer man få bort spökbromsningarna pga skuggor och annat uppenbart galet. Kompletterar man istället med en annan typ av information, typiskt sett då radar, kan man ju nyttja den för att få bort alla tvivel. Då kan man behålla den snabba reaktionstiden och ändå slippa spökbromsningarna.
Men det kanske stämmer som Musk säger att upplösningen på radarn helt enkelt är så dålig att den inte hinner tillföra nånting av värde innan kamerorna sett vad det verkligen är som färdas mot en. Radarn måste ju kunna ta in samma detaljrikedom som kamerorna, eller mer, för att vara till hjälp. Men då får man väl utveckla radarn vidare då tänker jag, eller byta till lidar eller liknande, istället för att kasta ut den helt och acceptera en lösning som bara presterar lite bättre än en människa.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021