Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 251
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Hoppas nu rattvärmen kommer till USAbilarna också.
https://driveteslacanada.ca/model-3/tes ... or-design/
https://driveteslacanada.ca/model-3/tes ... or-design/
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Efter att ha kört i mörker på Nyårskväll/natt på landsväg kan jag konstatera att Teslas helljusautomatik fungerar dåligt. I snitt upplevde var tredje mötande att min bil bländade och blinkade åt mig. Volvos automatik är mer defensiv.AAKEE skrev:Franska bilar: heljusassistent = ett skämt
Volvo: heljusassistent fungerar ibland. Man behöver inte vara upprörd jämt.
Tyska bilar: Fungerar mer ofta än inte, men tekniken kan definitivt utvecklas.
Tesla: ?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Verkligen!Force-Walker skrev:Hoppas nu rattvärmen kommer till USAbilarna också.
https://driveteslacanada.ca/model-3/tes ... or-design/
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Landsväg upplever jag som bra, däremot motorväg, och speciellt bilar som kommer via en motorvägspåfart verkar den skita i totalt.mikebike skrev:Efter att ha kört i mörker på Nyårskväll/natt på landsväg kan jag konstatera att Teslas helljusautomatik fungerar dåligt. I snitt upplevde var tredje mötande att min bil bländade och blinkade åt mig. Volvos automatik är mer defensiv.AAKEE skrev:Franska bilar: heljusassistent = ett skämt
Volvo: heljusassistent fungerar ibland. Man behöver inte vara upprörd jämt.
Tyska bilar: Fungerar mer ofta än inte, men tekniken kan definitivt utvecklas.
Tesla: ?
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Har precis samma erfarenhet, tycker att automatiken fungerar bra på landsväg med dåligt på motorväg. Jag har tidigare haft Matrix från både Audi, BMW och även Volvo med helljusassistans. Av dem tycker jag att BMW fungerat bäst men även med BMW är det många som blinkar på mig när jag kör. Även om matris LED synligt bländar av är det som att folk blinkar ibland inte för att de bländas utan för att de ser att du fortfarande har ett starkt ljus men i en annan riktning. Ett stort generellt problem på motorväg är att man ofta bländar lastbilar när det är ett kraftigt mitträcke, då bilen inte lyckas detektera lastbilen och låter helljuset vara tänt.LeffeP skrev:Landsväg upplever jag som bra, däremot motorväg, och speciellt bilar som kommer via en motorvägspåfart verkar den skita i totalt.mikebike skrev:Efter att ha kört i mörker på Nyårskväll/natt på landsväg kan jag konstatera att Teslas helljusautomatik fungerar dåligt. I snitt upplevde var tredje mötande att min bil bländade och blinkade åt mig. Volvos automatik är mer defensiv.AAKEE skrev:Franska bilar: heljusassistent = ett skämt
Volvo: heljusassistent fungerar ibland. Man behöver inte vara upprörd jämt.
Tyska bilar: Fungerar mer ofta än inte, men tekniken kan definitivt utvecklas.
Tesla: ?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Den landsväg jag körde på (rv41) är bitvis krokig, och där den är rak har den mitträcke som en motorväg.LeffeP skrev:Landsväg upplever jag som bra, däremot motorväg, och speciellt bilar som kommer via en motorvägspåfart verkar den skita i totalt.mikebike skrev:Efter att ha kört i mörker på Nyårskväll/natt på landsväg kan jag konstatera att Teslas helljusautomatik fungerar dåligt. I snitt upplevde var tredje mötande att min bil bländade och blinkade åt mig. Volvos automatik är mer defensiv.AAKEE skrev:Franska bilar: heljusassistent = ett skämt
Volvo: heljusassistent fungerar ibland. Man behöver inte vara upprörd jämt.
Tyska bilar: Fungerar mer ofta än inte, men tekniken kan definitivt utvecklas.
Tesla: ?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Värmepumpen kom först i Model Y som i mars levererades mest i Kalifornien och för Model 3 så kom det precis nyligen, vilket betyder att det är först nu som värmepumpen testas i någon större utsträckning. Tyvärr verkar den eller något annat inte funka så bra då flera ägare till Model Y och nya Model 3 i Kanada rapporterar om att värmesystemet slutar att fungera. Verkar vara ett spritt problem vilket lett till att service centrerna nu har mycket att göra.
https://electrek.co/2021/01/01/tesla-mo ... ng-issues/
https://electrek.co/2021/01/01/tesla-mo ... ng-issues/
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Ja det där med värmepump kanske e bra för effektiviteten, men i övrigt verkar det rätt dåligt.
Inte helt pålitligt + skapar oljud och vibrationer.
Såg en ID4 review där dom påstod att vibrationerna från värmepumpen kändes i ratten tom. Leaf är väl ökänd för att låta som ett reaplan också pga värmepump.
Inte helt pålitligt + skapar oljud och vibrationer.
Såg en ID4 review där dom påstod att vibrationerna från värmepumpen kändes i ratten tom. Leaf är väl ökänd för att låta som ett reaplan också pga värmepump.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Hämtade min M3P i måndags. Värmen fungerar perfekt och tänker inte på att en pump går
Senast redigerad av tompet, redigerad totalt 2 gång.
Hämtat en 2021, blå M3P med FSD.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Jag körde hem 95 mil i förrgår från leverans.taliz skrev:Ja det där med värmepump kanske e bra för effektiviteten, men i övrigt verkar det rätt dåligt.
Inte helt pålitligt + skapar oljud och vibrationer.
Såg en ID4 review där dom påstod att vibrationerna från värmepumpen kändes i ratten tom. Leaf är väl ökänd för att låta som ett reaplan också pga värmepump.
Inga vinrationer känns under körning.
Inget ljud hörs under körning
Det går höra vp när man står och laddar och sitter i bilen med värme på, men den hörs mkt svagt, fläktsystemets lila brus är i samma ljudnivå.
Har inget negativt att säga om VP. Värmen kommer i princip direkt( vi pratar några sekunder), vilket är aningen förvånande.
Vi körde norrut i vinterväglag som började med snöglopp och slutade med snöstorm, -6 / -7 grader. Värmen var klockrent hela resan.
De problem som vi läser om är säkert löst på en månad eller nåt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Tesla-Björn har gjort en del inslag om uppgraderade M3, både Performace och LR. Performance med nya lysen. Han gillar värmepumpen och säger att han nöstan får samma räckvidd på vintern med den som med hans egen M3 (utan värmepump) på sommaren.
M3 LR AWD EAP 2021
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Björn Nyland säger att värmepumpen är effektiv.Tomas L skrev:Tesla-Björn har gjort en del inslag om uppgraderade M3, både Performace och LR. Performance med nya lysen. Han gillar värmepumpen och säger att han nöstan får samma räckvidd på vintern med den som med hans egen M3 (utan värmepump) på sommaren.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Värmepumpen må vara hur bra som helst och den tekniken makalös, men när systemet inte funkar så spelar sånt ingen roll. Min la som sagt av efter 2 veckor, och jag är inte ensam om det heller, bara googla på det så är felet ganska vanligt. Dessutom inget man kan testa eller märka av förrän det lägger av helt. De som lever i miljöer med mycket kyla och kör långa sträckor får leva med en bil som har ett känt fel där värmen kan lägga av när som med all risk det innebär vid fel tillfälle. Detta plus andra buggar som stolpkamera varningar hela tiden gör att man hela tiden har känslan av en bil som nåt är fel på. Det är ändå en bil för 800 papp man köpt, så alla "det kommer säkert en uppgradering som löser det" eller "det är säkert löst inom kort" är ursäkta uttrycket rent bullshit. Jag är inte medlem i The Church Of Elon och vill inte vara testpilot....
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
De måste väl fixa det där felet med värmepumpen?LeffeP skrev:Värmepumpen må vara hur bra som helst och den tekniken makalös, men när systemet inte funkar så spelar sånt ingen roll. Min la som sagt av efter 2 veckor, och jag är inte ensam om det heller, bara googla på det så är felet ganska vanligt. Dessutom inget man kan testa eller märka av förrän det lägger av helt. De som lever i miljöer med mycket kyla och kör långa sträckor får leva med en bil som har ett känt fel där värmen kan lägga av när som med all risk det innebär vid fel tillfälle. Detta plus andra buggar som stolpkamera varningar hela tiden gör att man hela tiden har känslan av en bil som nåt är fel på. Det är ändå en bil för 800 papp man köpt, så alla "det kommer säkert en uppgradering som löser det" eller "det är säkert löst inom kort" är ursäkta uttrycket rent bullshit. Jag är inte medlem i The Church Of Elon och vill inte vara testpilot....
Tyvärr är man som Tesla-förare testpilot. AP är t ex fortfarande "Beta" efter alla dess år. Det är både spännande och värdelöst beroende på vilket humör man är på.

Att den varnar för kameror som inte ser klart är bra. Men särskilt nu under vintern blir det väl många varningar, det kan jag hålla med om. Blir nog knepigt att få FSD att fungera för våra vinterförhållanden.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Felet har funnit och rapporterats sen 2021 bilarna släpptes, främst problem i kallt klimat typ Kanada och norra EU. Man har vetat om det i månader utan lösning annat än att byta ut det felaktiga till samma bristfälliga komponenter dvs ingen lösning utan felet kan komma när som igen. Nya bilar levereras med samma felaktiga komponenter också.MWall skrev:
De måste väl fixa det där felet med värmepumpen?
Tyvärr är man som Tesla-förare testpilot. AP är t ex fortfarande "Beta" efter alla dess år. Det är både spännande och värdelöst beroende på vilket humör man är på.
Att den varnar för kameror som inte ser klart är bra. Men särskilt nu under vintern blir det väl många varningar, det kan jag hålla med om. Blir nog knepigt att få FSD att fungera för våra vinterförhållanden.
Att AP är beta framgår tydligt när man väljer att aktivera det, så det vet man om. Att värmen kan dö när som har då jag aldrig sett en varning om.....
Varning för kamerorna är bra, men är det inte ganska logiskt att kamerorna inte ser i mörker? Ingen av mina varningar har på nåt sätt varit pga imma eller täckt lins utan sporadiskt främst i mörker. Kör jag kvällstid på vägar utan gatubelysning ligger varningen konstant på höger kamera eller "flera".
Visst, man kan vara hur Teslafierad som helst och avguda allt Tesla, men nån måtta på vad man ska behöva acceptera finns ju....
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Det här påminner om några kända fel på S, gulbrun rand runt hela skärmen och döende led på lyktorna (dlr) och bådaLeffeP skrev:Felet har funnit och rapporterats sen 2021 bilarna släpptes, främst problem i kallt klimat typ Kanada och norra EU. Man har vetat om det i månader utan lösning annat än att byta ut det felaktiga till samma bristfälliga komponenter dvs ingen lösning utan felet kan komma när som igen. Nya bilar levereras med samma felaktiga komponenter också.MWall skrev:
De måste väl fixa det där felet med värmepumpen?
Tyvärr är man som Tesla-förare testpilot. AP är t ex fortfarande "Beta" efter alla dess år. Det är både spännande och värdelöst beroende på vilket humör man är på.
Att den varnar för kameror som inte ser klart är bra. Men särskilt nu under vintern blir det väl många varningar, det kan jag hålla med om. Blir nog knepigt att få FSD att fungera för våra vinterförhållanden.
Att AP är beta framgår tydligt när man väljer att aktivera det, så det vet man om. Att värmen kan dö när som har då jag aldrig sett en varning om.....
Varning för kamerorna är bra, men är det inte ganska logiskt att kamerorna inte ser i mörker? Ingen av mina varningar har på nåt sätt varit pga imma eller täckt lins utan sporadiskt främst i mörker. Kör jag kvällstid på vägar utan gatubelysning ligger varningen konstant på höger kamera eller "flera".
Visst, man kan vara hur Teslafierad som helst och avguda allt Tesla, men nån måtta på vad man ska behöva acceptera finns ju....
dom fortsätter Tesla med under lång tid utan att kunna fixa grundproblemet, vet inte om dom ens löst det än?
Samma sak med drivknutar tex... lite tragiskt kan man tycka. (Speciellt jobbigt när det går en hel dag pga långt
till SC för att åtgärda)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Det riktigt trista med lamporna och skärmen är att det inte var några problem på äldre bilar. Problemen uppkom när Tesla efter flera års produktion ”uppgraderade” till sämre versioner under tillverkningen.Bjelke skrev:Det här påminner om några kända fel på S, gulbrun rand runt hela skärmen och döende led på lyktorna (dlr) och båda
dom fortsätter Tesla med under lång tid utan att kunna fixa grundproblemet, vet inte om dom ens löst det än?
Samma sak med drivknutar tex... lite tragiskt kan man tycka. (Speciellt jobbigt när det går en hel dag pga långt
till SC för att åtgärda)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Ja jag hade ett enda fel på min S 2014 85D och det var drivaxelbyte, annars mest pålitliga bil jag haft. Nu vart det en Model 3 och förhoppning på samma driftsäkerhet, men tji. 2 veckor sen bärgad till verkstad pga ett känt fel. Och sen läser man mer och mer om fel och buggar som dels inte ens erkänns av Tesla och som man inte verkar kunna lösa.Nicke Nyfiken skrev:Det riktigt trista med lamporna och skärmen är att det inte var några problem på äldre bilar. Problemen uppkom när Tesla efter flera års produktion ”uppgraderade” till sämre versioner under tillverkningen.Bjelke skrev:Det här påminner om några kända fel på S, gulbrun rand runt hela skärmen och döende led på lyktorna (dlr) och båda
dom fortsätter Tesla med under lång tid utan att kunna fixa grundproblemet, vet inte om dom ens löst det än?
Samma sak med drivknutar tex... lite tragiskt kan man tycka. (Speciellt jobbigt när det går en hel dag pga långt
till SC för att åtgärda)
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Snart kommer forumets verkliga entusiaster och säger att i framtiden bryr man sig inte om kvalitet och att Tesla gör helt rätt.LeffeP skrev:Felet har funnit och rapporterats sen 2021 bilarna släpptes, främst problem i kallt klimat typ Kanada och norra EU. Man har vetat om det i månader utan lösning annat än att byta ut det felaktiga till samma bristfälliga komponenter dvs ingen lösning utan felet kan komma när som igen. Nya bilar levereras med samma felaktiga komponenter också.MWall skrev:
De måste väl fixa det där felet med värmepumpen?
Tyvärr är man som Tesla-förare testpilot. AP är t ex fortfarande "Beta" efter alla dess år. Det är både spännande och värdelöst beroende på vilket humör man är på.
Att den varnar för kameror som inte ser klart är bra. Men särskilt nu under vintern blir det väl många varningar, det kan jag hålla med om. Blir nog knepigt att få FSD att fungera för våra vinterförhållanden.
Att AP är beta framgår tydligt när man väljer att aktivera det, så det vet man om. Att värmen kan dö när som har då jag aldrig sett en varning om.....
Varning för kamerorna är bra, men är det inte ganska logiskt att kamerorna inte ser i mörker? Ingen av mina varningar har på nåt sätt varit pga imma eller täckt lins utan sporadiskt främst i mörker. Kör jag kvällstid på vägar utan gatubelysning ligger varningen konstant på höger kamera eller "flera".
Visst, man kan vara hur Teslafierad som helst och avguda allt Tesla, men nån måtta på vad man ska behöva acceptera finns ju....

Är just sånt här som gjort att jag missade kursrallyt i TSLA. Bristfällig kvalitet och dålig service. Kunde inte förmå mig att köpa aktier i ett sånt bolag. Var dumt.
Tror fortfarande inte på Tesla Network och sånt heller. Svårt att göra det när de inte ens kan få auto wipers att fungera...
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Hade bilarnas kvalité gått upp lika mycket som TSLA aktien hade det varit en sak, men när man prutar på kvalitén för att se till att kvartalsrapporternas volymer ser bra ut är läget annat. Jag är en av de som inte ska klaga mitt val att satsa på TSLA, men det innebär inte att jag accepterar en bil med brister i kvalitén. Det är skit när aktienköpen känns bättre än bilköpen....MWall skrev:Snart kommer forumets verkliga entusiaster och säger att i framtiden bryr man sig inte om kvalitet och att Tesla gör helt rätt.LeffeP skrev:Felet har funnit och rapporterats sen 2021 bilarna släpptes, främst problem i kallt klimat typ Kanada och norra EU. Man har vetat om det i månader utan lösning annat än att byta ut det felaktiga till samma bristfälliga komponenter dvs ingen lösning utan felet kan komma när som igen. Nya bilar levereras med samma felaktiga komponenter också.MWall skrev:
De måste väl fixa det där felet med värmepumpen?
Tyvärr är man som Tesla-förare testpilot. AP är t ex fortfarande "Beta" efter alla dess år. Det är både spännande och värdelöst beroende på vilket humör man är på.
Att den varnar för kameror som inte ser klart är bra. Men särskilt nu under vintern blir det väl många varningar, det kan jag hålla med om. Blir nog knepigt att få FSD att fungera för våra vinterförhållanden.
Att AP är beta framgår tydligt när man väljer att aktivera det, så det vet man om. Att värmen kan dö när som har då jag aldrig sett en varning om.....
Varning för kamerorna är bra, men är det inte ganska logiskt att kamerorna inte ser i mörker? Ingen av mina varningar har på nåt sätt varit pga imma eller täckt lins utan sporadiskt främst i mörker. Kör jag kvällstid på vägar utan gatubelysning ligger varningen konstant på höger kamera eller "flera".
Visst, man kan vara hur Teslafierad som helst och avguda allt Tesla, men nån måtta på vad man ska behöva acceptera finns ju....
Är just sånt här som gjort att jag missade kursrallyt i TSLA. Bristfällig kvalitet och dålig service. Kunde inte förmå mig att köpa aktier i ett sånt bolag. Var dumt.
Tror fortfarande inte på Tesla Network och sånt heller. Svårt att göra det när de inte ens kan få auto wipers att fungera...
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Om det inte finns någon komponent som löst problemet permanent, vad ska dom då göra?
Det enda dom kan göra är just att byta till vad som existerar nu.
Nu tror jag nog det går att få fram en permanent fix för detta tids nog, men EGR i dieselbilar är en sådan komponent där det inte verkar komma någon permanent fix. Lösningen är att byta EGR när den korkat igen. Det verkar inte gå att konstruera en EGR som är effektiv nog att klara avgastester, och samtidigt leva bilens livslängd(eller åtminstone större delen av den likt partikelfilter). Istället "oversize'ar" man så gott det går, så det tar tid innan det korkar igen.
Det enda dom kan göra är just att byta till vad som existerar nu.
Nu tror jag nog det går att få fram en permanent fix för detta tids nog, men EGR i dieselbilar är en sådan komponent där det inte verkar komma någon permanent fix. Lösningen är att byta EGR när den korkat igen. Det verkar inte gå att konstruera en EGR som är effektiv nog att klara avgastester, och samtidigt leva bilens livslängd(eller åtminstone större delen av den likt partikelfilter). Istället "oversize'ar" man så gott det går, så det tar tid innan det korkar igen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Kanske vänta med att installera dessa tills man har en värmepump som faktiskt fungerar?taliz skrev:Om det inte finns någon komponent som löst problemet permanent, vad ska dom då göra?
Det enda dom kan göra är just att byta till vad som existerar nu.
Nu tror jag nog det går att få fram en permanent fix för detta tids nog, men EGR i dieselbilar är en sådan komponent där det inte verkar komma någon permanent fix. Lösningen är att byta EGR när den korkat igen. Det verkar inte gå att konstruera en EGR som är effektiv nog att klara avgastester, och samtidigt leva bilens livslängd(eller åtminstone större delen av den likt partikelfilter). Istället "oversize'ar" man så gott det går, så det tar tid innan det korkar igen.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Är väl ändå skillnad på en igensatt EGR och helt avsaknad av värme. Och om det inte finns nån komponent som löser det kanske man inte ska spruta ut bilar med den komponenten flera månader efter. Om det nu är högtryckssensorn i systemet som går sönder så borde man i vår tid kunna tillverka en som håller, men jag gissar man tömmer lagret på det man har innan man monterar nya. Så har ju Tesla alltid gjort med allt annat nytt som kan komma när som.taliz skrev:Om det inte finns någon komponent som löst problemet permanent, vad ska dom då göra?
Det enda dom kan göra är just att byta till vad som existerar nu.
Nu tror jag nog det går att få fram en permanent fix för detta tids nog, men EGR i dieselbilar är en sådan komponent där det inte verkar komma någon permanent fix. Lösningen är att byta EGR när den korkat igen. Det verkar inte gå att konstruera en EGR som är effektiv nog att klara avgastester, och samtidigt leva bilens livslängd(eller åtminstone större delen av den likt partikelfilter). Istället "oversize'ar" man så gott det går, så det tar tid innan det korkar igen.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Det har väl leverats runt 100 000 bilar med den nu, om inte fler. Uppenbarligen fungerar den i de allra flesta fallen, för så många bilar står inte på verkstaden.vigge50 skrev:Kanske vänta med att installera dessa tills man har en värmepump som faktiskt fungerar?taliz skrev:Om det inte finns någon komponent som löst problemet permanent, vad ska dom då göra?
Det enda dom kan göra är just att byta till vad som existerar nu.
Nu tror jag nog det går att få fram en permanent fix för detta tids nog, men EGR i dieselbilar är en sådan komponent där det inte verkar komma någon permanent fix. Lösningen är att byta EGR när den korkat igen. Det verkar inte gå att konstruera en EGR som är effektiv nog att klara avgastester, och samtidigt leva bilens livslängd(eller åtminstone större delen av den likt partikelfilter). Istället "oversize'ar" man så gott det går, så det tar tid innan det korkar igen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Ja visst är det. Med igensatt EGR går det inte att köra alls.LeffeP skrev:Är väl ändå skillnad på en igensatt EGR och helt avsaknad av värme. Och om det inte finns nån komponent som löser det kanske man inte ska spruta ut bilar med den komponenten flera månader efter. Om det nu är högtryckssensorn i systemet som går sönder så borde man i vår tid kunna tillverka en som håller, men jag gissar man tömmer lagret på det man har innan man monterar nya. Så har ju Tesla alltid gjort med allt annat nytt som kan komma när som.taliz skrev:Om det inte finns någon komponent som löst problemet permanent, vad ska dom då göra?
Det enda dom kan göra är just att byta till vad som existerar nu.
Nu tror jag nog det går att få fram en permanent fix för detta tids nog, men EGR i dieselbilar är en sådan komponent där det inte verkar komma någon permanent fix. Lösningen är att byta EGR när den korkat igen. Det verkar inte gå att konstruera en EGR som är effektiv nog att klara avgastester, och samtidigt leva bilens livslängd(eller åtminstone större delen av den likt partikelfilter). Istället "oversize'ar" man så gott det går, så det tar tid innan det korkar igen.
Hade detta gällt en bil från avgasbilstillverkarna så hade den producerats med samma komponent i ca 4 år, tills det är dags för facelift.
Det är komplext och dyrt att ändra i en etablerad produktionskedja nämligen, såvida felet inte är så stort att det kostar mer att inte ändra.
Tesla är ju dock kända för att löpande införa förbättringar i produktion, så om det nu kräver någon ny hårdvara så kan vi vara ganska säkra på att de kommer införa det ASAP.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.