Det lär bli ett stort lyft för kommunen iaf! Eller regionen kanske man ska säga t.o.m.

Moderator: Redaktion
Inte enbart positivt eftersom det redan idag råder stor brist på arbetskraft i både Norr- och Västerbotten. I princip all som är anställningsbara har arbete, lönerna är höga och hela malmfälten klarar sig bara tack vare vecko- och långpendling och fly in-fly out.Fredrik j skrev:Det antyds ju ofta att orter som Skellefteå skulle vara orter med stor arbetslöshet och stor utflyttning. Blev själv förvånad av att Sveriges problemområde verkar vara Blekinge.
Det är positivt att arbetskraft dras till Skellefteå.
Det är ju svårt att se det som negativt.BrooklynS skrev:Inte enbart positivt eftersom det redan idag råder stor brist på arbetskraft i både Norr- och Västerbotten. I princip all som är anställningsbara har arbete, lönerna är höga och hela malmfälten klarar sig bara tack vare vecko- och långpendling och fly in-fly out.
Kan tänka mig att flytta upp till Norrland och jobba på Northvolt om jag får typ 200,000sek /månad i lön (kanske till och med lite lägre i lön).BrooklynS skrev:Negativt för de företag som redan idag inte får tillräckligt med kompetent arbetskraft. Det kommer att bli ännu hårdare konkurrens och ännu mer skruvade lönelägen. Rent strukturellt får det stora konsekvenser för en region.
Inte dåligt på lång sikt men absolut mycket svårt på 10-20 år.
Så tråkigt, inte ens ett nej tack eller något livs tecken?Remuz skrev:Har sökt två jobb, inga svar
Blir inga billiga batterier med de lönerna. Jag anar en fossilbilskonspiration härNiklasTesla skrev:Kan tänka mig att flytta upp till Norrland och jobba på Northvolt om jag får typ 200,000sek /månad i lön (kanske till och med lite lägre i lön).BrooklynS skrev:Negativt för de företag som redan idag inte får tillräckligt med kompetent arbetskraft. Det kommer att bli ännu hårdare konkurrens och ännu mer skruvade lönelägen. Rent strukturellt får det stora konsekvenser för en region.
Inte dåligt på lång sikt men absolut mycket svårt på 10-20 år.![]()
![]()
![]()
HR bara skicka ett pm här ; -)
Nej tyvärr, men jag sökte inte jobb som batterinisse då jag är produktifieringsnissechaffis75 skrev:Så tråkigt, inte ens ett nej tack eller något livs tecken?Remuz skrev:Har sökt två jobb, inga svar
Tror jag ingen kan/vill bekräfta, är väl en hemlighet.Zalman3 skrev:Läste på ett forum att det surras om att Northvolt batterierna ska kosta ca 70 dollar per kWh att tillverka.
Nån som kan bekräfta dessa siffror?
https://elbilen.se/nyheter/northvolt-by ... gilagring/
Northvolt bygger Europas största fabrik för energilagring
Svenska Northvolt är mitt uppe i att avsluta den första fasen i bygget av sin batterifabrik i Skellefteå. Nu meddelas också att företagets fabrik i Polen ska utökas med en ny anlägging. Sedan tidigare har Northvolt en mindre fabrik i Gdansk i samarbete med företaget South Bay Solutions.
Northvolt investerar 200 miljoner dollar, omkring 1,6 miljarder kronor, i den nya fabriken som ska uppta 50 000 kvadratmeter och bli Europas största på energilagringssystem. Battericeller ska levereras från fabriken i Skellefteå för att där sättas ihop till nya moduler. Bygget av fabriken drar igång i år och tanken är att den ska tas i bruk redan 2022 med en årsproduktion på 5 GWh. Northvolt säger inget om när fabriken ska vara fullt utbyggd, men den totala produktionen ska då stiga till 12 GWh per år.
– Att säkra tillverkning av battericeller i Europa är en nyckel för industrins framtid, men vad som är lika viktigt är en industriell kapacitet för att integrerar celler i verkliga situationer, säger Northvolts vd Peter Carlsson i ett uttalande.
Genom tillverkningen i den nya anläggningen i Polen vill Northvolt bidra med tekniska lösningar för att, som de säger, ”avsluta industrins beroende av fossila bränslen” och öka användningen av förnyelsebar energi.
Möjligheten att kunna lagra energin från till exempel vind- och solenergi är ett viktigt steg för att kunna ställa om Europas energiförsörjning från kolkraft.
Northvolt säger också att den nya fabriken ska drivas med förnyelsebar energi, inklusive produktion ”on-site”, utan att gå in på vilken teknik det handlar om.
Är inte själv intresserad av att flytta upp i norr, men har en god vän som bor där uppe och jobbar för känt konsultbolag. De kikade på ett anbud för konsulter hos Northvolt, men skippade pga. att de var extremt snåla och inte betalade marknadsmässiga konsultarvoden. Har även hört att lönerna generellt är rätt svaga sett över marknaden. Så känns lite som ett "lågprisbolag" över det hela.NiklasTesla skrev:Kan tänka mig att flytta upp till Norrland och jobba på Northvolt om jag får typ 200,000sek /månad i lön (kanske till och med lite lägre i lön).BrooklynS skrev:Negativt för de företag som redan idag inte får tillräckligt med kompetent arbetskraft. Det kommer att bli ännu hårdare konkurrens och ännu mer skruvade lönelägen. Rent strukturellt får det stora konsekvenser för en region.
Inte dåligt på lång sikt men absolut mycket svårt på 10-20 år.![]()
![]()
![]()
HR bara skicka ett pm här ; -)
Har Mälarenergis laddstation med batteristöd fungerat bra?Zalman3 skrev:https://www.nyteknik.se/energi/northvol ... er-6981096Northvolts laddstation har ett eget energilager
Batterilagret vid stationen i Rocklunda är på 320 kWh med en maximal uteffekt på 220 kW.
Den är den första i sitt slag från Northvolt men inte den sista.
Samarbetet med Mälarenergi innehåller planer på ytterligare två laddstationer. Dock är det inte officiellt var dessa kommer att hamna.
Intressant att 2 ytterligare laddstationer är på gång som har batteribackup.
https://www.svd.se/northvolt-far-mangmi ... -batterierNorthvolt får mångmiljardorder
Northvolt får en stororder på batterier från Volkswagen värd 120 miljarder kronor. Samtidigt ökar Volkswagen sin ägarandel i Northvolt och tar över en fabrik från det svenska bolaget.
https://digital.di.se/artikel/northvolt ... -miljarderTotalt har Northvolt nu säkrat kontrakt till ett värde om 29 miljarder dollar, motsvarande 247 miljarder kronor, där några andra stora kunder är BMW och Scania.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... skelleftea
Order till Northvolt på 120 miljarder – ytterligare utbyggnad i Skellefteå
https://www.svd.se/northvolt-far-mangmi ... -batterier
Europas största batterifabrik.
Northvolt har tagit emot mångmiljardorder.
I Västerås har Northvolt byggt upp en utvecklings- och industrialiseringsanläggning.
Northvolt får en stororder på batterier från Volkswagen värd 120 miljarder kronor. Samtidigt ökar Volkswagen sin ägarandel i Northvolt och tar över en fabrik från det svenska bolaget.
Volkswagen, världens näst största biltillverkare, satsar hårt på att gå över till eldrift. För att få tillgång till mer batterier till sina kommande elbilar lägger bolaget nu en stor order hos den svenska batteritillverkaren Northvolt.
Volkswagen beställer batterier för 120 miljarder kronor (14 miljarder dollar) under tio år. Det innebär att Northvolt nu har beställningar värda 230 miljarder kronor från flera olika kunder, trots att produktionen vid bolagets nya fabrik i Skellefteå ännu inte kommit igång.
Beställningen innebär också att Northvolt nu utökar kapaciteten i Skellefteå. Bolaget har tidigare siktat på att från 2024 kunna producera batterier som har en kapacitet på 40 GWh, ungefär vad som behövs för 800 000 nya elbilar om året.
– Nu utökar vi och det ser ut att bli en bra bit utöver 40 GWh. Det innebär också att det blir fler än 3 000 anställda i Skellefteå, säger Jesper Wigardt informationschef för Northvolt.
Samtidigt säljer Northvolt sin andel i en annan batterifabrik som är under uppbyggnad i Salzgitter, Tyskland. Volkswagen och Northvolt har drivit det projektet gemensamt men nu tar det tyska bolaget helt över.
För Volkswagen är affären ett sätt att ytterligare öka takten i bolagets satsning på eldrivna bilar. Volkswagen-gruppen siktar på att till 2030 ha fram 70 helelektriska bilar och för att klara det behövs stora mängder batterier.
Montering av Volkswagens elbil ID 3 i fabriken i Zwickau.
Volkswagenchefen Herbert Diess uppgav på måndagen också att bolaget siktar på att totalt bygga sex batterifabriker i Europa. Då räknar han även in Northvolts fabrik i Skellefteå.
Dessutom blir det en ny fabrik i Spanien eller Portugal och en fabrik i antingen Polen, Tjeckien eller Slovakien. Det är inte klart var de återstående två europeiska fabrikerna hamnar.
Samtidigt har även Northvolt fortsatta planer på att expandera. Bolaget siktar på att år 2030 ha en marknadsandel på 20–25 procent i Europa. För att klara det behöver bolaget närmast fyrfaldiga kapaciteten jämfört med vad som i en första fas nu byggs i Skellefteå.
– Det kan i antal bli något färre fabriker än vi tidigare tänkt eftersom vi nu siktar på att bygga större fabriker. Men det blir ett par, tre fabriker till, säger Jesper Wigardt.
Förutom att investera i Northvolt och ta över batterifabriken i Salzgitter gör Volkswagen ytterligare en rad förändringar för att få fart på försäljningen av elbilar.
Bolaget arbetar till exempel med nya produktionsprocesser som gör att kostnaden för att tillverka batterierna tryckas ned med mellan 30 och 50 procent. Volkswagen ska också bygga bilarna på nya sätt.
– Nu sätter vi batteriet i mitten och utvecklar våra bilar från det. Tidigare har vi tagit fram bilen först och anpassat batteriet till den, säger Thomas Schmall ansvarig för Volkswagens komponenter.
Volkswagens batterisatsning påverkar även lastbilstillverkaren Scania, som ägs av Traton där Volkswagen är huvudägare. Christian Levin, tillträdande vd för Scania, betonar att samarbetet med Northvolt är viktigt för hela Tratongruppen.
– För fem år sedan undrade vi om det verkligen var möjligt att elektrifiera tunga fordon. Nu vet vi att, ja det är möjligt, säger Christian Levin.
Vid sidan av batterierna gör Volkswagen även en omfattande satsning på att bygga ut laddinfrastrukturen på flera håll i världen. I Europa sker det bland annat i samarbete med energiföretagen BP, Iberdrola och Enel.
– Det är en väldigt strategisk satsning som Volkswagen gör. De försöker trygga försörjningen av batterier eftersom det är en så central del för produktionen av elbilar. Och så bygger de ut laddstationer för att få bort så många hinder som möjligt för elbilarna, säger Martin Sköld, fordonsforskare och docent vid Handelshögskolan i Stockholm.
Han påpekar att agerandet på många sätt påminner om vad Tesla redan gör. Det amerikanska bolaget satsar hårt på att utveckla sina batterier och få ned dem i pris samtidigt som Tesla har ett stort eget laddnätverk som underlättar för deras kunder.
Uppgörelsen med Northvolt innebär också att Volkswagen ökar sin ägarandel i bolaget. Volkswagen har tidigare uppgett att de äger 20 procent av aktierna i Northvolt. BMW, Scania, Cristina Stenbeck och Spotifygrundaren Daniel Ek äger också aktier i Northvolt.
Men om man nu ökar till 48 GWh i Skellefteå så blir det ca 880.000 bilars batterier.Bolaget har tidigare siktat på att från 2024 kunna producera batterier som har en kapacitet på 40 GWh, ungefär vad som behövs för 800 000 nya elbilar om året.