Ingen magi alls, ganska enkelt och tydligt.
Kika på YT videon ovan.
Tesla genererar värme genom att använda motorerna som värme element.
Detta drar givetvis kraft ur batterierna, så länge det finns kraft kvar ...
ser typiskt upp till 5% även när jag bara har 10-15 minuter till närmaste SuC
Pausa vid 9:00
Bilen står här still med en SuC som destination.
Preheating pågår.
Notera andra raden i ScanMyTesla appen,
båda motorerna (F och R Power) konsumerar 3.5 kW ! (det som TeslaBjörn kallar "afterburners")
vid stillastående, normalt är det 0.
Så här blidas det 7 kW ren värme!
Tredje raden nerifrån, mitten siffran 33.0 grader
är temperaturen på kylvätskan på väg in i batteri packet.
Detta är högre än vad tempen är mitt i batterierna.
Dom verkar alltså styra den varma kylvätskan förbi kylarna
direkt till batterierna för att värma dom.
Jämför med värdena vid 8:00 bara 1 minut innan och tempen ändras tydligt.
Notera att detta bara fungerar om nästa SuC inte är för långt bort,
om den beräknar att du har mindre än 10% (gräns ?) kvar när du är framme så sker ingen förvärmning,
det är troligen förklaringen till att en del upplever att laddningen går långsamt
om man börjar laddning med mindre än 10%.