Förvärmning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1967
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Förvärmning

Inlägg av BrooklynS »

För att ge ett exempel på batterivärnningen vintertid:

Efter ca 1,5 h landsvägskörning i 90 km/h slog den på batterivärmen när det var 37 minuter kvar till inknappad SuC.

Yttertemp 1 plusgrad så ingen polarvinter.

Väl där (Storuman) fick jag följande laddhastighet.

Bild

Slutsatsen är att väldigt många laddar med för kalla batterier och tror att laddhastigheten är nedsatt av andra orsaker. Många frågor handlar om detta och gemensamt är alldeles för kalla batterier.

När jag skriver detta har jag fortfarande dryga 100kW vid 50% SOC.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1967
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Förvärmning

Inlägg av BrooklynS »

Bild

Rätt skaplig hastighet fortfarande vid 70%.

Batterivärme är viktigt!
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Förvärmning

Inlägg av Niklas Z »

BrooklynS skrev:
Bild

Rätt skaplig hastighet fortfarande vid 70%.

Batterivärme är viktigt!
Ja, senast jag laddade på Supercharger (Hudiksvall) kom jag in med 25 % ungefär efter att ha kört 22 mil nonstop. Då toppade den över 140 kW och började dala efter 30 %, men fortfarande vid 73 % var laddeffekten 73 kW.
Då var det nollgradigt ute, men batteriet var ordentligt uppvärmt. Det verkar som att du får ungefär samma laddeffekt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Nikola-Tesla
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 nov 2020 19:25

Re: Förvärmning

Inlägg av Nikola-Tesla »

BrooklynS skrev:
Bild

Rätt skaplig hastighet fortfarande vid 70%.

Batterivärme är viktigt!
Hur värmer man batteriet?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Förvärmning

Inlägg av Niklas Z »

Nikola-Tesla skrev:

Hur värmer man batteriet?
Kör tillräckligt långt och lägg in Superchargern i navigatorn, så börjar bilen "förkonditionera" batteriet innan du kommer fram till Superchargern.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Förvärmning

Inlägg av Pasjostrom »

Om man exempelvis ska åka från Stockholm till Sundsvall och planerar att ladda i Hudiksvall enligt bilens rekommendation, behöver jag själv manuellt ställa in SuC Hudiksvall eller gör bilen det själv och förkonditionerar batteriet?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Förvärmning

Inlägg av Niklas Z »

Pasjostrom skrev:
Om man exempelvis ska åka från Stockholm till Sundsvall och planerar att ladda i Hudiksvall enligt bilens rekommendation, behöver jag själv manuellt ställa in SuC Hudiksvall eller gör bilen det själv och förkonditionerar batteriet?
Mata in din destination i Sundsvall och påbörja färden. Navigatorn kommer att visa Superchargers längs rutten. Klicka på den önskade Superchargern och välj den. Då kommer bilen att börja förkonditionera batteriet när det är dags. Du behöver inte göra något mer.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förvärmning

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
Pasjostrom skrev:
Om man exempelvis ska åka från Stockholm till Sundsvall och planerar att ladda i Hudiksvall enligt bilens rekommendation, behöver jag själv manuellt ställa in SuC Hudiksvall eller gör bilen det själv och förkonditionerar batteriet?
Mata in din destination i Sundsvall och påbörja färden. Navigatorn kommer att visa Superchargers längs rutten. Klicka på den önskade Superchargern och välj den. Då kommer bilen att börja förkonditionera batteriet när det är dags. Du behöver inte göra något mer.
Det är just sådant som gör att man älskar Tesla. Integrationen och användarvänligheten är i världsklass.

Sedan hade det inte skadat om de även kunde få till byggkvalitet och annat lika bra! :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förvärmning

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
Bild

Rätt skaplig hastighet fortfarande vid 70%.

Batterivärme är viktigt!
Riktigt bra! :mrgreen:

Tror precis som du att nyckeln är rätt temp för batterierna, och speciellt viktigt så här års i vårt kalla klimat.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 897
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Förvärmning

Inlägg av Arn »

Hört av vissa här på forumet att förvärmning inför supercharger drar en del extra på batteret. Stämmer det?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Förvärmning

Inlägg av Niklas Z »

Arn skrev:
Hört av vissa här på forumet att förvärmning inför supercharger drar en del extra på batteret. Stämmer det?
Jag vet inte hur Tesla löst detta rent tekniskt, men någonstans måste ju energin till uppvärmningen av batteriet komma från. Jag gissar därför att om du kör bilen hårt och det inte är för kallt ute, kan det i sig räcka för att få upp temperaturen på batteriet. Då skulle det kanske räcka att bara stoppa kylningen av batteriet. Vid lägre yttertemperaturer måste antagligen batteriet använda ström för att värma det.
Men förhoppningsvis har någon här på forumet bättre kunskap om detta.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Förvärmning

Inlägg av lukasf »

Niklas Z skrev:
Arn skrev:
Hört av vissa här på forumet att förvärmning inför supercharger drar en del extra på batteret. Stämmer det?
Jag vet inte hur Tesla löst detta rent tekniskt, men någonstans måste ju energin till uppvärmningen av batteriet komma från. Jag gissar därför att om du kör bilen hårt och det inte är för kallt ute, kan det i sig räcka för att få upp temperaturen på batteriet. Då skulle det kanske räcka att bara stoppa kylningen av batteriet. Vid lägre yttertemperaturer måste antagligen batteriet använda ström för att värma det.
Men förhoppningsvis har någon här på forumet bättre kunskap om detta.
Någon energi måste det ju ta, jag upplever att motorerna har mer motstånd när den förvärmer inför en supercharger. I lägre hastighet hör jag ett högre tjut från motorerna och det känns som om regen är kraftigare än standard vilket jag kör på. Dock högst upplevd känsla och inget som kanske stämmer rent tekniskt :D
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1967
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Förvärmning

Inlägg av BrooklynS »

Det är ju självklart att det drar energi.

Tittar jag på förbrukningen så ökar den ca 5% i landsvägshastighet. Nu vintertid exempelvis från 182 till 192 Wh/km när batterivärmen aktiveras (jämförde i förrgår).

Det hörs ett pipande ljud i lägre farter och som jag förstått det skapas värme genom att reglera lite ström ”bakvägen” så att säga.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
M455E
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 30 jun 2019 22:45
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Förvärmning

Inlägg av M455E »

Kan rekommendera att se på denna från Tesla Björn.
https://youtu.be/L5mCdIMnS3c
<~ Nu Model Y LR tidigare Tesla Model 3, LR, Dragkrok, Easee, Tibber ~>
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Förvärmning

Inlägg av Erik Viking »

M455E skrev:
Kan rekommendera att se på denna från Tesla Björn.
https://youtu.be/L5mCdIMnS3c

Ingen magi alls, ganska enkelt och tydligt.

Kika på YT videon ovan.

Tesla genererar värme genom att använda motorerna som värme element.

Detta drar givetvis kraft ur batterierna, så länge det finns kraft kvar ...
ser typiskt upp till 5% även när jag bara har 10-15 minuter till närmaste SuC

Pausa vid 9:00

Bilen står här still med en SuC som destination.
Preheating pågår.

Notera andra raden i ScanMyTesla appen,
båda motorerna (F och R Power) konsumerar 3.5 kW ! (det som TeslaBjörn kallar "afterburners")
vid stillastående, normalt är det 0.
Så här blidas det 7 kW ren värme!

Tredje raden nerifrån, mitten siffran 33.0 grader
är temperaturen på kylvätskan på väg in i batteri packet.
Detta är högre än vad tempen är mitt i batterierna.

Dom verkar alltså styra den varma kylvätskan förbi kylarna
direkt till batterierna för att värma dom.

Jämför med värdena vid 8:00 bara 1 minut innan och tempen ändras tydligt.

Notera att detta bara fungerar om nästa SuC inte är för långt bort,
om den beräknar att du har mindre än 10% (gräns ?) kvar när du är framme så sker ingen förvärmning,
det är troligen förklaringen till att en del upplever att laddningen går långsamt
om man börjar laddning med mindre än 10%.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
elvis
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 maj 2019 22:09

Re: Förvärmning

Inlägg av elvis »

Jag har en Model S från 2018 och har vid något tillfälle noterat att när jag bestämt var jag ska ladda (senast på väg till Hudik från Sthlm) så har det dykt upp på skärmen en "fråga" om jag verkligen ska ladda där. Jag har då svarat "ja" vilket (troligen) lett till att förvärmningen påbörjats. Denna "fråga" har dock bara dykt upp vid några enstaka tillfällen. Är det någon som förstår min (troligen otekniska) beskrivning av vad detta är och om det är något jag kan reglera/ställa in på egen hand. Har nu kört bilen (bor i Norrland) 2,5 år och aldrig haft en bättre vinterbil - servicekostnaden är dessutom fortfarande noll kr + att vårt lokala elbolag har en gratis laddare (50 mkt/h) uppställd i vårt lilla samhälle...
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1967
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Förvärmning

Inlägg av BrooklynS »

Det är ingen fråga utan en taskigt formulerad information. Den förvärmer oavsett om du trycker bort det eller inte.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Förvärmning

Inlägg av Svenssons »

BrooklynS skrev:
Det är ingen fråga utan en taskigt formulerad information. Den förvärmer oavsett om du trycker bort det eller inte.
Ja, felaktig översättning där det framkommer tydligare på engelska vad som menas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 897
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Förvärmning

Inlägg av Arn »

Den startar tydligen förvärmning även om det är långt t.ex 40 min till SuC och batterierna redan är skapligt varma

Om det nu drar energi och det enda man vinner är snabbare laddning är det kanske bättre om man nu inte har bråttom att inte ange supercharger i bilens gps, eller möjligen göra det 5 min innan om det nu tillför någon nytta
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1524
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Förvärmning

Inlägg av kenjon »

Svenssons skrev:
BrooklynS skrev:
Det är ingen fråga utan en taskigt formulerad information. Den förvärmer oavsett om du trycker bort det eller inte.
Ja, felaktig översättning där det framkommer tydligare på engelska vad som menas.
Det ändrades väl i förra uppdateringen (2020.40)?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1967
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Förvärmning

Inlägg av BrooklynS »

Jo det är ändrat.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
thogler
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 nov 2020 16:28

Re: Förvärmning

Inlägg av thogler »

Hur kan man förvärma batteriet (M3LR 2021) om man skall ”snabbladda” på en 50kW DC-laddare, alltså inte SuC? Har turen att ha en 100 meter från min lägenhet i centrala Göteborg.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1967
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Förvärmning

Inlägg av BrooklynS »

Det behöver du inte, 50kW klarar den av ändå...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förvärmning

Inlägg av Bjelke »

Har man kallt batteri så får man inte full effekt på dom laddarna heller...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
thogler
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 nov 2020 16:28

Re: Förvärmning

Inlägg av thogler »

Så min fråga är: Hur förvärmer man batteriet? Skall man värma kupén till t ex 15,5 för stt värmepumpen skall börja värma batteriet, men inte slösa bort energin till kupévärme?
Skriv svar