Tesla har haft ett dåligt q4 hittils i hela Europa. Men globalt är man upp rejält yoy. I oktober sålde man tex 36t bilar jämfört med 16t året innan. Leveranser till Europa har varit begränsade men börjar komma igång nu. Jag tror inte man ska dra för stora slutsatser om ett enskilt land som Norge.
Men det är ändå så att försäljningen har varit trög för Tesla i Norge. Antingen levererade de för många bilar under 2019 och överbelastade servicenätverket vilket kan ha skadat efterfrågan. Det kan också vara så att Tesla medvetet levererar färre bilar till Norge i väntan på att de får byggt ut servicenätverket.
Jag tolkar det som att det är en kombination av sämre efterfrågan pga missnöjda kunder, färre leveranser till Norge och ett större utbud av elbilar från konkurrenter.
Jag tror att Tesla tappar i Norge på att Model 3 inte har halvkombi- eller kombi-baklucka, och att Model S inte går att få med dragkrok. Synd...
Å andra sidan säljer 3 kanske bättre i på många andra större marknader där folk bryr sig mindre om bakluckan (eller inte alls)...
Men att fixa dragkrok till Model S borde ju vara busenkelt. Tycker det är riktigt tråkigt att de inte kan fixa fram en krok till den någon gång...
Nu är visserligen inte månaden över riktigt ännu men återigen visar det sig att det är rätt meningslöst att jämföra Teslas försäljningssiffror utan sista månaden för ett kvartal med övriga biltillverkares siffror. I november låg Model 3 på sjätte plats för året men det verkar som Model 3 kommer att hamna på tredje plats totalt för året:
Nu är visserligen inte månaden över riktigt ännu men återigen visar det sig att det är rätt meningslöst att jämföra Teslas försäljningssiffror utan sista månaden för ett kvartal med övriga biltillverkares siffror. I november låg Model 3 på sjätte plats för året men det verkar som Model 3 kommer att hamna på tredje plats totalt för året:
Nu är visserligen inte månaden över riktigt ännu men återigen visar det sig att det är rätt meningslöst att jämföra Teslas försäljningssiffror utan sista månaden för ett kvartal med övriga biltillverkares siffror. I november låg Model 3 på sjätte plats för året men det verkar som Model 3 kommer att hamna på tredje plats totalt för året:
Vad är parallel import för nåt? Är det bilar som har importerats från Sverige? Det ser ju ut så med tanke på hur många Leaf det är som har "parallelimporterats".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Sportback och GT är nya för i år och gav väl Audi en kraftig ökning när de kom men verkar ha klingat av en del de senaste månaderna efter prishöjning.
mati skrev:
Vad är parallel import för nåt? Är det bilar som har importerats från Sverige? Det ser ju ut så med tanke på hur många Leaf det är som har "parallelimporterats".
Jag gissar det också och det är inte direkt få bilar...
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Parallellimport är väl troligtvis bilar som importerats av någon annan än tillverkare/generalagent?
Det importeras elbilar från många europeiska länder till Norge. Problemet med dessa är att de inte ha 5års garanti som norsksålda bilar och ofta inte samma utrustning, så de ligger lägre i pris på begmarknaden.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Sportback och GT är nya för i år och gav väl Audi en kraftig ökning när de kom men verkar ha klingat av en del de senaste månaderna efter prishöjning.
mati skrev:
Vad är parallel import för nåt? Är det bilar som har importerats från Sverige? Det ser ju ut så med tanke på hur många Leaf det är som har "parallelimporterats".
Jag gissar det också och det är inte direkt få bilar...
GT finns inte än
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Sportback och GT är nya för i år och gav väl Audi en kraftig ökning när de kom men verkar ha klingat av en del de senaste månaderna efter prishöjning.
mati skrev:
Vad är parallel import för nåt? Är det bilar som har importerats från Sverige? Det ser ju ut så med tanke på hur många Leaf det är som har "parallelimporterats".
Jag gissar det också och det är inte direkt få bilar...
GT? Sportback kan knappast ha sålt så jättebra. Finns det siffror på det? Dyrare och mindre praktisk. Brukar inte vara något som leder till stora volymer.
Sportback och GT är nya för i år och gav väl Audi en kraftig ökning när de kom men verkar ha klingat av en del de senaste månaderna efter prishöjning.
mati skrev:
Vad är parallel import för nåt? Är det bilar som har importerats från Sverige? Det ser ju ut så med tanke på hur många Leaf det är som har "parallelimporterats".
Jag gissar det också och det är inte direkt få bilar...
GT? Sportback kan knappast ha sålt så jättebra. Finns det siffror på det? Dyrare och mindre praktisk. Brukar inte vara något som leder till stora volymer.
Vet inte när nya versioner av Audi e-tron kom under året men kollade på statistiken (se länk i mitt inlägg) och Audi e-tron hade en försäljningstopp i mars. Cirka 40% av årets Audi e-tron såldes under första kvartalet. I april såldes färre än hälften så många jämfört med mars. Juli och augusti var Audi e-tron den mest sålda elbilen men fortfarande inte mer än hälften mot mars.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jah kan ha varit lite snabb när jag skrev att Model 3 kommer att hamna på tredje plats totalt för året. Det är ett par dagar kvar och Model 3 tar in på ID.3 rätt fort:
elbilstatistikk20201229.png
Audi sålde alltså drygt hälften av levererade e-tron under årets tre första månaderna, Tesla säljer mer än hälften av alla levererade Model 3 under årets sista månad. Man ska alltså inte jämföra leveranser av Teslas bilar om inte sista månaden för kvartalet är med i jämförelsen. Det är också lika fel att enbart jämföra sista månaden på ett kvartal mellan en Tesla-bil och annan bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jah kan ha varit lite snabb när jag skrev att Model 3 kommer att hamna på tredje plats totalt för året. Det är ett par dagar kvar och Model 3 tar in på ID.3 rätt fort:
elbilstatistikk20201229.png
Audi sålde alltså drygt hälften av levererade e-tron under årets tre första månaderna, Tesla säljer mer än hälften av alla levererade Model 3 under årets sista månad. Man ska alltså inte jämföra leveranser av Teslas bilar om inte sista månaden för kvartalet är med i jämförelsen. Det är också lika fel att enbart jämföra sista månaden på ett kvartal mellan en Tesla-bil och annan bil.
Intressant att vw nästan sålt lika många id3 i Sverige som i Norge under december.
Tesla lyckades ta andraplatsen i Norge på årets sista dag. Totalt såldes det 7771 stycken Tesla Model 3 under 2020 vilket var 40 fler än Volkswagen ID.3 som kom på tredje plats. Tesla visar återigen att kvartalets sista månad är grymt viktigt för försäljningen, i detta fall när det även var årets sista månad så var det än viktigare. 54 % av Model 3:s hela årsförsäljning låg under december månad.