SuC öppnar för andra märken!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2499
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av NiklasTesla »

Skulle säga att pga SuC-nätverket samt Teslas ganska konservativa räckviddsberäkning i bilen är det lättare att köra slut på bensin/diesel i en vanlig ICE-bil än i Teslan.

Alltså är det för mig ungefär lika enkelt eller enklare med roadtrip i Teslan än min gamla Skoda Diesel.

Mvh
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av nek0 »

NiklasTesla skrev:
Skulle säga att pga SuC-nätverket samt Teslas ganska konservativa räckviddsberäkning i bilen är det lättare att köra slut på bensin/diesel i en vanlig ICE-bil än i Teslan.

Alltså är det för mig ungefär lika enkelt eller enklare med roadtrip i Teslan än min gamla Skoda Diesel.

Mvh
Ursäkta, kan du utveckla det lite?
Hur kan det bli enklare? Kör du 100mil passerar du minst 30 bensinstationer. Vad är det som enklare?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2499
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av NiklasTesla »

nek0 skrev:
NiklasTesla skrev:
Skulle säga att pga SuC-nätverket samt Teslas ganska konservativa räckviddsberäkning i bilen är det lättare att köra slut på bensin/diesel i en vanlig ICE-bil än i Teslan.

Alltså är det för mig ungefär lika enkelt eller enklare med roadtrip i Teslan än min gamla Skoda Diesel.

Mvh
Ursäkta, kan du utveckla det lite?
Hur kan det bli enklare? Kör du 100mil passerar du minst 30 bensinstationer. Vad är det som enklare?
Om du matar in destinationen i GPS så ser du hur många% laddning du har kvar i batteriet när du når fram till destinationen.

Den beräkningen som datorn i bilen gör är ganska konservativ så ofta har jag högre laddnivå än så när jag väl kommer fram till destinationen.

Ovan info har jag aldrig haft i någon ICE-bil jag ägt.

Mvh
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av OfarligTesla »

nek0 skrev:
Ursäkta, kan du utveckla det lite?
Hur kan det bli enklare? Kör du 100mil passerar du minst 30 bensinstationer. Vad är det som enklare?
I en Tesla tar datorn hand om det och vet var laddarna finns osv och beräknar utifrån det i fossilbil en får man hålla koll på det själv. Enda gångerna jag varit orolig att få slut på bränsle är i bensinbilar när man fastnat i t.ex. tyska vägarbeten och omledningar osv. Då får man själv sitta med telefonen och räkna på om man faktiskt kommer fram istället för att enkelt se om det är lugnt eller ifall man måste leta annat.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av nek0 »

NiklasTesla skrev:
nek0 skrev:
NiklasTesla skrev:
Skulle säga att pga SuC-nätverket samt Teslas ganska konservativa räckviddsberäkning i bilen är det lättare att köra slut på bensin/diesel i en vanlig ICE-bil än i Teslan.

Alltså är det för mig ungefär lika enkelt eller enklare med roadtrip i Teslan än min gamla Skoda Diesel.

Mvh
Ursäkta, kan du utveckla det lite?
Hur kan det bli enklare? Kör du 100mil passerar du minst 30 bensinstationer. Vad är det som enklare?
Om du matar in destinationen i GPS så ser du hur många% laddning du har kvar i batteriet när du når fram till destinationen.

Den beräkningen som datorn i bilen gör är ganska konservativ så ofta har jag högre laddnivå än så när jag väl kommer fram till destinationen.

Ovan info har jag aldrig haft i någon ICE-bil jag ägt.

Mvh
Om du tankar fullt i diesel Skoda har du minst 100 mil räckvidd och kan tanka vid varje paus var du vill och om du vill. I väntan på en elbil som passar mig kör jag just en diesel Skoda och har inte upplevt att det är problem med räckvidden eller ställen där man kan tanka.Har aldrig kört på reserv.Tankar efter halva tank där det inte är köer.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av nek0 »

OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Ursäkta, kan du utveckla det lite?
Hur kan det bli enklare? Kör du 100mil passerar du minst 30 bensinstationer. Vad är det som enklare?
I en Tesla tar datorn hand om det och vet var laddarna finns osv och beräknar utifrån det i fossilbil en får man hålla koll på det själv. Enda gångerna jag varit orolig att få slut på bränsle är i bensinbilar när man fastnat i t.ex. tyska vägarbeten och omledningar osv. Då får man själv sitta med telefonen och räkna på om man faktiskt kommer fram istället för att enkelt se om det är lugnt eller ifall man måste leta annat.
Tomtom navigator i min telefon visar hur många km är det till nästa bensistation och jag bara jämför vad GPS-n visar och vad som står i färddatorn i bilen. Behöver aldrig räkna något
tomtom.jpg
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av OfarligTesla »

nek0 skrev:

Tomtom navigator i min telefon visar hur många km är det till nästa bensistation och jag bara jämför vad GPS-n visar och vad som står i färddatorn i bilen. Behöver aldrig räkna något
Ja, och det är helt enkelt enklare om bilens dator sköter allt istället för att jonglera en telefon och tredjepartsappar. Vad gör du t.ex. om du kommer fram till att du inte når nästa bensinstation på den vägen du kör? Då måste du själv börja söka efter andra och navigera dit för att se om du når fram. Att ta bort steg och beroenden är ett textboksfall av något som blir enklare så jag förstår inte vad du diskuterar ens.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8141
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av fth »

nek0 skrev:
Ursäkta, kan du utveckla det lite?
Hur kan det bli enklare? Kör du 100mil passerar du minst 30 bensinstationer. Vad är det som enklare?
Det är förstås stor skillnad mellan olika ICE-bilar, men jag bytte från en Mitsubishi Grandis till min X. Den hade 55 liter tank och drog dryga litern per mil, vilket i praktiken gav mig bara aningen längre räckvidd än min X.

På våra Europa-resor med Grandisen så fick jag rätt ofta vänta i kö för att få tanka, iofs sällan särkilt länge, men tillräckligt för att det skulle vara irriterande.

Med Teslan har jag aldrig behövt vänta någonsin på SuC. Tankningen gick förstås betydligt snabbare än vad laddningen gör nu, men eftersom vi oftast ändå behöver mat, fika, bensträckare, toabesök etc så är skillnaden i praktiken obefintligt för oss.

För mig var därför byte till Tesla helt smärtfritt, men jag kan förstå att det är annorlunda om man har en diesel med i princip obegränsad räckvidd.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av nek0 »

OfarligTesla skrev:
[quote="nek0"
Tomtom navigator i min telefon visar hur många km är det till nästa bensistation och jag bara jämför vad GPS-n visar och vad som står i färddatorn i bilen. Behöver aldrig räkna något
Ja, och det är helt enkelt enklare om bilens dator sköter allt istället för att jonglera en telefon och tredjepartsappar. Vad gör du t.ex. om du kommer fram till att du inte når nästa bensinstation på den vägen du kör? Då måste du själv börja söka efter andra och navigera dit för att se om du når fram. Att ta bort steg och beroenden är ett textboksfall av något som blir enklare så jag förstår inte vad du diskuterar ens.[/quote]
Det kan aldrig hända, Skrev tidigare att jag tankar när tanken är halvfull. Tankar, tar rast och har bränsle för 100 mil till.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12676
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Fredrik j »

Vad är det ni diskuterar egentligen? Om det skulle vara lättare och kräva mindre planering att ladda en elbil än en dieselbil?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
Vad är det ni diskuterar egentligen? Om det skulle vara lättare och kräva mindre planering att ladda en elbil än en dieselbil?
Just detta :lol:
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Banane »

Fredrik j skrev:
Vad är det ni diskuterar egentligen? Om det skulle vara lättare och kräva mindre planering att ladda en elbil än en dieselbil?

Gör en liten mental lista över "extremisterna" här på forumet så blir det mycket enklare att värdera vad som skrivs.

ps. Det krävs ingen planering för att köra Tesla på långresa men det kan upplevas mindre fritt genom att räckvidden är mindre och tiden det tar att fylla på energi är längre. Man måste alltid förhålla sig till det på ett eller annat sätt. Framförallt försöka matcha bilens behov med passagerarnas behov. Lex "Nej barn, vi kan inte stanna och äta nu trots att ni är hungriga eftersom bilen inte behöver laddas på ännu en timme".
Senast redigerad av Banane, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av OfarligTesla »

nek0 skrev:
Det kan aldrig hända, Skrev tidigare att jag tankar när tanken är halvfull. Tankar, tar rast och har bränsle för 100 mil till.
Ja och det kan inte hända att jag kör slut på batteriet i min Tesla heller men det är inte det som var frågan. Frågan var om det var enklare att bilen hade koll på "bränslestationer" och beräkningar automatiskt än att människan har det med hjälp av flera hjälpmedel, och det är det ingen tvekan om att det är. Det bevisade du själv genom att säga att du använder din telefon för att ha koll på det vilket är en komplicering.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av LarsL »

NiklasTesla skrev:
Skulle säga att pga SuC-nätverket samt Teslas ganska konservativa räckviddsberäkning i bilen är det lättare att köra slut på bensin/diesel i en vanlig ICE-bil än i Teslan.

Alltså är det för mig ungefär lika enkelt eller enklare med roadtrip i Teslan än min gamla Skoda Diesel.

Mvh
Jag jag har haft ”panik” flera gånger i min MB E-klass än jag har haft i Model 3. Med Mercedes hände det tre gånger en gånger. En gång i skogarna mellan Gråbo och Nödinge. Vi hade gett oss iväg på söndagstipp utan att kolla tanken innan så när lampan gick igång så hade jag ingen aning om vart närmaste mack var. Nästa gång var i Småland runt Vetlanda - Vimmerby... där fanns det knappt några mackar alls. Samma i Tiveden där jag också blev lite nervös. Men reservtanken är ju på 5-10 mil i en sådan där bil så egentligen ingen fara.

Teslan har ju en bättre förmåga att hela tiden påminna om var nästa laddning finns och om jag klarar mig fram till den.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1524
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av kenjon »

Lite löjligt, känns som att mata trollen....
Med en ICE kan man ha en reservdunk i bagaget. Eller om man har missat det, stanna en som har, det finns rätt många. Betydligt enklare än att vänta timmar på bärgare.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av LarsL »

kenjon skrev:
Lite löjligt, känns som att mata trollen....
Med en ICE kan man ha en reservdunk i bagaget. Eller om man har missat det, stanna en som har, det finns rätt många. Betydligt enklare än att vänta timmar på bärgare.
Har jag nästan aldrig haft och absolut inte i en bil som kostar mer än 200 kkr. Jag hade dunk i min skrotbil en Mazda 323 där bränslemätaren var trasig och jag körde på trippmätaren istället. Det strulade sig ganska ofta... och ibland var reservdunken tom. Men så jobbar ju ingen vuxen människa med jobb utan då kör man ju utan dunk och om det går fel så ringer man bärgaren, precis som med elbilen (har aldrig hänt mig trots Leaf).
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av taliz »

Min MC hade ingen tankmätare. 15L tank. 10-26 mils räckvidd ungefär, beroende på hur mkt man gasade. Fanns dock en varningslampa när det var ett par liter kvar.
Särskilt djupt i dom småländska skogarna där man inte visste var nästa mack fanns kändes det sådär att "köra på ångorna" många ggr. Hade ingen smartphone då heller.
Elbil idag är piece of cake i jämförelse.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3649
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Niklas Z »

NiklasTesla skrev:
nek0 skrev:
NiklasTesla skrev:
Skulle säga att pga SuC-nätverket samt Teslas ganska konservativa räckviddsberäkning i bilen är det lättare att köra slut på bensin/diesel i en vanlig ICE-bil än i Teslan.

Alltså är det för mig ungefär lika enkelt eller enklare med roadtrip i Teslan än min gamla Skoda Diesel.

Mvh
Ursäkta, kan du utveckla det lite?
Hur kan det bli enklare? Kör du 100mil passerar du minst 30 bensinstationer. Vad är det som enklare?
Om du matar in destinationen i GPS så ser du hur många% laddning du har kvar i batteriet när du når fram till destinationen.

Den beräkningen som datorn i bilen gör är ganska konservativ så ofta har jag högre laddnivå än så när jag väl kommer fram till destinationen.

Ovan info har jag aldrig haft i någon ICE-bil jag ägt.

Mvh
Fast den funktionaliteten bygger inte på drivmedlet. En sådan navigationslösning kan göras både för BEV och för ICE-bilar.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av nek0 »

OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Det kan aldrig hända, Skrev tidigare att jag tankar när tanken är halvfull. Tankar, tar rast och har bränsle för 100 mil till.
Ja och det kan inte hända att jag kör slut på batteriet i min Tesla heller men det är inte det som var frågan. Frågan var om det var enklare att bilen hade koll på "bränslestationer" och beräkningar automatiskt än att människan har det med hjälp av flera hjälpmedel, och det är det ingen tvekan om att det är. Det bevisade du själv genom att säga att du använder din telefon för att ha koll på det vilket är en komplicering.
Nej du jag använder min telefon som GPS navigator och av någon anledning visar den även bensinstationer.
Som jag skrev efter halva tanken ser jag till att tanka när det passar mig.
Det kan aldrig vara enklare att ladda 3 gånger istället för att inte tanka en enda gång under 100 mil
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8141
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av fth »

kenjon skrev:
Lite löjligt, känns som att mata trollen....
Med en ICE kan man ha en reservdunk i bagaget. Eller om man har missat det, stanna en som har, det finns rätt många. Betydligt enklare än att vänta timmar på bärgare.
Jag har iaf aldrig haft en reservdunk i någon av de ICE-bilar jag hade innan Teslan.

Är det vanligt? Jag har aldrig ens hört talas om att någon jag känner kör omkring med reservdunk.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 722
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Anderzzon »

nek0 skrev:
Nej du jag använder min telefon som GPS navigator och av någon anledning visar den även bensinstationer.
Som jag skrev efter halva tanken ser jag till att tanka när det passar mig.
Det kan aldrig vara enklare att ladda 3 gånger istället för att inte tanka en enda gång under 100 mil
Hur ska du ha det? Du säger ju att du tankar när tanken är halvfull. Så då tankar du alltså 2 gånger för en 100 mils tur.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
kenjon skrev:
Lite löjligt, känns som att mata trollen....
Med en ICE kan man ha en reservdunk i bagaget. Eller om man har missat det, stanna en som har, det finns rätt många. Betydligt enklare än att vänta timmar på bärgare.
Jag har iaf aldrig haft en reservdunk i någon av de ICE-bilar jag hade innan Teslan.

Är det vanligt? Jag har aldrig ens hört talas om att någon jag känner kör omkring med reservdunk.

/fth
Det var vanligt under första halvan av förra seklet. Förekom under andra halvan också men inte särskilt vanligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av nek0 »

fth skrev:
kenjon skrev:
Lite löjligt, känns som att mata trollen....
Med en ICE kan man ha en reservdunk i bagaget. Eller om man har missat det, stanna en som har, det finns rätt många. Betydligt enklare än att vänta timmar på bärgare.
Jag har iaf aldrig haft en reservdunk i någon av de ICE-bilar jag hade innan Teslan.

Är det vanligt? Jag har aldrig ens hört talas om att någon jag känner kör omkring med reservdunk.

/fth
Har aldrig haft reservdunk i min bil däremot hade ja 2 i lumpen på lastbilen som jag körde :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av OfarligTesla »

nek0 skrev:
Nej du jag använder min telefon som GPS navigator och av någon anledning visar den även bensinstationer.
Som jag skrev efter halva tanken ser jag till att tanka när det passar mig.
Det kan aldrig vara enklare att ladda 3 gånger istället för att inte tanka en enda gång under 100 mil
Du verkar inte läsa det som skrivs, ett system som kräver ytterligare information är mer komplext per definition. Du har inte bilens kvarvarande räckvidd på en tank i din telefons navigator alltså krävs det två informationskällor istället för en vilket är ett system med högre komplexitet. Detta är vad som diskuterades från början som du svarade på, fördelen med att samla allt ger ett enklare system.

Sen skulle jag inte önska en dieselbil på min värsta fiende...
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av nek0 »

Anderzzon skrev:
nek0 skrev:
Nej du jag använder min telefon som GPS navigator och av någon anledning visar den även bensinstationer.
Som jag skrev efter halva tanken ser jag till att tanka när det passar mig.
Det kan aldrig vara enklare att ladda 3 gånger istället för att inte tanka en enda gång under 100 mil
Hur ska du ha det? Du säger ju att du tankar när tanken är halvfull. Så då tankar du alltså 2 gånger för en 100 mils tur.
Ja jag gör det men jag behöver inte göra det om jag inte vil för att min bil har ca 120mil räckvidd :)
Vill inte stressa så därför passar jag på att tanka när jag ändå tar pauser :)
Skriv svar