SuC öppnar för andra märken!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av martinot »

Banane skrev:
Svenssons skrev:
Banane skrev:
Ionity och andra bygger ju 350kW vilket är högre än V3 klarar väl?
Vilket inte spelar någon roll idag eftersom ingen bil kan ladda med den effekten idag. Endast en bil kan ladda med högre maxeffekt än Teslas och det är Porsche Taycan. Etron har plattare kurva och kan ladda längre med hög effekt men Teslas bilar laddar ändå snabbare sett till antal km/timme.

Det går dock precis som taliz säger så blir det allt bättre för icke-Teslor likväl som för Teslas bilar.
Jag svarade Taliz som hävdade att Tesla har en fördel med snabbare laddare. Då skrev jag att Ionity är ännu snabbare än V3. Eftersom V3 är väldigt sällsynt gissar jag att fokuset i diskussionen är på framtiden.
Nyfiken; vilka bilar tänker du då på Banane, som kan ladda på med full effekt hos Ionity?

Du tror väl inte heller att V3 är den sista utvecklingen och versionen som Tesla kommer med gällande laddare?

Det är det bästa de har nu - idag.

Det stora problemet med Ionity i dagsläget är inte deras maxeffekt (den är absolut konkurrenskraftig med Tesla SuC och andra bästa laddstationerna). Problemet med Ionity är att de finns på alldeles för få ställen, det är för få laddare per ställen, och att de har en prismodell som inte känns konkurrenskraftig eller vettig.

Jag trodde för att par år sedan att det skulle blivit annorlunda med Ionity, och jag önskar att så vore fallet. Ingen mer än jag vill att Tesla skall få konkurrens. Det behövs verkligen!
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 432
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av rockard »

martinot skrev:
Nu kan jag inte svara för andra, som tex. Magnus71 i detta fallet. Men exemplet som gavs "Därför är fortfarande Tesla den enda elbilen som är ett reellt hot mot ICE. Övriga elbilar är fortfarande en andrabil eller för entusiaster." ser inte jag som främmande i den kontexten som det gavs; dvs. långresor genom Europa.

Det som Akita påstod var "Tröttsamma uttalanden om att andra elbilar än Teslor bara är för entusiaster känns därför så 2018."

Vilket jag tycker är en helt annan, och i denna tråden, helt obefogad kommentar.
Jag närde ett litet hopp om att det skulle visa sig att du helt enkelt inte läst det du svarade på, och att det var förklaringen till ditt resonemang. Får dock konstatera att du verkar operera på ett annat plan av verkligheten än jag.
Svart X75D -17
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Banane »

Gjorde en fingerad tripp Stockholm-Cannes (utan paus är körtiden 22h 55 min) med några vanliga bilar.

Model 3 LR med 18" aero: 26h 12 min https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 0e336c748e

Tesla Model S Long Range Plus: 26h 36 min https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 1342333f9d

Model 3 Performance: 26h 49 min https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 246c0dfb10

Audi E-Tron 55: 27h 30 min https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... c3eb0d341e

Model S 100D: 27h 41 min https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 2cd89c4835

Model S 100d med begränsad laddeffekt: 28h 43 min https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... a8d3224c7e

BMW iX3: 28h 45 min https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 23bfb8189f

Model S 85D: 32h 7 min https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 145048192a

De nyaste Tesla-modellerna är snabbast men E-Tron och iX3 är helt ok och fullt jämförbara med en 100D. Model S 85D däremot... Katastrof!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av taliz »

De flesta verkar hamna över 30 timmar, en del över 40.

Mercedes EQC, 30 timmar 35 minuter:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... ef8c82aaa7

Kia eNiro 64kwh, 30 timmar 50 minuter:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 2ccea79241

Peugeot e2008, 34 timmar 46 minuter:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 14bff514e4

Nissan Leaf 62kwh, 35 timmar 35 minuter:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... ccfdd07cd9

Renault Zoe ZE 50, 38 timmar 58 minuter:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 2785d13df8

VW eGolf, 40 timmar 7 minuter:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... cc135e48b1
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3682
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Mickep »

id3 hamnar strax över 29 timmar. helt ok.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Banane »

taliz skrev:
De flesta verkar hamna över 30 timmar, en del över 40.

Mercedes EQC, 30 timmar 35 minuter:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... ef8c82aaa7

Kia eNiro 64kwh, 30 timmar 50 minuter:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 2ccea79241

Peugeot e2008, 34 timmar 46 minuter:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 14bff514e4

Nissan Leaf 62kwh, 35 timmar 35 minuter:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... ccfdd07cd9

Renault Zoe ZE 50, 38 timmar 58 minuter:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 2785d13df8

VW eGolf, 40 timmar 7 minuter:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... cc135e48b1

EQC borde vara lite bättre, det kan jag hålla med om. Men de andra tycker inte jag är relevanta i det här sammanhanget. Vem kör egentligen till Rivieran i en Zoe eller Leaf? Kanske en eNiro men det är ett tydligt budgetalternativ och då får man stå ut med någon timme extra.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2453
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av mans71 »

”Katastrof” är kanske att ta i. I verkligheten spelar det där ingen roll. Är man på semester så tar man ju ändå 2-3 övernattningar på den resan. Enda gången det spelar roll iaf för egen del är på affärsbesök över dagen, då blir varje minut extra dryg att vänta.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av taliz »

Banane skrev:
taliz skrev:
De flesta verkar hamna över 30 timmar, en del över 40.

Mercedes EQC, 30 timmar 35 minuter:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... ef8c82aaa7

Kia eNiro 64kwh, 30 timmar 50 minuter:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 2ccea79241

Peugeot e2008, 34 timmar 46 minuter:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 14bff514e4

Nissan Leaf 62kwh, 35 timmar 35 minuter:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... ccfdd07cd9

Renault Zoe ZE 50, 38 timmar 58 minuter:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 2785d13df8

VW eGolf, 40 timmar 7 minuter:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... cc135e48b1

EQC borde vara lite bättre, det kan jag hålla med om. Men de andra tycker inte jag är relevanta i det här sammanhanget. Vem kör egentligen till Rivieran i en Zoe eller Leaf? Kanske en eNiro men det är ett tydligt budgetalternativ och då får man stå ut med någon timme extra.
Poängen var att en gammal sliten, och förhållandevis törstig, bil fortfarande är jämförbar med vissa premiumkonkurrenter och långt före budgetalternativen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av kenny »

Själva argumentet att Teslas laddnätverk är det enda gångbara håller inte riktigt, eller det är åtminstone en förenkling. Det är praktiskt taget exakt samma tidsåtgång att köra en M3LR ovan nämnda rutt via SuC som det är via Ionity. Faktum är att just nu var Ionity en minut snabbare. Utöver det är det ju helt beroende på var man tenderar att röra sig, jag har tex fler Ionity-stationer nära mig än jag har SuC. Jag föredrar dock såklart SuC pga att det kombinerar bäst med min specifika bil, men det är inte fullt så enkelt att Teslas nätverk "är det enda som går att använda" etc etc.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Banane »

mans71 skrev:
”Katastrof” är kanske att ta i. I verkligheten spelar det där ingen roll. Är man på semester så tar man ju ändå 2-3 övernattningar på den resan. Enda gången det spelar roll iaf för egen del är på affärsbesök över dagen, då blir varje minut extra dryg att vänta.

Ja, katastrof är det väl inte. Men 6 extra timmar på SuC är inte särskilt roligt. Stoppen riskerar att ta mer än dubbelt så lång tid som en ny Tesla. De andra Teslorna riskerar ju iofs att behöva dela laddpar på V2-SuC också (fortfarande vanligast) så i praktiken får de svårt att nå den teoretiska tiden.

Icke-Teslor kanske har en något förhöjd risk för kö å andra sidan. Det har jag ingen erfarenhet av så det är ren spekulation. Skulle vara riktigt roligt med ett race mellan t ex Model 3, Model 3 och Audi E-Tron. Låt oss säga mitten av juli med max 15 timmars körning per dygn så att det inte blir en tävling om vilken förare som orkar mest.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:

Poängen var att en gammal sliten, och förhållandevis törstig, bil fortfarande är jämförbar med vissa premiumkonkurrenter och långt före budgetalternativen.
En begagnad Model S 85D kostar väl mindre än flera av nya budgetalternativen? Sedan kan man spara en halvtimme eller mer på resan om man uppgraderar till CCS för 3 500:- om det inte redan är gjort på bilen. Tycker dock inte själva tidsvinsten är det bästa med uppgraderingen utan valmöjligheterna för laddstopp är det som är det bästa med den uppgraderingen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Banane »

Svenssons skrev:
taliz skrev:

Poängen var att en gammal sliten, och förhållandevis törstig, bil fortfarande är jämförbar med vissa premiumkonkurrenter och långt före budgetalternativen.
En begagnad Model S 85D kostar väl mindre än flera av nya budgetalternativen? Sedan kan man spara en halvtimme eller mer på resan om man uppgraderar till CCS för 3 500:- om det inte redan är gjort på bilen. Tycker dock inte själva tidsvinsten är det bästa med uppgraderingen utan valmöjligheterna för laddstopp är det som är det bästa med den uppgraderingen.

Laddar de snabbare via CCS?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Banane »

kenny skrev:
Själva argumentet att Teslas laddnätverk är det enda gångbara håller inte riktigt, eller det är åtminstone en förenkling. Det är praktiskt taget exakt samma tidsåtgång att köra en M3LR ovan nämnda rutt via SuC som det är via Ionity. Faktum är att just nu var Ionity en minut snabbare. Utöver det är det ju helt beroende på var man tenderar att röra sig, jag har tex fler Ionity-stationer nära mig än jag har SuC. Jag föredrar dock såklart SuC pga att det kombinerar bäst med min specifika bil, men det är inte fullt så enkelt att Teslas nätverk "är det enda som går att använda" etc etc.

Att ladda på Ionity utan abonnemang tycker jag inte är ekonomiskt försvarbart. Därför tog jag bara med "Ionity-bilar" i min jämförelse.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av kenny »

Banane skrev:
kenny skrev:
Själva argumentet att Teslas laddnätverk är det enda gångbara håller inte riktigt, eller det är åtminstone en förenkling. Det är praktiskt taget exakt samma tidsåtgång att köra en M3LR ovan nämnda rutt via SuC som det är via Ionity. Faktum är att just nu var Ionity en minut snabbare. Utöver det är det ju helt beroende på var man tenderar att röra sig, jag har tex fler Ionity-stationer nära mig än jag har SuC. Jag föredrar dock såklart SuC pga att det kombinerar bäst med min specifika bil, men det är inte fullt så enkelt att Teslas nätverk "är det enda som går att använda" etc etc.

Att ladda på Ionity utan abonnemang tycker jag inte är ekonomiskt försvarbart. Därför tog jag bara med "Ionity-bilar" i min jämförelse.
Jaja, jag är med dig, min kommentar var inte riktad åt din post utan snarare en förstärkning av att det klassiska argumentet att enbart Supercharger-nätverker är det enda användbara inte håller riktigt, det kanske var helt off topic men jag tycker mig läsa det lite mellan raderna i denna tråden här och där. :)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Svenssons »

Banane skrev:
Svenssons skrev:
taliz skrev:

Poängen var att en gammal sliten, och förhållandevis törstig, bil fortfarande är jämförbar med vissa premiumkonkurrenter och långt före budgetalternativen.
En begagnad Model S 85D kostar väl mindre än flera av nya budgetalternativen? Sedan kan man spara en halvtimme eller mer på resan om man uppgraderar till CCS för 3 500:- om det inte redan är gjort på bilen. Tycker dock inte själva tidsvinsten är det bästa med uppgraderingen utan valmöjligheterna för laddstopp är det som är det bästa med den uppgraderingen.

Laddar de snabbare via CCS?
Möjligheten till att ladda snabbare finns eftersom man kan ladda på v3-SuperChargers och slipper dela laddare men tidsvinsten kommer från att man kan välja mer optimala laddstationer på resan. Testa själv att lägga till CCS-laddstolpar på Model S 85D:s rutt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2453
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av mans71 »

Banane skrev:
mans71 skrev:
”Katastrof” är kanske att ta i. I verkligheten spelar det där ingen roll. Är man på semester så tar man ju ändå 2-3 övernattningar på den resan. Enda gången det spelar roll iaf för egen del är på affärsbesök över dagen, då blir varje minut extra dryg att vänta.

Ja, katastrof är det väl inte. Men 6 extra timmar på SuC är inte särskilt roligt. Stoppen riskerar att ta mer än dubbelt så lång tid som en ny Tesla. De andra Teslorna riskerar ju iofs att behöva dela laddpar på V2-SuC också (fortfarande vanligast) så i praktiken får de svårt att nå den teoretiska tiden.

Icke-Teslor kanske har en något förhöjd risk för kö å andra sidan. Det har jag ingen erfarenhet av så det är ren spekulation. Skulle vara riktigt roligt med ett race mellan t ex Model 3, Model 3 och Audi E-Tron. Låt oss säga mitten av juli med max 15 timmars körning per dygn så att det inte blir en tävling om vilken förare som orkar mest.
Men fortfarande är det där bara en teoretisk matteövning, dom där 6 timmarna uppstår inte. Är nu påväg hem från ett besök i Kungsbacka. Inte jätte-litet samhälle ändå. Räknade med att ”snabb”-ladda på MCD/Fortum - trasig. Fick då åka ner till station och snabbladda i hela 40kw... Det är sällan jag ”snabbladdar” utanför SuC-nätverket, och varje gång det sker minns jag varför Tesla är så bekvämt.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Bernando »

Svenssons skrev:
Banane skrev:
Svenssons skrev:
taliz skrev:

Poängen var att en gammal sliten, och förhållandevis törstig, bil fortfarande är jämförbar med vissa premiumkonkurrenter och långt före budgetalternativen.
En begagnad Model S 85D kostar väl mindre än flera av nya budgetalternativen? Sedan kan man spara en halvtimme eller mer på resan om man uppgraderar till CCS för 3 500:- om det inte redan är gjort på bilen. Tycker dock inte själva tidsvinsten är det bästa med uppgraderingen utan valmöjligheterna för laddstopp är det som är det bästa med den uppgraderingen.

Laddar de snabbare via CCS?
Möjligheten till att ladda snabbare finns eftersom man kan ladda på v3-SuperChargers och slipper dela laddare men tidsvinsten kommer från att man kan välja mer optimala laddstationer på resan. Testa själv att lägga till CCS-laddstolpar på Model S 85D:s rutt.
Fast en beggad S85 får väl inte högra laddhastighet med CCS, eftersom batteriet är begränsande/nedstrypt? Så att ladda på en V3 går lika snabbt som på en "vanlig" SuC? (Förutom om man behöver dela på stolpe)

Däremot är det, precis som du också är inne på, väldigt skönt att ha fler ställen att välja bland!
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 716
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Elix747 »

Jag tyckte denna teoriövning var så kul att jag gjorde en egen tabell med ganska många bilar för vår planerade Frankrike resa som nu tyvärr inte blev av. I teorin är den +10 grader och lite regn.

Man ser att en ny TM3 skulle spara mig 30 minuter. Att sätta på Aero 18” istället för 19” sparar mig ytterligare 30 minuter.

Nya TM3 gör resan ca 1-2 timmar fortare än de bästa konkurenterna. 1-2 timmar känns hanterbart på en 27 timmars resa. Medans tex Volvo xc40 är 3 timmar långsammare. Även SR+ tappar en del (mer än jag förväntade mig) Mercedes EQC blir tråkigt långsam. Mycket kommer ju bero på hur snabb/långsamt man äter lunch/middag etc.

Det spelar även liten roll om man kör i lite långsammare hastighet. Tappar bara 15 min på att sänka från 150 till 130. Att öka till 170 är tämligen meningslöst. Tesla Björn har ju visat på detta i verkligt test.

Största risken är nog tillförlitligheten i en. Hittills har jag inte haft någon väntetid på SuC. En del av laddstoppen i denna list förlitar sig på mindre laddatationer eller McD. Klart större risk för kö och därmed längre tid.
9EF25DAE-0CDC-4EDF-B82C-E8741CFB4AB3.jpeg
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Svenssons »

Bernando skrev:

Fast en beggad S85 får väl inte högra laddhastighet med CCS, eftersom batteriet är begränsande/nedstrypt? Så att ladda på en V3 går lika snabbt som på en "vanlig" SuC? (Förutom om man behöver dela på stolpe)

Däremot är det, precis som du också är inne på, väldigt skönt att ha fler ställen att välja bland!
Nej, jag säger inte att det går snabbare att ladda i max hastighet förutom just att slippa delningen av laddare men på en längre tur som enligt exemplet här tidigare så är även placeringen av laddstolparna avgörande för hur lång tid hela resan tar. Kan man oftare komma fram till en laddare med 10% och inte behöva ladda till mer än ca 70% så kommer totala laddningen gå snabbare än om man måste stanna och ladda vid kanske 30% och behöva ladda till 90%. På resan ovan är det nästan 40 minuters skillnad.

https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... b2c864adbf
625.7 kWh Ø 256 Wh/km
Charging Duration: 8 h 14 min
Distance: 2443 km
Driving durantion: 23 h 12 min
Total: 31 h 26 min
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 722
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Anderzzon »

Elix747 skrev:
Jag tyckte denna teoriövning var så kul att jag gjorde en egen tabell med ganska många bilar för vår planerade Frankrike resa som nu tyvärr inte blev av. I teorin är den +10 grader och lite regn.

Man ser att en ny TM3 skulle spara mig 30 minuter. Att sätta på Aero 18” istället för 19” sparar mig ytterligare 30 minuter.

Nya TM3 gör resan ca 1-2 timmar fortare än de bästa konkurenterna. 1-2 timmar känns hanterbart på en 27 timmars resa. Medans tex Volvo xc40 är 3 timmar långsammare. Även SR+ tappar en del (mer än jag förväntade mig) Mercedes EQC blir tråkigt långsam. Mycket kommer ju bero på hur snabb/långsamt man äter lunch/middag etc.

Det spelar även liten roll om man kör i lite långsammare hastighet. Tappar bara 15 min på att sänka från 150 till 130. Att öka till 170 är tämligen meningslöst. Tesla Björn har ju visat på detta i verkligt test.

Största risken är nog tillförlitligheten i en. Hittills har jag inte haft någon väntetid på SuC. En del av laddstoppen i denna list förlitar sig på mindre laddatationer eller McD. Klart större risk för kö och därmed längre tid.
9EF25DAE-0CDC-4EDF-B82C-E8741CFB4AB3.jpeg
Är det via ABRP? Min känsla är att den ger ok siffror för Tesla men inte lika träffsäker för andra märken.
Referensförbrukningen för Polestar 2 är t.ex 187/km vilket skulle ge en räckvidd på ca 40 mil på motorväg. I realiteten kommer man nog mellan 25-30 mil.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 716
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Elix747 »

Anderzzon skrev:
Elix747 skrev:
Jag tyckte denna teoriövning var så kul att jag gjorde en egen tabell med ganska många bilar för vår planerade Frankrike resa som nu tyvärr inte blev av. I teorin är den +10 grader och lite regn.

Man ser att en ny TM3 skulle spara mig 30 minuter. Att sätta på Aero 18” istället för 19” sparar mig ytterligare 30 minuter.

Nya TM3 gör resan ca 1-2 timmar fortare än de bästa konkurenterna. 1-2 timmar känns hanterbart på en 27 timmars resa. Medans tex Volvo xc40 är 3 timmar långsammare. Även SR+ tappar en del (mer än jag förväntade mig) Mercedes EQC blir tråkigt långsam. Mycket kommer ju bero på hur snabb/långsamt man äter lunch/middag etc.

Det spelar även liten roll om man kör i lite långsammare hastighet. Tappar bara 15 min på att sänka från 150 till 130. Att öka till 170 är tämligen meningslöst. Tesla Björn har ju visat på detta i verkligt test.

Största risken är nog tillförlitligheten i en. Hittills har jag inte haft någon väntetid på SuC. En del av laddstoppen i denna list förlitar sig på mindre laddatationer eller McD. Klart större risk för kö och därmed längre tid.
9EF25DAE-0CDC-4EDF-B82C-E8741CFB4AB3.jpeg
Är det via ABRP? Min känsla är att den ger ok siffror för Tesla men inte lika träffsäker för andra märken.
Referensförbrukningen för Polestar 2 är t.ex 187/km vilket skulle ge en räckvidd på ca 40 mil på motorväg. I realiteten kommer man nog mellan 25-30 mil.
Ja. Det är ABRP. Förbrukningen i snitt är 235 i detta exempel för P2. 78kWh med denna förbrukning ger 33 mil räckvidd och i realiteten Max 25-30 mil. Det finns ju så klart inte lika mycket data för P2, men helt illa är det nog inte.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av taliz »

En M3P med nya 82kwh och 18" borde gå ännu snabbare än 2021 LR. ;)
För att inte tala om Plaid... 8-)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Bernando »

Svenssons skrev:
Bernando skrev:

Fast en beggad S85 får väl inte högra laddhastighet med CCS, eftersom batteriet är begränsande/nedstrypt? Så att ladda på en V3 går lika snabbt som på en "vanlig" SuC? (Förutom om man behöver dela på stolpe)

Däremot är det, precis som du också är inne på, väldigt skönt att ha fler ställen att välja bland!
Nej, jag säger inte att det går snabbare att ladda i max hastighet förutom just att slippa delningen av laddare men på en längre tur som enligt exemplet här tidigare så är även placeringen av laddstolparna avgörande för hur lång tid hela resan tar. Kan man oftare komma fram till en laddare med 10% och inte behöva ladda till mer än ca 70% så kommer totala laddningen gå snabbare än om man måste stanna och ladda vid kanske 30% och behöva ladda till 90%. På resan ovan är det nästan 40 minuters skillnad.

https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... b2c864adbf
625.7 kWh Ø 256 Wh/km
Charging Duration: 8 h 14 min
Distance: 2443 km
Driving durantion: 23 h 12 min
Total: 31 h 26 min
Ah, du tänker så, då är jag med :D
MS P85 2014
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av martinot »

rockard skrev:
martinot skrev:
Nu kan jag inte svara för andra, som tex. Magnus71 i detta fallet. Men exemplet som gavs "Därför är fortfarande Tesla den enda elbilen som är ett reellt hot mot ICE. Övriga elbilar är fortfarande en andrabil eller för entusiaster." ser inte jag som främmande i den kontexten som det gavs; dvs. långresor genom Europa.

Det som Akita påstod var "Tröttsamma uttalanden om att andra elbilar än Teslor bara är för entusiaster känns därför så 2018."

Vilket jag tycker är en helt annan, och i denna tråden, helt obefogad kommentar.
Jag närde ett litet hopp om att det skulle visa sig att du helt enkelt inte läst det du svarade på, och att det var förklaringen till ditt resonemang. Får dock konstatera att du verkar operera på ett annat plan av verkligheten än jag.
Grejen är att iAkita får det att framstå som att alla Teslaägare är negativa till allt annat än Tesla. Det kanske finns några enstaka exempel på det, men det är inget som jag generellt tycke är typiskt i forumet.

Det som dock framförs av många, och som jag själv delar uppfattningen till en stor del av, är att inga andra tyvärr har något laddnätverk som på riktigt kan konkurrera med SuC idag.

Jag önskar att så verkligen inte var fallet, och skulle gärna sett att Ionity inte bara passerat SuC, men även gått förbi SuC i antalet laddplatser (till skillnad från ett enskilt bolag som Tesla, så har de massvis med jättestora tillverkare som ägare och investerare, och dessutom har vi skattebetalare inom EU större för en stor del av notan).

[ personagreppen från dig skippar jag dock att besvara - de får stå här för dig ]

Att det idag är på sina håll besvärligare att semestra med elbil är faktum och verklighet. En annan sak som är verklighet är att det ofta är lite mindre besvärligt om man har tillgång till Tesla SuC. Säger inte att andra inte skall göra det, men det finns ingen poäng till att förneka verkliga förhållanden.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Mickep
Inlägg: 3682
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Mickep »

Har svårt att se att laddplatser konkurrerar.
Som om det skulle vara någon överetablering.
Nej, det är istället en service.
De kompletterar istället. Jag skulle se fram emot om andra laddställen/företag sålde fler bilar och satte upp fler ställen så det blir ”konkurrens”, dvs en valfrihet. För just nu är vi långt från det.
Vissa verkar se det som ett hot mot aktiekursen (vilket är löjligt), och andra påstår att det är endast suc som är något att ha, vilket är ignorant.
Skriv svar