Nyfiken; vilka bilar tänker du då på Banane, som kan ladda på med full effekt hos Ionity?Banane skrev:Jag svarade Taliz som hävdade att Tesla har en fördel med snabbare laddare. Då skrev jag att Ionity är ännu snabbare än V3. Eftersom V3 är väldigt sällsynt gissar jag att fokuset i diskussionen är på framtiden.Svenssons skrev:Vilket inte spelar någon roll idag eftersom ingen bil kan ladda med den effekten idag. Endast en bil kan ladda med högre maxeffekt än Teslas och det är Porsche Taycan. Etron har plattare kurva och kan ladda längre med hög effekt men Teslas bilar laddar ändå snabbare sett till antal km/timme.Banane skrev:Ionity och andra bygger ju 350kW vilket är högre än V3 klarar väl?
Det går dock precis som taliz säger så blir det allt bättre för icke-Teslor likväl som för Teslas bilar.
Du tror väl inte heller att V3 är den sista utvecklingen och versionen som Tesla kommer med gällande laddare?
Det är det bästa de har nu - idag.
Det stora problemet med Ionity i dagsläget är inte deras maxeffekt (den är absolut konkurrenskraftig med Tesla SuC och andra bästa laddstationerna). Problemet med Ionity är att de finns på alldeles för få ställen, det är för få laddare per ställen, och att de har en prismodell som inte känns konkurrenskraftig eller vettig.
Jag trodde för att par år sedan att det skulle blivit annorlunda med Ionity, och jag önskar att så vore fallet. Ingen mer än jag vill att Tesla skall få konkurrens. Det behövs verkligen!