Autopark finns inte
Moderator: Redaktion
Autopark finns inte
Döm om min förvåning när jag skulle parkera idag och körde sakta längs en radda med bilar, såg stora bra luckor men inget P dök upp. Parkerade manuellt och klickade på controls för att se om autopark var på. Hittade inte ens ett spår av knappen. Förut när jag kikat har den stått på kalibrering i alla fall. Tilläggas kan att jag aldrig använt funktionen någon gång men har i alla fatt kunnat skryta om att det finns.
Är det bara jag som drabbats? Jag har gjort "den stora återställningen".
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Autopark finns inte
Autoparkering kan man inte aktivera eller avaktivera med egen knapp. Däremot bordet den funka om den inte står under kalibrering, och ibland även när den kalibrerar.Edderf skrev:Döm om min förvåning när jag skulle parkera idag och körde sakta längs en radda med bilar, såg stora bra luckor men inget P dök upp. Parkerade manuellt och klickade på controls för att se om autopark var på. Hittade inte ens ett spår av knappen. Förut när jag kikat har den stått på kalibrering i alla fall. Tilläggas kan att jag aldrig använt funktionen någon gång men har i alla fatt kunnat skryta om att det finns.
Vad var det för väg du körde på?
Skummt.Edderf skrev:Vanlig gata i stan i dagsljus.
Brukar funka för mig.
Har hört att den gärna vill ha en trottoarkant att sikta på. Frågan är hur Det fungerar om det är låg kant.
Funkar ibland inte om fickorna är för stora, eller om man kör för fort. Å andra sidan om fickorna är stora så kan man köra rakt in.
Autopark finns inte
Det var, som jag förstått det, flera perfekta platser att parkera på. 7-8 m lucka 10 cm trottoarkant. Konstigt. Får väl köra några varv till i stan.
(Fickparkering är väldigt sällsynt här på öland. Vi ställer oss lite på sniskan där det verkar lämpligt
)
(Fickparkering är väldigt sällsynt här på öland. Vi ställer oss lite på sniskan där det verkar lämpligt

Jag har också provat att sakta uppsöka en ledig parkeringsplats utan framgång. Har bara fått arga tutningar från bakomliggande fordon 
Har en servicetid på Tesla den här veckan och ska be dem kolla vad som gör att den inte funkar/aktiveras.

Har en servicetid på Tesla den här veckan och ska be dem kolla vad som gör att den inte funkar/aktiveras.
Installerat 13,2 kWp solceller
Bilen kanske inte kan parkera när den känner sig stressad.+46 skrev:Jag har också provat att sakta uppsöka en ledig parkeringsplats utan framgång. Har bara fått arga tutningar från bakomliggande fordon
Du får parkera i ett lugnt område.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Systemet är inte färdigkalibrerat
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Den borde kunna kalibrera sig på några dagar. Står i och för sig att det kan ta tid beroende på hur man kör, men har den inte fixat det på en vecka så måste nått va fel.. Har hört att en total omstart kan funka.SR-71-BlackBird skrev:Systemet är inte färdigkalibrerat
Dvs att man håller scrollhjulen inne tills skärmen slocknar och sen fortsätter att hålla tills logga syns. Har för mig att det var så man gjorde.
Nån som skrev det i den andra tråden om Autoparkering, men har inte testat själv
Martinen skrev:Bilen kanske inte kan parkera när den känner sig stressad.+46 skrev:Jag har också provat att sakta uppsöka en ledig parkeringsplats utan framgång. Har bara fått arga tutningar från bakomliggande fordon
Du får parkera i ett lugnt område.

Så kan det säkert vara. Har märkt att den är lite kinkig och lätt stressar upp sig så fort jag stampar med högerfoten för att visa vem som bestämmer...
Installerat 13,2 kWp solceller
Man ska köra förbi en lämplig p-fick (minst 6m mellan bilarna och tydlig trottoarkant) i under 24 km/h. Då ska ett p dyka upp på instrumentpanelen för att indikera att den funnit en lämplig ficka. Då kör man förbi och slänger i backen så får man en fråga på skärmen om den ska autoparkera.
Min var också lite känslig i början men när den kom igång och jag lärde mig hur den vill ha det så fungerar det perfekt!
Tom läskigare att AP-backa än att köra AP på motorväg
Min var också lite känslig i början men när den kom igång och jag lärde mig hur den vill ha det så fungerar det perfekt!
Tom läskigare att AP-backa än att köra AP på motorväg

Om du menar power off knappen under E-brake and power off så är detta inte en total omstart. Detta stänger all kraftelektronik och släcker skärmarna mm, men den stänger inte datorerna. Man startar igen genom att sätta foten på bromsen, och med tanke på att den startar på en sekund, så är jag helt säker på att den inte stänger ner sig helt.point1 skrev:Det är inte en total omstart. En total omstart gör du på touchscreenen, finns en knapp för detMartinen skrev:Den borde kunna kalibrera sig på några dagar. Står i och för sig att det kan ta tid beroende på hur man kör, men har den inte fixat det på en vecka så måste nått va fel.. Har hört att en total omstart kan funka.SR-71-BlackBird skrev:Systemet är inte färdigkalibrerat
Dvs att man håller scrollhjulen inne tills skärmen slocknar och sen fortsätter att hålla tills logga syns. Har för mig att det var så man gjorde.
Nån som skrev det i den andra tråden om Autoparkering, men har inte testat själv
Jag menade denna reset som RadioCity blev tipsad om från tesla. Jag har däremot inte lyckats replikera denna omstart. När jag gör det så gör den en vanlig omstart och är igång på 30 sekunder.
radiocity skrev:våra bilar hade samma problem, ringde tesla och de satt man skulle göra en reset inte den vanliga utan en total reset. så här gör man, håller in både scrool hjul på samma gång, men släpper dem inte förrän skärmen är helt släckt och håll kvar (känns som en evighet) tills tesla märket kommer upp i skärmen, släpp dem. innan reset är gjord så kan det ta upp till 15 min innan den är klar, min blev klar på 2 min. efter det så kan det ta upp till 2 dagar innan sensorerna har kalibrerats, för min del så tog det knappt 1 timme, efter det så står det inte att auto parkeringen väntar på att kalibreras utan allt är helt normalt. så nu fungerar våra båda bilar helt perfekt och parkerar och letar parkeringsplatser hela tiden. dock så måste man köra under 20 km för att den skall hitta en plats.
en sak till som blev bättre efter total reset var att alla sensorer har blivit mer aktiva och precisionen i bilen är mycket bättre när man kör på AP, lycka till
Ni som har problem - har ni testat att resetta autopilot-drivrutinerna genom frunk-hacket? Det gör man genom att gå ut ur bilen, stänga och låsa alla dörrarna, öppna frunken (med nyckeln) och hålla den manuella frunköppnar-knappen på insidan av frunken intryckt i 10 sekunder medan frunken är stängd. När frunken poppar till och öppnas är drivrutinerna nollställda. Många rapporterar framgång med detta i USA.Martinen skrev:Om du menar power off knappen under E-brake and power off så är detta inte en total omstart. Detta stänger all kraftelektronik och släcker skärmarna mm, men den stänger inte datorerna. Man startar igen genom att sätta foten på bromsen, och med tanke på att den startar på en sekund, så är jag helt säker på att den inte stänger ner sig helt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Hur ska man kunna hålla frunköppnar-knappen inne i 10 sekunder när den är stängd? Ska man krypa in i frunken och stänga?Herr X skrev:Ni som har problem - har ni testat att resetta autopilot-drivrutinerna genom frunk-hacket? Det gör man genom att gå ut ur bilen, stänga och låsa alla dörrarna, öppna frunken (med nyckeln) och hålla den manuella frunköppnar-knappen på insidan av frunken intryckt i 10 sekunder medan frunken är stängd. När frunken poppar till och öppnas är drivrutinerna nollställda. Många rapporterar framgång med detta i USA.Martinen skrev:Om du menar power off knappen under E-brake and power off så är detta inte en total omstart. Detta stänger all kraftelektronik och släcker skärmarna mm, men den stänger inte datorerna. Man startar igen genom att sätta foten på bromsen, och med tanke på att den startar på en sekund, så är jag helt säker på att den inte stänger ner sig helt.

Herr X skrev:Ni som har problem - har ni testat att resetta autopilot-drivrutinerna genom frunk-hacket? Det gör man genom att gå ut ur bilen, stänga och låsa alla dörrarna, öppna frunken (med nyckeln) och hålla den manuella frunköppnar-knappen på insidan av frunken intryckt i 10 sekunder medan frunken är stängd. När frunken poppar till och öppnas är drivrutinerna nollställda. Många rapporterar framgång med detta i USA.Martinen skrev:Om du menar power off knappen under E-brake and power off så är detta inte en total omstart. Detta stänger all kraftelektronik och släcker skärmarna mm, men den stänger inte datorerna. Man startar igen genom att sätta foten på bromsen, och med tanke på att den startar på en sekund, så är jag helt säker på att den inte stänger ner sig helt.

Du har alltid så bra tips.
Om du inte får plats själv kanske du har något barn eller så? Det handlar bara om 10 sekunder..vigge50 skrev:Hur ska man kunna hålla frunköppnar-knappen inne i 10 sekunder när den är stängd? Ska man krypa in i frunken och stänga?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Vi pratade i en annan tråd om att det kan leda till konstiga blickar och ibland även polis om man sätter barn i bageutrymmet, undra hur reaktionen blir om du stoppar ner ditt barn under "motorhuven"?Herr X skrev:Om du inte får plats själv kanske du har något barn eller så? Det handlar bara om 10 sekunder..vigge50 skrev:Hur ska man kunna hålla frunköppnar-knappen inne i 10 sekunder när den är stängd? Ska man krypa in i frunken och stänga?

Man behöver inte skicka ner barnet för att utföra frunk-hacket - de flesta klarar att få plats, även på D-modellerna. Testa själv! Bilen kommer bli mycket mer responsiv efteråt!vigge50 skrev:Vi pratade i en annan tråd om att det kan leda till konstiga blickar och ibland även polis om man sätter barn i bageutrymmet, undra hur reaktionen blir om du stoppar ner ditt barn under "motorhuven"?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Hahaha
Kom precis ihåg råden man gav folk som på mIRC frågade om op
ctrl + alt + f4 så får du op
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
e5m1r skrev:Hahaha
HAHAHA.
När min pappa köpt sin första dator, och han hade haft den en dag, så satt han uppe halva natten och lekte med den.
Han fick upp nått meddelande och väckte mig kl 1 på natten. Dagen efter hade jag inget minne av det hela, men tydligen hade jag informerat honom att trycka på CTRL+ALT+DELETE.