Alltså ekonomi som en bil för halva priset nästan, men vilken bil som är roligast att köra är vi nog överens om redan

Moderator: Redaktion
Skojar du?OlleBack skrev:Vad tyder på det? Låter anekdotiskt. Dom lär väl ha kollat på faktisk data?slugger75 skrev:https://www.expressen.se/premium/motor/ ... litstarka/
Hmm. Något säger mig att denna ”undersökning” inte är med sanningen överensstämmande.
Allt pekar ju istället på att Model 3 tappar minst i värde av alla bilar.
När Model Y kommer så kan nog värdet på SR och LR droppa lite. De är ju de ”praktiska” alternativen, vilket då övertas av Y.granlundii skrev:Artikeln har givetvis fel. Samtidigt kommer inte värdeminskningen på Model 3 att vara så liten som många här tror - låt mig förklara:
Bilar som Model 3 som anses vara det modernaste på marknaden håller värdet mycket bra i 2-3 år, tills det kommer något modernare, sen kommer de i sin tur att tappa ganska kraftigt. Liknande utveckling hade Model S, som höll värdet mycket bra i början, nu kan kan dock köpa en 6 år gammal hyfsat billigt. Värdeminskningen måste alltså ställas i perspektiv till tidsaspekten, eftersom den sällan är speciellt jämn.
Min analys av värdeminskningen är att den för Model 3 och elbilar överlag är relativt låg, men inte så exeptionell att man inte skulle hitta fossilbilar med liknande utveckling. Den extremt låga värdeminskingen för Model 3 kommer av den korta tiden (1-1.5 år) och kommer att bli mer normal när man ser på 4-5 år. Billiga Model 3 (SR+) håller värdet bäst och dyra (Performance) sämst - detta ser man bl.a. på den tyska marknaden där skillanden mellan dessa modeller (1.5 år gamla) nu är klart mindre än vid nyförsäljning.
Låt mig motsäga dig vad gäller Model S.granlundii skrev:Artikeln har givetvis fel. Samtidigt kommer inte värdeminskningen på Model 3 att vara så liten som många här tror - låt mig förklara:
Bilar som Model 3 som anses vara det modernaste på marknaden håller värdet mycket bra i 2-3 år, tills det kommer något modernare, sen kommer de i sin tur att tappa ganska kraftigt. Liknande utveckling hade Model S, som höll värdet mycket bra i början, nu kan kan dock köpa en 6 år gammal hyfsat billigt. Värdeminskningen måste alltså ställas i perspektiv till tidsaspekten, eftersom den sällan är speciellt jämn.
Min analys av värdeminskningen är att den för Model 3 och elbilar överlag är relativt låg, men inte så exeptionell att man inte skulle hitta fossilbilar med liknande utveckling. Den extremt låga värdeminskingen för Model 3 kommer av den korta tiden (1-1.5 år) och kommer att bli mer normal när man ser på 4-5 år. Billiga Model 3 (SR+) håller värdet bäst och dyra (Performance) sämst - detta ser man bl.a. på den tyska marknaden där skillanden mellan dessa modeller (1.5 år gamla) nu är klart mindre än vid nyförsäljning.
Ja det verkar stämma väldigt bra med dom jag haft koll på iaf, knappt någon sänkning alls nu ett par år på dom frånlator skrev:Låt mig motsäga dig vad gäller Model S.granlundii skrev:Artikeln har givetvis fel. Samtidigt kommer inte värdeminskningen på Model 3 att vara så liten som många här tror - låt mig förklara:
Bilar som Model 3 som anses vara det modernaste på marknaden håller värdet mycket bra i 2-3 år, tills det kommer något modernare, sen kommer de i sin tur att tappa ganska kraftigt. Liknande utveckling hade Model S, som höll värdet mycket bra i början, nu kan kan dock köpa en 6 år gammal hyfsat billigt. Värdeminskningen måste alltså ställas i perspektiv till tidsaspekten, eftersom den sällan är speciellt jämn.
Min analys av värdeminskningen är att den för Model 3 och elbilar överlag är relativt låg, men inte så exeptionell att man inte skulle hitta fossilbilar med liknande utveckling. Den extremt låga värdeminskingen för Model 3 kommer av den korta tiden (1-1.5 år) och kommer att bli mer normal när man ser på 4-5 år. Billiga Model 3 (SR+) håller värdet bäst och dyra (Performance) sämst - detta ser man bl.a. på den tyska marknaden där skillanden mellan dessa modeller (1.5 år gamla) nu är klart mindre än vid nyförsäljning.
Från starten så höll Modell S sitt värde väldigt bra (ex inbyte till Tesla efter två år med 40000 kr tapp) och så har det fortsatt Dock så höljde Tesla priserna kraftigt vissa perioder och innan den stora sänkningen (feb 2018?) så fanns det chans/risk att tappa mycket pengar på en ny bil.
Däremot så har priserna på begagnade bilar av lite äldre årsmodeller legat i stort sett still nu i flera år. En bil som såldes för 400000 för några år sedan har fortfarande ett värde runt det samma. Så att påstå att lite äldre elbilar tappar stort vad gäller värde vill jag nog se några slags bevis på innan jag tror på det.
Jag tror att det beror mycket på att det inte finns en ny Tesla som kostar under 500t. Om M3 går ner i pris efter att MY har sålts här ett tag så kanske även begagnatpriserna sjunker lite. Men det dröjer nog ett tag. En begagnad S är en trevlig bil iafBjelke skrev:Ja det verkar stämma väldigt bra med dom jag haft koll på iaf, knappt någon sänkning alls nu ett par år på dom frånlator skrev:Låt mig motsäga dig vad gäller Model S.granlundii skrev:Artikeln har givetvis fel. Samtidigt kommer inte värdeminskningen på Model 3 att vara så liten som många här tror - låt mig förklara:
Bilar som Model 3 som anses vara det modernaste på marknaden håller värdet mycket bra i 2-3 år, tills det kommer något modernare, sen kommer de i sin tur att tappa ganska kraftigt. Liknande utveckling hade Model S, som höll värdet mycket bra i början, nu kan kan dock köpa en 6 år gammal hyfsat billigt. Värdeminskningen måste alltså ställas i perspektiv till tidsaspekten, eftersom den sällan är speciellt jämn.
Min analys av värdeminskningen är att den för Model 3 och elbilar överlag är relativt låg, men inte så exeptionell att man inte skulle hitta fossilbilar med liknande utveckling. Den extremt låga värdeminskingen för Model 3 kommer av den korta tiden (1-1.5 år) och kommer att bli mer normal när man ser på 4-5 år. Billiga Model 3 (SR+) håller värdet bäst och dyra (Performance) sämst - detta ser man bl.a. på den tyska marknaden där skillanden mellan dessa modeller (1.5 år gamla) nu är klart mindre än vid nyförsäljning.
Från starten så höll Modell S sitt värde väldigt bra (ex inbyte till Tesla efter två år med 40000 kr tapp) och så har det fortsatt Dock så höljde Tesla priserna kraftigt vissa perioder och innan den stora sänkningen (feb 2018?) så fanns det chans/risk att tappa mycket pengar på en ny bil.
Däremot så har priserna på begagnade bilar av lite äldre årsmodeller legat i stort sett still nu i flera år. En bil som såldes för 400000 för några år sedan har fortfarande ett värde runt det samma. Så att påstå att lite äldre elbilar tappar stort vad gäller värde vill jag nog se några slags bevis på innan jag tror på det.
2014-15...
Bor du i Sverige så förstår jag varför du har sådana problem. Model 3 fanns inte ens här för tre år sedan. Så du kan ge upp att lägga all tid på att leta efter en sådan.nek0 skrev:Har försökt hitta en Model 3 som är 3 år gammal och har 6000 mil på mätaren men måste erkänna att det går sådär. Inte en enda sån på Blocket
Du läser mina inlägg som fan läser bibeln.martinot skrev:Bor du i Sverige så förstår jag varför du har sådana problem. Model 3 fanns inte ens här för tre år sedan. Så du kan ge upp att lägga all tid på att leta efter en sådan.nek0 skrev:Har försökt hitta en Model 3 som är 3 år gammal och har 6000 mil på mätaren men måste erkänna att det går sådär. Inte en enda sån på Blocket
Gott!nek0 skrev:Du läser mina inlägg som fan läser bibeln.martinot skrev:Bor du i Sverige så förstår jag varför du har sådana problem. Model 3 fanns inte ens här för tre år sedan. Så du kan ge upp att lägga all tid på att leta efter en sådan.nek0 skrev:Har försökt hitta en Model 3 som är 3 år gammal och har 6000 mil på mätaren men måste erkänna att det går sådär. Inte en enda sån på Blocket
Tror inte det.martinot skrev:Gott!nek0 skrev:Du läser mina inlägg som fan läser bibeln.martinot skrev:Bor du i Sverige så förstår jag varför du har sådana problem. Model 3 fanns inte ens här för tre år sedan. Så du kan ge upp att lägga all tid på att leta efter en sådan.nek0 skrev:Har försökt hitta en Model 3 som är 3 år gammal och har 6000 mil på mätaren men måste erkänna att det går sådär. Inte en enda sån på Blocket
Ungefär som du om Tesla då.
Vad menar du? Är det någon som påstår att värdeminskningen är 0?Mickep skrev:Man skulle kunna få väldigt bra leasingpriser om värdeminskningen var 0. Var är de?
Dessutom lär ju leasingbolagen ta höjd för att värdeminskningen kan bli större än förväntat.slugger75 skrev:Vad menar du? Är det någon som påstår att värdeminskningen är 0?Mickep skrev:Man skulle kunna få väldigt bra leasingpriser om värdeminskningen var 0. Var är de?
Jo, märker det. De du litar på mest om Tesla, är det som inte varken äger eller kan Tesla.nek0 skrev:Tror inte det.martinot skrev:Gott!nek0 skrev:Du läser mina inlägg som fan läser bibeln.martinot skrev:Bor du i Sverige så förstår jag varför du har sådana problem. Model 3 fanns inte ens här för tre år sedan. Så du kan ge upp att lägga all tid på att leta efter en sådan.nek0 skrev:Har försökt hitta en Model 3 som är 3 år gammal och har 6000 mil på mätaren men måste erkänna att det går sådär. Inte en enda sån på Blocket
Ungefär som du om Tesla då.
Jag väljer bara vem på forumet jag kan lita på
Verkar vara så men tycker ändå det har rört sig lite de senaste månaderna, från att vara svår att hitta under 400 så ligger det nu kvar bilar strax under 400 på Blocket.lator skrev:Låt mig motsäga dig vad gäller Model S.granlundii skrev:Artikeln har givetvis fel. Samtidigt kommer inte värdeminskningen på Model 3 att vara så liten som många här tror - låt mig förklara:
Bilar som Model 3 som anses vara det modernaste på marknaden håller värdet mycket bra i 2-3 år, tills det kommer något modernare, sen kommer de i sin tur att tappa ganska kraftigt. Liknande utveckling hade Model S, som höll värdet mycket bra i början, nu kan kan dock köpa en 6 år gammal hyfsat billigt. Värdeminskningen måste alltså ställas i perspektiv till tidsaspekten, eftersom den sällan är speciellt jämn.
Min analys av värdeminskningen är att den för Model 3 och elbilar överlag är relativt låg, men inte så exeptionell att man inte skulle hitta fossilbilar med liknande utveckling. Den extremt låga värdeminskingen för Model 3 kommer av den korta tiden (1-1.5 år) och kommer att bli mer normal när man ser på 4-5 år. Billiga Model 3 (SR+) håller värdet bäst och dyra (Performance) sämst - detta ser man bl.a. på den tyska marknaden där skillanden mellan dessa modeller (1.5 år gamla) nu är klart mindre än vid nyförsäljning.
Från starten så höll Modell S sitt värde väldigt bra (ex inbyte till Tesla efter två år med 40000 kr tapp) och så har det fortsatt Dock så höljde Tesla priserna kraftigt vissa perioder och innan den stora sänkningen (feb 2018?) så fanns det chans/risk att tappa mycket pengar på en ny bil.
Däremot så har priserna på begagnade bilar av lite äldre årsmodeller legat i stort sett still nu i flera år. En bil som såldes för 400000 för några år sedan har fortfarande ett värde runt det samma. Så att påstå att lite äldre elbilar tappar stort vad gäller värde vill jag nog se några slags bevis på innan jag tror på det.
Tror inte det.martinot skrev:Gott!nek0 skrev:Du läser mina inlägg som fan läser bibeln.martinot skrev:Bor du i Sverige så förstår jag varför du har sådana problem. Model 3 fanns inte ens här för tre år sedan. Så du kan ge upp att lägga all tid på att leta efter en sådan.nek0 skrev:Har försökt hitta en Model 3 som är 3 år gammal och har 6000 mil på mätaren men måste erkänna att det går sådär. Inte en enda sån på Blocket
Ungefär som du om Tesla då.
Den har VARIT noll efter 1,5 år i många fall. Utan P, utan FSD, utan vinterdäck. och inte om man kör 5000 mil om året såklart.Niklas Z skrev:Dessutom lär ju leasingbolagen ta höjd för att värdeminskningen kan bli större än förväntat.slugger75 skrev:Vad menar du? Är det någon som påstår att värdeminskningen är 0?Mickep skrev:Man skulle kunna få väldigt bra leasingpriser om värdeminskningen var 0. Var är de?
pejvic skrev:Den har VARIT noll efter 1,5 år i många fall. Utan P, utan FSD, utan vinterdäck. och inte om man kör 5000 mil om året såklart.Niklas Z skrev:Dessutom lär ju leasingbolagen ta höjd för att värdeminskningen kan bli större än förväntat.slugger75 skrev:Vad menar du? Är det någon som påstår att värdeminskningen är 0?Mickep skrev:Man skulle kunna få väldigt bra leasingpriser om värdeminskningen var 0. Var är de?
Men hur det varit innan betyder inte att man vet hur det blir framöver. Det är bara gissningar. De kan sänka priser, det kan släppas andra modeller, dollarn kan rasa. Vad som helst kan hända. För att sänka en hyrkostnad måste någon garantera ett återköpsvärde och det är svårt i Teslas fall. Historiskt har det varit bra iallafall.