SuC öppnar för andra märken!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av NiklasTesla »

taliz skrev:
Problemet är inte så mkt längre att laddare inte finns.
Problemet är att man inte vet om de fungerar, är upptagna, vad de kostar, hur man får igång laddning eller vilken laddhastighet man får.
Man måste planera ordentligt i förväg, eller bara hoppas på det bästa och vara beredd på en del strul.
Med en Tesla eller avgasbil är det bara att hoppa in och köra.
För mig är det en central del av att ha en bil, att man kan köra precis var man vill, när man vill - utan att behöva planera ngt i förväg.
Håller med! :)
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Instämmer med det som Taliz uttrycker. Likväl är situationen bättre idag än för tre år sedan och om tre år är det ännu bättre.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

HenrikC skrev:
Instämmer med det som Taliz uttrycker. Likväl är situationen bättre idag än för tre år sedan och om tre år är det ännu bättre.
Om man skall lära av historien så blir det långsamt mindre dåligt för icke Tesla.
Med Tesla så går det från riktigt bra till helt otroligt bra. ;)
Om tre år så har Teslas bilar 4680-celler och SUC V3 finns längs alla större vägar.
Med icke Tesla så kommer det troligen finnas 150kw(dvs motsvarande SUC V2) längs större vägar. Men om man i förväg kommer veta om de funkar, är tillgängliga, vad de kostar osv...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Toja »

Undrar om det inte är krav från olika myndigheter att Tesla måste släppa in alla.

Men det behöver inte betyda att så många andra märken kommer.
Dels sätter väl Tesla ett krav på att andra ska betala. Vore något för Volvo/Polstar.
De som inte betalar ordentikgt från varje såld bil. Får väl en kostnad på 15kr kWh
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Inte hört något alls om myndighetskrav i det här fallet (det är ju ett helt och fullt privat laddnätverk) faktiskt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Toja skrev:
Undrar om det inte är krav från olika myndigheter att Tesla måste släppa in alla.

Men det behöver inte betyda att så många andra märken kommer.
Dels sätter väl Tesla ett krav på att andra ska betala. Vore något för Volvo/Polstar.
De som inte betalar ordentikgt från varje såld bil. Får väl en kostnad på 15kr kWh
Nej, det blir nog svårt eftersom Teslas Superchargernätverk är helt privatägt och finansierat med privatamedel till skillnad mot Ionity. Ionity har tagit mist 50% av sin investeringar i bidrag från oss skattebetalare, förmodligen mer i realiteten. Det gör att politikerna borde ställa betydligt högre krav på den kedjan än på Tesla.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Vad kommer det här med att staten skulle konfiskera teslas laddnätverk? Uppstod ryktet ur tomma intet?
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Det var ingen som skrev att SuC skulle konfiskeras.
Det var en teori av mig att påtryckningar från staten kan vara en orsak till att Elon skriver som han gör angående släppa in andra på SuC
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Toja skrev:
Det var ingen som skrev att SuC skulle konfiskeras.
Det var en teori av mig att påtryckningar från staten kan vara en orsak till att Elon skriver som han gör angående släppa in andra på SuC
Vilken stat skulle komma med dessa påtryckningar och varför? Elon har ju i många år sagt att han är öppen för att släppa in andra tillverkare. Det är ingen nyhet men det har inte varit något fokus på detta när de kämpade med att få ordning på produktion, leverans och service av Model 3 och Model Y. Nu kommer det upp igen men tror inte någon kommunistisk stat sagt att de vill expropriera Teslas laddnätverk.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Varför ansöker inte SuC om Eu stöd? Är de för stolta? om de släpper in andra så borde de kvalificera sig. Skulle det vara något fel om de så gjorde?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Mickep skrev:
Varför ansöker inte SuC om Eu stöd? Är de för stolta? om de släpper in andra så borde de kvalificera sig. Skulle det vara något fel om de så gjorde?
Det är en skillnad mellan att å ena sidan öppna för att vilken bil som helst, oavsett tillverkare, ska kunna ladda och att å andra sidan släppa in specifika tillverkares bilar under förutsättning att de är med och delar på kostnaderna för laddnätverket. Det är endast det första scenariot som berättigar till bidrag från EU. Men man kan uppenbarligen manipulera det systemet genom en differentierad prissättning, vilket vi har sett Ionity göra.
Banane

Inlägg av Banane »

taliz skrev:
HenrikC skrev:
Om man skall lära av historien så blir det långsamt mindre dåligt för icke Tesla.
Om tre år så har Teslas bilar 4680-celler och SUC V3 finns längs alla större vägar.
Med icke Tesla så kommer det troligen finnas 150kw(dvs motsvarande SUC V2) längs större vägar. Men om man i förväg kommer veta om de funkar, är tillgängliga, vad de kostar osv...
Ionity och andra bygger ju 350kW vilket är högre än V3 klarar väl?
Mickep

Inlägg av Mickep »

Björn nyland såg en volvo batteritruck som laddade över 150 kw så även om det står 150 så går det att uppgradera och få ut mer av dem.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Mickep skrev:
Björn nyland såg en volvo batteritruck som laddade över 150 kw så även om det står 150 så går det att uppgradera och få ut mer av dem.
batteritruck? De brukar vara på 48V
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Banane skrev:
Vilket inte spelar någon roll idag eftersom ingen bil kan ladda med den effekten idag. Endast en bil kan ladda med högre maxeffekt än Teslas och det är Porsche Taycan. Etron har plattare kurva och kan ladda längre med hög effekt men Teslas bilar laddar ändå snabbare sett till antal km/timme.

Det går dock precis som taliz säger så blir det allt bättre för icke-Teslor likväl som för Teslas bilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Banane

Inlägg av Banane »

Svenssons skrev:
Banane skrev:
Vilket inte spelar någon roll idag eftersom ingen bil kan ladda med den effekten idag. Endast en bil kan ladda med högre maxeffekt än Teslas och det är Porsche Taycan. Etron har plattare kurva och kan ladda längre med hög effekt men Teslas bilar laddar ändå snabbare sett till antal km/timme.

Det går dock precis som taliz säger så blir det allt bättre för icke-Teslor likväl som för Teslas bilar.
Jag svarade Taliz som hävdade att Tesla har en fördel med snabbare laddare. Då skrev jag att Ionity är ännu snabbare än V3. Eftersom V3 är väldigt sällsynt gissar jag att fokuset i diskussionen är på framtiden.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Banane skrev:
Svenssons skrev:
Banane skrev:

Jag svarade Taliz som hävdade att Tesla har en fördel med snabbare laddare. Då skrev jag att Ionity är ännu snabbare än V3. Eftersom V3 är väldigt sällsynt gissar jag att fokuset i diskussionen är på framtiden.
Vi vet inte hur snabb Ionity egentligen är. De är förberedda för 350 kW men om de verkligen kan leverera detta är en annan sak. Gissar att Ionity inte betalar för effekt som aldrig kommer att kunna användas pga att det saknas bilar som kan ladda i laddarens topphastighet. V3 är ju inte direkt sällsynt, snarare normen på Teslas SuperChargers (Sverige undantaget).

https://supercharge.info/changes
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

mikebike skrev:
Mickep skrev:
Det var en ellastbil, en Volvo. Den kunde ladda med 300 kW från en 150kW stolpe på Circle-K.
Banane

Inlägg av Banane »

Svenssons skrev:
Vi vet inte hur snabb Ionity egentligen är. De är förberedda för 350 kW men om de verkligen kan leverera detta är en annan sak. Gissar att Ionity inte betalar för effekt som aldrig kommer att kunna användas pga att det saknas bilar som kan ladda i laddarens topphastighet. V3 är ju inte direkt sällsynt, snarare normen på Teslas SuperChargers (Sverige undantaget).

Du är bra rolig som hela tiden ska ha nån lustig invändning. Det finns betydligt fler Ionity än V3 i Sverige. Där jag bor. Att det är normen i t ex USA bryr jag mig inte om.

Att du antyder att Ionity inte kan hålla det de lovat är anmärkningsvärt också. Vad har du för belägg för det? Bekymra dig mer om V3-stationen i Upplands Väsby istället och varför den inte kommer upp i utlovad hastighet.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
mikebike skrev:
Mickep skrev:
Det var en ellastbil, en Volvo. Den kunde ladda med 300 kW från en 150kW stolpe på Circle-K.
Nja nu var det väl bara 247kW han såg och gissade att den kunde ladda ännu högre.
Har svårt att tro att den kan ge så mycket mera på 400V.
Screenshot_20201226-092331_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Banane skrev:
Svenssons skrev:

Du är bra rolig som hela tiden ska ha nån lustig invändning. Det finns betydligt fler Ionity än V3 i Sverige. Där jag bor. Att det är normen i t ex USA bryr jag mig inte om.

Att du antyder att Ionity inte kan hålla det de lovat är anmärkningsvärt också. Vad har du för belägg för det? Bekymra dig mer om V3-stationen i Upplands Väsby istället och varför den inte kommer upp i utlovad hastighet.
Jag pratar inte om USA utan om resten av Europa som jag trodde var med om det som vi diskuterade när det gäller långfärdsåkning för oss som bor i Sverige. V3 är inte sällsynt som du skriver. Det finns ju även flera v3 i Sverige också även ifall det ännu inte är det vanligaste ännu.

Att Ionity inte kan leverera 350 kW bygger jag dels på initiala rapporter när Ionity började byggas där de sades att de var begränsade, finns i Ionity-tråden. Detta kan visserligen ha ändrats men samtidigt är det inte direkt ekonomiskt försvarbart för Ionity att betala för full effekt till laddarna samtidigt som ingen bil kan ladda mer än max 270 kW och den bil som kan ladda i denna effekt är inte direkt vanlig, man skulle kunna säga som du att den snarare är sällsynt.

Vad har du som backar upp att det går att ladda 350 kW på Ionity idag? Själva laddarna ska visserligen klara av det men det finns ju ingen möjlighet att testa.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Banane skrev:
taliz skrev:
HenrikC skrev:
IONITY är begränsad till ca 500A, vilket gör att max med 400V blir knappt 200kw.
Teslas V3 klarar däremot uppåt 700A, vilket ger max en bit över 250kw.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
martinot skrev:
iAkita skrev:
Legato skrev:
Fast det spelar ju ingen roll om de andra går om och förbi i antal platser eller stolpar så länge Teslaägare har tillgång till Ionity och alla andra nätverk utöver SUC.
Nej, självklar gynnar det även Teslaägare att det byggs HPC stationer i hög takt. Min poäng var att Tesla numera är långt ifrån ensamma om att erbjuda laddning med mer än 150 kW. Tröttsamma uttalanden om att andra elbilar än Teslor bara är för entusiaster känns därför så 2018.
Nu kanske jag missförstår dig här, men har inte läst något sådant här i forumet?

Däremot så är ju allt som planeras i framtiden, som tex. de 60 st. laddare på 150 kW hos CK, inte något som hjälper oss elbilister när vi skall åka på längre resor idag.

Då är ju SuC på vissa håll ibland de ända alternativen. Speciellt för de som bor i, eller skall semestra i, de norra halvorna av Sverige eller Norge så är det ju rätt öken, och väldigt få laddare på 150 kW eller mer. Extra illa är det just om man inte kör Tesla.
Du får läsa ett par sidor bakåt i tråden verkar det som.
Du får gärna ge exempel.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Banane

Inlägg av Banane »

Svenssons skrev:
Jag pratar inte om USA utan om resten av Europa som jag trodde var med om det som vi diskuterade när det gäller långfärdsåkning för oss som bor i Sverige. V3 är inte sällsynt som du skriver. Det finns ju även flera v3 i Sverige också även ifall det ännu inte är det vanligaste ännu.

Att Ionity inte kan leverera 350 kW bygger jag dels på initiala rapporter när Ionity började byggas där de sades att de var begränsade, finns i Ionity-tråden. Detta kan visserligen ha ändrats men samtidigt är det inte direkt ekonomiskt försvarbart för Ionity att betala för full effekt till laddarna samtidigt som ingen bil kan ladda mer än max 270 kW och den bil som kan ladda i denna effekt är inte direkt vanlig, man skulle kunna säga som du att den snarare är sällsynt.

Vad har du som backar upp att det går att ladda 350 kW på Ionity idag? Själva laddarna ska visserligen klara av det men det finns ju ingen möjlighet att testa.

En snabb uppskattning säger att ca 20% av superchargers i Tyskland är V3 och ca 80% V2. Det är faktiskt bättre än jag trodde men långt ifrån normen ändå.

Man får väl tro på vad de säger tills motsatsen är bevisad? Är ju inga konstigheter rent tekniskt med hög effekt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Banane skrev:
Man får väl tro på vad de säger tills motsatsen är bevisad? Är ju inga konstigheter rent tekniskt med hög effekt.
Varför ska man tro på det de säger? Det finns ingen som helst möjlighet att testa, och det finns ingen anledning för Ionity att betala effektavgift för nånting som ingen kan nyttja. Dessutom ägs de av fossilbilstillverkare som är kända för att de inte drar sig för att blåljuga när det passar. Så varför i guds namn ska de tala sanning nu när ingen kan bevisa motsatsen, samtidigt som de kan använda detta som argument för att ta ett högre pris än konkurrenterna? Nix.
Jag håller med Svenssons. Så länge det inte finns bilar som kan ladda med 350kW kan vi utgå ifrån att Ionity inte kan (och faktiskt inte heller behöver) leverera den effekten. Att de säger nånting annat betyder ingenting. VW:s dieselbilar var också de renaste i hela världen. Tills nån kom på dem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar