VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Som sagt, det är ingen "adaptiv regen" på VW, det är bara vanlig adaptiv farthållare som använder regen istället för bromsarna för att anpassa farten.
Vad jag vet gör väl typ alla elbilar det? Inkl Tesla som sagt. Vore ju rent ut sagt idiotiskt om de inte gjorde det, slita en massa på bromsarna samt slösa bort energi helt i onödan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Med VW är det svårt att köra snabbt och aggressivt helt enkelt, som jag vill göra ibland. Då tvingas man köra manuellt vilket är betydligt mer osäkert.
Hur då osäkert? Bilen har väl autobroms om du klantar till det?
Användarvisningsbild
bmw328coupe
Teslaägare

Inlägg av bmw328coupe »

HelectriC skrev:
bmw328coupe skrev:
Håller med om vws adaptiva regen. Mycket bra ide och funkar fint i verkligheten. Något på önskelistan för Tesla. En annan bra sak jmf med Tesla är att man slipper ligga i häcken på framförvarande, med risk för t ex stenskott när man kör med farthållare längs landsväg. Tycker även att vws kommunikation med förararen vid förarassistans fungerar bättre än i Tesla för mig och framförallt mina passagerare.
Taliz säger ju att det funkar så hos Tesla :?
Jag upplever VWs adaptiva regen och adaptiva farthållare olik Teslas. Mjuk och följsam, som en duktig bilchaufför. Mina passagerare reagerar inte på att den är inkopplad. Dessutom hittar den väldigt ofta rätt fartgräns och anpassar farten i tid.

Tesla har funkis som på papperet erbjuder samma sak, men VWs adaptiva regen faller mig mer i smaken. Däremot finns det många andra delar där jag föredrar Tesla. T ex VWs sega och ryckiga drivlina och obefintliga acceleration stör. Kör nu tillfälligt en A6 laddhybrid och den är segare än seg (jämfört med m3p). El-räckvidden just nu ligger på 1,5-2,5 mil (Audi specar batteriet till 14kwh). Vart tar strömmen vägen?
Svart/svart Model S LR 2023 med 21"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

bmw328coupe skrev:
HelectriC skrev:
bmw328coupe skrev:
Håller med om vws adaptiva regen. Mycket bra ide och funkar fint i verkligheten. Något på önskelistan för Tesla. En annan bra sak jmf med Tesla är att man slipper ligga i häcken på framförvarande, med risk för t ex stenskott när man kör med farthållare längs landsväg. Tycker även att vws kommunikation med förararen vid förarassistans fungerar bättre än i Tesla för mig och framförallt mina passagerare.
Taliz säger ju att det funkar så hos Tesla :?
Jag upplever VWs adaptiva regen och adaptiva farthållare olik Teslas. Mjuk och följsam, som en duktig bilchaufför. Mina passagerare reagerar inte på att den är inkopplad. Dessutom hittar den väldigt ofta rätt fartgräns och anpassar farten i tid.

Tesla har funkis som på papperet erbjuder samma sak, men VWs adaptiva regen faller mig mer i smaken. Däremot finns det många andra delar där jag föredrar Tesla. T ex VWs sega och ryckiga drivlina och obefintliga acceleration stör. Kör nu tillfälligt en A6 laddhybrid och den är segare än seg (jämfört med m3p). El-räckvidden just nu ligger på 1,5-2,5 mil (Audi specar batteriet till 14kwh). Vart tar strömmen vägen?
Har du AP2? Den baserar ju hastighetsgränsen på kartor. HW3 som jag hade läser skyltarna också. I början var den inte så smooth när man kom ikapp andra bilar, då bromsade den lite för hårt, men sedan något år(?) tillbaka tycker jag den blivit just smooth.
VWs(och andra, tex Audi & Volvo som jag provat) är väldigt saktfärdiga IMO. Dom bromsar tex långt innan skyltarna vilket inte funkar med min typ av körning.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Med VW är det svårt att köra snabbt och aggressivt helt enkelt, som jag vill göra ibland. Då tvingas man köra manuellt vilket är betydligt mer osäkert.
Hur då osäkert? Bilen har väl autobroms om du klantar till det?
Det är väl för stadstrafik? Funkar det i 140-150? Jag vågar inte prova. :lol:

chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
Som sagt, det är ingen "adaptiv regen" på VW, det är bara vanlig adaptiv farthållare som använder regen istället för bromsarna för att anpassa farten.
Vad jag vet gör väl typ alla elbilar det? Inkl Tesla som sagt. Vore ju rent ut sagt idiotiskt om de inte gjorde det, slita en massa på bromsarna samt slösa bort energi helt i onödan.
De är ju väldigt konstigt att din id3 fungerar helt annerlunda än min. Jag har adaptiv regen på id3 när jag kör dvs utan att koppla in den adaptiva farthållare. Självklart används radarn tillsammans med navigator för att skapa denna funktion men de har ju inte med saken att göra.
Hur de funkar på Tesla vet jag inte men låter på andra som att den inte har denna funktion idag.
Hur de funkar på golf vet jag inte heller men nej troligen har egolfen inte denna funktion.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Du menar att den får för sig att variera regen baserat på vad den tycker sig se framför sig, oavsett farthållare eller ej? Så funkar inte eGolfen.
Det märkte jag inget av på ID3 heller, men så körde jag i B-läge konstant och plattan i mattan samt full broms för det mesta. Dvs som jag körde Teslan ungefär. :lol:
Men funkar det så så skulle jag nog kunna hålla med om att det är "adaptiv regen".

Användarvisningsbild
bmw328coupe
Teslaägare

Inlägg av bmw328coupe »

taliz skrev:
Du menar att den får för sig att variera regen baserat på vad den tycker sig se framför sig, oavsett farthållare eller ej? Så funkar inte eGolfen.
Det märkte jag inget av på ID3 heller, men så körde jag i B-läge konstant och plattan i mattan samt full broms för det mesta. Dvs som jag körde Teslan ungefär. :lol:
Men funkar det så så skulle jag nog kunna hålla med om att det är "adaptiv regen".
Ja, det är så det funkar :-)
Svart/svart Model S LR 2023 med 21"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Ok, är säkert en vanesak. Men kan tänka mig att det är lite udda i början åtminstone.
Typ som när man laddat fullt och det plötsligt inte är någon regen. Inte konsistent.
Vet inte riktigt om jag skulle trivas med det. Vill nog ha samma reaktion varje gång jag släpper pedalen.

vigge50

Inlägg av vigge50 »

taliz skrev:
Ok, är säkert en vanesak. Men kan tänka mig att det är lite udda i början åtminstone.
Typ som när man laddat fullt och det plötsligt inte är någon regen. Inte konsistent.
Vet inte riktigt om jag skulle trivas med det. Vill nog ha samma reaktion varje gång jag släpper pedalen.
Det är väll fördelen med att Volkswagen och andra tillverkare tillåter dig ladda batteriet helt fullt, det finns alltid plats över för energi från regen. Har ju läst ett antal gånger här om att regen försvinner hos Teslor om man ladda till 100% eller har jag missförstått?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

vigge50 skrev:
taliz skrev:
Det är väll fördelen med att Volkswagen och andra tillverkare tillåter dig ladda batteriet helt fullt, det finns alltid plats över för energi från regen. Har ju läst ett antal gånger här om att regen försvinner hos Teslor om man ladda till 100% eller har jag missförstått?
Jaså? eGolfen som jag kör nu har ingen regen vid 100%, det hade inte Zoen heller.
Dom laddar jag konstant fullt, för de har dålig räckvidd och är hyrbilar. ;)
Teslan laddade jag aldrig fullt.

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

vigge50 skrev:
taliz skrev:
Nej, du har helt rätt. Fulladdad eller allt för kallt batteri = noll regen på Tesla. Den bara frirullar.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
ID3 har tydligen problem med ventilationen.
Norsk vägförvaltning på dagg i ID.3: Kommer att överväga åtgärder.

Volkswagen säger att de tar problemet på största allvar.

Förra veckan skrev vi här på Tek.no om flera köpare av Volkswagen ID.3 som har upplevt att bilen utan varning har fyllts med dagg inuti under körning.

Detta har lett till att sikten ut ur kabinen nästan är noll på bara några sekunder, och är ett tillägg till ett antal andra fel och fel med bilen. Efter publiceringen har vi sett minst 50 andra ID.3-ägare som har rapporterat problem med dagg i bilen.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/41EP ... ere-tiltak
2020 har inte verkligen inte varit något bra åt för varken VW eller ID3! :(
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

vigge50 skrev:
taliz skrev:
Hur skall du kunna ladda ett batteri (som är det som regen är) om det redan är 100%?

Det är emot fysikens och kemins lagar. Det kan ingen.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Erxon skrev:
HelectriC skrev:
I PS2 har jag valet att slå av regen helt (men den regenererar ändå på bromspedalen likt tex Taycan) eller två nivåer av regen utan bromspedal. Vid starkaste regen så blir det komplett one-pedal driving. Jag har försökt köra med regen av bara för att testa, men det är så svårt när man väl vant sig vid one-pedal. Det är ju bara så komfortabelt med one-pedal! För de som inte testat är det svårt att beskriva, men det blir ett helt annat sätt att köra på, sjukt nice.
Jag har provat några gånger med one-pedal på min Leaf, men jag kommer inte överens med det.
Med jämna mellanrum så kopplar jag in det men är inte bekväm med att slå huvudet i vindrutan när man lyfter på gaspedalen. Nu kör jag till 85% landsväg och på farthållare så mycket det går, kör man mycket i stadstrafik (läs Essingeleden) så kan det kanske upplevas på ett annat sätt. Nästa gång jag kommer i köer så skall jag försöka komma ihåg och prova med att koppla in den funktionen.
Låter som om Nissan och Leaf har kass kontrol/mjukvara? Testa en Tesla. Fungerar hur nice som helst där! :)
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Jag kör ju egolf nu, och den har D och B-läge precis som ID3.
Tycker det är bra irriterande att behöva klicka i B varje gång, ibland glömmer jag.
Dom borde helt enkelt bara haft D, och sen kunna styra det i mjukvara hur mkt/lite regen man vill ha och om man vill ha creep eller hold etc.
Låter som det klart krånglat till det på VW.

Det sagt så tycker jag även Tesla kunde gjort det bättre genom att erbjuda fler nivåer. Den nuvarande max passar mig perfekt, men fler nivåer gör ju att flera förare lättare kan få en regen som just de trivs med.
Bild
Yeahman82

Inlägg av Yeahman82 »

martinot skrev:
vigge50 skrev:
taliz skrev:
Hur skall du kunna ladda ett batteri (som är det som regen är) om det redan är 100%?

Det är emot fysikens och kemins lagar. Det kan ingen.
Jag misstänker att det ska in ett "inte" i meningen. Alltså:

"Det är väl fördelen med att Volkswagen och andra tillverkare INTE tillåter dig ladda batteriet helt fullt, det finns alltid plats över för energi från regen."
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Kommer du vänta med att köpa en ID4 tills den kommer i 4wd version?
VW ID.4 GTX Debuts Next Spring With More Power And AWD, But Less Range.

It will do 0 to 62 mph (100 km/h) in 6.2 seconds, making it 2.3s quicker than the regular ID.4.

After the Plymouth GTX and JDM-only Mazda Familia Infini GTX, Volkswagen is getting ready to slap on the “GTX” badge on the ID.4. Spy shots have shown the fully electric SUV will be getting a sleeker variant with a coupe-inspired roofline, and a new report from Automotive News Europe sheds light on the EV.
https://www.motor1.com/news/459451/vw-id4-gtx-details/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Kommer du vänta med att köpa en ID4 tills den kommer i 4wd version?
VW ID.4 GTX Debuts Next Spring With More Power And AWD, But Less Range.

It will do 0 to 62 mph (100 km/h) in 6.2 seconds, making it 2.3s quicker than the regular ID.4.

After the Plymouth GTX and JDM-only Mazda Familia Infini GTX, Volkswagen is getting ready to slap on the “GTX” badge on the ID.4. Spy shots have shown the fully electric SUV will be getting a sleeker variant with a coupe-inspired roofline, and a new report from Automotive News Europe sheds light on the EV.
https://www.motor1.com/news/459451/vw-id4-gtx-details/
Hinner den levereras före 1/7? Problemet för många inklusive mig är att det blir så mycket dyrare när/om de nya bilförmånsreglerna träder i kraft vid halvårsskiftet
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Maw skrev:
Hinner den levereras före 1/7? Problemet för många inklusive mig är att det blir så mycket dyrare när/om de nya bilförmånsreglerna träder i kraft vid halvårsskiftet
Nej, det gör den nog inte. Det är uteslutet enligt min åf. Jag skulle tro att till och med leveranserna av de ID4-bilarna som beställs nu i många fall inte heller blir av före 1/7.
Och VW lär knappast ta hänsyn till lilla Sverige när det gäller att rappa på leveranserna. Jag har redan gett upp hoppet att kunna få en relativt billig och praktisk elbil till de gamla förmånsreglerna.
Man får helt enkelt vänta några år till, dvs tills det har kommit ännu billigare elbilar, så att det högre förmånsvärdet inte spelar så stor roll längre. Då kan man ju köpa eller leasa bilen privat istället, möjligtvis.
Till exempel Ioniq 5 ser lovande ut såhär långt. Och den blir säkerligen billigare än en ID4.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
mastodontfilmsmats

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Nu har jag testat ID.3... Kommer från en Polo-stor bil, så en ID3 är STOR invändigt. Mina tonårsungar ryms utan problem.
Provkörningsbilen var en Max. 2347823 inställningsmöjligheter på förarsätet utan att det egentligen blev skönt, tror sätet är för hårt i grunden. Nu hade jag ingen långfärdstur iofs, men hann med kanske 7-8 mil totalt.
Trevlig att köra, kvick och responsiv som väntat. Ganska tyst, dvs lätt att peta upp lite för snabb fart. Skulle säga att fjädringskomforten är rätt bra. Rattvärmen är kanske något överskattad när temperaturen är runt nollan.

Ganska trevlig bekantskap som sagt. Typ som en liten E-niro eller stor e-Kona. Men oh så skönt med bakhjulsdrivet. Väldigt hög lasthöjd till bagaget, nästan midjehöjd, men ändå helt ok totalt sett.
Fjantig liten vändcirkel, nästan så man ville köra runt runt bara för att :)

Men.
"Infotainmentsystemet" är en veritabel katastrof. Jag trodde nog inte på alla recensioner tillräckligt mycket.
Hur fan ska det - om det är som VW säger - hjälpa att 5000 personer jobbar med det? Det märks att det är så många som jobbar med skiten, för det blir fan inte bra - alla verkar ha egna idéer på hur saker ska lösas.

Sätt en kravspec som två till fyra normala till erfarna elbilsförare därefter får sätta grunden till och sedan får ett team på 15 jävligt duktiga personer sköta resten av kodandet. Ge dem 250 månadslöner i månaden tills de är klara så är det ändå billigare än nu.. Satans jävlar så dåligt. Snacka om dealbreaker.

"Den här tjänsten är inte tillgänglig än" .. men visa den inte då... :!: :idea: till exempel... så blir det några färre vägar att trycka fel på..
Mickep

Inlägg av Mickep »

Just därför jag inte vill provköra innan de fixar till mjukvaran i januari.(vilket de kommer göra).
Annars har id mycket som talar för sig; vändcirkel. Tystheten mm.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

mastodontfilmsmats skrev:
Sätt en kravspec som två till fyra normala till erfarna elbilsförare därefter får sätta grunden till och sedan får ett team på 15 jävligt duktiga personer sköta resten av kodandet. Ge dem 250 månadslöner i månaden tills de är klara så är det ändå billigare än nu.. Satans jävlar så dåligt. Snacka om dealbreaker.
Du har så rätt. Tyvärr beskriver du ett vanligt problem. 5000 billiga kodare gör inte ett bättre jobb än en handfull dyrare men erfarna utvecklare. Men det är inte lätt att inse när man inte förstår hur mjukvaruutveckling fungerar. Och det gör inte de som bestämmer. En kodare är, i deras ögon, lika bra som vilken annan kodare som helst, det är bara timtaxan som avgör. Och 5000 kodare gör samma jobb som 5 kodare, fast 1000 gånger snabbare. Tror de.
Jag har varit med om detta ett antal gånger, det har gått åt helvete varje gång. Har själv en gammal kund sedan många år tillbaka som återigen begår samma misstag nu. Det blir inte bara dyrare, det blir inte så bra heller. Samtidigt som man skrämmer bort de erfarna utvecklarna, dvs mig i det här fallet. Resultatet blir en dyrare men sämre produkt. Så är det när ekonomer får bestämma. Jag antar att det är ungefär samma situation hos VW. Det känns så.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
Du har så rätt. Tyvärr beskriver du ett vanligt problem. 5000 billiga kodare gör inte ett bättre jobb än en handfull dyrare men erfarna utvecklare. Men det är inte lätt att inse när man inte förstår hur mjukvaruutveckling fungerar. Och det gör inte de som bestämmer. En kodare är, i deras ögon, lika bra som vilken annan kodare som helst, det är bara timtaxan som avgör. Och 5000 kodare gör samma jobb som 5 kodare, fast 1000 gånger snabbare. Tror de.
Jag har varit med om detta ett antal gånger, det har gått åt helvete varje gång. Har själv en gammal kund sedan många år tillbaka som återigen begår samma misstag nu. Det blir inte bara dyrare, det blir inte så bra heller. Samtidigt som man skrämmer bort de erfarna utvecklarna, dvs mig i det här fallet. Resultatet blir en dyrare men sämre produkt. Så är det när ekonomer får bestämma. Jag antar att det är ungefär samma situation hos VW. Det känns så.
Och VW har hamnat i en ond cirkel.
Vilken duktig programmerare vill ta sig an skiten?
Och vem vill jobba i ett företag som inte förstår hur man jobbar med programvaruutveckling?
Och vem vill vara delansvarig och ha VW i sitt CV?

Förut var utvecklingen av fossilmotorn kärnverksamheten.
För det var svårt och gjorde verklig skillnad.

Nu är det mjukvaran som är det svåra och gör verklig skillnad.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Nu är det mjukvaran som är det svåra och gör verklig skillnad.
Fast det är lätt att inse för de flesta att en motor är en svår och komplicerad sak. Till och med för tekniskt obegåvat folk. Det är dock tyvärr få som förstår att mjukvara är mer än "lite kod" och att mjukvaruutveckling inte är samma sak som att göra några formler i Excel.
Precis som du säger, vem vill jobba på ett sådant företag som inte har mjukvaruutveckling som sin kärnverksamhet? Det är otroligt frustrerande när man hela tiden får höra saker som "hur svårt kan det vara" och "ingen är oersättlig, det är ändå bara lite programmering du håller på med".
Jag brukar då rekommendera personen i fråga att göra skiten själv. Och jag antar att jag är inte ensam om detta.
Skriv svar