SuC öppnar för andra märken!
Moderator: Redaktion
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: SuC öppnar för andra märken!
När blev det oartigt (ovanligt har det dock blivit under senare halvan av 90-talet)? När jag växte upp sa man ofta Ni till folk man inte kände, ffa om man tilltalade någon högre upp på samhällsstegen. Kolla på gamla TVprogram/filmer i SVTs Öppet arkiv.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Bokat Cybertruck
För äldre personer är det fruktansvärt att säga ni till folk. Innan dureformen så sade man inte ni heller, man sade titlar såsom direktör eller skomakare och om man inte hade titel sade man fröken etc. Ni är något yngre generationer har hittat på, för de som var med i du-reformen är det värre att säga ni än du, det är helt enkelt otroligt oartigt!kenjon skrev:När blev det oartigt (ovanligt har det dock blivit under senare halvan av 90-talet)? När jag växte upp sa man ofta Ni till folk man inte kände, ffa om man tilltalade någon högre upp på samhällsstegen. Kolla på gamla TVprogram/filmer i SVTs Öppet arkiv.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
zyax skrev:För äldre personer är det fruktansvärt att säga ni till folk. Innan dureformen så sade man inte ni heller, man sade titlar såsom direktör eller skomakare och om man inte hade titel sade man fröken etc. Ni är något yngre generationer har hittat på, för de som var med i du-reformen är det värre att säga ni än du, det är helt enkelt otroligt oartigt!kenjon skrev:När blev det oartigt (ovanligt har det dock blivit under senare halvan av 90-talet)? När jag växte upp sa man ofta Ni till folk man inte kände, ffa om man tilltalade någon högre upp på samhällsstegen. Kolla på gamla TVprogram/filmer i SVTs Öppet arkiv.
Hur gammal är herrn egentligen?
Tesla köparna har bidragit till laddnätverket och om en kommunistisk stat vill ta det i beslag så får ni allt ge ersättning till de som bidraget till nätverket. Om nu inte Tesla kräver ersättning så kan jag ju göra det.Fredrik j skrev:Menar du att du är delägare i Teslas laddnätverk eftersom du köpt en bil?LarsL skrev:Men det är klart staten eller andra kan ju köpa in sig om de betalar tillräckligt bra. De har mitt kontonummer så det är bara att sätta in pengarna där.
- kenjon
- Teslaägare
Det beror på hur långt tillbaka du tittar. Efter du-reformen kan jag hålla med, men innan dess var det väldigt vanligt. Och jag har aldrig någonsin upplevt att det ska vara oartigt att säga ni. Men de raderar ju text i Astrid Lindgrens böcker numera....zyax skrev:För äldre personer är det fruktansvärt att säga ni till folk. Innan dureformen så sade man inte ni heller, man sade titlar såsom direktör eller skomakare och om man inte hade titel sade man fröken etc. Ni är något yngre generationer har hittat på, för de som var med i du-reformen är det värre att säga ni än du, det är helt enkelt otroligt oartigt!kenjon skrev:När blev det oartigt (ovanligt har det dock blivit under senare halvan av 90-talet)? När jag växte upp sa man ofta Ni till folk man inte kände, ffa om man tilltalade någon högre upp på samhällsstegen. Kolla på gamla TVprogram/filmer i SVTs Öppet arkiv.
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck
- kenjon
- Teslaägare
Menar du mej så fyller jag 70 om några månader.Banane skrev:zyax skrev:För äldre personer är det fruktansvärt att säga ni till folk. Innan dureformen så sade man inte ni heller, man sade titlar såsom direktör eller skomakare och om man inte hade titel sade man fröken etc. Ni är något yngre generationer har hittat på, för de som var med i du-reformen är det värre att säga ni än du, det är helt enkelt otroligt oartigt!kenjon skrev:När blev det oartigt (ovanligt har det dock blivit under senare halvan av 90-talet)? När jag växte upp sa man ofta Ni till folk man inte kände, ffa om man tilltalade någon högre upp på samhällsstegen. Kolla på gamla TVprogram/filmer i SVTs Öppet arkiv.
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck
Då ska vi se.LarsL skrev:Tesla köparna har bidragit till laddnätverket och om en kommunistisk stat vill ta det i beslag så får ni allt ge ersättning till de som bidraget till nätverket. Om nu inte Tesla kräver ersättning så kan jag ju göra det.Fredrik j skrev:Menar du att du är delägare i Teslas laddnätverk eftersom du köpt en bil?LarsL skrev:Men det är klart staten eller andra kan ju köpa in sig om de betalar tillräckligt bra. De har mitt kontonummer så det är bara att sätta in pengarna där.
Så om en kommunistisk stat skulle ta Teslas nätverk i beslag så vill du att vi(?) ska ersätta dig för det?
Nä, zyax. Han måste vara närmare 100 om jag räknat rätt.kenjon skrev:Menar du mej så fyller jag 70 om några månader.Banane skrev:zyax skrev:För äldre personer är det fruktansvärt att säga ni till folk. Innan dureformen så sade man inte ni heller, man sade titlar såsom direktör eller skomakare och om man inte hade titel sade man fröken etc. Ni är något yngre generationer har hittat på, för de som var med i du-reformen är det värre att säga ni än du, det är helt enkelt otroligt oartigt!kenjon skrev:När blev det oartigt (ovanligt har det dock blivit under senare halvan av 90-talet)? När jag växte upp sa man ofta Ni till folk man inte kände, ffa om man tilltalade någon högre upp på samhällsstegen. Kolla på gamla TVprogram/filmer i SVTs Öppet arkiv.
Bara 100? Ungdomar! Jag närmar mig 150.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Exakt det jag menar! Roligt att folk tror att det är fint att säga nizyax skrev:För äldre personer är det fruktansvärt att säga ni till folk. Innan dureformen så sade man inte ni heller, man sade titlar såsom direktör eller skomakare och om man inte hade titel sade man fröken etc. Ni är något yngre generationer har hittat på, för de som var med i du-reformen är det värre att säga ni än du, det är helt enkelt otroligt oartigt!kenjon skrev:När blev det oartigt (ovanligt har det dock blivit under senare halvan av 90-talet)? När jag växte upp sa man ofta Ni till folk man inte kände, ffa om man tilltalade någon högre upp på samhällsstegen. Kolla på gamla TVprogram/filmer i SVTs Öppet arkiv.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nej, det är inte fint längre, men på 50-talet var det förväntat att man gjorde det. Tidigare i seklet var det "Direktörn", "Magistern" osv, men inte på 50-talet och början av 60-talet. Hur det var på 40-talet vet jag inte.HelectriC skrev:Exakt det jag menar! Roligt att folk tror att det är fint att säga ni
Efter Bror Rexeds utspel fick vi anpassa oss till "du" isf "ni". Någonstans inombords tycker jag fortfarande det känns respektlöst dock, men jag kan betvinga mig. Jag har alltid haft en känsla av falsk hurtig demokrati och fake jämlikhet med "du".
Så här var det i Stockholm på den tiden i alla fall. Jag kan inte uttala mig om andra delar av landet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
DÅ var det uppenbarligen olika för i Småland så var det inte så före bror Rexed även om jag inte levde då. Mina föräldrar levde dock och i deras generation häromkring var det närmast förnedrande att säga ni till någon. Antingen de gamla titlarna eller du, inget påhitt som ni, det har aldrig funnits här.renes skrev:Nej, det är inte fint längre, men på 50-talet var det förväntat att man gjorde det. Tidigare i seklet var det "Direktörn", "Magistern" osv, men inte på 50-talet och början av 60-talet. Hur det var på 40-talet vet jag inte.HelectriC skrev:Exakt det jag menar! Roligt att folk tror att det är fint att säga ni
Efter Bror Rexeds utspel fick vi anpassa oss till "du" isf "ni". Någonstans inombords tycker jag fortfarande det känns respektlöst dock, men jag kan betvinga mig. Jag har alltid haft en känsla av falsk hurtig demokrati och fake jämlikhet med "du".
Så här var det i Stockholm på den tiden i alla fall. Jag kan inte uttala mig om andra delar av landet.
Vet du inte att det är oartigt att anta kön idag?Banane skrev:zyax skrev:För äldre personer är det fruktansvärt att säga ni till folk. Innan dureformen så sade man inte ni heller, man sade titlar såsom direktör eller skomakare och om man inte hade titel sade man fröken etc. Ni är något yngre generationer har hittat på, för de som var med i du-reformen är det värre att säga ni än du, det är helt enkelt otroligt oartigt!kenjon skrev:När blev det oartigt (ovanligt har det dock blivit under senare halvan av 90-talet)? När jag växte upp sa man ofta Ni till folk man inte kände, ffa om man tilltalade någon högre upp på samhällsstegen. Kolla på gamla TVprogram/filmer i SVTs Öppet arkiv.

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- kenjon
- Teslaägare
Aldrig? Inter ens på 1800-talet? Eller 1700-, 1600-....zyax skrev:DÅ var det uppenbarligen olika för i Småland så var det inte så före bror Rexed även om jag inte levde då. Mina föräldrar levde dock och i deras generation häromkring var det närmast förnedrande att säga ni till någon. Antingen de gamla titlarna eller du, inget påhitt som ni, det har aldrig funnits här.renes skrev:Nej, det är inte fint längre, men på 50-talet var det förväntat att man gjorde det. Tidigare i seklet var det "Direktörn", "Magistern" osv, men inte på 50-talet och början av 60-talet. Hur det var på 40-talet vet jag inte.HelectriC skrev:Exakt det jag menar! Roligt att folk tror att det är fint att säga ni
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck
Vilket löjligt svar. Vilken nivå är vi på?
Jag lämnar omedelbart tillbaka tråden.
Jag lämnar omedelbart tillbaka tråden.
- kenjon
- Teslaägare
Du skrev ju "aldrig funnits här"...
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Det finns många länder i Europa där man är artig om man säger "ni" till individerHelectriC skrev:Man är inte artig när man använder ”ni” till en individ, det är faktiskt oartigt. Dock är det ett utbrett missförstånd att man sa ”ni” till individer förr i tiden och nu vidareför det för att verka artig. Jag blir bara sur, eftersom det faktiskt är nedlåtande. Ska man vara artig under ni-form, så använder man efternamn, titel eller något annan än pronomen.Legato skrev:Jag hoppas du bara är artig och tilltalar "Swede1" med "ni".frippe skrev:Lagstiftning!? Nu är ni lagom snurriga.![]()
Jag skrev ju nämligen att jag höll med om allt utom just lagstiftning.

Folk blir sura om man inte säger det.
Tänkte också det precis. Man växte ju upp med detta.nek0 skrev:Det finns många länder i Europa där man är artig om man säger "ni" till individer.
Men här i Sverige gör man ju inte det i vanliga fall, och själv kan jag känna ett visst obehag när någon niar mig här. Då undrar jag bara varför personen gör detta. Det finns ju ingen anledning att krångla till det. Jag upplever det absolut inte som artigt eller så.
Men jag känner inte alls samma obehag om någon tvärtom duar mig i Tyskland, för det har blivit allt vanligare att man gör det, åtminstone bland folk inom samma åldersgrupp. Helt okej och inget konstigt längre.
Men jag har ett företag som kund där VD:n alltid tilltalar mig enbart med mitt efternamn. Varken du eller ni eller "herr", nej han talar om mig och med mig bara genom att använda efternamnet, och det tycker jag är ganska oartigt. Det finns inga andra som har samma förnamn som jag, det finns alltså ingen förväxlingsrisk, vilket ju annars kan vara ett skäl att ta till alternativa namn för vissa personer.
Jag är det för fel med att använda förnamn och Du?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- tompanhuhu
- Teslaägare
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag tycker det är lite kul, och eftersom det är min tråd så säger jag bara: ”i will allow it”!tompanhuhu skrev:Det är något med detta forumet och totalt spåra ur ämnet i tråden.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fast nu gällde det Sverige. Jag skulle aldrig komma på tanken att säga Du till en äldre person i Tyskland tex samtidigt som jag absolut aldrig skulle komma på tanken att säga Ni till en person oavsett ålder i Sverige. Inte heller skulle jag säga ”direktören” eller ”herrn” eftersom det känns förlegat. Däremot de som säger ”ni” i Sverige idag är ju helt ute!nek0 skrev:Det finns många länder i Europa där man är artig om man säger "ni" till individerHelectriC skrev:Man är inte artig när man använder ”ni” till en individ, det är faktiskt oartigt. Dock är det ett utbrett missförstånd att man sa ”ni” till individer förr i tiden och nu vidareför det för att verka artig. Jag blir bara sur, eftersom det faktiskt är nedlåtande. Ska man vara artig under ni-form, så använder man efternamn, titel eller något annan än pronomen.Legato skrev:Jag hoppas du bara är artig och tilltalar "Swede1" med "ni".frippe skrev:Lagstiftning!? Nu är ni lagom snurriga.![]()
Jag skrev ju nämligen att jag höll med om allt utom just lagstiftning..
Model 3-24/Polestar 3-24
Haha, ja vilken "can of worms" man öppnade när man bara ville påpeka att det var singular, inte plural på personer som förordade lagstiftningtompanhuhu skrev:Det är något med detta forumet och totalt spåra ur ämnet i tråden.

Personligen tycker jag diskussionen är lika "intressant" som familjen Kardashian, men båda har uppenbarligen sina fans

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det var inte meningen att dra in dig i lagstiftningsivern som inlägget ovan dig ville se.Legato skrev:Jag hoppas du bara är artig och tilltalar "Swede1" med "ni".frippe skrev:Lagstiftning!? Nu är ni lagom snurriga.![]()
Jag skrev ju nämligen att jag höll med om allt utom just lagstiftning.
Ber om ursäkt för missen, borde ha citerat för att gjort det tydligt,
Model Y LR.
Model S70D
Jo, man niade, men bara nedåt. Fint folk kunde säga ni till sådana som var underlägsna, men det var totalt otänkbart att en arbetare skulle nia direktören. Uppåt använde man titlar. Nedåt kunde man också använda "han" och "hon".
"-Har hon städat hela våningen?" Eller förnamnet: "Har Alma städat hela våningen?"
Så att ungdomar idag niar äldre i syfte att vara artiga är tvärtom en ren förolämpning. Gamla människor tycker då att de unga slynglarna sätter sig på höga hästar.
Du-refromen handlade om att lägga bort titlar. Han ville att hans underställda skulle dua honom och använda hans förnamn istället för att t.ex. säga "God morgon, generaldirektören!" Han ville komma ifrån oskicket att man först lade bort titlarna efter det att den som stod högst i rang tog initiativet och presenterade sig med sitt förnamn och man kunde vara "du och bror" med varandra.
Själv tycker jag bara att det är fånigt om nån niar mig.
"-Har hon städat hela våningen?" Eller förnamnet: "Har Alma städat hela våningen?"
Så att ungdomar idag niar äldre i syfte att vara artiga är tvärtom en ren förolämpning. Gamla människor tycker då att de unga slynglarna sätter sig på höga hästar.
Du-refromen handlade om att lägga bort titlar. Han ville att hans underställda skulle dua honom och använda hans förnamn istället för att t.ex. säga "God morgon, generaldirektören!" Han ville komma ifrån oskicket att man först lade bort titlarna efter det att den som stod högst i rang tog initiativet och presenterade sig med sitt förnamn och man kunde vara "du och bror" med varandra.
Själv tycker jag bara att det är fånigt om nån niar mig.