Går inte ladda till 100
Moderator: Redaktion
Går inte ladda till 100
Har en x modell 2020 som gått ca 2500 mil men den går inte att ladda till 100%.
Kommer i absolut bästa fall till 99, men annars stannar den gärna på 97 eller 98%.
Kan batteriet redan ha degraderats? Någon som har förslag på åtgärd?
Kommer i absolut bästa fall till 99, men annars stannar den gärna på 97 eller 98%.
Kan batteriet redan ha degraderats? Någon som har förslag på åtgärd?
Re: Går inte ladda till 100
Vid 2500 mil har batteriet degraderats, hur mycket beror på hur den använts.PEHO skrev:Har en x modell 2020 som gått ca 2500 mil men den går inte att ladda till 100%.
Kommer i absolut bästa fall till 99, men annars stannar den gärna på 97 eller 98%.
Kan batteriet redan ha degraderats? Någon som har förslag på åtgärd?
Men det är troligen inte anledningen till att du inte kan ladda till 100%
(Ladda till 100% ska du inte göra som standard, utan bara när du behöver, men det kanske du redan vet)
Troligen är det så att batterihanteringssystemet behöver kalibreras. Detta sker automatiskt, men du kan hjälpa det på traven genom att köra bilen till så urladdad som du vågar, och sen ladda den full. Obs, att det kan ta låång tid. Dvs, det kan se ut som om bilen inte laddar det sista, men den gör det (och kalibrerar)
Om du söker på kalibrering och BMS så kommer du hitta en hel del skrivet
MYP
X90d
Re: Går inte ladda till 100
Bilen behöver väl få sova också för att kalibreringen skall göras. Finns några trådar om det som sagt var.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Går inte ladda till 100
Den har två gånger senaste veckan stått och vilat med 20% över natten, sedan körd till sc och då börjat ladda till 100 från ca 5%, kom till 99 den gången. Sedan har bilen stått och vilat en hel helg utan sladd på 80%. Sedan skulle jag ladda den till 100 för långkörning dagen efter och då stannar den på 98.
Kan väl inte vara helt i sin ordning?
Kan väl inte vara helt i sin ordning?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Går inte ladda till 100
Avvakta å se. 100% laddar den ju alltid till, det står det ju även på bilar med degraderade batterier. Vad det sen står på displayen är ju ett beräknat värde. Jag använder bara km visning och då slipper jag se den typen av problem ![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Går inte ladda till 100
Som tidigare sagt troligen en kalibreringsfråga.PEHO skrev:Den har två gånger senaste veckan stått och vilat med 20% över natten, sedan körd till sc och då börjat ladda till 100 från ca 5%, kom till 99 den gången. Sedan har bilen stått och vilat en hel helg utan sladd på 80%. Sedan skulle jag ladda den till 100 för långkörning dagen efter och då stannar den på 98.
Kan väl inte vara helt i sin ordning?
Två potentiella problem:
* Du har alltid Sentry på.
* Du använder Tibbers Power Up för Tesla.
Som också nämnts så har du definitivt degradering, det ser du om du byter till km (vilket just av detta skäl är en bättre inställning att ha). Det har dock inget med 100% att göra, bilen ska alltid kunna ladda till 100%, däremot motsvarar 100% mindre antal kWh ju mer degradering som skett.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Går inte ladda till 100
Liten kontrollfråga, när du laddar till 100% gör du det hemnma eller på nån snabbladdare eller liknande.
Det bästa för att toppa upp den är att ladda hemma och efter det att den kommit till 99 låta den stå minst ett par timmar till, kanske fler.
ps. detta är inte en varjedag-strategi, utan nån gång emellanåt
Det bästa för att toppa upp den är att ladda hemma och efter det att den kommit till 99 låta den stå minst ett par timmar till, kanske fler.
ps. detta är inte en varjedag-strategi, utan nån gång emellanåt
MYP
X90d
Re: Går inte ladda till 100
Jag har enbart laddat på av och hemma ned bilens 220 laddare. I helgen som var har den vilat fredag till söndag kväll på 80%. I natt kopplade jag in den på laddning till 100% den slutade ladda i morse på 98% och fick stå på några timmar extra utan någon effekt.
Något mer jag kan göra?
Något mer jag kan göra?
Re: Går inte ladda till 100
Det går heller inte ladda ett ”kallt” batteri till 100%. Så testa förvärma bilen en halvtimme och se om du sedan kan ladda till 100%.
Multicoat Red Model X P100D
Re: Går inte ladda till 100
Du svarade aldrig på följande... Om något av nedan stämmer så ändra på det så att bilen får sova och BMS kalibrera:PEHO skrev:Jag har enbart laddat på av och hemma ned bilens 220 laddare. I helgen som var har den vilat fredag till söndag kväll på 80%. I natt kopplade jag in den på laddning till 100% den slutade ladda i morse på 98% och fick stå på några timmar extra utan någon effekt.
Något mer jag kan göra?
* Du har alltid Sentry på.
* Du använder Tibbers Power Up för Tesla.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Går inte ladda till 100
Tack för tipset, menar du att jag ska förvärma när bilen slutat ladda vid typ 98 och börja ladda igen efter ca 30 minuters förvörmning?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Går inte ladda till 100
När jag laddar min till 90% slutar bilen ladda vid 440 km. Men på morgonen efter inkoppling har jag bara ca 437 km kvar. Det uppfattar jag som helt normalt. Skulle förvänta mig att det blir likadant om jag slår över till procentvisning.
Det finns en liten degenerering i början, första året märks det mest på siffrorna. Därefter har iaf mitt batteri varit helt stabilt. Jag skulle inte vara bekymrad om bilen bara ”laddar 98%”. Det är ju den faktiska räckvidden som är intressant.
Det finns en liten degenerering i början, första året märks det mest på siffrorna. Därefter har iaf mitt batteri varit helt stabilt. Jag skulle inte vara bekymrad om bilen bara ”laddar 98%”. Det är ju den faktiska räckvidden som är intressant.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Går inte ladda till 100
Fast det är inte samma sak med procent och km.Gustafsson skrev:När jag laddar min till 90% slutar bilen ladda vid 440 km. Men på morgonen efter inkoppling har jag bara ca 437 km kvar. Det uppfattar jag som helt normalt. Skulle förvänta mig att det blir likadant om jag slår över till procentvisning.
Det finns en liten degenerering i början, första året märks det mest på siffrorna. Därefter har iaf mitt batteri varit helt stabilt. Jag skulle inte vara bekymrad om bilen bara ”laddar 98%”. Det är ju den faktiska räckvidden som är intressant.
Procent ska alltid nå 100, oavsett hur gammal bilen är och hur mycket batteriet degenererat.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Går inte ladda till 100
Jag håller förstås med om det, men det finns ju ingen absolut referens för vad 100 % ska vara, så den enda sanna referensen man kan ha är faktiska kWh eller omräknat med hjälp av bilens typiska förbrukning - kilometer. Jag skulle inte vara bekymrad om min visade 98 %, bara jag fortfarande kunde köra 50 mil. Om det inte löste sig efter hand skulle jag kanske klaga på det till service.Legato skrev:Fast det är inte samma sak med procent och km.Gustafsson skrev:När jag laddar min till 90% slutar bilen ladda vid 440 km. Men på morgonen efter inkoppling har jag bara ca 437 km kvar. Det uppfattar jag som helt normalt. Skulle förvänta mig att det blir likadant om jag slår över till procentvisning.
Det finns en liten degenerering i början, första året märks det mest på siffrorna. Därefter har iaf mitt batteri varit helt stabilt. Jag skulle inte vara bekymrad om bilen bara ”laddar 98%”. Det är ju den faktiska räckvidden som är intressant.
Procent ska alltid nå 100, oavsett hur gammal bilen är och hur mycket batteriet degenererat.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Går inte ladda till 100
Varför laddar du till 100% för det första? Behöver du verkligen all räckvidd?
Det är väldigt dåligt för batteriet nämligen, särskilt om det sker regelbundet.
Det är väldigt dåligt för batteriet nämligen, särskilt om det sker regelbundet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Går inte ladda till 100
Den absoluta procenten finns väl och bestäms av spänningen på cellerna. 0% och 100% sätts väl just utifrån förutbestämda spänningar på cellerna men hur mycket kapacitet som finns däremellan är mer oklart och därför kalibrering för att hjälpa BMS med detta.Gustafsson skrev:Jag håller förstås med om det, men det finns ju ingen absolut referens för vad 100 % ska vara, så den enda sanna referensen man kan ha är faktiska kWh eller omräknat med hjälp av bilens typiska förbrukning - kilometer. Jag skulle inte vara bekymrad om min visade 98 %, bara jag fortfarande kunde köra 50 mil. Om det inte löste sig efter hand skulle jag kanske klaga på det till service.Legato skrev:Fast det är inte samma sak med procent och km.Gustafsson skrev:När jag laddar min till 90% slutar bilen ladda vid 440 km. Men på morgonen efter inkoppling har jag bara ca 437 km kvar. Det uppfattar jag som helt normalt. Skulle förvänta mig att det blir likadant om jag slår över till procentvisning.
Det finns en liten degenerering i början, första året märks det mest på siffrorna. Därefter har iaf mitt batteri varit helt stabilt. Jag skulle inte vara bekymrad om bilen bara ”laddar 98%”. Det är ju den faktiska räckvidden som är intressant.
Procent ska alltid nå 100, oavsett hur gammal bilen är och hur mycket batteriet degenererat.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.