Jag blev iaf väldigt osugen på att flyga igen, nästa gång får det bli elflyg.

/fth
Moderator: Redaktion
Det är väl aldrig själva flygresan man är sugen på? Det är ju oftast resmålet som drar.fth skrev:Detta är alltså förklaringen till varför det alltid stinker fotogen i kabinen strax före start?
Jag blev iaf väldigt osugen på att flyga igen, nästa gång får det bli elflyg.![]()
/fth
Absolut, vad jag menade var väl egentligen att jag nu blev ännu mer osugen att ta mig till mitt resmål med just flygFredrik j skrev:Det är väl aldrig själva flygresan man är sugen på? Det är ju oftast resmålet som drar.
Det beror ju på var man ska och hur lång del av sin semester man vill lägga på resan. Det går ju att åka båt till usa och säkert tåg till Asien men i praktiken blir flyget det enda realistiska. Sen blir ju en veckas charterresa svårt om man inte flyger. Kanarieöarna.fth skrev:Absolut, vad jag menade var väl egentligen att jag nu blev ännu mer osugen att ta mig till mitt resmål med just flygFredrik j skrev:Det är väl aldrig själva flygresan man är sugen på? Det är ju oftast resmålet som drar.![]()
/fth
Säg inte det. Finns väldigt mycket där som är intressant. Vad får dig att säga så?LarsL skrev:Kanarieöarna är ju verkligen något vi kan och ska strunta i.
Billigare att köpa spriten här.Banane skrev:Säg inte det. Finns väldigt mycket där som är intressant. Vad får dig att säga så?LarsL skrev:Kanarieöarna är ju verkligen något vi kan och ska strunta i.
Ja du framstår som ytterst fördomsfull.LarsL skrev:Billigare att köpa spriten här.Banane skrev:Säg inte det. Finns väldigt mycket där som är intressant. Vad får dig att säga så?LarsL skrev:Kanarieöarna är ju verkligen något vi kan och ska strunta i.
Tror det är farligare att bo, cykla eller köra bil i en storstad med alla utsläpp från alla ICE-bilar och ICE-bussar/lastbilar. Där kan man snacka om icke-hälsosamma kemikalier och partiklar!OfarligTesla skrev:Bryr mig inte nämnvärt om sådant faktiskt, vi har så mycket annat i kropparna redan så lite till gör ingen skillnad. Flyg är idag enda rimliga alternativet för viss typ av transport. Ett normalt år flyger jag en hel del för att hälsa på vänner inom EU och det lär jag fortsätta med fram tills det finns andra alternativ. Ett alternativ vore nivå 3 självkörning såklart så man kan göra resan utan att tappa tid så det kanske kommer.
Kanarieöarna har väldigt mycket intressant natur, speciell kultur, god mat, storstad osv. Las Palmas är som ett Madrid i miniatyr. Liten storstad. Väldigt mycket mindre turistig än t ex Barcelona om man rör sig bort från strandpromenaden.Fredrik j skrev:Jag har aldrig varit på Kanarieöarna men det är väl ändå det närmaste vinterresmålet om man vill ha lite värme?
Det finns säkert också en och annan fördom.
Alkohol köper man väl i Tyskland när man passerar. En fördel är ju att det inte är färskvaror.
Hade jag inte heller orkat. Då blir det bara tröttsamt med så mycket resande. Sliter mycket som du säger.Zalman3 skrev:Flög galet mycket förut.
Hade SAS Eurobonus Diamant.
Jobbade ett tag i Göteborg.
Flög Umeå-Göteborg tor varje vecka.
Vissa kollegor har dagspendlat Umeå-Stockholm.
Det sliter oerhört mycket. Man har inget liv, bara äta, sova, flyga och jobba. Det går bara ett tag, sedan orkar man inte längre.
Håller med helt, och mycket tänkvärt.Zalman3 skrev:En bekant reste och jobbade 10-12 timmar per dag.
Tjänade bra, men hade ingen fritid.
Han sa att när han blir pensionär så skulle han njuta av livet.
Tyvärr så dog han 7 månader efter att han gick i pension.
Vad var då meningen med att jobba så mycket?
Som du var inne på själv så blir det ju lika svårt att ersätta flyg med en elbil, som att ersätta flyg med en ICE-bil. Ser faktiskt inte kopplingen där.NiklasTesla skrev:Snart 2år som flygfri sedan vi plockade ut Model 3 LR (så skönt!!!).OfarligTesla skrev:Bryr mig inte nämnvärt om sådant faktiskt, vi har så mycket annat i kropparna redan så lite till gör ingen skillnad. Flyg är idag enda rimliga alternativet för viss typ av transport. Ett normalt år flyger jag en hel del för att hälsa på vänner inom EU och det lär jag fortsätta med fram tills det finns andra alternativ. Ett alternativ vore nivå 3 självkörning såklart så man kan göra resan utan att tappa tid så det kanske kommer.
Fått mycket positiv privatekonomisk kalkyl på kontot transport genom att byta ut just flygresor inom europa till elbilsresor.
Exakt. Hade det funnits teleportering så hade jag mycket hellre tagit det. Att flyga, köra bil, åka tåg, är för mig inget nöje i sig. Skippar det gärna. Det är resemålen i sig och upplevelserna av nya platser, nya kulturer, ny natur, nya artefakter, ny mat, nya viner, etc. som är spännande!Fredrik j skrev:Det är väl aldrig själva flygresan man är sugen på? Det är ju oftast resmålet som drar.fth skrev:Detta är alltså förklaringen till varför det alltid stinker fotogen i kabinen strax före start?
Jag blev iaf väldigt osugen på att flyga igen, nästa gång får det bli elflyg.![]()
/fth
Naturen på Kanarieöarna består av sten, sten och ännu mera sten.Banane skrev:Kanarieöarna har väldigt mycket intressant natur, speciell kultur, god mat, storstad osv. Las Palmas är som ett Madrid i miniatyr. Liten storstad. Väldigt mycket mindre turistig än t ex Barcelona om man rör sig bort från strandpromenaden.Fredrik j skrev:Jag har aldrig varit på Kanarieöarna men det är väl ändå det närmaste vinterresmålet om man vill ha lite värme?
Alkohol köper man väl i Tyskland när man passerar. En fördel är ju att det inte är färskvaror.
themax skrev:Jag hade 100 resdagar per år för ungefär 20 år sedan, men när dottern föddes (och det blev kris i telekombranschen) så bad jag om att slippa. Sedan blev det bara årlig flygresa till Barcelona i jobbet och någon enstaka privat. Vi valde bilen även innan det var inne med ”flygskam” och vi körde elbil. Gillar resan lika mycket som målet.
Men jag har fortfarande vänner som bor på platser som det inte går att köra bil till, och jag kommer inte göra en Greta när jag ska hälsa på dem i USA. För jag har inte det minsta flygskam. Det är bara så infernaliskt tråkigt att flyga och kommer göra det även i framtiden, men så sällan som möjligt.
Jag har varit på Teneriffa och Lanzarote, och det är väldigt stenigt, men även varit på Madeira, och där finns mycket mer växtlighet, åtminstone på den regnigare delen av ön, och finns mycket vandringsleder längd levadorna.Tjosansa skrev:Naturen på Kanarieöarna består av sten, sten och ännu mera sten.Banane skrev:Kanarieöarna har väldigt mycket intressant natur, speciell kultur, god mat, storstad osv. Las Palmas är som ett Madrid i miniatyr. Liten storstad. Väldigt mycket mindre turistig än t ex Barcelona om man rör sig bort från strandpromenaden.Fredrik j skrev:Jag har aldrig varit på Kanarieöarna men det är väl ändå det närmaste vinterresmålet om man vill ha lite värme?
Tyckte det såg fruktansvärt dött ut överallt. Inte i bebyggelsen då där de hade konstvattnat förstås.
Åkte elbil till södra Spanien och Berlin. Självklart tar det längre tid än flyg men det är en supertrevlig resa med massa härliga stopp påvägen. Klimatet i Andalucía är likt Kanarieöarna på sina platser (så det går att åka på vinterresa med elbil!).martinot skrev:Som du var inne på själv så blir det ju lika svårt att ersätta flyg med en elbil, som att ersätta flyg med en ICE-bil. Ser faktiskt inte kopplingen där.NiklasTesla skrev:Snart 2år som flygfri sedan vi plockade ut Model 3 LR (så skönt!!!).OfarligTesla skrev:Bryr mig inte nämnvärt om sådant faktiskt, vi har så mycket annat i kropparna redan så lite till gör ingen skillnad. Flyg är idag enda rimliga alternativet för viss typ av transport. Ett normalt år flyger jag en hel del för att hälsa på vänner inom EU och det lär jag fortsätta med fram tills det finns andra alternativ. Ett alternativ vore nivå 3 självkörning såklart så man kan göra resan utan att tappa tid så det kanske kommer.
Fått mycket positiv privatekonomisk kalkyl på kontot transport genom att byta ut just flygresor inom europa till elbilsresor.
Vi kan ju inte lättare åka till Kalifornien, Hawaii eller Japan, bara för att vi har en M3 inom familjen.
Även södra Europa så är det flyg som gäller, men även städer som London, Berlin och Helsingfors är ju flyget oerhört tidsbesparande.
wannabee skrev:Jag har varit på Teneriffa och Lanzarote, och det är väldigt stenigt, men även varit på Madeira, och där finns mycket mer växtlighet, åtminstone på den regnigare delen av ön, och finns mycket vandringsleder längd levadorna.Tjosansa skrev:Naturen på Kanarieöarna består av sten, sten och ännu mera sten.Banane skrev:Kanarieöarna har väldigt mycket intressant natur, speciell kultur, god mat, storstad osv. Las Palmas är som ett Madrid i miniatyr. Liten storstad. Väldigt mycket mindre turistig än t ex Barcelona om man rör sig bort från strandpromenaden.Fredrik j skrev:Jag har aldrig varit på Kanarieöarna men det är väl ändå det närmaste vinterresmålet om man vill ha lite värme?
Tyckte det såg fruktansvärt dött ut överallt. Inte i bebyggelsen då där de hade konstvattnat förstås.
Ska man åka bort en vecka t.ex. över jul eller på sportlovet blir ju bilresan dominerande. Ska man vara borta 4-5veckor är det ju annorlunda.NiklasTesla skrev:Åkte elbil till södra Spanien och Berlin. Självklart tar det längre tid än flyg men det är en supertrevlig resa med massa härliga stopp påvägen. Klimatet i Andalucía är likt Kanarieöarna på sina platser (så det går att åka på vinterresa med elbil!).martinot skrev:Som du var inne på själv så blir det ju lika svårt att ersätta flyg med en elbil, som att ersätta flyg med en ICE-bil. Ser faktiskt inte kopplingen där.NiklasTesla skrev:Snart 2år som flygfri sedan vi plockade ut Model 3 LR (så skönt!!!).OfarligTesla skrev:Bryr mig inte nämnvärt om sådant faktiskt, vi har så mycket annat i kropparna redan så lite till gör ingen skillnad. Flyg är idag enda rimliga alternativet för viss typ av transport. Ett normalt år flyger jag en hel del för att hälsa på vänner inom EU och det lär jag fortsätta med fram tills det finns andra alternativ. Ett alternativ vore nivå 3 självkörning såklart så man kan göra resan utan att tappa tid så det kanske kommer.
Vi kan ju inte lättare åka till Kalifornien, Hawaii eller Japan, bara för att vi har en M3 inom familjen.
Även södra Europa så är det flyg som gäller, men även städer som London, Berlin och Helsingfors är ju flyget oerhört tidsbesparande.
Om man däremot somsagt ex vill till Australien eller liknande så blir det såklart omöjligt med Elbil.
MVH
Det är väl det jag hoppas på med självkörning för mig personligen, då försvinner restiden kom att man kan jobba/kika film o dylikt. Om något tappar jag mindre tid då eftersom man kan vara mer uppkopplad i bilen och således kan jobba bättre osv.Fredrik j skrev:
Ska man åka bort en vecka t.ex. över jul eller på sportlovet blir ju bilresan dominerande. Ska man vara borta 4-5veckor är det ju annorlunda.
Flygets korta restider kommer ju bli svåra att konkurrera med även i framtiden.