Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Banane

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av Banane »

Lite OT men ändå värt att nämnas. Är förvånad över vilket sug det verkar finnas för att åka till fjällen i år trots ett ganska ansträngt läge i vården. Vet dessutom många i min närhet som planerar att fira jul med sina 70+ föräldrar som vanligt. Ofta nämns "vi är färre än 8 så det är tillåtet" och såna saker. Som att det viktiga är att följa råden... Samma kommentar läste jag från en Skistar-representant. Vi följer råden, alltså är det lugnt.

Eftersom vi smittar asymptomatiskt vet man inte om man är smittbärare eller inte förrän det är för sent. Jag tycker vi alla har ett ansvar att göra vårt allra yttersta i solidaritet med vårdpersonalen och riskgrupperna oavsett vad FHM rekommenderar.

Övertygade t ex min gamla mor om att inte gå till frisören häromdagen. Kort därefter fick hon reda på att hennes frisörs båda föräldrar (som frisören umgås regelbundet med) var sjuka i Corona. Smittan är verkligen överallt nu.

ps. Såg nu att WHO håller med mig.
WHO:s Europachef Hans Kluge ber alla att isolera sig i jul.

– Det säkraste är att stanna hemma, säger doktor Hans Kluge enligt The Independent.

– Det är inte värt risken att ha julträffar.

Han ber också alla européer att tänka på att det är en skillnad på vad enligt myndigheternas rekommendationer är tillåten att göra – och vad man bör göra.
Senast redigerad av Banane, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
Hafjell strax utanför Lillehammer rekommenderas starkt. Finns SuC båda där och 2 mil längre syd i Lillehammer.
https://www.hafjellresort.no/bestill/se ... howdetails
Teslaspolen skrev:
Om man är ett större gäng kan man bo hos i vårt hus i Trysil. 14,4 kW laddbox och ski in/out med både längd och utför. :) Dock är det nog rätt tjockt bokat ett tag framöver så man får boka in 1-2 år framåt.
Hur ser läget ut för oss svenskar att åka till Norge just nu? Går det ens att göra så nu i vinter?
Har inte kunnat besöka huset sedan i början av mars själv. Det var en kort helg öppet i sommar då några andra i familjen var där och skötte om huset, men som det är nu är det bara norska gäster vi har där. Och troligen ingen skidåkning där för min del; kanske blir några dagar i Orsa istället i år. Inte fy skam det för att vara så nära, men det är ju en magnitud mindre anläggning än Trysil.

Får väl se hur vaccinen påverkar under våren.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Banane skrev:
Lite OT men ändå värt att nämnas. Är förvånad över vilket sug det verkar finnas för att åka till fjällen i år trots ett ganska ansträngt läge i vården. Vet dessutom många i min närhet som planerar att fira jul med sina 70+ föräldrar som vanligt. Ofta nämns "vi är färre än 8 så det är tillåtet" och såna saker. Som att det viktiga är att följa råden... Samma kommentar läste jag från en Skistar-representant. Vi följer råden, alltså är det lugnt.

Eftersom vi smittar asymptomatiskt vet man inte om man är smittbärare eller inte förrän det är för sent. Jag tycker vi alla har ett ansvar att göra vårt allra yttersta i solidaritet med vårdpersonalen och riskgrupperna oavsett vad FHM rekommenderar.

Övertygade t ex min gamla mor om att inte gå till frisören häromdagen. Kort därefter fick hon reda på att hennes frisörs båda föräldrar (som frisören umgås regelbundet med) var sjuka i Corona. Smittan är verkligen överallt nu.

– Det säkraste är att stanna hemma, säger doktor Hans Kluge enligt The Independent.

Han ber också alla européer att tänka på att det är en skillnad på vad enligt myndigheternas rekommendationer är tillåten att göra – och vad man bör göra.
Å andra sidan skulle en fjällenresa för många minska risken både för att smittas och sprida smitta jämfört med att vara hemma i storstan. Att stänga ner utomhusaktiviteter där man faktiskt kan hålla avstånd är inte direkt vettigt. Stäng såklart ner allt vad afterski, värmestugor osv heter men att åka ner för en backe är inte där risken finns.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
Hafjell strax utanför Lillehammer rekommenderas starkt. Finns SuC båda där och 2 mil längre syd i Lillehammer.
Teslaspolen skrev:
Om man är ett större gäng kan man bo hos i vårt hus i Trysil. 14,4 kW laddbox och ski in/out med både längd och utför. :) Dock är det nog rätt tjockt bokat ett tag framöver så man får boka in 1-2 år framåt.
Hur ser läget ut för oss svenskar att åka till Norge just nu? Går det ens att göra så nu i vinter?
Går och går, alla som reser in i Norge oavsett varifrån man kommer ska sitta i 10 dagar karantän. Är man inte skriven i Norge med eget boende, så är enda alternativ att sitta i karantän på dedikerade ”karantänhotell”. Man kan alltså inte sitta i karantän i sin egen stuga om det inte är där man är skriven (och man kan per definition inte vara skriven på en stuga eftersom en stuga inte är tillåten som åretruntboende i Norge). Inte ens mina föräldrar får komma hit och tillbringa karantänen hos oss, de måste alltså vara på ”karantänhotellet” i 10 dagar innan de får besöka oss. Bryter man dessa regler så väntar ordentliga böter och utvisning. Har hänt en del gästarbetare, som inte brydde sig om att följa reglerna.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

OfarligTesla skrev:
Banane skrev:

Å andra sidan skulle en fjällenresa för många minska risken både för att smittas och sprida smitta jämfört med att vara hemma i storstan. Att stänga ner utomhusaktiviteter där man faktiskt kan hålla avstånd är inte direkt vettigt. Stäng såklart ner allt vad afterski, värmestugor osv heter men att åka ner för en backe är inte där risken finns.
Håller med om att man bör vara försiktig.
Men det hindrar inte att jag längtar att åka skidor. Lite ”steep” på PS4:an och längdskidor på kullen i närheten är ju ett litet sätt att få lite vinter-feeling och skidåkning. Sen får framtiden avgöra när och var det är rimligt att åka skidor. Jag önskar ju att det kommer fungera. Blir det resa nästa år istället då är det ju bra att det finns laddstolpar då också.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Banane

Inlägg av Banane »

OfarligTesla skrev:

Ja, det är lätt att tänka så. De främsta riskerna är självklart inte skidåkningen, eller ens sittliften. Bor man enskilt och nära backen så man kan åka hem för att gå på toa och äta lunch så är det såklart ingen större fara. Dock är jag rädd att frestelsen blir för stor att smita in på toaletten vid liften om man är nödig eller värma sig en stund i värmestugan om det är kallt... Eller ta en öl på eftermiddagen i restaurangen i backen när benen börjar stumna.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Håller med.

Stäng och spärra av alla restauranger och barer i fjällbyarna, men ha öppet alla liftar som inte är stora gemensamma kabinliftar. I mindre liftar, typ äggliftar, så packa inte ihop okända människor med varandra. Samma sak med stolsliftar.

Märkligt nog har restauranger på stan öppet (frugan var ute med firman i veckan). Så förstår inte varför vi då skall stänga av sport/utomhusaktiviteter.

Är väl bra för hälsan, nu när man sitter så mycket stilla och hemma normalt, att man kommer ut och rör på sig?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Teslaspolen skrev:
martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
Teslaspolen skrev:
Har inte kunnat besöka huset sedan i början av mars själv. Det var en kort helg öppet i sommar då några andra i familjen var där och skötte om huset, men som det är nu är det bara norska gäster vi har där. Och troligen ingen skidåkning där för min del; kanske blir några dagar i Orsa istället i år. Inte fy skam det för att vara så nära, men det är ju en magnitud mindre anläggning än Trysil.

Får väl se hur vaccinen påverkar under våren.
Hoppas att det släpper. Har också tillgång till stuga i Trysil (vid skidanläggningen i Fagertoppen). För himla trist med detta läget! :(
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Banane skrev:

Ja, det är lätt att tänka så. De främsta riskerna är självklart inte skidåkningen, eller ens sittliften. Bor man enskilt och nära backen så man kan åka hem för att gå på toa och äta lunch så är det såklart ingen större fara. Dock är jag rädd att frestelsen blir för stor att smita in på toaletten vid liften om man är nödig eller värma sig en stund i värmestugan om det är kallt... Eller ta en öl på eftermiddagen i restaurangen i backen när benen börjar stumna.
Så folk skall inte åka till fjällen för att vissa inte kan sköta sig med helt orelaterade saker? Sedan skulle jag säga att spridningen av att ta en öl på en restaurang med distans mellan borden ändå kommer vara mindre än när folk packar in sig som sillar i kollektivtrafiken (som de fortfarande gör) så det finns ju grader även där.

Det handlar helt enkelt om att riskminimera inom rimlighetens gränser och då kan man inte generalisera så mycket och säga att åka till fjällen är dumt eftersom det handlar helt om vad man gör där och på vilket sätt. Totalt kan det ju som sagt enkelt resultera i mindre spridning att vara ute i backen hela dagarna än att rådda vardagen hemma.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Banane skrev:

Så folk skall inte åka till fjällen för att vissa inte kan sköta sig med helt orelaterade saker? Sedan skulle jag säga att spridningen av att ta en öl på en restaurang med distans mellan borden ändå kommer vara mindre än när folk packar in sig som sillar i kollektivtrafiken (som de fortfarande gör) så det finns ju grader även där.

Det handlar helt enkelt om att riskminimera inom rimlighetens gränser och då kan man inte generalisera så mycket och säga att åka till fjällen är dumt eftersom det handlar helt om vad man gör där och på vilket sätt. Totalt kan det ju som sagt enkelt resultera i mindre spridning att vara ute i backen hela dagarna än att rådda vardagen hemma.
Är faktiskt extremt förvånad att vår både vår regering och våra kommuner inte gjort med för att stänga kollektivtrafiken. Om inte annat så borde de kraftigt begränsat och minimerat den jämfört med hur det ser ut idag och fungerar i verkligheten. Skrämmande dåligt av våra politiker! :(

Är det MP som trycker på? Kanske även en liten kortsiktig och högst begränsad påverkan på det långsiktiga klimatet är viktigare än att spara människoliv?
Bild
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

martinot skrev:
OfarligTesla skrev:
Banane skrev:

Är faktiskt extremt förvånad att vår både vår regering och våra kommuner inte gjort med för att stänga kollektivtrafiken. Om inte annat så borde de kraftigt begränsat och minimerat den jämfört med hur det ser ut idag och fungerar i verkligheten. Skrämmande dåligt av våra politiker! :(

Är det MP som trycker på? Kanske även en liten kortsiktig och högst begränsad påverkan på det långsiktiga klimatet är viktigare än att spara människoliv?
Det finns en hel del som är väldigt beroende av kollektivtrafiken för att ens kunna ta sig till jobbet. Så hur skulle det funka om den begränsades eller stängdes?

De studier som finns på var vi blir smittade visar att just kollektivtrafiken ligger långt ned på listan.
Model Y LR.
Model S70D
Banane

Inlägg av Banane »

martinot skrev:
OfarligTesla skrev:
Håller med.

Stäng och spärra av alla restauranger och barer i fjällbyarna, men ha öppet alla liftar som inte är stora gemensamma kabinliftar. I mindre liftar, typ äggliftar, så packa inte ihop okända människor med varandra. Samma sak med stolsliftar.

Märkligt nog har restauranger på stan öppet (frugan var ute med firman i veckan). Så förstår inte varför vi då skall stänga av sport/utomhusaktiviteter.

Är väl bra för hälsan, nu när man sitter så mycket stilla och hemma normalt, att man kommer ut och rör på sig?

Restaurangerna har öppet, även i backarna, eftersom de tydligen inte kan stängas av staten. Och äger man då en restaurang så har man den öppen av ekonomiska skäl. Jag tycker inte man ska det som anledning att gå dit. Hur man kan gå på AW o dyl nu förstår jag bara inte. Inte heller är det ett argument för att resa till delar av Sverige som har liten bofast befolkning och låg sjukvårdskapacitet. Har man över 40 graders feber kanske 5-10 timmar i bil hem känns lagom lockande?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Banane skrev:
martinot skrev:
OfarligTesla skrev:
Håller med.

Restaurangerna har öppet, även i backarna, eftersom de tydligen inte kan stängas av staten. Och äger man då en restaurang så har man den öppen av ekonomiska skäl. Jag tycker inte man ska det som anledning att gå dit. Hur man kan gå på AW o dyl nu förstår jag bara inte. Inte heller är det ett argument för att resa till delar av Sverige som har liten bofast befolkning och låg sjukvårdskapacitet. Har man över 40 graders feber kanske 5-10 timmar i bil hem känns lagom lockande?
I fallet där det är anläggningar som helt ägs och kontrolleras av stora företag, som tex. SkiStar i Trysil, så hade de lätt kunnat välja att hålla liftarna öppet, men att stänga ner restauranger och barer.

Frugan har planerat att åka till Kittelfjäll med sitt skidgäng i vår (hänger nog inte på dit, då de skall köra mest off piste och mest helikopterturer), och då delar du upp så att de åker bil två och två. Blir en sjuk så har de kommit överens om att de får avbryta, och den andre i varje bilpar får ställa upp och åka hem med sin "bliparkompis".

Så det går att ordna säkert om tänker igenom logistiken lite.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Banane

Inlägg av Banane »

martinot skrev:

Antagligen skulle det slå för hårt på samhället. Dock tycker jag det skulle vara en självklarhet med munskydd i kollektivtrafiken. Inte så mycket för att skydda sig själv som för att skydda andra. Vi smittar ju innan sjukdomen bryter ut så ingen kan veta om hen är smittfri. Har man ett litet filter framför munnen stoppas aerosolerna/salivdropparna/snor osv upp och det som slipper igenom tappar fart, vilket leder till mindre spridning i luften.
Banane

Inlägg av Banane »

martinot skrev:

I fallet där det är anläggningar som helt ägs och kontrolleras av stora företag, som tex. SkiStar i Trysil, så hade de lätt kunnat välja att hålla liftarna öppet, men att stänga ner restauranger och barer.
Det kan man tycka, men de ekonomiska intressena är starka där också. Tar emot att säga upp folk och tappa intäkter.

Jag läste om en trubadurafton på Gotland med 30 gäster. Borden stod glest och allt var "Corona-anpassat". ALLA 30 blev smittade. 1 dog.

Nu när vaccinen är på väg tycker jag man borde kunna avstå lättare. Om det inte finns något slut i syne så kan jag förstå att man vill ta en AW ändå. Men nu när det gäller att hålla i max 5-6 månader till så tycker jag faktiskt man kan avstå en del personliga nöjen för the greater good.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Banane skrev:
martinot skrev:

Det kan man tycka, men de ekonomiska intressena är starka där också. Tar emot att säga upp folk och tappa intäkter.
Det kan man tycka, men förra vintern stänge de helt. Dvs. alla sina skidanläggningar, och helt och hållet (även liftar).

Då tycker jag det är bättre att man kan låta folk åka i backarna, röra på sig och må bra, och dessutom så blir det ju iaf. lite jobba och inkomster får några personer (liftpersonal, pister, mm.). Iaf. betydligt bättre än att stänga helt som sist.
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Banane skrev:
Inte heller är det ett argument för att resa till delar av Sverige som har liten bofast befolkning och låg sjukvårdskapacitet. Har man över 40 graders feber kanske 5-10 timmar i bil hem känns lagom lockande?
Frugan har planerat att åka till Kittelfjäll med sitt skidgäng i vår (hänger nog inte på dit, då de skall köra mest off piste och mest helikopterturer), och då delar de upp sig så så att de åker bil dit två och två (inget flyg eller tåg). Blir en sjuk så har de kommit överens om att de får avbryta i det "paret", och den andre i varje bilpar får ställa upp och åka hem med sin sjuke "parkompis".

Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

ville9 skrev:
Det borde väl finnas vanliga uttag vid alla stugor?
Eller?

Isf räcker det ju med att man småladdar lite under veckan med 5-6A och sen toppar upp det sista samma dag/dagen innan man lämnar?
Numera brukar uthyrarna skriva att elbilsladdning endast får göras vid markerade särskilda elbilsladdare.
Elbilist sedan 2014
Banane

Inlägg av Banane »

martinot skrev:
Banane skrev:
martinot skrev:

Det kan man tycka, men förra vintern stänge de helt. Dvs. alla sina skidanläggningar, och helt och hållet (även liftar).

Då tycker jag det är bättre att man kan låta folk åka i backarna, röra på sig och må bra, och dessutom så blir det ju iaf. lite jobba och inkomster får några personer (liftpersonal, pister, mm.). Iaf. betydligt bättre än att stänga helt som sist.

Ja, vi har lärt oss en del. Då stängde ju alla stora idrottsevenemang, fotbollsligor o dyl också. Nu spelar de för tomma läktare åtminstone. Tror att vi skulle kunna komma ännu närmare ett vanligt liv med t ex snabbtester om nu inte vaccinet biter.

I Åre hade 40 säsongare fest i sina bostadsbaracker häromdagen. https://www.expressen.se/nyheter/corona ... er-deltog/

Lite olycksbådande är det allt. Litar inte på de där unga festprissarna. Det är väl halva grejen med att jobba säsong att supa och knulla?
Banane

Inlägg av Banane »

martinot skrev:
Banane skrev:
Inte heller är det ett argument för att resa till delar av Sverige som har liten bofast befolkning och låg sjukvårdskapacitet. Har man över 40 graders feber kanske 5-10 timmar i bil hem känns lagom lockande?
Frugan har planerat att åka till Kittelfjäll med sitt skidgäng i vår (hänger nog inte på dit, då de skall köra mest off piste och mest helikopterturer), och då delar de upp sig så så att de åker bil dit två och två (inget flyg eller tåg). Blir en sjuk så har de kommit överens om att de får avbryta i det "paret", och den andre i varje bilpar får ställa upp och åka hem med sin sjuke "parkompis".

Självklart kan man åka till fjällen på ett säkert sätt.

Men om jag ska tillåta mig att kritisera Sveriges strategi en aning så är det just det. Den skulle fungera superbra om alla skötte sig och tänkte efter. Tyvärr är det väldigt många i samhället som inte gör det. Det finns till och med gott om människor som helt struntar i smittan och anser att det inte är värre än en vanlig flunsa. Finns t ex många rapporter om ungdomar som hostar äldre i ansiktet om de blir tillsagda att hålla avstånd. Finns alla sorter i vår herres hage och det tycker jag att regeringen är skyldig att ta höjd för.

Jag skulle jämför med hastighetsbegränsningar. Tänk om de bara var råd från Trafikverket och man kunde köra hur fort som helst utan att man fick böter eller blev av med körkortet. Hur skulle det då se ut med olyckor och dödsfall i trafiken? Genom att köra för fort ökar du din och andras risker i trafiken precis som du ökar risken för dig själv och andra om du inte följer råden kring Covid. Och precis som i trafiken finns det gott om människor som har lite för gott självförtroende eller för lågt riskmedvetande. Det krävs böter och en reell risk att åka fast för att åtminstone ta udden av de värsta regelbrytarnas beteenden.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Lyssnade på Lövet på TV precis. Var just mest skärpta rekommendationer.

Sedan är det kanske inte alltid så enkelt, beroende på vad det finns för möjligheter i grundlagen och juridiken att förbjuda vissa saker (ingen expert på det, men kan ju vara ett problem i just detta fallet).

Men där man kan göra skillnad, som tex. att begränsa kollektivtrafik, och underlätta för och uppmuntra till biltrafik utan samåkning (tex. slopa bomavgifter/vägtullar), så har de ju helt klart missat ett tillfälle att minska smittspridning. Påverkar i sin tur i förlängningen även antalet människor som tyvärr får sätta livet till som en konsekvens av detta.

Förstår att kollektiv, både transport och ägande, är en helig ko för Miljöpartiet, och att de hatar bilism. Men nu när människors liv är på spel, så tycker jag att de (iaf. temporärt) kunde ha lättat på den dogman. Men icke.
Bild
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

frippe skrev:
NiklasTesla skrev:
Kolla Expedia/Hotels.com och Booking.com

Du kan välja laddplats under valmenyn.

Mvh
Nu var det ett bra tag sedan jag letade boende via Booking.com. Men då fanns det inte angivet vilken typ av laddare hotellet hade, bara att de angav att de hade.
Är lite skillnad på om hotellet erbjuder 3fas, 11kw uttag med/utan sladd eller enbart schuckouttag.

En liten brist jag hoppas de korrigerat sedan dess.
Har hotellet/boendet laddare är det bara att höra av sig till hotellet och fråga vad det är för laddare och om man kan boka platsen.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Jag tror faktisk vården i fjällen är mer rädda för att dom inte kan behandla dom som kommer till skada på skidor när man redan har fullt upp med corona.

Älskar skidor men avvaktar personligen lite - fjällen (och alperna) finns kvar även om det är tufft för näringen.

Jag tror dock att t.ex Skistar har hyfsat koll på läget men det kommer bli enorma liftköer.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Inlägg av Xeik »

Credde skrev:
Jag tror faktisk vården i fjällen är mer rädda för att dom inte kan behandla dom som kommer till skada på skidor när man redan har fullt upp med corona.

Älskar skidor men avvaktar personligen lite - fjällen (och alperna) finns sen.

Jag tror dock att t.ex Skistar har hyfsat koll på läget men det kommer bli enorma liftköer.
Vi har varit i Lindvallen denna veckan. Att vara i fjällen och bo i egen stuga känns minst lika säkert som att vara hemma. Vi har haft med egen mat som vanligt, och bara "storhandlat" en gång under veckan.
Har varit lite kö, men absolut inget extremt. Och till alla liftar så är det uppstyrt med smala fållor så att man är tvungen att köa på led 1 och 1. Kommer såklart bli långa köer i jul, men med skidorna på så är det svårt att inte automatiskt hålla avstånd, även för de med mindre vett, tack vara de smala instängslade gångarna. Och man är utomhus.....
Är för övrigt en fröjd att köra Tesla till fjällen. Tredje resan sedan vi fick 3:an nu, och har inte haft en bättre vinterbil tidigare. Den enda nackdelen är de karmlösa dörrarna.
Eller ja, en nackdel till är att iallafall Skistar är hopplöst efter med att fatta grejen med möjligheter till att ladda. Blir huggsexa om de få laddare som finns.. Men det är ju inte bilens fel.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Xeik skrev:
Credde skrev:

Älskar skidor men avvaktar personligen lite - fjällen (och alperna) finns sen.

Vi har varit i Lindvallen denna veckan. Att vara i fjällen och bo i egen stuga känns minst lika säkert som att vara hemma. Vi har haft med egen mat som vanligt, och bara "storhandlat" en gång under veckan.
Har varit lite kö, men absolut inget extremt. Och till alla liftar så är det uppstyrt med smala fållor så att man är tvungen att köa på led 1 och 1. Kommer såklart bli långa köer i jul, men med skidorna på så är det svårt att inte automatiskt hålla avstånd, även för de med mindre vett, tack vara de smala instängslade gångarna. Och man är utomhus.....
Är för övrigt en fröjd att köra Tesla till fjällen. Tredje resan sedan vi fick 3:an nu, och har inte haft en bättre vinterbil tidigare. Den enda nackdelen är de karmlösa dörrarna.
Eller ja, en nackdel till är att iallafall Skistar är hopplöst efter med att fatta grejen med möjligheter till att ladda. Blir huggsexa om de få laddare som finns.. Men det är ju inte bilens fel.
Gott att höra att det är väl uppstyrt med tanke på pandemin! :)

Synd att de är så kassa på att ta emot gäster med elbil.
Bild
Skriv svar