Mindre batteri och långsammare laddning?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av Jontez »

LeffeP skrev:
Jontez skrev:
LeffeP skrev:
Jontez skrev:
LeffeP skrev:
Fick mitt reg nummer idag via säljaren. Enligt uppgifterna på Transportstyrelsen under Variant har jag på min kommande LR tydligen E3D batteriet. Jäkla djungel detta.....
Fick också mitt reg nummer idag, E5D har jag i min... Får se vad som händer med dessa batterier och vilken laddfart det är..

580 km range enligt transportstyrelsen, såg någon annan som skrev 567 km, varför är det så tro
Vad har du för VIN? Min har 5YJ3E7EB7MF831XXX.

Vore kul att se om det finns nån logik i tillverkningsserien vilket batteri man får.

567 är väl Performance modellens räckvidd.
Jag har 5YJ3E7EB8MF844XXX E5D
Du har 5YJ3E7EB7MF831XXX E3D
Min lite lägre i serien då mao tillverkad före din. Bägge Freemont, och enda skillnaden är "check character", 5YJ3E7EB "7" MF831XXX, som jag inte vet vad exakt det är mer än "Validates the VIN..."
Okej. Min är en lagerbil jag köpte förra veckan, men spännande då att du fått E3D som ändå är tillverkad före min. Men det finns väl ingen logik i det här, i alla fall inte som vi kommer lista ut
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av LeffeP »

Jontez skrev:
Okej. Min är en lagerbil jag köpte förra veckan, men spännande då att du fått E3D som ändå är tillverkad före min. Men det finns väl ingen logik i det här, i alla fall inte som vi kommer lista ut
Jag la min beställning på lagerbil den 28:e Nov.

Jag gissar dom stoppar i batterier varefter tillverkaren slänger av dom på lastbryggan i Freemont. Och att det är en blandning v LG och Pana beroende på vad dom har för tillfället.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3897
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av AAKEE »

Jontez skrev:
LeffeP skrev:
Fick mitt reg nummer idag via säljaren. Enligt uppgifterna på Transportstyrelsen under Variant har jag på min kommande LR tydligen E3D batteriet. Jäkla djungel detta.....
Fick också mitt reg nummer idag, E5D har jag i min... Får se vad som händer med dessa batterier och vilken laddfart det är..

580 km range enligt transportstyrelsen, såg någon annan som skrev 567 km, varför är det så tro
Nya LR WPLT 580km, Performance 567.

LR verkar levereras med både gamla ”Panna”(som vi sa på minhembio) som är 77kwh, pannas nya som är 82kwh och LG, som det finnt olika uppgifter om 77 eller 79kwh.

Performance har inte fått LG-batteriet hittills vilket antagligen beror på att LG inte levererar tillräckligt med ström än mot vad Performance kräver. Performance har Panna 77 eller Panna 82.
Det finns ingen logik i chassienummer eller tillverkningsdatum på vilken batteristorlek man får om man ska tro excelarket på tyska forumet.

Min är tillverkad 17.10 och far slutsiffror 839XXX och det ser ut att både finnas Performance byggda samma dag som har 77 Kwh och 82Kwh.

Man ska såklart vara skeptisk till såna här tabeller då folk kan ha skickat in data utan att egentligen ha koll.

Får man gissa så kan den som beställt en bil före upgraden få en uppgraderad med 530km range men den som beställt efter releasen får 567km range( dvs mest troligt det stora batteriet).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
current
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av current »

taliz skrev:
Som sagt, NMC råkar vara samma typ(och LG är dessutom samma leverantör) som väldigt många andra elbilar.
Av en händelse är det bara Taycan som laddar snabbare, men den kör ju också 800V.
Såååååå.... det kan vara som Björn teoritiserar, dvs att man nu "testar", som man gjort med tidigare pack, innan man släpper på högre hastighet.

Eller, om man vill vara konspiratorisk, så skulle det kunna vara så att det är LG som står för garantierna, och de har vissa krav. Därmed måste tillverkarna begränsa hastigheten för att den skall gälla.
E-tron laddar i 150kw till typ 80% den har väl också LG?
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av Elof »

LeffeP skrev:
Fick mitt reg nummer idag via säljaren. Enligt uppgifterna på Transportstyrelsen under Variant har jag på min kommande LR tydligen E3D batteriet. Jäkla djungel detta.....
Ber om ursäkt för min tröghet, men var ser man vilket batterifabrikat man har? Det där ExD, var står det? I ”Mina fordon” i Transportstyrelsens app någonstans?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3639
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av Tellus »

Om man tror på scan my tesla och till viss det teslabjörns resultat, så är det stor skillnad på kapaciteten på de olika batterierna

Scan my tesla visar

Nya Panasonic
"Full Pack When New" 82,1kWh
Någon här på forumet hade "Nominal Full Pack" 79,9kWh

Gamla Panasonic
"Full Pack When New" 77,8kWh
Min performance när den var några månader gammal(första mätningen), "Nominal Full Pack" 76,7kWh

LG batteriet som tesla björn testar
"Full Pack When New" 74,5Kwh
"Nominal Full Pack" 73,7kWh

Om jag minns rätt så fick teslabjörn ~ 70kWh användbart från full till 0km med nya LG batteriet, vilket stämmer med nominal full pack 73,7 minus buffer.
När hans model 3 2019 var rätt ny fick han ~ 73kWh användbart, vilket stämmer med nominal ~76,5 minus buffer
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av LeffeP »

Elof skrev:
LeffeP skrev:
Fick mitt reg nummer idag via säljaren. Enligt uppgifterna på Transportstyrelsen under Variant har jag på min kommande LR tydligen E3D batteriet. Jäkla djungel detta.....
Ber om ursäkt för min tröghet, men var ser man vilket batterifabrikat man har? Det där ExD, var står det? I ”Mina fordon” i Transportstyrelsens app någonstans?
Hittade det inte i appen utan på websidan när man sökte på reg nr. Däremot vet jag inte hur man kan veta om det är gamla Panna eller nya om man nu ser E3D där...
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3897
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev:
LG batteriet som tesla björn testar
"Full Pack When New" 74,5Kwh
"Nominal Full Pack" 73,7kWh

Om jag minns rätt så fick teslabjörn ~ 70kWh användbart från full till 0km med nya LG batteriet, vilket stämmer med nominal full pack 73,7 minus buffer.
När hans model 3 2019 var rätt ny fick han ~ 73kWh användbart, vilket stämmer med nominal ~76,5 minus buffer
Stämmer säkert. Frågan äe hur Tesla ska ro ihop bättre range med mindre batteri för LR (560-> 580km) ?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
frta02
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 sep 2017 08:18
Ort: Norrköping

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av frta02 »

Kanske inte är så dåligt som vi tror:

- Model 3 LR AWD -21 (Midnight grey med dragkrok)
- Model 3 LR AWD -19 (Midnight grey med vit interiör samt EAP + FSD + 19")[/s]
- Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 mar 2014 08:10
Ort: Spånga

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av tompet »

Jag väntar på en M3P-21 med leverans 28/12. Har följt batteridiskussionen här gällande E3D/E5D och får väl ingen rätsida på det. Har E3D på transportstyrelsen men det framgår ju inte vilken storlek det är. Har mailat Teslakontakten om det, hoppas på svar. Läst både här och där att M3P har det "nya" E3D men verkar ju inte bekräftat. Min nuvarande M3LR, uttagen mars -19 har oxå E3D....
Hämtat en 2021, blå M3P med FSD.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3897
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av AAKEE »

tompet skrev:
Jag väntar på en M3P-21 med leverans 28/12. Har följt batteridiskussionen här gällande E3D/E5D och får väl ingen rätsida på det. Har E3D på transportstyrelsen men det framgår ju inte vilken storlek det är. Har mailat Teslakontakten om det, hoppas på svar. Läst både här och där att M3P har det "nya" E3D men verkar ju inte bekräftat. Min nuvarande M3LR, uttagen mars -19 har oxå E3D....
Hej!
Det är väldigt mycket rykten och en del missinformation.

Det finns tre batterier:
E3D, med den gamla Panasonic 2170-cellen.
E3D, med den nya Panna 2170L-cellen( “+5%”)
E5D, som är ett motsvarande batteri från LG.

Performance har bara E3D.

Det finns en lista på ett tyskt forum dör folk angett det de ser i sina tyska registreringsbevis.
Det verkar dock som att den storlek i KWh som anges ofta är felaktig och slumpvis fördelad.

När man kollat LR med scan my tesla har de inte haft det stora batteriet trots att registreringsbeviset säger det.

Flera påstår, och det verkar finnas fog för det, att nya versionen av M3P alltid har 82kwh-batteriet.
De påstår att det verkar som LR bara har gamla 2170 med samma storlek som förr eller E5D/LG.

När jag fick reda på mitt regnummer kunde jag se på transportstyrelsen att min har 567km WLTP-räckvidd, vilket gör att jag ser att jag fått det jag beställt. Kan knappast vara ett 77kwh-batteri om rangen ska stämma men rent krasst, är rangen bara förbättrad med 7% spelar det mig ingen roll hur.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 mar 2014 08:10
Ort: Spånga

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av tompet »

Hej!
Det är väldigt mycket rykten och en del missinformation.

Det finns tre batterier:
E3D, med den gamla Panasonic 2170-cellen.
E3D, med den nya Panna 2170L-cellen( “+5%”)
E5D, som är ett motsvarande batteri från LG.

Performance har bara E3D.

Det finns en lista på ett tyskt forum dör folk angett det de ser i sina tyska registreringsbevis.
Det verkar dock som att den storlek i KWh som anges ofta är felaktig och slumpvis fördelad.

När man kollat LR med scan my tesla har de inte haft det stora batteriet trots att registreringsbeviset säger det.

Flera påstår, och det verkar finnas fog för det, att nya versionen av M3P alltid har 82kwh-batteriet.
De påstår att det verkar som LR bara har gamla 2170 med samma storlek som förr eller E5D/LG.

När jag fick reda på mitt regnummer kunde jag se på transportstyrelsen att min har 567km WLTP-räckvidd, vilket gör att jag ser att jag fått det jag beställt. Kan knappast vara ett 77kwh-batteri om rangen ska stämma men rent krasst, är rangen bara förbättrad med 7% spelar det mig ingen roll hur.[/quote]

Tack!! Har oxå den WLTP. Räknar med det stora batteriet!
Hämtat en 2021, blå M3P med FSD.
antelindahl
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 nov 2020 10:18

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av antelindahl »

Hej,

Hämtade ut min SR+ den 15 december, 387km på mätaren vid full laddning.
Kan det stämma? Enligt TS och TEsla ska den ha 440km räckvidd?

Ber om ursäkt om det tagits upp innan , försökte söka i forumet.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14617
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av taliz »

antelindahl skrev:
Hej,

Hämtade ut min SR+ den 15 december, 387km på mätaren vid full laddning.
Kan det stämma? Enligt TS och TEsla ska den ha 440km räckvidd?

Ber om ursäkt om det tagits upp innan , försökte söka i forumet.
Det där har nog varit uppe minst 100ggr.
Siffran som visas i bilen är inte WLTP, utan Teslas egen beräkning.
WLTP visar dom på hemsidan eftersom det är krav på det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3897
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev:
Siffran som visas i bilen är inte WLTP, utan Teslas egen beräkning.
WLTP visar dom på hemsidan eftersom det är krav på det.
Siffrorna i bilen är enligt amerikanska EPA-standarden, vilken ger mindre orealistisk range än WLTP.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14617
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av taliz »

AAKEE skrev:
taliz skrev:
Siffran som visas i bilen är inte WLTP, utan Teslas egen beräkning.
WLTP visar dom på hemsidan eftersom det är krav på det.
Siffrorna i bilen är enligt amerikanska EPA-standarden, vilken ger mindre orealistisk range än WLTP.
Nej det är inte enligt EPA. Det är Teslas egna beräkning som sagt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3897
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev:
Nej det är inte enligt EPA. Det är Teslas egna beräkning som sagt.
Fast Tesla skriver det själv på flera ställen.
Displayed range in your Tesla is adapted based on fixed EPA test data
http://www.tesla.com/support/range
The Rated Range estimate predicts the car’s range based on standardized range metrics set by the EPA
Range tips från Tesla:
Tesla drivers can choose to display range as either a percentage remaining or an EPA (Environmental Protection Agency) rated mileage.
Jag läser det som man använder EPA, förmodligen justeras det efterhand som batteriet tappar prestanda?

Jag förväntar mig att man läser 506 eller 507km range på en 2021 M3P om man laddar den helt schmokkfull, eftersom 315miles EPA range blir 506.8km.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14617
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av taliz »

AAKEE skrev:
taliz skrev:
Nej det är inte enligt EPA. Det är Teslas egna beräkning som sagt.
Fast Tesla skriver det själv på flera ställen.
Displayed range in your Tesla is adapted based on fixed EPA test data
http://www.tesla.com/support/range
The Rated Range estimate predicts the car’s range based on standardized range metrics set by the EPA
Range tips från Tesla:
Tesla drivers can choose to display range as either a percentage remaining or an EPA (Environmental Protection Agency) rated mileage.
Jag läser det som man använder EPA, förmodligen justeras det efterhand som batteriet tappar prestanda?

Jag förväntar mig att man läser 506 eller 507km range på en 2021 M3P om man laddar den helt schmokkfull, eftersom 315miles EPA range blir 506.8km.
Notera "adapted based on".
Alla LR AWD och P har haft exakt 500km, trots att de skiljer mkt både i EPA och faktisk förbrukning.
Nu har man ju dock större batteri i P är LR, så nu bör de vara mer jämförbara. Åtminstone så länge man kör med 18" på LR och 20" på P.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3639
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av Tellus »

Fast lr awd och performance har exakt samma räckvidd om dom har samma hjul på. (Modellerna innan 2021)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11706
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av martinot »

Tellus skrev:
Fast lr awd och performance har exakt samma räckvidd om dom har samma hjul på. (Modellerna innan 2021)
Jo, det skall inte vara någon annan skillnad som spelar roll (tror inte Brembobromsarna eller den lilla spoilern sabbar räckvidd noterbart).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14617
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av taliz »

Tellus skrev:
Fast lr awd och performance har exakt samma räckvidd om dom har samma hjul på. (Modellerna innan 2021)
Ja, det var det som var min poäng. Enligt EPA har dom relativt stor skillnad. Dvs om räckvidden i bilen var = EPA så borde det också vara skillnad där. Men det är exakt samma.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tompanhuhu
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 13 jul 2019 20:06

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av tompanhuhu »

Provade SuC för att jag var nyfiken med min E5D.
40min 90väg, förvärmning via navigator. Anlände med 35% soc men tänkte ach vi får se hur det går. Peak på 126Kw kändes helt ok. Det var v2 laddare.
Höll över 100kw till 50%.
Användarvisningsbild
Lars L
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 dec 2020 12:28

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av Lars L »

Har just före jul hämtat ut en SR+ som enligt uppgift tillverkats i Kina med ett batteri som skulle ge 10% längre räckvidd för att det kan laddas fullt. Jag hade kunnat välja att få den uppdaterade varianten, tillverkad i USA, med dubbelglas i sidorutorna och elbaklucka och ny design på mittkonsolen men hade då behövt vänta till våren. Vad jag förstår är vårt nya batteri tillverkat i Kina och fritt från kobolt. Batteriutvecklingen går rätt snabbt, det finns ett företag i Kanada som heter Nano One som har utvecklat en tillverkningsprocess som ska ge bättre prestanda och livslängd än tidigare processer. Nyfiken på om Tesla är ett av de två stora bilföretag de har avtal med (och vilket det andra är).
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14617
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av taliz »

LFP-batteriet i kinesiska SR+ levereras av CATL.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3897
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev:
Alla LR AWD och P har haft exakt 500km, trots att de skiljer mkt både i EPA och faktisk förbrukning.
Nu har man ju dock större batteri i P är LR, så nu bör de vara mer jämförbara. Åtminstone så länge man kör med 18" på LR och 20" på P.
Jag ser det dyker upp allt fler bilder på nätet där de ser ranger i storleksordningen kring 536-568 km på instrumentbrädan. De lägre sifforna, oftast LG-batteriet och de högre med Panna.

Sen ser jag att det verkar gå läsa ut en form av ideal maxrange med scan my tesla, Full rated range och Full ideal range. Har skaffat SMT oxch monterar asap efter delivery.

2021 Peformance verkar fortfarande ha den gamla range presenterad, dvs 490-500km beorende på bil.

teslamotorsclub.com/tmc/threads/2021-mo ... 84/page-10
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar