Jag frågade VW handlaren om man kunde använda e-Golfens stora 17"-sommarhjul till en ID3. Men det går inte. Så "små" fälgar får inte plats på denna bilen fick jag veta. Bromsarna är tydligen för stora. Det är en bekymmersam utveckling och ett jäkla otyg att bilarna får allt större hjul med varje generation.
Det var verkligen synd, och klart minus för pappa tror jag (därav mitt stora intresse för ID3/4). Han är runt 80, och kör verkligen inte sportigt. Gillar inte heller allt för stötiga bilar.
Jag hade nästan kunnat tänka mig att gå ner från 18" och köra med 17" som du gör på e-Golf (tyvärr är 18" minsta fälgen hos Tesla).
Större fälgdiameter borde väl inte automatiskt högre motstånd, snarare tvärt om? Det är andra egenskaper som mjuka gummiegenskaper och framförallt stor bredd som ger stort motstånd.
Som nämnts tidigare av Banane så är det aerodynamiken som oftast blir lidande med större fälgar.
Därav att du har klart kortare räckvidd på M3 Performance jämfört med M3 AWD, fast det är nästan exakt samma bilmodell.
Det enda som skiljer mellan Performance-versionen är just 20" sportfälgar jämfört 18" eller 19" på M3 AWD, och spoiler (liten påverkan på luftmotståndet, men tror inte den påverkar riktigt lika mycket som att gå från 18" till 20"). Sedan har den även kraftiga sportbilsbromsar från Brembo och lite annan mjukvara, men det är ju inget som påverkar luftmotståndet.
Jag frågade VW handlaren om man kunde använda e-Golfens stora 17"-sommarhjul till en ID3. Men det går inte. Så "små" fälgar får inte plats på denna bilen fick jag veta. Bromsarna är tydligen för stora. Det är en bekymmersam utveckling och ett jäkla otyg att bilarna får allt större hjul med varje generation.
Det var verkligen synd, och klart minus för pappa tror jag (därav mitt stora intresse för ID3/4). Han är runt 80, och kör verkligen inte sportigt. Gillar inte heller allt för stötiga bilar.
Jag hade nästan kunnat tänka mig att gå ner från 18" och köra med 17" som du gör på e-Golf (tyvärr är 18" minsta fälgen hos Tesla).
Hjulen på ID.3 är 59,2 mm högre än på Golf VII. Dvs 18" på en ID.3 ger faktiskt "mer gummi" än 17" på en e-Golf. Så även om de passat för bromsarna så hade det blivit helt fel rullomkrets. Skiljer 8,53% så det är dessutom olagligt.
Större fälgdiameter borde väl inte automatiskt högre motstånd, snarare tvärt om? Det är andra egenskaper som mjuka gummiegenskaper och framförallt stor bredd som ger stort motstånd.
Som nämnts tidigare av Banane så är det aerodynamiken som oftast blir lidande med större fälgar.
Därav att du har klart kortare räckvidd på M3 Performance jämfört med M3 AWD, fast det är nästan exakt samma bilmodell.
Det enda som skiljer mellan Performance-versionen är just 20" sportfälgar jämfört 18" eller 19" på M3 AWD, och spoiler (liten påverkan på luftmotståndet, men tror inte den påverkar riktigt lika mycket som att gå från 18" till 20"). Sedan har den även kraftiga sportbilsbromsar från Brembo och lite annan mjukvara, men det är ju inget som påverkar luftmotståndet.
En Model S drar 15-20% mer med 21" än med 19", trots samma bredd och samma sorts däck. Samma förhållanden finns på Model 3 men där skiljer det mindre mellan 18" och 19". Och gissa vad aerokåporna är till för?
Nån som vet när första leveranserna av Enyaq blir i Sverige?
Kanske Skoda lyckas bli den första tillverkaren någonsin, förutom Tesla då, att erbjuda en (minst) femsitsig elbil med minst 500 km WLTP-räckvidd i Sverige.
Om inte någon annan hinner före.
ID4 kommer ju innan verkar det som.
Ok fast den har ju inte minst 500 km WLTP enligt tekniska specifikationen från VW.
Ok. Tack. Det tolkar jag som att man i Sverige inte kan köpa en ID.4 med en räckvidd på minst 500 km, men om man importerar en tysk id.4 med 19” stålfälgar så klarar man det. Man kan ju förstås ta och byta ut hjulen på sin nya svenskköpta ID.4 också.
Jag kanske är petig med några kilometer hit och dit, men det ser nog ändå ut som att för den svenska marknaden så är det Enyaq som gäller om man vill över 500 km i räckvidd.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Ok. Tack. Det tolkar jag som att man i Sverige inte kan köpa en ID.4 med en räckvidd på minst 500 km, men om man importerar en tysk id.4 med 19” stålfälgar så klarar man det. Man kan ju förstås ta och byta ut hjulen på sin nya svenskköpta ID.4 också.
Jag kanske är petig med några kilometer hit och dit, men det ser nog ändå ut som att för den svenska marknaden så är det Enyaq som gäller om man vill över 500 km i räckvidd.
Varför då? De där tyska modellerna är ju samma som kommer säljas i Sverige?
Skoda Enyaq iV coupe: style-focused electric SUV drops camo.
As is customary with coupé-styled models, a small price increase is likely over the £30,450 (post-government grant) base price of the standard SUV. Expect the coupé to cost approximately £1000 more.
Skoda Enyaq Coupe blir något dyrare än standard versionen.
Man får alltså en mindre och trängre (= sämre) bil för mer pengar...?
Ja, den sista idioten är i vanlig ordning inte född...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.