Jag är en sådan där hemsk cyklist och miljöpartist med för den delen.
Elcyklar är den mest korkade företeelse jag vet. Endast människor som aldrig har cyklat på en bra vanlig cykel tror att elcyklar är nödvändigt. Problemet är att väldigt få människor har cyklat på en bra cykel. De flesta har bara cyklat på tungt skräp och tror därför att det krävs en elmotor för att det ska vara trevligt att cykla.
Elcyklar är långsamma och idiotiskt tunga. Har man en bra vanlig cykel och pendlar på den några gånger i veckan så kommer man snabbt i sådan form att man utan ansträngning cyklar om alla lagliga elcyklar. Enda anledningen till att äga en elcykel är om man är allvarligt handikappad eller har löljigt tung last.
99,9% av alla vanliga cyklar som säljs i butik är skräp. En bra cykel väger 7-9 kilo och har framförallt minimal rotationsmassa. Även överdrivet dyra cyklar levereras med tunga billiga hjul och däck som förstör cykeln. För mycket rotationsmassa är det som gör cyklar sega och tråkiga. Varje liten acceleration blir tröttsam och man får aldrig den lätta och flygande känslan som man får på en bra cykel.
Min cykel har kostat runt 15tkr. Det är en Peugeot från 1992 med moderna växlar, skön anatomisk sadel och lätta men tåliga hjul. Den väger lite drygt 8 kilo trots stålramen. Sedan jag byggde ihop den för 6 år sedan har den rullat runt 4000 mil. Det viktigaste för känslan är däcken. Continental och Michelin gör bra grejer men de kostar nästan som bildäck och håller hälften så länge