Ropa in sin egen bil på KVD-auktion?
Moderator: Redaktion
Ropa in sin egen bil på KVD-auktion?
Tänker köpa ut min Model S framöver och funderar på det bästa sättet att göra det.
En tanke som slog mig är att bilarna brukar gå ganska billigt på KVD och att om man köper den på öppen auktion så kan inte Skatteverket komma och klaga.
Skulle man råka driva upp någon annan att lägga ett högre bud än man själv vill betala så gör man ju en hyfsad försäljning istället.
Är det olagligt? Omoraliskt? Dumt? Jag vet att man får betala slagavgift men de erbjuder ju också finansiering till ungefär samma villkor som Blipp/Teslaleasing (och deras avgift är väl ungefär samma, eller högre, som slagavgiften på KVD?). Ganska hög ränta på 4,95% osv.
En tanke som slog mig är att bilarna brukar gå ganska billigt på KVD och att om man köper den på öppen auktion så kan inte Skatteverket komma och klaga.
Skulle man råka driva upp någon annan att lägga ett högre bud än man själv vill betala så gör man ju en hyfsad försäljning istället.
Är det olagligt? Omoraliskt? Dumt? Jag vet att man får betala slagavgift men de erbjuder ju också finansiering till ungefär samma villkor som Blipp/Teslaleasing (och deras avgift är väl ungefär samma, eller högre, som slagavgiften på KVD?). Ganska hög ränta på 4,95% osv.
Re: Ropa in sin egen bil på KVD-auktion?
TjaBanane skrev:Tänker köpa ut min Model S framöver och funderar på det bästa sättet att göra det.
Är det olagligt? Omoraliskt? Dumt? Jag vet att man får betala slagavgift men de erbjuder ju också finansiering till ungefär samma villkor som Blipp/Teslaleasing. Ganska hög ränta på 4,95% osv.
Så länge det rör sig om en någorlunda spridd auktionssite, typ KVD, så är det nog OK. Dock är det nog inte godkänt om du lämnar in den på någon lokal gårdsauktion

Misstänkt objekt med detta förfarande kanske:
https://www.klaravik.se/auction/product ... a-model-x/
Klaravik är ju rätt stora (om än inte på personbilar) så det kan nog godtas av skatteverket.
/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Då har du ju sålt den till KVD och de sålt den vidare, så borde väl vara ok?
Omoraliskt skulle kanske vara att göra bilen mindre attraktiv på auktionen. Lånbyta sämre däck/fälgar? Något annat som ger en anmärkning vid inspektionen? Men så ska man förstås inte göra.
Omoraliskt skulle kanske vara att göra bilen mindre attraktiv på auktionen. Lånbyta sämre däck/fälgar? Något annat som ger en anmärkning vid inspektionen? Men så ska man förstås inte göra.

Elbilist sedan 2014
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Man hamnar ju lite i en märklig situation eftersom man ju i praktiken vill få så lite betalt som möjligt för bilenKlintan skrev:Då har du ju sålt den till KVD och de sålt den vidare, så borde väl vara ok?

Med det sagt så borde det inte vara särskilt svårt att göra bilen lite mindre attraktiv, det är ju bara att vara lite extra "ärlig" med alla defekter, lackskador, curb rash, gnissel etc som man vanligen skulle ha försökt mörka.
Omoraliskt kanske, men jag har mycket svårt att se att Skatteverket skulle kunna ha några åsikter så länge försäljningen sker via en etablerad aktör som KVD.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Kan man inte bara få ett värderings intyg av en bilhandlare? tänkte om man känner någon så kan dom skriva ner den lite , skulle inte skatteverket godta det så det finns på papper från etablerad bilhandlare tex som Volvo ?
2021 MS+
Vill minnas att man skulle ha två handlare och ta ett snittpris, åtminstone för en massa år sen när min pappa skulle köpa loss en bil. Han var dock på god fot med åtminstone en av dem som var mycket noggrann med att hitta skavanker på bilen som drog ner värdet.Dannte0 skrev:Kan man inte bara få ett värderings intyg av en bilhandlare? tänkte om man känner någon så kan dom skriva ner den lite , skulle inte skatteverket godta det så det finns på papper från etablerad bilhandlare tex som Volvo ?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Det går de nog inte på längre.Dannte0 skrev:Kan man inte bara få ett värderings intyg av en bilhandlare? tänkte om man känner någon så kan dom skriva ner den lite , skulle inte skatteverket godta det så det finns på papper från etablerad bilhandlare tex som Volvo ?
Elbilist sedan 2014
Kvd kan ju ge auktoriserade värderingar också. Men det blir nog inte billigt direkt. Detta godkänner ju skatteverket vid tex bouppteckning så det borde ju funka.
StefL skrev:Vill minnas att man skulle ha två handlare och ta ett snittpris, åtminstone för en massa år sen när min pappa skulle köpa loss en bil. Han var dock på god fot med åtminstone en av dem som var mycket noggrann med att hitta skavanker på bilen som drog ner värdet.Dannte0 skrev:Kan man inte bara få ett värderings intyg av en bilhandlare? tänkte om man känner någon så kan dom skriva ner den lite , skulle inte skatteverket godta det så det finns på papper från etablerad bilhandlare tex som Volvo ?
Jo, det är ju så man gör i vanliga fall. Dock ska det väl helst vara märkeshandlare och det blir svårt med Tesla.
Jag köpte faktiskt ut vår andrabil för en tid sen och då hjälpte märkeshandlaren till på ett mycket bra sätt. De löste restskulden och köpte den av företaget och sålde den sen till mig privat för ca 8 tusen mer. För det får jag 12 månaders garanti, fri service i 2 år (i praktiken 4 år då den var nyservad och ska servas vartannat år) och så hjälpte de till att lägga upp en finansiering. Är inte så dumt med återförsäljare ibland. Blev ett ganska fördelaktigt pris också. Säljaren sa att Skatteverket inte studsar på sånt där om det inte är uppenbart helt fel, som om man t ex köper en helt ny X5M för 200' eller liknande av sitt företag. Några tiotusen hit eller dit är inom felmarginalen.
Hos Tesla finns väl ingen dylik hjälp att få? Antar att en märkeshandlare från annat märke inte är lika sugen på att hjälpa till när det gäller en Tesla. Därav min idé om KVD. Då slår jag två flugor i en smäll. Dels värderingen och dels finansieringen. Man kan köpa en godkänd värdering av bilpriser.se (KVD-ägda väl?) men det kostar också flera tusen och risken är att de kollar prisläget på blocket och värderar min bil alldeles för högt. Plus att jag måste lösa finansieringen separat. Teslaleasing tar 6-7 tusen vill jag minnas och deras ränta är samma som via KVD.
- AlexanderModelS
- Teslaägare
Det går bra och skulle godkännas av Skatteverket vid eventuell revision. Dock är det viktigt att priset inte ska vara bilhandlarens inköpspris/inbytespris (alltså ditt ev. försäljningspris till bilhandlaren) utan priset på intyget ska specificera bilhandlarens uppskattade försäljningspris (vilket kan vara lite knivigt att få av en bilhandlare). Det är alltså försäljningspris, marknadspris eller marknadsvärde som gäller. Alternativt kan pris taget från bilhandlares prognoslista användas (men prognoslistorna är inte lika frekvent distribuerade längre och kan vara svåra att få tag i).Dannte0 skrev:Kan man inte bara få ett värderings intyg av en bilhandlare? tänkte om man känner någon så kan dom skriva ner den lite , skulle inte skatteverket godta det så det finns på papper från etablerad bilhandlare tex som Volvo ?
Vit Model S 85, svart interiör, teknikpaketet, glastaklucka, 2015
Man kanske kan anlita de som gör värderingarna när privatleasingbilar ska lämnas tillbaka, ryktet säger väl att dom är extremt petiga med skavankerDannte0 skrev:Kan man inte bara få ett värderings intyg av en bilhandlare? tänkte om man känner någon så kan dom skriva ner den lite , skulle inte skatteverket godta det så det finns på papper från etablerad bilhandlare tex som Volvo ?

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
pejvic skrev:Ja den gick för 649.000. Mkt fin var den.Banane skrev:
Tack. Ja, den var nästan identisk med min. Känns som ett ganska bra pris med tanke på vad gamla 85D o annat gammalt ligger ut för på blocket.
Har även identifierat två andra alternativ.
1. Grönt billån på Nordea. 3,75%. Är man "viktig" där så får man 3,25% men det är jag inte längre.
2. Låna på huset. Ränta < 1.5%.
Ang. alt. 2:
Det finns möjlighet att ta ett nytt bolån enligt den så kallade alternativregeln om lånen är från före 2018. Då amorterar man det nya lånet på 10 år och de befintliga lånen rörs inte (dvs man måste inte amortera 1-3% av bostadens värde per år). Amorterar man lånet på 6 år, istället för 10, så håller man ungefär samma amorteringstakt som ett billån också. 50% av bilens värde på 3 år alltså. Då bör man alltid ha möjlighet att sälja bilen och lösa lånet. Särskilt om man kan köpa bilen till ett bra pris.
Ja självklart så ska du ta alternativ två.
Och jag skulle aldrig ropa in min egen bil - du betalar nästan 20 000 till KVD det för deras jobb. Helt värdelöst. Ta istället de bästa aktionerna du ser och skriv ut dem så har du en bra värdering.
(De som sålts billigt)
Och jag skulle aldrig ropa in min egen bil - du betalar nästan 20 000 till KVD det för deras jobb. Helt värdelöst.
Ta istället de bästa aktionerna du ser och skriv ut dem så har du en bra värdering.
Dvs de som landat lägst. En aktion som du själv vinner speglar inte marknadsvärdet. Eftersom det bara är du som har varit beredd att
Betala den summan.
Dessutom kanske du hetsar den bakom. I så fall skulle du utgå från det bud som är det sista när det fortfarande är tre budgivare kvar.
Är det din egen firma du skall köpa den av?
Det finns ju lite sätt du kan ”sänka” värdet på bilen med....
Och jag skulle aldrig ropa in min egen bil - du betalar nästan 20 000 till KVD det för deras jobb. Helt värdelöst. Ta istället de bästa aktionerna du ser och skriv ut dem så har du en bra värdering.
(De som sålts billigt)
Och jag skulle aldrig ropa in min egen bil - du betalar nästan 20 000 till KVD det för deras jobb. Helt värdelöst.
Ta istället de bästa aktionerna du ser och skriv ut dem så har du en bra värdering.
Dvs de som landat lägst. En aktion som du själv vinner speglar inte marknadsvärdet. Eftersom det bara är du som har varit beredd att
Betala den summan.
Dessutom kanske du hetsar den bakom. I så fall skulle du utgå från det bud som är det sista när det fortfarande är tre budgivare kvar.
pejvic skrev:Ja självklart så ska du ta alternativ två.
(De som sålts billigt)
En aktion som du själv vinner speglar inte marknadsvärdet. Eftersom det bara är du som har varit beredd att
Betala den summan.
pejvic skrev:Ja självklart så ska du ta alternativ två.
(De som sålts billigt)
Betala den summan.
Shit, är det 20 tusen? Trodde det var betydligt mindre, runt 6-8 tusen. Vid 20 känns det inte lika aktuellt.
Jag får hålla lite koll på auktionerna helt enkelt. Det känns som ett smidigt sätt. Måste man ha ett konto på KVD för att se historiska avslut?
Ja, min egen. Men går jag på "auktions-strategin" så behöver jag väl inte sänka värdet på den specifikt?
Nej Inte om du inte vill. Deras provisioner står på deras hemsida. Både säljare och köpare betalar en summa som är beroende på värdet på bilen. Och ditt fall blir det runt 20 000.
Förr kunde man se avslut men jag gör inte det längre utan jag råkade följa denna då jag var ute efter en S
Du kan ju bara gå in och göra en screenshot någon gång i veckan. sedan så sparar du en länk & på klickar du på länken så ser du vad det gick för sen. Och gör en screenshot på det.
Glöm inte att dra av deras provision och så vidare när du redovisar ditt värde till Skatteverket.
Förr kunde man se avslut men jag gör inte det längre utan jag råkade följa denna då jag var ute efter en S
Du kan ju bara gå in och göra en screenshot någon gång i veckan. sedan så sparar du en länk & på klickar du på länken så ser du vad det gick för sen. Och gör en screenshot på det.
Glöm inte att dra av deras provision och så vidare när du redovisar ditt värde till Skatteverket.