Hej
Kommer få hem min model 3 2021 performance nu i mellandagarna och precis fått en laddbox på 11kwh uppsatt i min brf.
Enligt min el faktura betalar jag 1.08per kw
Så till frågan
Va betalar jag för o ladda upp min tesla fullt från låt säga 0-90 % ???
Ja kommer pendla Borås - Halmstad 1-2 dar i veckan o tänker att jag borde komma fram o tillbaka på en laddning hemma ?
Laddbox frågor
Moderator: Redaktion
- Likenoother
- Teslaägare
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Laddbox frågor
Borås - Halmstad ToR bör inte vara något problem, inte ens under vinterväglag, regn etc, under förutsättning att du laddar till >=90%.
Använd ABRP så ser du förväntad förbrukning, du kan även lägga in väderlek, väglag etc för att simulera "worst case scenarios".
Model 3 har 75 kWh batteri, så "full tank" kostar dig bara 80:-, ditt pris låter dock extremt lågt, är du säker på att du bara behöver betala så lite till föreningen?
Det låter som att du endast har tagit med den rörliga kWh-delen, dvs inte räknat med skatt, elnätsavgifter etc., jag gissar att du kommer att få betala minst typ 2:-/kWh.
Fortfarande bara typ 150:- för "full tank" dock
/fth
Använd ABRP så ser du förväntad förbrukning, du kan även lägga in väderlek, väglag etc för att simulera "worst case scenarios".
Model 3 har 75 kWh batteri, så "full tank" kostar dig bara 80:-, ditt pris låter dock extremt lågt, är du säker på att du bara behöver betala så lite till föreningen?
Det låter som att du endast har tagit med den rörliga kWh-delen, dvs inte räknat med skatt, elnätsavgifter etc., jag gissar att du kommer att få betala minst typ 2:-/kWh.
Fortfarande bara typ 150:- för "full tank" dock

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
P.S. skulle det mot förmodan bli tight att komma hem på en laddning så är det ju bara att svänga in ett par minuter på SuC Falkenberg, du behöver alltså inte oroa dig öht för räckvidd (vilket man också nrmalt endast gör innan man skaffar elbil
)
/fth

/fth
- Likenoother
- Teslaägare
Tack för svar .fth skrev:P.S. skulle det mot förmodan bli tight att komma hem på en laddning så är det ju bara att svänga in ett par minuter på SuC Falkenberg, du behöver alltså inte oroa dig öht för räckvidd (vilket man också nrmalt endast gör innan man skaffar elbil)
/fth
Så låt säga jag har 30-40% kvar i batteriet bör jag endå sätta i laddaren på kvällen eller ska man låta batteriet sjunka till 0-20% innnan man laddar upp d igen ?
Eller är e bara plugga in så fort man kommit hem ?
Kommer nämligen köra kortare sträcker inom Borås och 1-2 dar i veckan då långresa ner till halsmtsd
Beställt : Tesla model 3 Performance -2021
Ägt : Volkswagen Passat -18 Gte
Ägt : Volkswagen Passat -18 Gte
ABCLikenoother skrev:Tack för svar .fth skrev:P.S. skulle det mot förmodan bli tight att komma hem på en laddning så är det ju bara att svänga in ett par minuter på SuC Falkenberg, du behöver alltså inte oroa dig öht för räckvidd (vilket man också nrmalt endast gör innan man skaffar elbil)
/fth
Så låt säga jag har 30-40% kvar i batteriet bör jag endå sätta i laddaren på kvällen eller ska man låta batteriet sjunka till 0-20% innnan man laddar upp d igen ?
Kommer nämligen köra kortare sträcker inom Borås och 1-2 dar i veckan då långresa ner till halsmtsd
- fth
- Teslaägare
Man bör undvika att utnyttja "ändlägen", dvs undvika att ladda till 100% och ladda ur till 0%.Likenoother skrev:Tack för svar .
I ditt fall så skulle jag alltid plugga i när jag kommer hem, men endast ladda till typ 70%, och vid behov (inför längre resor) fylla på sista 20-30% precis innan avfärd.
Det är ingen fara att ladda till 90-100% då och då, men bilen skall helst inte stå länge med hög (eller låg) SoC.
/fth
- fth
- Teslaägare
P.S. vid kallare väder är det alltid bäst att ladda när batteriet redan är varmt, dvs när du kommer hem, låter du bilen först stå över natten så kommer en hel del av effekten gå åt bara för att värma upp batteriet.
Plugga därför alltid in bilen när du kommer hem och ladda till lämplig nivå enligt ovan.
/fth
Plugga därför alltid in bilen när du kommer hem och ladda till lämplig nivå enligt ovan.
/fth