Tack för ditt intresse för vår nya Audi GT med förhandsbokning plats. Jag kommer hjälpa dig med frågor och bil konfigurering när det blir tillgängligt runt v 6 2021. Tills det blir möjligt hoppas vi på löpande nyhetsbrev fån Audi!
Har du frågor mm så är du välkommen att kontakta mig på mail eller tele nedan.
P.S hörde att Q4 kanske kommer till försäljning v 8 redan med leverans ca Juni vet att du var intresserad av den.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Fick detta idag:
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
den laddaren ser ut som den man får till Taycan. Kan det vara samma tro?
Varför är skåpet så extremt stort? Skulle ju få plats med 3 inuti

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Off Grid Byggaren
HelectriC skrev:den laddaren ser ut som den man får till Taycan. Kan det vara samma tro?
Det är samma hårdvara för Audi och Porsche, men mjukvaran är lite anpassad för respektive bilmärke.
Connect-modellen är ett extra tillval vid nyköp, det är standard reseladdaren som ingår till både Audi och Porsche.
3,30 in i denna film syns det varför boxen är så stor, den ska även rymma ett 3-fasuttag och att kunna slinga upp laddkabeln:
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Spännade dd88. Trodde du skulle vara den sista personen i Sverige att skaffa elbil!dd88 skrev:Fick detta idag:Tack för ditt intresse för vår nya Audi GT med förhandsbokning plats. Jag kommer hjälpa dig med frågor och bil konfigurering när det blir tillgängligt runt v 6 2021. Tills det blir möjligt hoppas vi på löpande nyhetsbrev fån Audi!
Har du frågor mm så är du välkommen att kontakta mig på mail eller tele nedan.
P.S hörde att Q4 kanske kommer till försäljning v 8 redan med leverans ca Juni vet att du var intresserad av den.

Rapportera gärna din intryck av leverans och mottagande!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
d88 hoppar nog av när hen ser priset. 

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Räknade länge med att den skulle kosta som en RS5, nu ser den ut att bli betydligt dyrare och det ger jag inte för en bil. Finns betydligt vettigare saker att lägga en miljon på.taliz skrev:d88 hoppar nog av när hen ser priset.
En miljon? Hahadd88 skrev:Räknade länge med att den skulle kosta som en RS5, nu ser den ut att bli betydligt dyrare och det ger jag inte för en bil. Finns betydligt vettigare saker att lägga en miljon på.taliz skrev:d88 hoppar nog av när hen ser priset.
Då kan du hoppa av redan nu. En vettigt utrustad GT lär inte kosta mindre än 1,5 miljoner.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Glad för att jag sålt min Tesla
Släpper dom bara en GT med mindre motor så är det inte omöjligt, även om det är mindre troligt. En kostnadsfri reservation lär inte ställa till något oavsett.Hertsh skrev:En miljon? Hahadd88 skrev:Räknade länge med att den skulle kosta som en RS5, nu ser den ut att bli betydligt dyrare och det ger jag inte för en bil. Finns betydligt vettigare saker att lägga en miljon på.taliz skrev:d88 hoppar nog av när hen ser priset.
Då kan du hoppa av redan nu. En vettigt utrustad GT lär inte kosta mindre än 1,5 miljoner.
- Off Grid Byggaren
Testade att ställa in laddningstimer i bilen. Då räknar den nya laddboxen ut lägsta möjliga laddeffekt för att hinna ladda klart till avresetiden, och kör igång direkt.mati skrev:Inställningsbar laddström. Najs. Inget som Audis reseledare kan (förutom 50 och 100% ).
Inte så tokigt egentligen, då belastas ju inte elnätet i onödan.
Fast jag vill ladda efter 19.00 och det verkar inte gå att ställa in när den ska starta laddning. Då krävs HEMS energimodulen.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Har väl själv aldrig trott på mycket mindre än 1,5 (även om man kanske hoppats).dd88 skrev:Släpper dom bara en GT med mindre motor så är det inte omöjligt, även om det är mindre troligt. En kostnadsfri reservation lär inte ställa till något oavsett.Hertsh skrev:En miljon? Hahadd88 skrev:Räknade länge med att den skulle kosta som en RS5, nu ser den ut att bli betydligt dyrare och det ger jag inte för en bil. Finns betydligt vettigare saker att lägga en miljon på.taliz skrev:d88 hoppar nog av när hen ser priset.
Vad låg ditt maxtak på som du hade tänkt dig att kunna betala?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Hej,
Snart tid för första långturen med E-tron 50 under vintern...
Skall köra från Skåne till Sälen, funderar nu på om man skall stanna på Fortum i Kristienhamn och ladda till 100% och sedan köra via Vansbro eller stanna i Karlstad på Ionity och köra via Torsby.
Verkar ju bara finnas 1st 50KW laddar på respektive väg, sedan är det ju Malung som backup via båda vägar
Känns ju som att risken för kö är överhängande och man får ställa sig och ladda med 11KW.....behöver nog knappt 20KW
Någon som har erfarenhet från att köra denna route som kan dela med sig om vilken ni tror på?
Planen var Trysil men fick ju bli sälen detta år...till Trysil är det ju inga problem men efter Karlstad verkar det ju vara en utmaning. Antar att en 55 hade kanske klarat Karlstad -Sälen utan stopp vilket hade varit skönt....
Får bli Ionity Värnamo, Ionity Mariestad sedan Fortum Kristnehamn/ Ionity Karlstad
Skall köra från Skåne till Sälen, funderar nu på om man skall stanna på Fortum i Kristienhamn och ladda till 100% och sedan köra via Vansbro eller stanna i Karlstad på Ionity och köra via Torsby.
Verkar ju bara finnas 1st 50KW laddar på respektive väg, sedan är det ju Malung som backup via båda vägar
Känns ju som att risken för kö är överhängande och man får ställa sig och ladda med 11KW.....behöver nog knappt 20KW
Någon som har erfarenhet från att köra denna route som kan dela med sig om vilken ni tror på?
Planen var Trysil men fick ju bli sälen detta år...till Trysil är det ju inga problem men efter Karlstad verkar det ju vara en utmaning. Antar att en 55 hade kanske klarat Karlstad -Sälen utan stopp vilket hade varit skönt....
Får bli Ionity Värnamo, Ionity Mariestad sedan Fortum Kristnehamn/ Ionity Karlstad
Skrev ett inlägg om en resa till sälen i vår etron50 som finns på sidan 540 i denna tråden härJohan B skrev:Hej,
Tack, hade missat din post.
Känns som att det gäller att lämna Karlstad eller då Kristinehamn med 100% och välja väg beroende på om laddarna är i funktion eller inte.
Väl i lindvallen kanske man får ladda i stugan under hela veckan för att starta fullt på vägen hem....inte bästa lösningen men om nu inte skistar bygger ut nätverket så får man ju helt enkelt ladda i vanligt uttag, kan ju alltid ställa ner laddeffekten och köra 50%
Känns som att det gäller att lämna Karlstad eller då Kristinehamn med 100% och välja väg beroende på om laddarna är i funktion eller inte.
Väl i lindvallen kanske man får ladda i stugan under hela veckan för att starta fullt på vägen hem....inte bästa lösningen men om nu inte skistar bygger ut nätverket så får man ju helt enkelt ladda i vanligt uttag, kan ju alltid ställa ner laddeffekten och köra 50%
- Off Grid Byggaren
Funkar bra med privatägd stuga. Men tänk på Skistar inte är så förtjusta i elbilar: https://www.skistar.com/sv/vara-skidort ... bil-salen/Johan B skrev:Tack, hade missat din post.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Det är ju riktigt bra. Jag har alltid undrat varför inte alla elbilar gör så. Framförallt Tesla, som kan köra med vilken laddströmsinställning som helst, hade ju lätt kunnat implementera en sådan funktion.Off Grid Byggaren skrev:Testade att ställa in laddningstimer i bilen. Då räknar den nya laddboxen ut lägsta möjliga laddeffekt för att hinna ladda klart till avresetiden, och kör igång direkt.mati skrev:Inställningsbar laddström. Najs. Inget som Audis reseledare kan (förutom 50 och 100% ).
Men varför krävs en speciell laddbox för detta i en Audi? Det är obegripligt för mig att inte bilen kan begränsa laddströmmen själv. Är det inte bara bilens mjukvara som berättar för laddboxen/-stolpen hur mycket ström bilen vill ha? Eller krävs det speciell hårdvara i bilen för det?
Det är faktiskt en rätt så stor nackdel med e-tron att den alltid tar det den får utan någon som helst möjlighet att påverka laddströmmen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
Jag är inte helt säker på den funktionen. Senare på natten verkar den förstått att laddningen inte hinner bli klar i tid, och då ökat effekten.mati skrev:Det är ju riktigt bra. Jag har alltid undrat varför inte alla elbilar gör så. Framförallt Tesla, som kan köra med vilken laddströmsinställning som helst, hade ju lätt kunnat implementera en sådan funktion.Off Grid Byggaren skrev:Testade att ställa in laddningstimer i bilen. Då räknar den nya laddboxen ut lägsta möjliga laddeffekt för att hinna ladda klart till avresetiden, och kör igång direkt.mati skrev:Inställningsbar laddström. Najs. Inget som Audis reseledare kan (förutom 50 och 100% ).
Men varför krävs en speciell laddbox för detta i en Audi? Det är obegripligt för mig att inte bilen kan begränsa laddströmmen själv. Är det inte bara bilens mjukvara som berättar för laddboxen/-stolpen hur mycket ström bilen vill ha? Eller krävs det speciell hårdvara i bilen för det?
Det är faktiskt en rätt så stor nackdel med e-tron att den alltid tar det den får utan någon som helst möjlighet att påverka laddströmmen.
Men det kan också vara någon bugg, såg idag att klockan var felaktig inställd i laddboxen. Audi och VAG verkar ha tänkt sig att elbilen alltid ska ta emot precis allt den kan få.
Det ska styras från laddboxen helt enkelt, så som det är skrivet i laddstandarden. Ska bara vara att stoppa i laddkabeln, och så sköter det sig själv.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Jag förstår hur de tänker, men de tänker fel tycker jag. Alla laddboxar är inte så smarta att de kan styra laddströmmen utifrån de rådande förhållen. Mina två laddboxar är helt dumma, den ena kör med 16A utan att det går att ändra och min Tesla WC har jag ställt in på 13A.Off Grid Byggaren skrev:Det ska styras från laddboxen helt enkelt, så som det är skrivet i laddstandarden. Ska bara vara att stoppa i laddkabeln, och så sköter det sig själv.
16A är alldeles för mycket för min huvudsäkring på vintern och den laddboxen kan jag bara använda med e-Golfen som faktiskt kan styra laddströmmen från bilen som jag vill. Men även 13A på WCn är lite för mycket ibland, och e-tron har vid ett antal tillfällen lyckats knäcka en säkring. Detta var aldrig ett problem med Teslan. På vintern skruvade jag ner laddströmen i bilen och allting var finemang. Det kan jag inte göra nu. Och jag har ingen större lust att öppna laddboxen och pilla i den varje gång jag vill ha mindre eller mer ström.
Nä, här tycker jag att VW och Audi har gjort en jättetabbe.
Håller med. Dett borde Tesla och Audi (och alla andra) lätt kunna fixa direkt i bilen oberoende av vilken laddbox/uttag man använder.mati skrev:Det är ju riktigt bra. Jag har alltid undrat varför inte alla elbilar gör så. Framförallt Tesla, som kan köra med vilken laddströmsinställning som helst, hade ju lätt kunnat implementera en sådan funktion.Off Grid Byggaren skrev:Testade att ställa in laddningstimer i bilen. Då räknar den nya laddboxen ut lägsta möjliga laddeffekt för att hinna ladda klart till avresetiden, och kör igång direkt.mati skrev:Inställningsbar laddström. Najs. Inget som Audis reseledare kan (förutom 50 och 100% ).

Om det är verkligen är fallet så tycker jag att den standarden är helt åt hel-ete.Off Grid Byggaren skrev:Jag är inte helt säker på den funktionen. Senare på natten verkar den förstått att laddningen inte hinner bli klar i tid, och då ökat effekten.mati skrev:Det är ju riktigt bra. Jag har alltid undrat varför inte alla elbilar gör så. Framförallt Tesla, som kan köra med vilken laddströmsinställning som helst, hade ju lätt kunnat implementera en sådan funktion.Off Grid Byggaren skrev:Testade att ställa in laddningstimer i bilen. Då räknar den nya laddboxen ut lägsta möjliga laddeffekt för att hinna ladda klart till avresetiden, och kör igång direkt.mati skrev:Inställningsbar laddström. Najs. Inget som Audis reseledare kan (förutom 50 och 100% ).
Men det kan också vara någon bugg, såg idag att klockan var felaktig inställd i laddboxen. Audi och VAG verkar ha tänkt sig att elbilen alltid ska ta emot precis allt den kan få.
Det ska styras från laddboxen helt enkelt, så som det är skrivet i laddstandarden. Ska bara vara att stoppa i laddkabeln, och så sköter det sig själv.
Detta borde helt klart styras av bilen, som är den enhet som absolut bäst vet vad den behöver, kan monitorera batterierna, och kan optimera bäst under olika laddningsförhållanden. Saker som boxen inte har någon susning om.

- Off Grid Byggaren
Risken är ju att elbilsägaren knappar in fel laddström eller glömmer att ändra.mati skrev:Jag förstår hur de tänker, men de tänker fel tycker jag. Alla laddboxar är inte så smarta att de kan styra laddströmmen utifrån de rådande förhållen. Mina två laddboxar är helt dumma, den ena kör med 16A utan att det går att ändra och min Tesla WC har jag ställt in på 13A.Off Grid Byggaren skrev:Det ska styras från laddboxen helt enkelt, så som det är skrivet i laddstandarden. Ska bara vara att stoppa i laddkabeln, och så sköter det sig själv.
16A är alldeles för mycket för min huvudsäkring på vintern och den laddboxen kan jag bara använda med e-Golfen som faktiskt kan styra laddströmmen från bilen som jag vill. Men även 13A på WCn är lite för mycket ibland, och e-tron har vid ett antal tillfällen lyckats knäcka en säkring. Detta var aldrig ett problem med Teslan. På vintern skruvade jag ner laddströmen i bilen och allting var finemang. Det kan jag inte göra nu. Och jag har ingen större lust att öppna laddboxen och pilla i den varje gång jag vill ha mindre eller mer ström.
Nä, här tycker jag att VW och Audi har gjort en jättetabbe.
Jag tror det behövs mer integration med huset, där laddboxen finns, särskilt med två elbilar.
Connect laddboxen är rätt värdelös som standalone enhet kan jag tycka. Tillför inget mer än att manuellt kunna ställa laddströmmen i 1-amperes steg mellan 6-16 A, spärra laddning med PIN-kod och få ut listor över hur mycket det laddats.
Ska den göra någon riktig nytta måste en svindyr Home Energy Manager köpas till och installeras i villan. Skulle tro att det kostar minst 10-15.000:- till.
Efter att Home Energy Manager parats ihop med Connect laddboxen måste även någon konfigura allt korrekt.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Största risken är väl då att man laddar långsammare än man hade tänkt sig. För bilen kommer ju ändå inte dra mer ström än vad laddboxen tillåter. I en Tesla är laddströmmen GPS-styrd. Bilen kommer ihåg hur mycket ström den får dra vid olika laddplatser, dvs det man har ställt in förra gången man laddade på samma ställe, och det är helt klart den smidigaste lösningen. Men det går ju aldrig att ställa in en högre strömstyrka än vad laddboxen klarar av. Ingen risk för att göra fel alltså. Ska inte alla tillverkare kunna göra så? Jag fattar inte detta. VW har till och med tagit bort den möjligheten i ID3. I en E-Golf kan man som sagt ställa in laddströmmen.Off Grid Byggaren skrev:Risken är ju att elbilsägaren knappar in fel laddström eller glömmer att ändra.
- Off Grid Byggaren
Det skulle ju kunna finnas den inställningen under någon avancerad meny med lite förklaringstext.mati skrev:Största risken är väl då att man laddar långsammare än man hade tänkt sig. För bilen kommer ju ändå inte dra mer ström än vad laddboxen tillåter. I en Tesla är laddströmmen GPS-styrd. Bilen kommer ihåg hur mycket ström den får dra vid olika laddplatser, dvs det man har ställt in förra gången man laddade på samma ställe, och det är helt klart den smidigaste lösningen. Men det går ju aldrig att ställa in en högre strömstyrka än vad laddboxen klarar av. Ingen risk för att göra fel alltså. Ska inte alla tillverkare kunna göra så? Jag fattar inte detta. VW har till och med tagit bort den möjligheten i ID3. I en E-Golf kan man som sagt ställa in laddströmmen.Off Grid Byggaren skrev:Risken är ju att elbilsägaren knappar in fel laddström eller glömmer att ändra.
Men om du har ställt in 6 Ampere hemma och åker iväg en längre sträcka. Där finns det 11kW destinationsladdare du tänkt använda 3 timmar för att kunna komma hem igen.
Har du då glömt att ställa upp laddströmmen igen kommer du kanske inte hem alls.
Tror att det kan ligga bakom, du ska inte behöva vara ingenjör och knappa in olika strömstyrkor, men Teslas variant med GPS-styrd laddström låter toppen.
Tesla ligger ju några år före andra biltillverkare när det gäller mycket kring elbilar.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Men som sagt, det kan ju vara platsberoende. Om man ställer in en lägre laddström hemma så laddar den fortfarande med 16A (eller vad maxström nu är) när man kommer till en annan laddstolpe. Såvida man inte ställer in en lägre ström för den platsen också. Default är alltid att den ska ladda med max effekt.Off Grid Byggaren skrev:Men om du har ställt in 6 Ampere hemma och åker iväg en längre sträcka. Där finns det 11kW destinationsladdare du tänkt använda 3 timmar för att kunna komma hem igen.
Har du då glömt att ställa upp laddströmmen igen kommer du kanske inte hem alls.
Så fungerar det i en Tesla, och det är superenkelt. Ingen risk att man gör fel.
E-tron har ju samma inställningsmöjlighet när det gäller laddnivå. Man kan ställa in så att bilen laddar till 80% hemma men 100% i stan. Exakt samma idé. Varför inte med strömstyrkan?
Har de plockat bort sådana självklara funktioner i de nya ID-bilarna, som de har redan idag i äldre e-Golf?mati skrev:Största risken är väl då att man laddar långsammare än man hade tänkt sig. För bilen kommer ju ändå inte dra mer ström än vad laddboxen tillåter. I en Tesla är laddströmmen GPS-styrd. Bilen kommer ihåg hur mycket ström den får dra vid olika laddplatser, dvs det man har ställt in förra gången man laddade på samma ställe, och det är helt klart den smidigaste lösningen. Men det går ju aldrig att ställa in en högre strömstyrka än vad laddboxen klarar av. Ingen risk för att göra fel alltså. Ska inte alla tillverkare kunna göra så? Jag fattar inte detta. VW har till och med tagit bort den möjligheten i ID3. I en E-Golf kan man som sagt ställa in laddströmmen.Off Grid Byggaren skrev:Risken är ju att elbilsägaren knappar in fel laddström eller glömmer att ändra.

Jo, det stämmer som du säger på Tesla. Är extremt enkelt som användare att ändra. Du behöver dessutom inte leta upp massvis med konfigurationsmenyer eller undermenyer. Bara att ändra enkelt och direkt från laddskärmen (som kommer upp automatiskt när du pluggar in laddkabeln).Off Grid Byggaren skrev:Det skulle ju kunna finnas den inställningen under någon avancerad meny med lite förklaringstext.mati skrev:Största risken är väl då att man laddar långsammare än man hade tänkt sig. För bilen kommer ju ändå inte dra mer ström än vad laddboxen tillåter. I en Tesla är laddströmmen GPS-styrd. Bilen kommer ihåg hur mycket ström den får dra vid olika laddplatser, dvs det man har ställt in förra gången man laddade på samma ställe, och det är helt klart den smidigaste lösningen. Men det går ju aldrig att ställa in en högre strömstyrka än vad laddboxen klarar av. Ingen risk för att göra fel alltså. Ska inte alla tillverkare kunna göra så? Jag fattar inte detta. VW har till och med tagit bort den möjligheten i ID3. I en E-Golf kan man som sagt ställa in laddströmmen.Off Grid Byggaren skrev:Risken är ju att elbilsägaren knappar in fel laddström eller glömmer att ändra.
Men om du har ställt in 6 Ampere hemma och åker iväg en längre sträcka. Där finns det 11kW destinationsladdare du tänkt använda 3 timmar för att kunna komma hem igen.
Tror att det kan ligga bakom, du ska inte behöva vara ingenjör och knappa in olika strömstyrkor, men Teslas variant med GPS-styrd laddström låter toppen.
Tesla ligger ju några år före andra biltillverkare när det gäller mycket kring elbilar.
Som du påpekar så är det inte heller risk att man glömmer höja effekten på en ny plats, då sänkningarna man gör i effekt automatiskt är platsberoende.
Tesla är helt klart lite av bildvärldens Apple. De bygger mycket eget proprietärt (infotainmentsystem, laddnätverk, etc.), men allt är enkelt för användarna, med en (oftast) väldigt genomtänkt och integrerad upplevelse.