Easee haveri?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

macky

Easee haveri?

Inlägg av macky »

Min laddare har varit offline sedan förra veckan och vad jag kan se verkar hela deras molnlösning ligga nere. Som tur är kan jag ladda iaf vilket inte alla verkar kunna.
https://easee.statuspage.io/?utm_source=embed

Ngn annan som drabbats?
Användarvisningsbild
peza
Teslaägare

Re: Easee haveri?

Inlägg av peza »

Min Easee har vart offline i appen, men inte påverkar min laddning alls. Tibbers system har funkat precis som vanligt, inte märkt något.

Så jag är 100% positive till Tibber och deras system fortfarande.

/Peter
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

Ja, jag har fått mail från Tibber om problem med Easee. Se nedan:

Hej,

Easee arbetar hårt för att få sina molntjänster igång igen efter de gick ned den 9 december klockan 15:40. Trots parallella försök har de inte lyckats få systemet att fungera fullt ännu. Som situationen är nu måste de använda helgen för att gå djupare in i sin systemarkitektur och göra ändringar i molntjänsten så att de kan återställa systemet ordentligt.

Vad betyder detta för dig som Tibber-kund?
Detta påverkar dig som Tibber-kund på det sätt att du inte har kontakt med laddboxen från Tibber-appen under denna period. Det betyder även att varken smartladdning via vår Easee power-up eller lastbalanseringen fungerar för närvarande.

Problem med huvudsäkring under laddning
Om du har problem med att huvudsäkringen överbelastas, så rekommenderar vi att du ansluter till laddboxens lokala wifi-gränssnitt och minskar laddningseffekten. Kom ihåg att bryta strömmen / säkringen till laddningsbox i 1-2 minuter så att inställningarna kan ändras. Se Easee’s användarhandbok på sidan 26 för instruktioner. Det finns även en guide på engelska från Easee kring detta här.

Blinkande ljus på laddboxen
Om du upplever blinkande lampor på laddboxen när bilen är ansluten väntar laddaren på en nyckel för att aktiveras. Då kan valfri RFID-nyckel användas för att börja ladda, till exempel ett bankkort eller passerkort.

Låst laddkabel
Om du har låst laddkabeln permanent och behöver släppa den hittar du instruktionen på detta här.

Laddningshistorik från Easee
Laddningen lagras lokalt i laddboxen och så snart molntjänsten är uppe igen kommer Easee att kunna hämta den, skicka förbrukningen till Tibber så vi kan uppdatera din historik i Tibber-appen.

Ger inte laddboxen någon ström?
Om du inte alls kan ladda, rekommenderar vi att du använder en snabbladdare eller nödladdare tills situationen är löst.

Var kan jag få uppdateringar om situationen?
Du kan använda statussidan från Easee för uppdateringar som du hittar här. Det är möjligt att registrera sig på deras statussida så att du får aviseringar så snart det finns ny information.

Om du har frågor så tveka inte att kontakta oss via chatten i Tibber-appen eller via e-post: hello@tibber.com

Hälsningar Daniel och Tibber-teamet
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare

Inlägg av Ferro94 »

Ersatte mitt röda industriuttag med en Easee för en vecka sen. Passade samtidigt på att teckna mig för Tibber som går igång i början av Januari. Tyvärr lite taskig timing...

För mig funkar det inte alls att ladda efter haveriet. Boxen står och ”klickar” och i Teslaappen ser jag hur laddspänningen hoppar upp och ner som en jo-jo. Fick plocka fram min UMC och långsamladda i vanliga 13A-uttaget i garaget i natt.

Vaknade i morse av ett mail från Easee-supporten som sa att allt var tillbaka och det stämde. Vid lunch kom nästa mail som tog tillbaka det som sagts i första mailet och sen dess ligger det nere igen. UMC känns rätt ovärdelig just nu...
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Ferro94 skrev:
Ersatte mitt röda industriuttag med en Easee för en vecka sen. Passade samtidigt på att teckna mig för Tibber som går igång i början av Januari. Tyvärr lite taskig timing...

För mig funkar det inte alls att ladda efter haveriet. Boxen står och ”klickar” och i Teslaappen ser jag hur laddspänningen hoppar upp och ner som en jo-jo. Fick plocka fram min UMC och långsamladda i vanliga 13A-uttaget i garaget i natt.

Vaknade i morse av ett mail från Easee-supporten som sa att allt var tillbaka och det stämde. Vid lunch kom nästa mail som tog tillbaka det som sagts i första mailet och sen dess ligger det nere igen. UMC känns rätt ovärdelig just nu...
Om boxen bara står och klickar så tror jag de är andra problem än deras cloud tjänst. De som inte fungerar just nu är last vakt och eventuellt tibber smart laddning (starta laddning när priset är lågt) de beror dock till viss del på bilen.

Jag kan ladda min bil utan problem bara jag ser till att hålla nere annan last så att jag inte poppar huvudsäkringen.

Men ja de är surt, har haft laddaren i ca 1 månad och redan haft 2 ordentliga tillfällen med tjänsten nere så man saknar full funktion.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare

Inlägg av Ferro94 »

chaffis75 skrev:
Ferro94 skrev:

Om boxen bara står och klickar så tror jag de är andra problem än deras cloud tjänst. De som inte fungerar just nu är last vakt och eventuellt tibber smart laddning (starta laddning när priset är lågt) de beror dock till viss del på bilen.

Jag kan ladda min bil utan problem bara jag ser till att hålla nere annan last så att jag inte poppar huvudsäkringen.

Men ja de är surt, har haft laddaren i ca 1 månad och redan haft 2 ordentliga tillfällen med tjänsten nere så man saknar full funktion.
Provade nu att dra ner laddeffekten i bilen till 3x10A och då slutade boxen klicka och laddningen funkar. Märkligt! Jag har ingen separat lastbalansering installerad. Vet att boxen har ngn sorts balansering inbyggd, men trodde att det bara gällde mellan boxarna om man har flera installerade...?

Har heller aldrig upplevt problem med min röda 3-fas under mina 5 Teslaår, förutom i ngt enstaka fall när jag bränt en huvudsäkring för att alla köksmaskiner kört samtidigt som det varit rejält kallt ute.

Innan Easee-haveriet fungerade boxen klockrent med full effekt (de få dagar jag hann använda den).
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Ferro94 skrev:
chaffis75 skrev:
Ferro94 skrev:

Provade nu att dra ner laddeffekten i bilen till 3x10A och då slutade boxen klicka och laddningen funkar. Märkligt! Jag har ingen separat lastbalansering installerad. Vet att boxen har ngn sorts balansering inbyggd, men trodde att det bara gällde mellan boxarna om man har flera installerade...?

Har heller aldrig upplevt problem med min röda 3-fas under mina 5 Teslaår, förutom i ngt enstaka fall när jag bränt en huvudsäkring för att alla köksmaskiner kört samtidigt som det varit rejält kallt ute.

Innan Easee-haveriet fungerade boxen klockrent med full effekt (de få dagar jag hann använda den).
Låter märkligt, men intressant att följa upp. Kanske andra som haft liknande problem?

Min är "off-line" i apparna (både Easee och Tibber), men laddar manuellt.

Fortsätta gärna att rapportera hur det går!
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Inlägg av Bernando »

Här ser man Easees driftstörningar, samt kan skriva upp sig på deras utskick över desamma.

https://easee.statuspage.io/

Jag har haft fullt förståelse för att de växt snabbare än deras infrastruktur klarar, men idag började jag tappa lite tålamod. Nu är det ju tredje gången på kort tid, och de två tidigare gångerna lät det något i stil med att "vi har vidtagit åtgärder för att inte hamna i den här situationen igen". Uppenbarligen inte tillräckligt...

Jag kör automatiserad laddning via annan tredjepart, så min laddning funkar fint ändå. Däremot kan ju inte Watty säga åt Easee att tagga ner lite ifall man börjar närma sig maxeffekt för huvudsäkringarna. Tur nog så är det inte -20 ute, så VP tar inte allt utrymme.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Bernando skrev:
Här ser man Easees driftstörningar, samt kan skriva upp sig på deras utskick över desamma.

https://easee.statuspage.io/

Jag har haft fullt förståelse för att de växt snabbare än deras infrastruktur klarar, men idag började jag tappa lite tålamod. Nu är det ju tredje gången på kort tid, och de två tidigare gångerna lät det något i stil med att "vi har vidtagit åtgärder för att inte hamna i den här situationen igen". Uppenbarligen inte tillräckligt...

Jag kör automatiserad laddning via annan tredjepart, så min laddning funkar fint ändå. Däremot kan ju inte Watty säga åt Easee att tagga ner lite ifall man börjar närma sig maxeffekt för huvudsäkringarna. Tur nog så är det inte -20 ute, så VP tar inte allt utrymme.
Håller med. 1-2 timmars nertid kan man kanske acceptera någon extremt enstaka gång, men nu börjar det snart gå mot 1 veckas nertid. Sådant är inte OK.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Inlägg av Bernando »

Cloud service outage
An update has been posted
Thank you for all your trust and support during the last week. This has been a tough week for all of us

We are currently in a situation where we almost have all systems operational, however we cannot guarantee that it will remain that way continuously over the next few days.
Statuses in your app may at times be wrong and the system might feel slower than normal. We are closely monitoring everything to maintain control.

We have clearly underestimated our massive growth and cloud capacity. We feel your frustration towards the situation and the consequences that follow. This is not good enough – we are working day and night to solve the ongoing challenges with our cloud – getting closer to a future proof and scalable solution.

We have a specific plan on how to get the world balanced again – and fix this!

We are now making changes to the offline behaviour for all chargers so that you should be able to charge even if our cloud is not responding as it should.

At the same time we have our whole team working on the future-proof and scalable solution.

-------------------------

LED blinking?
If Easee is the operator of your charger and if the LED is blinking once you plug in your vehicle then you can use any Easeekey/RFID tag to start charging. The key-tag does not have to be in your Profile or does not need to have been used before. Any RFID key should work, you can use your access badge, wireless visa, a Phone with NFC or similar. For those of you who are unable to use your chargers while our cloud is offline, we suggest using public charging stations or emergency chargers

Do you have a schedule?
The schedule set for your charger is not possible to disable other than from the Easee app. It is not possible to turn off this schedule from the WiFi interface. The car will start charging when the schedule is set to start. Cable locked?
You can unlock the cable from the charger by accessing the local WiFi interface. See more here https://www.notion.so/easee/Easee-charg ... 68a6664d79
Time posted
Dec 15, 18:37 CET
MS P85 2014
macky

Inlägg av macky »

Man tycker lite synd om dem. Fast hade jag varit drabbad så att jag inte kunde ladda hade jag varit rätt förbannad efter betydligt mindre tid än en vecka. Använder appen som lastbalansering genom att ställa ned strömmen om jag kör mycket annat samtidigt. Men nu använder jag ju knappt bilen så det behovet är minimalt. Sen blir man nyfiken på vad som faktiskt hänt rent tekniskt.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Inlägg av Bernando »

Jaha, då var det dags igen

Cloud service outage
An update has been posted

We have now deliberately brought the system down to avoid overloading it.

Most chargers should now allow offline charging based on the steps below.

We will monitor the system before enabling them in a controlled manner again.

We will update you as soon as we know something more.

-------------------------
LED blinking?
If the LED is blinking once you plug in your vehicle then you can use any Easeekey/RFID tag to start charging. The key-tag does not have to be in your Profile or does not need to have been used before. Any RFID key should work, you can use your access badge, wireless visa, a Phone with NFC or similar. For those of you who are unable to use your chargers while our cloud is offline, we suggest using public charging stations or emergency chargers

Do you have a schedule?
The schedule set for your charger is not possible to disable other than from the Easee app. It is not possible to turn off this schedule from the WiFi interface. The car will start charging when the schedule is set to start.

Cable locked?
You can unlock the cable from the charger by accessing the local WiFi interface. See more here https://www.notion.so/easee/Easee-charg ... 68a6664d79
Time posted
Dec 15, 21:11 CET

Components affected
Major Outage Easee Cloud
Major Outage OCPP
MS P85 2014
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Inlägg av TechNerd »

Ferro94 skrev:
Exakt detta har jag också, men det började innan deras molnproblem.
Gissar att det har med versionen de släppte i slutet på november som hade någon form av balansering inbyggt.
Trodde det hade med att jag hade två boxar ihopkopplade - men tydligen inte.

Händer inte första gången man stoppar in kabeln utan när bilen sen fyller på lite själv när kabeln redan är i.
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Skriv svar