Köpcenter flyttar till gamla mackar längs E4?
Moderator: Redaktion
- markuswesterberg
- Teslaägare
Köpcenter flyttar till gamla mackar längs E4?
När tror ni att vi får se ett köpcentrum i Sillekrog och runt andra gamla fossilmackar längs med E4:an och andra tungt trafikerade vägsträckor i landet? De är ju fortfarande naturliga stopp för de som åker långt och med perfekta lägen nära vägen. Jag tänker att alla fossilmackar snart har snabbladdare. För att överleva. Kan det istället bli ett uppsving för dessa mackar måntro? Vad tror ni?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Köpcenter flyttar till gamla mackar längs E4?
Det är väl hyfsat sannolikt att det blir ungefär så, återstår väl att se om
det blir något direkt uppsving, det behövs ju lite volymer också, och
det behövs många och snabba laddare för att det ska bli något flöde av kunder.
Nu kommer väl en del av dessa kunder att stanna lite längre än fossilare men
frågan är om det räcker för att hinna spendera några större summor i jämförelse,
för även elbilsförare stannar ofta en väldigt kort stund och stannar kvar vid bilen på
samma sätt som fossilare som betalar vid automaten och sedan direkt vidare.
Men den stora frågan är väl då om man är tillräckligt snabb med att få upp dessa laddare.
det blir något direkt uppsving, det behövs ju lite volymer också, och
det behövs många och snabba laddare för att det ska bli något flöde av kunder.
Nu kommer väl en del av dessa kunder att stanna lite längre än fossilare men
frågan är om det räcker för att hinna spendera några större summor i jämförelse,
för även elbilsförare stannar ofta en väldigt kort stund och stannar kvar vid bilen på
samma sätt som fossilare som betalar vid automaten och sedan direkt vidare.
Men den stora frågan är väl då om man är tillräckligt snabb med att få upp dessa laddare.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag tror att snabbladdning är alldeles för snabb för ett köpcentrum. Vi hinner ju precis få en hamburgare stekt på slööö McDonalds innan laddningen är klar. Finns ju inte en chans att jag skulle hinna shoppa också, för äta måste vi.
Samtidigt kan 11kW 3fas AC (få bilar som kan ta 22kW)vara i underkant för ett stopp på ca 2h. Här kanske det finns en bra applikation/marknad för 22-50 kW DC laddare.LarsL skrev:Jag tror att snabbladdning är alldeles för snabb för ett köpcentrum. Vi hinner ju precis få en hamburgare stekt på slööö McDonalds innan laddningen är klar. Finns ju inte en chans att jag skulle hinna shoppa också, för äta måste vi.

Det tror jag knappast. Ett laddstopp är för kort tid.
När jag handlar på den lokala lidl med 4 laddplatser som på senare tid nästan alltid är helt upptagna så sitter 3 av 4 kvar i bilen och mobiltittar
ms 76132 "Eleamore"
Ja, kanske men samtidigt så kostar det då lite extra för köpcentrumet att installera. Jag ansluter till 11kW om jag vet att jag kommer vara på köpcentrumet några timmar som typ Ikea eller Ullared. Men det ska ju vara så att jag inte klarar mig ledigt hem utan laddning också annars orkar jag inte ta fram kabeln.Markus skrev:Samtidigt kan 11kW 3fas AC (få bilar som kan ta 22kW)vara i underkant för ett stopp på ca 2h. Här kanske det finns en bra applikation/marknad för 22-50 kW DC laddare.LarsL skrev:Jag tror att snabbladdning är alldeles för snabb för ett köpcentrum. Vi hinner ju precis få en hamburgare stekt på slööö McDonalds innan laddningen är klar. Finns ju inte en chans att jag skulle hinna shoppa också, för äta måste vi.
Det här med att ladda längs vägarna kommer väl förändras innan elbilarna kommer upp i volym?
Hur lång räckvidd krävs för att man ska ladda hemma eller vid resmålet? 100mil?
Ja det vore väl det bästa. Men känns ovärt att släpa på alldeles för mycket batteri kapacitet till vardags också. Tror 100-milabilar kommer finnas men bara för några få. Kommer nog inte vara normen.Fredrik j skrev:Det här med att ladda längs vägarna kommer väl förändras innan elbilarna kommer upp i volym?
Värdet är ju att behöver häcka på McDonalds om man inte vill. När/om det blir vanligt att låta bilens batteri delta i hemmets elförsörjning kan det säkert finnas fördelar med ett ”onödigt” stort batteri.Banane skrev:Ja det vore väl det bästa. Men känns ovärt att släpa på alldeles för mycket batteri kapacitet till vardags också. Tror 100-milabilar kommer finnas men bara för några få. Kommer nog inte vara normen.Fredrik j skrev:Det här med att ladda längs vägarna kommer väl förändras innan elbilarna kommer upp i volym?
?Fredrik j skrev:Det här med att ladda längs vägarna kommer väl förändras innan elbilarna kommer upp i volym?
Det beror på hur långt du skall åka. Skall du åka 100 mil så räcker 100 mil.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fullt medveten om att Sverige är ett långt land och att det finns mycket kvar norr om dalälven men om man ser till området söder om densamma finns det knappast två orter som ligger längre än 100mil från varandra. Kommer man 100 mil på en laddning och kan ladda när man kommer fram kommer ju intresset att ladda längs vägen svalna. Vilka resmål kommer inte ha laddmöjligheter i framtiden?martinot skrev:?Fredrik j skrev:Det här med att ladda längs vägarna kommer väl förändras innan elbilarna kommer upp i volym?
Det tror ju jag är den avgörande faktorn till varför du ser så många nedlagda bensinmackar längs vägarna. Kommer man 110mil på en tank vill man bara stanna för toaletten och en kaffe. Jag kommer t.ex. från Trollhättan till sälen och hem igen på en tank diesel. När elbilen går 100 mil kan jag ladda hemma för hela resan precis som jag idag tankar på automatstation hemma innan vi åker. Hur många laddstationer som finns längs vägen blir ointressant.
Jag är som sagt fullt medveten om att Sverige är betydligt längre än 100mil men jag menar längs dom hårt trafikerade europavägarna i södra Sverige. Att folk skulle stanna för att ladda längs dom i framtiden ser jag som mindre troligt.
Japp. Kommer vi upp i 100 mils praktisk räckvidd så har vi kommit väldigt långt (även om vi kommer längre än så på vår diesel idag). Då är vi nästan hemma gällande elbilar för de flesta människor och användningsfall.Fredrik j skrev:Fullt medveten om att Sverige är ett långt land och att det finns mycket kvar norr om dalälven men om man ser till området söder om densamma finns det knappast två orter som ligger längre än 100mil från varandra. Kommer man 100 mil på en laddning och kan ladda när man kommer fram kommer ju intresset att ladda längs vägen svalna. Vilka resmål kommer inte ha laddmöjligheter i framtiden?martinot skrev:?Fredrik j skrev:Det här med att ladda längs vägarna kommer väl förändras innan elbilarna kommer upp i volym?
Det tror ju jag är den avgörande faktorn till varför du ser så många nedlagda bensinmackar längs vägarna. Kommer man 110mil på en tank vill man bara stanna för toaletten och en kaffe. Jag kommer t.ex. från Trollhättan till sälen och hem igen på en tank diesel. När elbilen går 100 mil kan jag ladda hemma för hela resan precis som jag idag tankar på automatstation hemma innan vi åker. Hur många laddstationer som finns längs vägen blir ointressant.
Jag är som sagt fullt medveten om att Sverige är betydligt längre än 100mil men jag menar längs dom hårt trafikerade europavägarna i södra Sverige. Att folk skulle stanna för att ladda längs dom i framtiden ser jag som mindre troligt.
Ser fram emot den dagen!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Ja, snabbladdning kan bli oviktigt i framtiden när de som har bråttom och mycket pengar köper bilar med 100+ mil i räckvidd och vi andra är väldig5 nöjda med 120 kW och lite fika eller snabbmat för familjen. Det blir alltså svårt att ta premiumbetalt för 250-350kW laddning då jag inte vill betala för det när jag är ute och åker. Och storfräsarna i sina stora bilar tycker att det ändå tar för lång tid med 10-20 minuter i laddning.
Och ja om en bil med 100 mils räckvidd kostar dubbelt så mycket som en bil med 30 mils räckvidd så väljer jagden billigare.
Och ja om en bil med 100 mils räckvidd kostar dubbelt så mycket som en bil med 30 mils räckvidd så väljer jagden billigare.
Är ganska övertygad om att det kommer finnas bägge delarna. Och många bra elbilsalternativ där emellan. 
Dessutom kanske man vill ha en kombo i en familj; en bil som klarar 70 mil, och en annan som klarar 20 mil.

Dessutom kanske man vill ha en kombo i en familj; en bil som klarar 70 mil, och en annan som klarar 20 mil.

Dom som kan köra 100mil behöver inte alls ha bråttom. Man får bara friheten att stanna och rasta var/när/om man vill.LarsL skrev:Ja, snabbladdning kan bli oviktigt i framtiden när de som har bråttom och mycket pengar köper bilar med 100+ mil i räckvidd och vi andra är väldig5 nöjda med 120 kW och lite fika eller snabbmat för familjen. Det blir alltså svårt att ta premiumbetalt för 250-350kW laddning då jag inte vill betala för det när jag är ute och åker. Och storfräsarna i sina stora bilar tycker att det ändå tar för lång tid med 10-20 minuter i laddning.
Ett exempel är rasta-macken i grums. Vem vill egentligen rasta där?
Ett annat exempel är restaurangen/macken i korsningen vid Stöllet. Det låg ju tidigare ungefär en tank på sträckan mellan Stockholm och sälen. Brukade själv stanna där och tanka och äta. Sist jag åkte förbi var restaurangen stängd (nerlagd). Utvecklingen har under flera år gått mot att rastplatserna är mindre beroende av bränsleförsäljning för att få kunder. Dom stora kedjorna som cirkle k har sedan länge insett det och i framtiden kommer drivmedelsförsäljning spela en ännu mindre roll. Ett dåligt rastställe med laddstationer får färre kunder än ett bra utan. Bra rastställen med laddmöjligheter kommer bli vinnare.
- markuswesterberg
- Teslaägare
Intressant detta med räckvidden och behov av snabbladdare överhuvudtaget. Kommer vi bara se lastbilar vid snabbladdare framöver längs E4:an? Köpcentrum blir ju helt klart oviktiga då. Kanske snarare blir bättre och större variation på restauranger vi får se?
Sen är det ju detta med räckvidd. För min del skulle jag tycka att det kändes som elbilen var ikapp och förbi helt och hållet när vi ser bilar med räckvidd på 100 mil. Det ger i dåliga förhållanden och motorvägskörning förmodligen ca 75 mil. Där anser jag att ”smärtgränsen” går. Verkar som de flesta håller med.
Sen är det ju detta med räckvidd. För min del skulle jag tycka att det kändes som elbilen var ikapp och förbi helt och hållet när vi ser bilar med räckvidd på 100 mil. Det ger i dåliga förhållanden och motorvägskörning förmodligen ca 75 mil. Där anser jag att ”smärtgränsen” går. Verkar som de flesta håller med.
Jag tror köpcentra går mer åt upplevelser med showroom för e-handel och restauranger. Dessa blir ju sannolikt även attraktiva rastställen om läget är rätt. Personligen vill jag ha en fräsch toalett och en kopp kaffe när jag stannar.
Brukar sikta på cirkle k-mackarna men även OKQ8 kan vara bra.
Brukar sikta på cirkle k-mackarna men även OKQ8 kan vara bra.
Men kommer någon som inte måste betala för räckvidden? Många vill ju inte betala vad elbilar kostar idag ens. Tro inte att 100 mil plus bilarna kommer bli billigare än dagens bilar från Tesla.Fredrik j skrev:Dom som kan köra 100mil behöver inte alls ha bråttom. Man får bara friheten att stanna och rasta var/när/om man vill.
Håller med. När man 75 mil i framtiden (100 på "pappret") så har man nog även fångat in en stor del av den kvarvarande klicken som tidigare inte kunnat gå över till rena elbilar.markuswesterberg skrev:Intressant detta med räckvidden och behov av snabbladdare överhuvudtaget. Kommer vi bara se lastbilar vid snabbladdare framöver längs E4:an? Köpcentrum blir ju helt klart oviktiga då. Kanske snarare blir bättre och större variation på restauranger vi får se?
Hade som du påpekar gärna snarare sett ett större utbud av bra restauranger vid laddplatserna än shopping när man är ute och reser. Är trist med endast flottiga vägkrogar och sunkigt osande hamburgerkedjor.

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det lär bli en väldigt liten skara som är beredda att betala för monster-batterier, under en lång tid framöver lärLarsL skrev:Men kommer någon som inte måste betala för räckvidden? Många vill ju inte betala vad elbilar kostar idag ens. Tro inte att 100 mil plus bilarna kommer bli billigare än dagens bilar från Tesla.Fredrik j skrev:Dom som kan köra 100mil behöver inte alls ha bråttom. Man får bara friheten att stanna och rasta var/när/om man vill.
dom allra flesta hellre köpa en billigare bil och 50 mil är sjukt bra ändå, jag tycker iaf att det känns i överkant
för mig... riktigt bra fart på laddningen upp till typ 80-90% laddnivå känns mer viktigt faktiskt.
Och för mindre bilar lär formatet på batteriet vara mest intressant bra länge, och då känns 50 mil mer rätt än
tex 4 sittplatser isf 5 osv. Och efter det blir det prispress som kommer först även på mindre bilar.
Allt sammantaget så lär snabb och säker laddning längs vägarna vara mycket intressant under en överskådlig
framtid, oavsett om det kommer några lyxlok med 100 mils räckvidd.
Den här drömmen om 100 mil MINST har elbilsmotståndare/skeptiker tjatat om så länge jag kan minnas, även
om det har varierat lite mellan ”100 mil annars funkar det absolut inte” och ”100 mil vore så bra att
fossilen är på riktigt död”, men i grunden känns det som en och samma tanke...
Så jag håller med dig, priset kommer att vara viktigast ett bra tag framöver (till) även om det såklart kan
dyka upp 100-milare.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19