Hur installera dubbla laddboxar (med lastbalansering) hemma?
Moderator: Redaktion
-
- elbilist
Hur installera dubbla laddboxar (med lastbalansering) hemma?
Vi har en BMW i3 REX som används dagligen men vi behöver komplettera med en större bil med längre räckvidd.
Målet är en nyare M3 LR eller en äldre MS.
Hur som helst blir det två EV på uppfarten och följaktligen en till laddbox.
Kör nu en KEBA P30 i basversion (med Cleverlogga!) dvs en tämligen ointelligent box.
Vi upptäckte tidigt att en fassäkring brann med jämna mellanrum pga det klassiska alla-kommer-hem-maten-ska-på-bordet-alla-ska-duscha-bilen-ska-laddas-scenariot i kombination med en dålig lastfördelning mellan faserna.
Uppsäkring till 25A fassäkringar blev den billigaste och enklaste lösningen på problemet, men då är servisledningen maxad.
Det är inga problem att dra fram nya trefasledningar från undercentralen, hus och garage är byggt för 12 år sedan så det rör sig om moderna installationer.
Så, till frågan:
Har någon erfarenhet av att ha dubbla laddboxar med lastbalansering hemma?
Vilka märken av boxar och styrelektronik?
Tips på duktiga elektriker, gärna i Uppsalatrakten, för ett sådant jobb?
Kör nu en KEBA P30 i basversion (med Cleverlogga!) dvs en tämligen ointelligent box.
Vi upptäckte tidigt att en fassäkring brann med jämna mellanrum pga det klassiska alla-kommer-hem-maten-ska-på-bordet-alla-ska-duscha-bilen-ska-laddas-scenariot i kombination med en dålig lastfördelning mellan faserna.
Uppsäkring till 25A fassäkringar blev den billigaste och enklaste lösningen på problemet, men då är servisledningen maxad.
Det är inga problem att dra fram nya trefasledningar från undercentralen, hus och garage är byggt för 12 år sedan så det rör sig om moderna installationer.
Så, till frågan:
Re: Hur installera dubbla laddboxar (med lastbalansering) he
Ta en ordentlig titt på Tibber och den laddbox Easee som de säljer tillsammans med antingen Watty eller Pulse som håller koll på ingående ström och huvudsäkringen. Kolla nomina referals under jordgloben =>
Ett annat alternativ som jag använt med två bilar är att sätta ner laddningen till 1-fas på bägge och sedan köra resten av huset på den tredje fasen. Jag fick gå ner till 10A för att det skulle funka. Ett annat alternativ är att styra om laddningen till natten då huset i övrigt vilar.
Ett annat alternativ som jag använt med två bilar är att sätta ner laddningen till 1-fas på bägge och sedan köra resten av huset på den tredje fasen. Jag fick gå ner till 10A för att det skulle funka. Ett annat alternativ är att styra om laddningen till natten då huset i övrigt vilar.
Jag kör Teslas laddare som har detta inbyggt. Har ställt ner dom så att båda två delar på 10amp och det räcker gott även om ena bilen kommer hem med tomt batteri. Jag kör dessutom Tibber så att laddningen sker när det är som billigast dvs nattetid (och då är ingen spis, m.m. igång) Men du kanske menar lastbalansering med husets övriga förbrukning?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Skulle rekommenderat Easee Home till dig, har två st som delar på 12A trefas. Kommunikationen sker trådlöst mellan boxarna ingen extra kabel mellan boxarna. Lätt installation.
Men vad som gjort mig orolig är att de haft problem med sitt backend sedan i onsdags kväll, boxarna går inte att styra utan går på redan schemalagd tid. Är detta en engångsföreteelse?
https://easee.statuspage.io/?utm_source=embed
Men vad som gjort mig orolig är att de haft problem med sitt backend sedan i onsdags kväll, boxarna går inte att styra utan går på redan schemalagd tid. Är detta en engångsföreteelse?
https://easee.statuspage.io/?utm_source=embed
Elbilist sedan 2014
-
- elbilist
Det låter ju väldigt enkelt att boxarna lastbalanserar sinsemellan automatiskt och Tibber är ju en elegant lösning OM man har en modern elmätare med rätt gränssnitt (eller kan få nätägaren att installera en, vilket inte är så troligt).mans71 skrev:Jag kör Teslas laddare som har detta inbyggt. Har ställt ner dom så att båda två delar på 10amp och det räcker gott även om ena bilen kommer hem med tomt batteri. Jag kör dessutom Tibber så att laddningen sker när det är som billigast dvs nattetid (och då är ingen spis, m.m. igång) Men du kanske menar lastbalansering med husets övriga förbrukning?
Egentligen är den lastbalansering jag frågar efter i två nivåer;
1) Laddboxarna ska lastbalansera mot resten av hushållet. Om bergvärmepumpen startar och spis och ugn går så ska laddboxarna pausa eller sänka strömuttaget.
2) Laddboxarna ska lastbalansera sinsemellan så att bägge bilarna kan laddas över natten.
Du behöver ingen särskild elmätare, räcker att du köper en Watty från Tibber. Den mäter faserna och kommunicerar med Easee för att balansera/strypa vid behov. Har man dubbla Easee-boxar balanserar de sinsemellan.Perpendicular skrev:Det låter ju väldigt enkelt att boxarna lastbalanserar sinsemellan automatiskt och Tibber är ju en elegant lösning OM man har en modern elmätare med rätt gränssnitt (eller kan få nätägaren att installera en, vilket inte är så troligt).mans71 skrev:Jag kör Teslas laddare som har detta inbyggt. Har ställt ner dom så att båda två delar på 10amp och det räcker gott även om ena bilen kommer hem med tomt batteri. Jag kör dessutom Tibber så att laddningen sker när det är som billigast dvs nattetid (och då är ingen spis, m.m. igång) Men du kanske menar lastbalansering med husets övriga förbrukning?
Egentligen är den lastbalansering jag frågar efter i två nivåer;
1) Laddboxarna ska lastbalansera mot resten av hushållet. Om bergvärmepumpen startar och spis och ugn går så ska laddboxarna pausa eller sänka strömuttaget.
2) Laddboxarna ska lastbalansera sinsemellan så att bägge bilarna kan laddas över natten.
MS P85 2014
Watty funkar oavsett mätare, den ansluts genom sensorer som kläms fast över ingående kablar till elcentralen.Perpendicular skrev:Det låter ju väldigt enkelt att boxarna lastbalanserar sinsemellan automatiskt och Tibber är ju en elegant lösning OM man har en modern elmätare med rätt gränssnitt (eller kan få nätägaren att installera en, vilket inte är så troligt).
Pulse kräver ett speciellt uttag på mätaren detta uttag måste alla leverantörer sätta dit på mätarna innan 2025. Men det går inte att beställa tidigare från trög bolaget Vattenfall

-
- elbilist
Måste missat något om hur Tibbers lösning funkar.LarsL skrev:Watty funkar oavsett mätare, den ansluts genom sensorer som kläms fast över ingående kablar till elcentralen.Perpendicular skrev:Det låter ju väldigt enkelt att boxarna lastbalanserar sinsemellan automatiskt och Tibber är ju en elegant lösning OM man har en modern elmätare med rätt gränssnitt (eller kan få nätägaren att installera en, vilket inte är så troligt).
Pulse kräver ett speciellt uttag på mätaren detta uttag måste alla leverantörer sätta dit på mätarna innan 2025. Men det går inte att beställa tidigare från trög bolaget Vattenfallså det är bara att vänta eller köpa Watty istället.
Jag trodde att Pulse var nödvändig för att Tibber skulle kunna debitera per timme och att jag som abonnent kan styra förbrukningen till lågpristid?
-
- elbilist
Hur mycket kör du?
Måste du ladda på dagen?
Behöver båda bilarna ladda 0-100% varje natt?
Hur mycket drar din övriga förbrukning på natten?
Du har 25A, så om du låter laddboxarna dela på 3fas 16, så har du fortfarande ~9 att leka med för övriga förbrukare på natten?
3fas16A ger dig ungefär 10kWh netto in i batterierna (på delning), så mellan 22 och 07 så bör du få ut ~90kWh, eller ungefär 45 mil på delning mellan de två bilarna.
Kör du så mycket varje dag så 45 mil inte räcker?
Måste du ladda på dagen?
Behöver båda bilarna ladda 0-100% varje natt?
Hur mycket drar din övriga förbrukning på natten?
Du har 25A, så om du låter laddboxarna dela på 3fas 16, så har du fortfarande ~9 att leka med för övriga förbrukare på natten?
3fas16A ger dig ungefär 10kWh netto in i batterierna (på delning), så mellan 22 och 07 så bör du få ut ~90kWh, eller ungefär 45 mil på delning mellan de två bilarna.
-
- elbilist
Pulse och Watty är lastbalanseringsverktyg.Perpendicular skrev:Måste missat något om hur Tibbers lösning funkar.LarsL skrev:Watty funkar oavsett mätare, den ansluts genom sensorer som kläms fast över ingående kablar till elcentralen.Perpendicular skrev:Det låter ju väldigt enkelt att boxarna lastbalanserar sinsemellan automatiskt och Tibber är ju en elegant lösning OM man har en modern elmätare med rätt gränssnitt (eller kan få nätägaren att installera en, vilket inte är så troligt).
Pulse kräver ett speciellt uttag på mätaren detta uttag måste alla leverantörer sätta dit på mätarna innan 2025. Men det går inte att beställa tidigare från trög bolaget Vattenfallså det är bara att vänta eller köpa Watty istället.
Jag trodde att Pulse var nödvändig för att Tibber skulle kunna debitera per timme och att jag som abonnent kan styra förbrukningen till lågpristid?
Du behöver inte lastbalansering för att ladda med Easee och Tibber.
Laddar du 3fas 16A med Tibbers natt-taxa, och du har 25A huvudsäkring, så ska du ha rätt så tunga prylar som kör under natten för att Tibber inte ska fungera smärtfritt utan lastbalans.
-
- elbilist
Lite OT men hur får då Tibber reda på min timförbrukning om min elmätare inte stöder den rapporteringen?heldiggrisen skrev:Pulse och Watty är lastbalanseringsverktyg.Perpendicular skrev:Måste missat något om hur Tibbers lösning funkar.
Laddar du 3fas 16A med Tibbers natt-taxa, och du har 25A huvudsäkring, så ska du ha rätt så tunga prylar som kör under natten för att Tibber inte ska fungera smärtfritt utan lastbalans.
Nädå, jag har haft timdebitering med Tibber utan att ha någon som helst extra utrustning. Man kan lägga till en "Tesla power up" så kan Tibber styra laddningen av bilen. Men man får ingen lastövervakning/balansering då, för det behövs Watty eller Pulse. Watty sitter som med klämmor runt inkommande ledningar och är alltså inte beroende av särskild elmätare, medan Pulse behöver en elmätare med HAN-port.Perpendicular skrev:Måste missat något om hur Tibbers lösning funkar.LarsL skrev:Watty funkar oavsett mätare, den ansluts genom sensorer som kläms fast över ingående kablar till elcentralen.Perpendicular skrev:Det låter ju väldigt enkelt att boxarna lastbalanserar sinsemellan automatiskt och Tibber är ju en elegant lösning OM man har en modern elmätare med rätt gränssnitt (eller kan få nätägaren att installera en, vilket inte är så troligt).
MS P85 2014
Din elnätsägare rapporterar in förbrukning till elhandelsbolagetPerpendicular skrev:Lite OT men hur får då Tibber reda på min timförbrukning om min elmätare inte stöder den rapporteringen?heldiggrisen skrev:Pulse och Watty är lastbalanseringsverktyg.Perpendicular skrev:Måste missat något om hur Tibbers lösning funkar.
MS P85 2014
-
- elbilist
Prata med nätägaren (jag har Eon i Skåne), fråga om de kan installera nya mätaren åt dig.Perpendicular skrev:Lite OT men hur får då Tibber reda på min timförbrukning om min elmätare inte stöder den rapporteringen?heldiggrisen skrev:Pulse och Watty är lastbalanseringsverktyg.Perpendicular skrev:Måste missat något om hur Tibbers lösning funkar.
Kravet gäller från 2025, men jag har hört om många som fått när de pratat med nätägaren.
Det är en sanning med modifikationLarsL skrev:

Det måste finnas ett kundgränssnitt (lokalt gränssnitt), men inte det kundgränssnitt som Pulse använder. Pulse behöver en RJ45-port (även kallad HAN), medan tex elnätsägaren Ellevio bestämt att följa Energiföretagens branschrekommendation som innebär RJ12-port.
Jag har haft kontakt med Tibber om detta, och de säger att de jobbar på en version som stödjer RJ12.
https://www.energiforetagen.se/globalas ... 201912.pdf
MS P85 2014
Om du har problem med obalans mellan faser och funderar på solceller i framtiden så kan denna produkt hjälpa till att flytta ström från en fas till en annan.
viewtopic.php?f=29&t=17063&p=347691&hil ... mp#p347691
viewtopic.php?f=29&t=17063&p=347691&hil ... mp#p347691
Jag har dubbla laddboxar. En äldre "dum" Tesla WC, och en ny "smart" Easee.Perpendicular skrev:Vi har en BMW i3 REX som används dagligen men vi behöver komplettera med en större bil med längre räckvidd.
Så, till frågan:
Normalt laddar vi endast en elbil (det vi har i dagsläget), men får vi besök med elbil så är inte heller det något problem. Även om Tesla WC är dum, så kör jag den normalt på runt 10A istället för 16A (för att inte dra någon av huvudsäkringarna). Detta var redan innan när vi endast hade den boxen.
Nu med Easee så kommunicerar den inte med den gamla Tesla WC (de har olika inkompatibla sätt att lastbalansera mot varandra), men det gör inte så mycket. Den nya Easee är nämligen lastbalanserad mot huvudeffekten på till huset inkommande faser, via den fantastiska lilla Watty.
Laddar man två bilar så fungerar det ändå fint. Då kommer bil 1 som laddar via den "dumma" Tesla WC att ladda först (med lite sänkt effekt, som tidigare), och sedan kommer bil 2 ladda med den effekt som finns kvar. Finns det ingen effekt kvar så startar den automatiskt när det finns det. Fördelen med den, eftersom den är lastbalanserad mot inkommande, är att den alltid kan ladda automatiskt med med så mycket som går. Är det ledig effekt så laddar den med full 16A per fas. Om inte, så drar den automatiskt ner till max effekt som kan köras, utan att blåsa huvudsäkringarna.
Fungerar hur smidigt som helst!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- elbilist
Jag måste erkänna att jag <3 älskar detta forum <3.martinot skrev:Jag har dubbla laddboxar. En äldre "dum" Tesla WC, och en ny "smart" Easee.
Normalt laddar vi endast en elbil (det vi har i dagsläget), men får vi besök med elbil så är inte heller det något problem. Även om Tesla WC är dum, så kör jag den normalt på runt 10A istället för 16A (för att inte dra någon av huvudsäkringarna). Detta var redan innan när vi endast hade den boxen.
Nu med Easee så kommunicerar den inte med den gamla Tesla WC (de har olika inkompatibla sätt att lastbalansera mot varandra), men det gör inte så mycket. Den nya Easee är nämligen lastbalanserad mot huvudeffekten på till huset inkommande faser, via den fantastiska lilla Watty.
Laddar man två bilar så fungerar det ändå fint. Då kommer bil 1 som laddar via den "dumma" Tesla WC att ladda först (med lite sänkt effekt, som tidigare), och sedan kommer bil 2 ladda med den effekt som finns kvar. Finns det ingen effekt kvar så startar den automatiskt när det finns det. Fördelen med den, eftersom den är lastbalanserad mot inkommande, är att den alltid kan ladda automatiskt med med så mycket som går. Är det ledig effekt så laddar den med full 16A per fas. Om inte, så drar den automatiskt ner till max effekt som kan köras, utan att blåsa huvudsäkringarna.
Tack martinot, det är ju precis en sådan lösning som skulle funka hos oss.
Använder ni Easee till vardags och den ”dumma” boxen till gästerna eller när ni vill ladda dagtid utan optimering för timdebiteringen?
-
- elbilist
Jag ställer frågan igen, för jag förstår syftet med lastbalansering om man enbart har 16A att tillgå och man kör mycket.
Men har man 25A att tillgå och kör mindre än 45 mil per dag, Så ser jag lastbalansering som pengar i sjön.
Kul pryl javisst, men behövs det?
Men har man 25A att tillgå och kör mindre än 45 mil per dag, Så ser jag lastbalansering som pengar i sjön.
Exakt. Easee som standard, och Tesla WC som "extra".Perpendicular skrev:Jag måste erkänna att jag <3 älskar detta forum <3.martinot skrev:Jag har dubbla laddboxar. En äldre "dum" Tesla WC, och en ny "smart" Easee.
Tack martinot, det är ju precis en sådan lösning som skulle funka hos oss.
Använder ni Easee till vardags och den ”dumma” boxen till gästerna eller när ni vill ladda dagtid utan optimering för timdebiteringen?
Har beställt Tibber, med timdebitering, men det kommer inte att bytas förens vid årsskiftet. Men då man oftast laddar på natten (då det är normalt låg taxa) så tror jag inte att det spelar så enormt jättestor roll heller.
Sätt den bil som drar minst effekt på er gamla "dumma" laddare (eller sänk ner effekten på boxen, brukar gå med DIP-switch eller annat sätt även på "dumma" boxar), och den bil som drar mest effekt på Easee-boxen. Kommer att fungerar hur bra som helst för er skulle jag misstänka.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Det varierar stort från fall till fall skulle jag misstänka. Vi behövde. Blåste 10-15 st. 25A-proppar förra vintern. Inte en enda denna vintern sedan vi skaffade lastbalansering (Watty i vårt fall).heldiggrisen skrev:Jag ställer frågan igen, för jag förstår syftet med lastbalansering om man enbart har 16A att tillgå och man kör mycket.
Tips (till andra som läser): Börja utan. Fungerar det så fungerar det. Blir det problem (som för oss), så skaffa en lastbalanserare. Simple as that.

-
- elbilist
Ska försöka svara på dessa adekvata frågor från heldiggrisen som väl beskriver problemet och ger perspektiv på behov kontra räckvidd.
Väldigt olika från dag till dag.
Daglig pendling 40 km, skjutsa barn hit och dit extra 40 km ibland.
Stan tur och retur 40 km senare till bekanta 200 km.
Ibland per bil, ibland i en bil.
Jag jobbar en del nätter och då blir det laddning dagtid vilket krockar med övriga förbrukare.
Har ställt kurva och hysteres på VP för långa gångtider och minimerad elspets, men sammanfaller kallt ute med att VV måste bereda 160 liter varmvatten så är vi uppe i 12 kWh (16A) under 4 timmar. Samma på sommaren då VP ska värma poolen och göra varmvatten.
Kort sagt har jag inte så bra koll på mina förbrukare och fördelningen över dygnet så att jag kan räkna och omfördela.
Gammal VP som inte tillåter detaljstyrning av gångtider mm per klockslag, BMW stödjer tidsstyrd laddning men behöver ibland stödladdas när andra förbrukare är i gång dagtid.
För mig verkar 2000 kr för en Watty och en Easee (eftersom vi ändå behöver en till box) ett rimligt sätt att rädda huvudsäkringarna innan jag kan börja ägna mig åt att kolla över förbrukarna hemma och optimera hur de körs.
heldiggrisen skrev:Hur mycket kör du?
Väldigt olika från dag till dag.
Daglig pendling 40 km, skjutsa barn hit och dit extra 40 km ibland.
Stan tur och retur 40 km senare till bekanta 200 km.
Ibland per bil, ibland i en bil.
Med en räckvidd på 100 km för BMWn blir ju laddbehovet större dagtid ibland, REXen används flitigt faktiskt.heldiggrisen skrev:Måste du ladda på dagen?
Jag jobbar en del nätter och då blir det laddning dagtid vilket krockar med övriga förbrukare.
Förmodligen inte, men det kommer att visa sig beroende på vilken andrabil som införskaffas.heldiggrisen skrev:Behöver båda bilarna ladda 0-100% varje natt?
Det varierar och eftersom jag inte har tillgång till timförbrukningen så vet jag inte.heldiggrisen skrev:Hur mycket drar din övriga förbrukning på natten?
Har ställt kurva och hysteres på VP för långa gångtider och minimerad elspets, men sammanfaller kallt ute med att VV måste bereda 160 liter varmvatten så är vi uppe i 12 kWh (16A) under 4 timmar. Samma på sommaren då VP ska värma poolen och göra varmvatten.
Grejen är väl att detta är matematik men verkligheten är inte så förutsägbar.heldiggrisen skrev:Du har 25A, så om du låter laddboxarna dela på 3fas 16, så har du fortfarande ~9 att leka med för övriga förbrukare på natten?
Kort sagt har jag inte så bra koll på mina förbrukare och fördelningen över dygnet så att jag kan räkna och omfördela.
Gammal VP som inte tillåter detaljstyrning av gångtider mm per klockslag, BMW stödjer tidsstyrd laddning men behöver ibland stödladdas när andra förbrukare är i gång dagtid.
För mig verkar 2000 kr för en Watty och en Easee (eftersom vi ändå behöver en till box) ett rimligt sätt att rädda huvudsäkringarna innan jag kan börja ägna mig åt att kolla över förbrukarna hemma och optimera hur de körs.
BMW och Tesla går att koppla direkt till Tibber appen så att de kan styra laddningen mot de billigaste timmarna. Detta borde som många andra skriver räcka för att du inte ska överskrida huvudsäkringen. Jag klarar mig utmärkt med det här alternativet än så länge.
Elpriset bestäms dagen innan på elbörsen så det krävs ingen close-loop för att få det att funka.
Det Watty eller Pulse gör är att den läster av din ström direkt och kan då sänka eller stänga av laddning om tex värmen går på högvarv under några minuter mitt på natten (legionellabakterier). Watty och Pulse är gör samma sak och är utbytbara, men Pulse kräver en HAN-kontakt vilket inte den lite dyrare Watty inte gör. Pulse kan du enkelt montera själv medan Watty kräver kunskap (eventuellt elbehörighet om man ska vara formell).
Elpriset bestäms dagen innan på elbörsen så det krävs ingen close-loop för att få det att funka.
Det Watty eller Pulse gör är att den läster av din ström direkt och kan då sänka eller stänga av laddning om tex värmen går på högvarv under några minuter mitt på natten (legionellabakterier). Watty och Pulse är gör samma sak och är utbytbara, men Pulse kräver en HAN-kontakt vilket inte den lite dyrare Watty inte gör. Pulse kan du enkelt montera själv medan Watty kräver kunskap (eventuellt elbehörighet om man ska vara formell).