Finns det 350 kW laddare i verkligheten?
Moderator: Redaktion
- Erik Viking
- Teslaägare
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
- Ort: Goteborg
Finns det 350 kW laddare i verkligheten?
"Vad vill alla barn ha ?"
Snabbare laddare så klart!
Men vad kan man göra i verkligheten i Sverige (EU) idag ?
Pårsche skryter ju med 350 kW laddning,
men i verkligheten kan man bara ladda dom med max 270 kW.
Varför då då undrar barnen?'
Stora stygga EU har något dom kallar ett Direktiv,
det säger att prylar som vi barn (lekmän) får lägga händerna på
får har en max spänning på max 600 Volt.
Om ni kommer ihåg Pårsche så ville dom köra snabbare med 800 Volt, Oops.
Ionity var tidiga med super duper ultra laddare som skulle klara 350 kW.
Det är fler som köpt dessa, här tex. CircleK som begränsat dom till 150 kW
men det är samma laddare.
Men den lille elektrikern tittar givetvis på baksidan för att se vad som döljer sig inuti:
Nummer ETT dom tillverkas i Australien !!!
Hur mycket kan en sådan här svälja, effekt in i skåpet ?
950 Vdc * 380 Amp = 361 kW in
Alltså hur mycket den kan ta emot från utsidan.
Nästa är hur mycket kan den leverera till en bil,
2 siffror som båda är max värden,
920 Volt samt 500 Amp
Multiplicerar man dom så blir det mer än vad den kan ta emot.
Men vad kan/får den lämna ifrån sig inom EU ?
600 Vdc * 500 Amp = 300 kW
Sedan är det en del förluster,
det blir värme i skåpet och kabeln blir varm (vätskekyld) etc. säg 10%.
In i bilen blir det kvar 270 kW maximalt
Om Pårsche fått köra med full fart, 800 Vdc * 500 Amp - 10% = 360 kW
Vad kan vi räkna med för fart om vi kör vår favorit, en Tesla, till bespisning?
Tesla valde en spänning som är tillåten i hela världen, 400 Volt.
Då blir det 400 Volt * 500 Amp - 10% = 180 kW till en Tesla
Är det värt pengarna ?
Jag håller mig till Tesla SuC, bättre pris och dom bara fungerar ...
Om Tomten är go o glad kanske vi får fler 250 kW Suc efter Jul.
Snabbare laddare så klart!
Men vad kan man göra i verkligheten i Sverige (EU) idag ?
Pårsche skryter ju med 350 kW laddning,
men i verkligheten kan man bara ladda dom med max 270 kW.
Varför då då undrar barnen?'
Stora stygga EU har något dom kallar ett Direktiv,
det säger att prylar som vi barn (lekmän) får lägga händerna på
får har en max spänning på max 600 Volt.
Om ni kommer ihåg Pårsche så ville dom köra snabbare med 800 Volt, Oops.
Ionity var tidiga med super duper ultra laddare som skulle klara 350 kW.
Det är fler som köpt dessa, här tex. CircleK som begränsat dom till 150 kW
men det är samma laddare.
Men den lille elektrikern tittar givetvis på baksidan för att se vad som döljer sig inuti:
Nummer ETT dom tillverkas i Australien !!!
Hur mycket kan en sådan här svälja, effekt in i skåpet ?
950 Vdc * 380 Amp = 361 kW in
Alltså hur mycket den kan ta emot från utsidan.
Nästa är hur mycket kan den leverera till en bil,
2 siffror som båda är max värden,
920 Volt samt 500 Amp
Multiplicerar man dom så blir det mer än vad den kan ta emot.
Men vad kan/får den lämna ifrån sig inom EU ?
600 Vdc * 500 Amp = 300 kW
Sedan är det en del förluster,
det blir värme i skåpet och kabeln blir varm (vätskekyld) etc. säg 10%.
In i bilen blir det kvar 270 kW maximalt
Om Pårsche fått köra med full fart, 800 Vdc * 500 Amp - 10% = 360 kW
Vad kan vi räkna med för fart om vi kör vår favorit, en Tesla, till bespisning?
Tesla valde en spänning som är tillåten i hela världen, 400 Volt.
Då blir det 400 Volt * 500 Amp - 10% = 180 kW till en Tesla
Är det värt pengarna ?
Jag håller mig till Tesla SuC, bättre pris och dom bara fungerar ...
Om Tomten är go o glad kanske vi får fler 250 kW Suc efter Jul.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
Re: Finns det 350 kW laddare i verkligheten?
Dom där laddarna är modulbaserade. Cirkel K kör med halv bestyckning, och de kan leverera 175kw. Dvs mer än vad som står på skylten, men inte lika mkt som fullbestyckade ala ionity klarar(runt 190kw).
Har testat det själv.
Här laddar jag bredvid en eNiro. Får i lika mkt på 12 min som hen fått på 34 min.
EDIT: Äsch för låg upplösning på bilder på forumet...
Har testat det själv.

Här laddar jag bredvid en eNiro. Får i lika mkt på 12 min som hen fått på 34 min.

EDIT: Äsch för låg upplösning på bilder på forumet...
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9400
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Finns det 350 kW laddare i verkligheten?
Då leder Circle K "mack-racet".
OKQ8 har ju bara 50 kW och jag har för mig att detsamma gäller för Tanka?
Apropå Tanka så fick jag mejl om att Tanka tvärsöver gatan stänger den sista december. Två månader efter att jag sålt min fossilbil.....
OKQ8 har ju bara 50 kW och jag har för mig att detsamma gäller för Tanka?
Apropå Tanka så fick jag mejl om att Tanka tvärsöver gatan stänger den sista december. Två månader efter att jag sålt min fossilbil.....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Finns det 350 kW laddare i verkligheten?
Förövrigt laddar Taycan med uppåt 800v, så den där begränsningen på 600 volt gäller nog inte för snabbladdning. Utan vad man får "lägga vantarna på" är nog relaterat till andra saker.
Sedan är ju Taycan begränsad till 50kw(eller 150kw med option) på 400v-laddare. Dvs det går snabbare med Tesla på tex Cirkle Korv.
Sedan är ju Taycan begränsad till 50kw(eller 150kw med option) på 400v-laddare. Dvs det går snabbare med Tesla på tex Cirkle Korv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Finns det 350 kW laddare i verkligheten?
mikebike skrev:Då leder Circle K "mack-racet".
OKQ8 har ju bara 50 kW och jag har för mig att detsamma gäller för Tanka?
Apropå Tanka så fick jag mejl om att Tanka tvärsöver gatan stänger den sista december. Två månader efter att jag sålt min fossilbil.....
Jo, känns ju helt klart som CK ligger bäst till för framtiden gällande vilka mackkedjor som har störst chans att överleva.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Erik Viking
- Teslaägare
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
- Ort: Goteborg
Re: Finns det 350 kW laddare i verkligheten?
Tesla Björn gör flesta testerna i Norge, vet inget om deras El-lagar.taliz skrev:Förövrigt laddar Taycan med uppåt 800v, så den där begränsningen på 600 volt gäller nog inte för snabbladdning. Utan vad man får "lägga vantarna på" är nog relaterat till andra saker.
...
Men sist jag kollade är Norge inte medlem i EU ...
EU Direktiven har inga undantag, ALL utrustning åtkomlig för allmänheten ingår i Direktivet,
lär ta ett bra tag innan EU ändrar på det.
Som jag skrev:
"Om ni kommer ihåg Pårsche så ville dom köra snabbare med 800 Volt, Oops."
Taycan kärrorna är fantastiska men kostar dubbelt så mycket som en Model S Performance.
Internt i deras kärror har dom en 800 Volt arkitektur, men kan inte ladda med mer än 270 kW i EU.
Se deras egen web sida på porche.com
I videon peakar dom vid ca 770 Volt och 330 Amp (i Norge).
Inga problem att nå 270 kW med 600 Volt och 500 Amp,
När dom lanserade Taycan sa dom 350 kW.
Att "brodera" landningsprestanda är inte OK.
I verkligheten är det inte så stor skillnad om man jämför med Tesla SuC V3 250 kW.
Tesla "trycker på kuvertet" (pushing the envelope) och kör med 400 Volt med över 600 Amp,
mer vätskekylning i kablarna ...
Vätskekylningen i kabeln verkar vara den största faktorn, om man jämför SuC V2 (150 kW) med V3 (250 kW) så är
V3 kabeln smalare !
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
Re: Finns det 350 kW laddare i verkligheten?
Titta tex 10:30 in i denna videon. Finns förstås fler exempel på youtube.
Är det en 800v laddare så nyttjar Taycan det. Att den inte klarar mer än 270kw är pga att batteriet då slits ännu snabbare. Porsche var tvungna att sätta den gränsen pga nuvarande batteriteknik helt enkelt.
Är det en 800v laddare så nyttjar Taycan det. Att den inte klarar mer än 270kw är pga att batteriet då slits ännu snabbare. Porsche var tvungna att sätta den gränsen pga nuvarande batteriteknik helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Finns det 350 kW laddare i verkligheten?
Eu direktiven nämner 350 kW så det är inte helt orimligt att det skulle kunna gå att ladda i dehastigheterna. Även att det skall finnas med 60 km avstånd längs de största vägarna.