S till X, kommer jag att sakna nåt?
Moderator: Redaktion
Efter tre år med Model S råkade jag av en slump provköra en X och ”råkade” klicka på beställ. Vad kommer jag att sakna från min S, om något. Vad kommer jag tycka är extra bra förutom dragkrok?
Nåt annat jag bör fundera på?
Nåt annat jag bör fundera på?
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
- Frippanecci
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: S till X, kommer jag att sakna nåt?
Bara att njuta.
Xen är väl lite sävligare i kurvor - men tar igen det på allt annat.
Xen är väl lite sävligare i kurvor - men tar igen det på allt annat.
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Dörrarna, kör jag S trampar jag alltid frenetiskt på bromsen för att stänga förardörren och står alltid som ett fån och undrar varför inte dörren öppnar sig automatiskt när jag närmar mig 

- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Känner igen migNEO skrev:Dörrarna, kör jag S trampar jag alltid frenetiskt på bromsen för att stänga förardörren och står alltid som ett fån och undrar varför inte dörren öppnar sig automatiskt när jag närmar mig

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Gick från en s75d 2017 till en nyutplockad X. Det jag saknar mest är accelerationen. Tycker att Xen känns som en gammal dieselbil i jämförelse även om dom på pappret ska vara exakt lika snabba till 100. Vet inte om det är Raven som har en annan accelerationskurva kanske? Har samma klipp från typ 30 men från stillastående funderar jag alltid på om det är chillmode på eller om det är nån mjukvara "fix" för drivknutsproblemet.
Annars är den kanon!
Annars är den kanon!
Skönheten
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Oj, det lät allvarligt. Men den är tyngre. Dieselbil lät väldigt avskräckande...OlleBack skrev:Gick från en s75d 2017 till en nyutplockad X. Det jag saknar mest är accelerationen. Tycker att Xen känns som en gammal dieselbil i jämförelse även om dom på pappret ska vara exakt lika snabba till 100. Vet inte om det är Raven som har en annan accelerationskurva kanske? Har samma klipp från typ 30 men från stillastående funderar jag alltid på om det är chillmode på eller om det är nån mjukvara "fix" för drivknutsproblemet.
Annars är den kanon!
Slår vad om att dieselbil kommer kännas som en traktor för honom. Elbilar och särskilt Model S förstör referensramarna lite. Model X är inte slö eller som en diesel men Model S har helt klart bättre väghållning och är kvickare. Modell X Performance med 22" minskar skillnaden lite.Xmag skrev:Oj, det lät allvarligt. Men den är tyngre. Dieselbil lät väldigt avskräckande...OlleBack skrev:Gick från en s75d 2017 till en nyutplockad X. Det jag saknar mest är accelerationen. Tycker att Xen känns som en gammal dieselbil i jämförelse även om dom på pappret ska vara exakt lika snabba till 100. Vet inte om det är Raven som har en annan accelerationskurva kanske? Har samma klipp från typ 30 men från stillastående funderar jag alltid på om det är chillmode på eller om det är nån mjukvara "fix" för drivknutsproblemet.
Annars är den kanon!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
Provade en X inför beställning - hämtar dock ut en ny S på fredag
. Tyckte X var lite bullrigare än min S vilken med 19" originaldäcken är väldigt tyst. Var det bara provbilen som var lite bullrigare? Är den lika tyst kanske jag ska ombestämma mig!

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag provkörde visserligen X P men skall ha en LR+. Anledningen till att jag provkörde P var för jag hade egentligen inte X på min karta. Men efter att ha kört, utan att gasa mycket tyckte bara att den var skön att köra och åka i. Borde kanske provköra en utan P så jag inte blir besviken...
Om du ska ha en bil för att dragraca ungdomarna så faller X på looks iaf 
Att X skulle rullande ha mycket annan acceleration än S från 50 km/h tror jag inte.
Finns det någon Youtuber som jämfört S/X P och LR vid rullande?
Jag körde Taycan Turbo S på bana och det var ju rejäl skillnad på den och min X LR från stillastående och i kurvor.

Att X skulle rullande ha mycket annan acceleration än S från 50 km/h tror jag inte.
Finns det någon Youtuber som jämfört S/X P och LR vid rullande?
Jag körde Taycan Turbo S på bana och det var ju rejäl skillnad på den och min X LR från stillastående och i kurvor.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag kör ju X själv, men jag har kört många olika S genom åren, och visst är det en liten skillnad i acceleration, men om den känns som en "gammal dieselbil" i jämförelse så måste det vara något fel.OlleBack skrev:Gick från en s75d 2017 till en nyutplockad X. Det jag saknar mest är accelerationen. Tycker att Xen känns som en gammal dieselbil i jämförelse även om dom på pappret ska vara exakt lika snabba till 100. Vet inte om det är Raven som har en annan accelerationskurva kanske? Har samma klipp från typ 30 men från stillastående funderar jag alltid på om det är chillmode på eller om det är nån mjukvara "fix" för drivknutsproblemet.
Annars är den kanon!
Det låter ju nästan som du har "chill" påslaget, eller gick du från en P till en "vanlig"?
Min X har inte heller fått märkbart förändrad accelerationskurva sedan 2016, så eventuell mjukvarufix har iaf inte drabbat mig.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
OT historia appropå gamla dieselbilar.
Jag satte chill på frugans profil när jag bytte till vinterdäck.
Förra veckan kom hon hem från shoppingrundan och var förbannad för att det var nån jäkla raggarbil som det var jämt skägg vid rödlyset fram till det blev enfiligt.
Hon trodde det var fel på vår X.
Jag satte chill på frugans profil när jag bytte till vinterdäck.

Förra veckan kom hon hem från shoppingrundan och var förbannad för att det var nån jäkla raggarbil som det var jämt skägg vid rödlyset fram till det blev enfiligt.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
[JM] skrev:OT historia appropå gamla dieselbilar.
Jag satte chill på frugans profil när jag bytte till vinterdäck.![]()

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19