Här finns så mycket samlad erfarenhet att ni säkert kan råda mig till ett klokt val

Jag har landat i att det i princip endast är modell X som uppfyller de krav/önskemål familjen har vad gäller storlek / utrymme i kombination med drag.
Vi är en familj på 5 där alla är tonåringar och vi åker en hel del bil ihop hela familjen. 3:an vi har idag är för trång för ungdomarna på längre resor, de åker hellre vår Kia Sorento.
Så en modell Y är, tyvärr, inte mycket att komma med då det, vad jag förstått, är samma inredning som i 3:an.
En Audi e-tron skulle kunnat vara ett alternativ om det inte vore för avsaknaden av vettig ladd-infrastruktur. Har provat Ionity några ggr med 3:an och är inte imponerad, varje upplevelse resulterade i 20 min krångel med telefonsupport varav en gång med hel utebliven laddning. Eftersom elbilarna är här för att stanna ser jag det som ett reellt problem framöver.
Körvanor
När vi hade en bil (Kia:n) gick den ca 2000km/år. Nu när 3:an är så mycket billigare att åka med blir det oftast den så då blir det färre mil med stora bilen.
Så säg att vi ligger på ca 1500km/år.
Vad skulle vara förmånligast för mig (och företaget eftersom jag är lite intresserad av tco)
Förmånsbil, privatköp, eller köpa en begagnad X?
Ny X skulle bli en 5- eller 7-sittsig LR. FSD har jag inte bestämt mig för än. Har det inte på 3:an.
När det gäller begagnad tänker jag mig en 90D eller 100D. Har inte riktigt koll på alla varianter av de olika batterierna men eftersom vår 3:a är en LR är jag inte så sugen på X60D.
Helst 7-sitsig, 5-sitsig går också bra men ogärna en 6-stisig då jag tycker det tar för mycket av bagageutrymmet eftersom vi oftast åker 5.
En begagnad X skulle kunna ha fördel att ha gratis SuC och med en (snart) i närheten kan det också vara något att ha i beaktande.
Vad tycker ni jag ska välja?