Tesla vagnskada vid nybilssköp - behövs helförsäkring?
Moderator: Redaktion
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Tesla vagnskada vid nybilssköp - behövs helförsäkring?
I jakten på försäkring till min nya Tesla Model S Performance så ringde jag Watercircles och fick ett fantastiskt bra pris på halvförsäkring. Har sett flera på forumet här som försäkrar via Watercircles som för mig är ett nytt bolag.
Bilen står på mig privat.
Watercicles menar att vagnskadan på bilen - eftersom bilen är splitter ny - FÖRMODLIGEN ska täcka upp så jag inte behöver köpa helförsäkring men att jag behövde kolla detta med Tesla.
Ringde Tesla som dock inte kunde svara på frågan hur det fungerar med vagnskada hos Tesla (i alla fall inte första personen jag pratade med i supporten) men blev hänvisad till följande dokument:
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... -sv-se.pdf
I villkoren i dokumentet står bland annat följande:
"Denna begränsade nybilsgaranti omfattar inte fordonsskador eller funktionsfel som direkt eller indirekt har orsakats på grund av eller till följd av normalt slitage, missbruk, felaktig användning, försumlighet, olycka, felaktigt underhåll, drift, förvaring eller transport.... etc.. etc..
.. och lite längre ner finns en underpunkt där det står "Olyckor, kollisioner eller föremål som slår mot fordonet" som något som inte ingår (som jag tolkar det).
Nu till min fråga:
1.) ifall jag sätter min Tesla rakt in i ett träd och det är mitt fel och den blir till smulor - dvs att jag kör av vägen helt enkelt - ELLER gud förbjude, krockar med någon annan - och det är mitt fel - får jag då ut på vagnskade-försäkringen via Tesla?
2.) Eller står jag där med skrot för nästan 1,2 miljoner?
Om det senare är fallet så måste jag ju teckna en helförsäkring trots att bilen är helt ny och ska ha vagnskada med sig?
Har haft mängder med bilar men aldrig någon ny och blir inte klar på svaret på min fråga av att leta på forumet och på webben men det här känns så grundläggande att jag inte förstår vad det är jag missar..
Hur gör ni andra som köper nytt? Åker ni runt halvförsäkrade och hoppas att ni en dag inte ska råka göra fel?
Någon som vet vad som gäller vid nybilsköp?
Bilen står på mig privat.
Watercicles menar att vagnskadan på bilen - eftersom bilen är splitter ny - FÖRMODLIGEN ska täcka upp så jag inte behöver köpa helförsäkring men att jag behövde kolla detta med Tesla.
Ringde Tesla som dock inte kunde svara på frågan hur det fungerar med vagnskada hos Tesla (i alla fall inte första personen jag pratade med i supporten) men blev hänvisad till följande dokument:
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... -sv-se.pdf
I villkoren i dokumentet står bland annat följande:
"Denna begränsade nybilsgaranti omfattar inte fordonsskador eller funktionsfel som direkt eller indirekt har orsakats på grund av eller till följd av normalt slitage, missbruk, felaktig användning, försumlighet, olycka, felaktigt underhåll, drift, förvaring eller transport.... etc.. etc..
.. och lite längre ner finns en underpunkt där det står "Olyckor, kollisioner eller föremål som slår mot fordonet" som något som inte ingår (som jag tolkar det).
Nu till min fråga:
1.) ifall jag sätter min Tesla rakt in i ett träd och det är mitt fel och den blir till smulor - dvs att jag kör av vägen helt enkelt - ELLER gud förbjude, krockar med någon annan - och det är mitt fel - får jag då ut på vagnskade-försäkringen via Tesla?
2.) Eller står jag där med skrot för nästan 1,2 miljoner?
Om det senare är fallet så måste jag ju teckna en helförsäkring trots att bilen är helt ny och ska ha vagnskada med sig?
Har haft mängder med bilar men aldrig någon ny och blir inte klar på svaret på min fråga av att leta på forumet och på webben men det här känns så grundläggande att jag inte förstår vad det är jag missar..
Hur gör ni andra som köper nytt? Åker ni runt halvförsäkrade och hoppas att ni en dag inte ska råka göra fel?
Någon som vet vad som gäller vid nybilsköp?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla vagnskada vid nybilssköp - behövs helförsäkring?
Skillnaden mellan hel- och halvförsäkring är väl just vagnskadegarantin som ingår med nya bilar, vilket alltså innebär att du inte behöver helförsäkring på en ny bil.bjornnilsson skrev:Någon som vet vad som gäller vid nybilsköp?
Så har iaf jag förstått det hela och kört omkring i tre år med min X

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- bjornnilsson
- Teslaägare
Watercircles utgick från samma sak, men det står ju i villkoren (i filen som jag länkade till ovan) att undantagsfallet där den begränsade vagnsskadan INTE GÄLLER är vid olyckor.
Om jag är den första som funderar över det här så måste det ju vara en hel drös med Teslor som just nu åker omkring med enbart halvförsäkring och som då inte får ut en spänn vid en olycka som orsakas av föraren..
Det kan väl inte bara vara jag som läser det finstilta.. vad är det jag missar?
Om jag är den första som funderar över det här så måste det ju vara en hel drös med Teslor som just nu åker omkring med enbart halvförsäkring och som då inte får ut en spänn vid en olycka som orsakas av föraren..
Det kan väl inte bara vara jag som läser det finstilta.. vad är det jag missar?

MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Det du länkar till är nybilsgarantin. Vagnskadegaranti är något annat. Krasst är det ju en dålig, dyr vagnskadeförsäkring som ingår i priset på nya bilar. Med dyr menar jag hutlöst hög självrisk. Inget unikt för Tesla utan många märken kör med det. Skulle hellre vilja köpa bil utan vagnskadegarantin så jag kan teckna en egen helförsäkring.
- bjornnilsson
- Teslaägare
Tack! Tydligen har Watercircles en försäkring som går in och täcker upp för Vagnskadegarantin så man inte behöver betala hela.Fredrik j skrev:Det du länkar till är nybilsgarantin. Vagnskadegaranti är något annat. Krasst är det ju en dålig, dyr vagnskadeförsäkring som ingår i priset på nya bilar. Med dyr menar jag hutlöst hög självrisk. Inget unikt för Tesla utan många märken kör med det. Skulle hellre vilja köpa bil utan vagnskadegarantin så jag kan teckna en egen helförsäkring.
Jag hittade även någon äldre tråd kring frågeställningen om vagnskada: viewtopic.php?f=10&t=17307
OM det dokument jag har fått av Teslas support alltså inte gäller Vagnskadegarantin - var hittar jag då information kring denna? Antar att det finns ett dokument någonstans som beskriver detaljerna? Eller finns kanske ett generiskt dokument som enligt lag gäller alla bilar som säljs i Sverige?
Jag vill läsa och se vad som gäller.
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Min M3 kördes rakt in i en vägg, singelolycka. Don't ask... täcktes helt av Teslas vagnskadegaranti genom Trygg-Hansa utan minsta diskussion. Dyrt blev det, runt 250k + moms.bjornnilsson skrev:Watercircles utgick från samma sak, men det står ju i villkoren (i filen som jag länkade till ovan) att undantagsfallet där den begränsade vagnsskadan INTE GÄLLER är vid olyckor.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Det är inte lag på detta, bara praxis i Sverige. Trygg-Hansa står för vagnskadeförsäkringen, så de kanske kan ge dig de dokument du är intresserad av? Troligen har de bättre koll än supporten på Tesla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- bjornnilsson
- Teslaägare
Intressant allt detta, det är som en helt ny värld för mig som aldrig tidigare ägt en ny bil. För min gamla MS90D från 2016 betalade jag helförsäkring typ 1650 i månaden med absolut billigaste bolaget (IF), men för min nya Performance med några dagar på nacken och galet många mer hästkrafter så sjunker månadskostnaden ända ner till 650 kr (halvförsäkring) och förmodligen ännu lägre än så när jag konsoliderat lite andra försäkringar..
Har nu fått info från Tesla, bifogar det finstilta som förmodligen inte så många andra läser igenom... Halvförsäkring here I come!
Har nu fått info från Tesla, bifogar det finstilta som förmodligen inte så många andra läser igenom... Halvförsäkring here I come!

MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Som du själv sa så bör man ju fundera på om man ska ha en självriskförsäkring. Självrisken på vagnskadegarantier är höga. Tesla har ju en av dom högsta med över 13750kr.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag har en självriskförsäkring (OKQ8 Backup), men den täcker max 3000:-Fredrik j skrev:Som du själv sa så bör man ju fundera på om man ska ha en självriskförsäkring. Självrisken på vagnskadegarantier är höga. Tesla har ju en av dom högsta med över 13750kr.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Surt.mikebike skrev:Jag har en självriskförsäkring (OKQ8 Backup), men den täcker max 3000:-Fredrik j skrev:Som du själv sa så bör man ju fundera på om man ska ha en självriskförsäkring. Självrisken på vagnskadegarantier är höga. Tesla har ju en av dom högsta med över 13750kr.
Jag har kört helt skadefritt i 25år men har på ett år blivit tvungen att använda min vagnskadegaranti två gånger. Volvos är lite billigare (7500) men ändå dyrare än vad jag hade haft på en "egen" försäkring. Tyvärr har jag inte haft någon extraförsäkring...
Jag hade även Preems på Teslan. Täckte från 3000 och uppåt har jag för mig.mikebike skrev:Jag har en självriskförsäkring (OKQ8 Backup), men den täcker max 3000:-Fredrik j skrev:Som du själv sa så bör man ju fundera på om man ska ha en självriskförsäkring. Självrisken på vagnskadegarantier är höga. Tesla har ju en av dom högsta med över 13750kr.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- pawweshark
- Teslaägare
Har man försäkringen hos Trygg Hansa får man väl rabatt på självrisken om jag minns rätt ?
Tesla Model Y LR 2022