Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Här köper du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

Maggy
elbilist
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 dec 2020 19:20

Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Inlägg av Maggy »

De var slut på Teslas hemsida.
Vill alltså köpa en laddkabel 3-fas 16A CEE till typ 2 11kW.
Röd CEE 16A kontakt i ena änden och en typ 2 kontakt i den andra.
Laddbox inte intressant då denna kabel ska få åka med i bilen om man hamnar så till att man parkerar hos folk som inte har laddbox.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Inlägg av heldiggrisen »

Maggy skrev:
De var slut på Teslas hemsida.
Vill alltså köpa en laddkabel 3-fas 16A CEE till typ 2 11kW.
Röd CEE 16A kontakt i ena änden och en typ 2 kontakt i den andra.
Laddbox inte intressant då denna kabel ska få åka med i bilen om man hamnar så till att man parkerar hos folk som inte har laddbox.
Någon form av elektronik måste till, antingen i sladden som den här:
https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket

Eller en ”laddbox” som du inte vill ha.
Edit: om du fick med en UMC med bilen (om du köpte tex Tesla) så räcker det med en Schuko/CEE adapter.
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 509
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Inlägg av Daven »

heldiggrisen skrev:
Maggy skrev:
De var slut på Teslas hemsida.
Vill alltså köpa en laddkabel 3-fas 16A CEE till typ 2 11kW.
Röd CEE 16A kontakt i ena änden och en typ 2 kontakt i den andra.
Laddbox inte intressant då denna kabel ska få åka med i bilen om man hamnar så till att man parkerar hos folk som inte har laddbox.
Någon form av elektronik måste till, antingen i sladden som den här:
https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket

Eller en ”laddbox” som du inte vill ha.
Edit: om du fick med en UMC med bilen (om du köpte tex Tesla) så räcker det med en Schuko/CEE adapter.
Man kan inte använda CEE adapter till de UMCer som tesla skickat med sedan 2019 om man vill använda trefas, som man kunde med de gamla. Dagens UMC finns i två alternativ antingen en fas (medföljer bilar vid lev) eller om man köper en tre fas UMC av tesla shopen.
Här på forumet säger ryktena att tesla UMCer inte håller så länge om de används kontinuerligt utomhus, så kanske bättre o köpa någon annanstans om den ska ligga ute i fukt o snö. Jag köpte en beg 3fas UMC till min model 3 som ligger i frunken och den funkar bra.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Inlägg av Gustafsson »

Man kan köpa en 3-fas->1-fas adapter med shuko i ena änden och röd handske i den andra. Finns på Jula tex.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Inlägg av Zalman3 »

Den här laddboxen behöver en 3-fas kontakt.
Pris 3,401kr.

https://m.aliexpress.com/item/100500170 ... sitedetail
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Inlägg av mikebike »

Gustafsson skrev:
Man kan köpa en 3-fas->1-fas adapter med shuko i ena änden och röd handske i den andra. Finns på Jula tex.
Ja, men då får man bara 3 kW.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Inlägg av mikebike »

Zalman3 skrev:
Den här laddboxen behöver en 3-fas kontakt.
Pris 3,401kr.

https://m.aliexpress.com/item/100500170 ... sitedetail
Det finns portabla (kablar) från CEE trefas 16A/11kW också, men det känns vågat att köpa en sådan från Aliexpress.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 487
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Inlägg av FStaake »

Är det en såhär kabel du är ute efter tro?
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/

Jag använder en och är väldigt nöjd. Tesla-knappen är klockren. 12m valde jag, så kan bilen stå lite var som på gården:)
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ser att Amazon i Sverige har rätt skapliga priser på en del laddprylar.

Denna Juice Booster 2 har väl inte Tesla knapp, men är annars en rätt fin reseladdare:

https://www.amazon.se/Juice-Booster-mob ... 138&sr=8-1
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Inlägg av Svenssons »

Off Grid Byggaren skrev:
Ser att Amazon i Sverige har rätt skapliga priser på en del laddprylar.

Denna Juice Booster 2 har väl inte Tesla knapp, men är annars en rätt fin reseladdare:

https://www.amazon.se/Juice-Booster-mob ... 138&sr=8-1
Juice Booster är visserligen mer flexibel och välbyggd men har inte direkt ett lågt pris. Alternativ till den är denna laddbox som i princip ger samma funktioner till en nyare Tesla som man vill ladda från trefas CEE i 11kW fast till halva priset:

https://www.amazon.se/EV-laddare-elektr ... 466&sr=8-2
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1360
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Inlägg av bjornnilsson »

För mig obegripligt att det inte finns en liten enkel (dvs billig) reseadapter att sätta i ändan på Typ 2-kabeln med övergång till CEE. Har i alla fall inte hittat någon.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Inlägg av fth »

bjornnilsson skrev:
För mig obegripligt att det inte finns en liten enkel (dvs billig) reseadapter att sätta i ändan på Typ 2-kabeln med övergång till CEE. Har i alla fall inte hittat någon.
Det skulle inte funka, laddboxen är inte bara ett "dumt" uttag, det finns en gnutta "intelligens" där som avgör när strömmen skall slås på.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1360
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Inlägg av bjornnilsson »

fth skrev:
bjornnilsson skrev:
För mig obegripligt att det inte finns en liten enkel (dvs billig) reseadapter att sätta i ändan på Typ 2-kabeln med övergång till CEE. Har i alla fall inte hittat någon.
Det skulle inte funka, laddboxen är inte bara ett "dumt" uttag, det finns en gnutta "intelligens" där som avgör när strömmen skall slås på.

/fth
Men inte i 3-fas-handsken i garaget eller (framför allt) den 3-fas som ofta är monterad utanför våra hotell. Där finns det bara massor med ström och kanske en jordfelsbrytare. Så det borde funka för i alla fall för de hotellresor där man behöver mycket kräm på en gång för att fortsätta dagen efter..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Inlägg av fth »

bjornnilsson skrev:
Men inte i 3-fas-handsken i garaget eller (framför allt) den 3-fas som ofta är monterad utanför våra hotell. Där finns det bara massor med ström och kanske en jordfelsbrytare. Så det borde funka för i alla fall för de hotellresor där man behöver mycket kräm på en gång för att fortsätta dagen efter..
Nej, det skulle inte fungera, bilen påbörjar inte laddning utan att signal har mottagits att allt är ok.

Det går inte att koppla in ström öht till din bil med en passiv adapter.
Communication takes place over the signalling pins between the charger, cable, and vehicle to ensure that the highest common denominator of voltage and current is selected.
Så hur du än gör behöver du en "laddbox" i kedjan, inte en "adapter".

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Inlägg av martinot »

bjornnilsson skrev:
För mig obegripligt att det inte finns en liten enkel (dvs billig) reseadapter att sätta i ändan på Typ 2-kabeln med övergång till CEE. Har i alla fall inte hittat någon.
Kablar som klarar hög effekt är sällan billiga. Sedan kommer saker som kommunikation och kontrollelektronik för att kommunicera med Teslan/elbilen, och möjlighet att slå på och bryta kraftöverföringen.

Billigt finns kanske inte direkt (beroende på vad man anser vara definition av billigt, och hur välbeställd man är), men enkla och smidiga laddkablar finns absolut! :)

Själv så har jag en extremt smidig 3-faskabel som alltid ligger i frunken på bilen (liknande den kabel som postade med länkar till EVconnect och Metron, utan klump på mitten, vilket är enormt smidigt och "enkelt").

Ser ut ungefär så här, och är helt perfekt att ha med sig i frunken:

Bild
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Billigt finns kanske inte direkt (beroende på vad man anser vara definition av billigt, och hur välbeställd man är), men enkla och smidiga laddkablar finns absolut! :)

Själv så har jag en extremt smidig 3-faskabel som alltid ligger i frunken på bilen (liknande den kabel som postade med länkar till EVconnect och Metron, utan klump på mitten, vilket är enormt smidigt och "enkelt").
Precis, "laddboxen" är som sagt helt nödvändig, men den kan vara så liten att den t.o.m. försvinner in i kontakten.

"Intelligensen" krävs dock alltid, annars kommer bilen inte att ladda.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1360
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Inlägg av bjornnilsson »

fth skrev:
martinot skrev:
Billigt finns kanske inte direkt (beroende på vad man anser vara definition av billigt, och hur välbeställd man är), men enkla och smidiga laddkablar finns absolut! :)

Själv så har jag en extremt smidig 3-faskabel som alltid ligger i frunken på bilen (liknande den kabel som postade med länkar till EVconnect och Metron, utan klump på mitten, vilket är enormt smidigt och "enkelt").
Precis, "laddboxen" är som sagt helt nödvändig, men den kan vara så liten att den t.o.m. försvinner in i kontakten.

"Intelligensen" krävs dock alltid, annars kommer bilen inte att ladda.

/fth
Så i den där snygga 3-faskabeln så finns alltså någon form av elektronik i handtag och/eller kontakt? Inte bara "dum" ström?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Inlägg av fth »

bjornnilsson skrev:
fth skrev:
martinot skrev:
Billigt finns kanske inte direkt (beroende på vad man anser vara definition av billigt, och hur välbeställd man är), men enkla och smidiga laddkablar finns absolut! :)

Själv så har jag en extremt smidig 3-faskabel som alltid ligger i frunken på bilen (liknande den kabel som postade med länkar till EVconnect och Metron, utan klump på mitten, vilket är enormt smidigt och "enkelt").
Precis, "laddboxen" är som sagt helt nödvändig, men den kan vara så liten att den t.o.m. försvinner in i kontakten.

"Intelligensen" krävs dock alltid, annars kommer bilen inte att ladda.

/fth
Så i den där snygga 3-faskabeln så finns alltså någon form av elektronik i handtag och/eller kontakt? Inte bara "dum" ström?
Det beror på vilken du menar, men jag garanterar att i alla kopplingar där det är en "vanlig" kontakt (enfas eller trefas) i ena änden och en Typ 2 i andra änden så sitter det "intelligens" mellan, ja.

I dom sladdar som ser ut att vara bara en trefashandske till en Typ 2 så sitter "intelligensen" vanligen inbyggd i Typ 2-kontakten.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Inlägg av Off Grid Byggaren »

fth skrev:
bjornnilsson skrev:
fth skrev:
martinot skrev:
Billigt finns kanske inte direkt (beroende på vad man anser vara definition av billigt, och hur välbeställd man är), men enkla och smidiga laddkablar finns absolut! :)

Själv så har jag en extremt smidig 3-faskabel som alltid ligger i frunken på bilen (liknande den kabel som postade med länkar till EVconnect och Metron, utan klump på mitten, vilket är enormt smidigt och "enkelt").
Precis, "laddboxen" är som sagt helt nödvändig, men den kan vara så liten att den t.o.m. försvinner in i kontakten.

"Intelligensen" krävs dock alltid, annars kommer bilen inte att ladda.

/fth
Så i den där snygga 3-faskabeln så finns alltså någon form av elektronik i handtag och/eller kontakt? Inte bara "dum" ström?
Det beror på vilken du menar, men jag garanterar att i alla kopplingar där det är en "vanlig" kontakt (enfas eller trefas) i ena änden och en Typ 2 i andra änden så sitter det "intelligens" mellan, ja.

I dom sladdar som ser ut att vara bara en trefashandske till en Typ 2 så sitter "intelligensen" vanligen inbyggd i Typ 2-kontakten.

/fth
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/

100% in-house developed miniature FULL feature vehicle communication module (Micro EVSE 2)

ADJUSTABLE CHARGING CURRENT (from 6A to 16A)

Integrated Tesla remote charging port opener and plug unlocker

Integrated self re-settable over-temperature protection with SOFT-OFF capability

Optional RCD protection Type B integrated inside CEE 16A (3-phase/3P N E) wall plug – still NO bulky box anywhere!
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1360
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW

Inlägg av bjornnilsson »

fth skrev:
I dom sladdar som ser ut att vara bara en trefashandske till en Typ 2 så sitter "intelligensen" vanligen inbyggd i Typ 2-kontakten.

/fth
Tack för förklaring!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Skriv svar