Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW
Moderator: Redaktion
Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW
De var slut på Teslas hemsida.
Vill alltså köpa en laddkabel 3-fas 16A CEE till typ 2 11kW.
Röd CEE 16A kontakt i ena änden och en typ 2 kontakt i den andra.
Laddbox inte intressant då denna kabel ska få åka med i bilen om man hamnar så till att man parkerar hos folk som inte har laddbox.
Vill alltså köpa en laddkabel 3-fas 16A CEE till typ 2 11kW.
Röd CEE 16A kontakt i ena änden och en typ 2 kontakt i den andra.
Laddbox inte intressant då denna kabel ska få åka med i bilen om man hamnar så till att man parkerar hos folk som inte har laddbox.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW
Någon form av elektronik måste till, antingen i sladden som den här:Maggy skrev:De var slut på Teslas hemsida.
Vill alltså köpa en laddkabel 3-fas 16A CEE till typ 2 11kW.
Röd CEE 16A kontakt i ena änden och en typ 2 kontakt i den andra.
Laddbox inte intressant då denna kabel ska få åka med i bilen om man hamnar så till att man parkerar hos folk som inte har laddbox.
https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket
Eller en ”laddbox” som du inte vill ha.
Edit: om du fick med en UMC med bilen (om du köpte tex Tesla) så räcker det med en Schuko/CEE adapter.
Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW
Man kan inte använda CEE adapter till de UMCer som tesla skickat med sedan 2019 om man vill använda trefas, som man kunde med de gamla. Dagens UMC finns i två alternativ antingen en fas (medföljer bilar vid lev) eller om man köper en tre fas UMC av tesla shopen.heldiggrisen skrev:Någon form av elektronik måste till, antingen i sladden som den här:Maggy skrev:De var slut på Teslas hemsida.
Vill alltså köpa en laddkabel 3-fas 16A CEE till typ 2 11kW.
Röd CEE 16A kontakt i ena änden och en typ 2 kontakt i den andra.
Laddbox inte intressant då denna kabel ska få åka med i bilen om man hamnar så till att man parkerar hos folk som inte har laddbox.
https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket
Eller en ”laddbox” som du inte vill ha.
Edit: om du fick med en UMC med bilen (om du köpte tex Tesla) så räcker det med en Schuko/CEE adapter.
Här på forumet säger ryktena att tesla UMCer inte håller så länge om de används kontinuerligt utomhus, så kanske bättre o köpa någon annanstans om den ska ligga ute i fukt o snö. Jag köpte en beg 3fas UMC till min model 3 som ligger i frunken och den funkar bra.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW
Man kan köpa en 3-fas->1-fas adapter med shuko i ena änden och röd handske i den andra. Finns på Jula tex.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW
Den här laddboxen behöver en 3-fas kontakt.
Pris 3,401kr.
https://m.aliexpress.com/item/100500170 ... sitedetail
Pris 3,401kr.
https://m.aliexpress.com/item/100500170 ... sitedetail
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW
Ja, men då får man bara 3 kW.Gustafsson skrev:Man kan köpa en 3-fas->1-fas adapter med shuko i ena änden och röd handske i den andra. Finns på Jula tex.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW
Det finns portabla (kablar) från CEE trefas 16A/11kW också, men det känns vågat att köpa en sådan från Aliexpress.Zalman3 skrev:Den här laddboxen behöver en 3-fas kontakt.
Pris 3,401kr.
https://m.aliexpress.com/item/100500170 ... sitedetail
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW
Är det en såhär kabel du är ute efter tro?
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Jag använder en och är väldigt nöjd. Tesla-knappen är klockren. 12m valde jag, så kan bilen stå lite var som på gården:)
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Jag använder en och är väldigt nöjd. Tesla-knappen är klockren. 12m valde jag, så kan bilen stå lite var som på gården:)
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW
Ser att Amazon i Sverige har rätt skapliga priser på en del laddprylar.
Denna Juice Booster 2 har väl inte Tesla knapp, men är annars en rätt fin reseladdare:
https://www.amazon.se/Juice-Booster-mob ... 138&sr=8-1
Denna Juice Booster 2 har väl inte Tesla knapp, men är annars en rätt fin reseladdare:
https://www.amazon.se/Juice-Booster-mob ... 138&sr=8-1
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW
Juice Booster är visserligen mer flexibel och välbyggd men har inte direkt ett lågt pris. Alternativ till den är denna laddbox som i princip ger samma funktioner till en nyare Tesla som man vill ladda från trefas CEE i 11kW fast till halva priset:Off Grid Byggaren skrev:Ser att Amazon i Sverige har rätt skapliga priser på en del laddprylar.
Denna Juice Booster 2 har väl inte Tesla knapp, men är annars en rätt fin reseladdare:
https://www.amazon.se/Juice-Booster-mob ... 138&sr=8-1
https://www.amazon.se/EV-laddare-elektr ... 466&sr=8-2
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1360
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW
För mig obegripligt att det inte finns en liten enkel (dvs billig) reseadapter att sätta i ändan på Typ 2-kabeln med övergång till CEE. Har i alla fall inte hittat någon.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW
Det skulle inte funka, laddboxen är inte bara ett "dumt" uttag, det finns en gnutta "intelligens" där som avgör när strömmen skall slås på.bjornnilsson skrev:För mig obegripligt att det inte finns en liten enkel (dvs billig) reseadapter att sätta i ändan på Typ 2-kabeln med övergång till CEE. Har i alla fall inte hittat någon.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1360
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW
Men inte i 3-fas-handsken i garaget eller (framför allt) den 3-fas som ofta är monterad utanför våra hotell. Där finns det bara massor med ström och kanske en jordfelsbrytare. Så det borde funka för i alla fall för de hotellresor där man behöver mycket kräm på en gång för att fortsätta dagen efter..fth skrev:Det skulle inte funka, laddboxen är inte bara ett "dumt" uttag, det finns en gnutta "intelligens" där som avgör när strömmen skall slås på.bjornnilsson skrev:För mig obegripligt att det inte finns en liten enkel (dvs billig) reseadapter att sätta i ändan på Typ 2-kabeln med övergång till CEE. Har i alla fall inte hittat någon.
/fth
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW
Nej, det skulle inte fungera, bilen påbörjar inte laddning utan att signal har mottagits att allt är ok.bjornnilsson skrev:Men inte i 3-fas-handsken i garaget eller (framför allt) den 3-fas som ofta är monterad utanför våra hotell. Där finns det bara massor med ström och kanske en jordfelsbrytare. Så det borde funka för i alla fall för de hotellresor där man behöver mycket kräm på en gång för att fortsätta dagen efter..
Det går inte att koppla in ström öht till din bil med en passiv adapter.
Så hur du än gör behöver du en "laddbox" i kedjan, inte en "adapter".Communication takes place over the signalling pins between the charger, cable, and vehicle to ensure that the highest common denominator of voltage and current is selected.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW
Kablar som klarar hög effekt är sällan billiga. Sedan kommer saker som kommunikation och kontrollelektronik för att kommunicera med Teslan/elbilen, och möjlighet att slå på och bryta kraftöverföringen.bjornnilsson skrev:För mig obegripligt att det inte finns en liten enkel (dvs billig) reseadapter att sätta i ändan på Typ 2-kabeln med övergång till CEE. Har i alla fall inte hittat någon.
Billigt finns kanske inte direkt (beroende på vad man anser vara definition av billigt, och hur välbeställd man är), men enkla och smidiga laddkablar finns absolut!

Själv så har jag en extremt smidig 3-faskabel som alltid ligger i frunken på bilen (liknande den kabel som postade med länkar till EVconnect och Metron, utan klump på mitten, vilket är enormt smidigt och "enkelt").
Ser ut ungefär så här, och är helt perfekt att ha med sig i frunken:

Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW
Precis, "laddboxen" är som sagt helt nödvändig, men den kan vara så liten att den t.o.m. försvinner in i kontakten.martinot skrev:Billigt finns kanske inte direkt (beroende på vad man anser vara definition av billigt, och hur välbeställd man är), men enkla och smidiga laddkablar finns absolut!
Själv så har jag en extremt smidig 3-faskabel som alltid ligger i frunken på bilen (liknande den kabel som postade med länkar till EVconnect och Metron, utan klump på mitten, vilket är enormt smidigt och "enkelt").
"Intelligensen" krävs dock alltid, annars kommer bilen inte att ladda.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1360
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW
Så i den där snygga 3-faskabeln så finns alltså någon form av elektronik i handtag och/eller kontakt? Inte bara "dum" ström?fth skrev:Precis, "laddboxen" är som sagt helt nödvändig, men den kan vara så liten att den t.o.m. försvinner in i kontakten.martinot skrev:Billigt finns kanske inte direkt (beroende på vad man anser vara definition av billigt, och hur välbeställd man är), men enkla och smidiga laddkablar finns absolut!
Själv så har jag en extremt smidig 3-faskabel som alltid ligger i frunken på bilen (liknande den kabel som postade med länkar till EVconnect och Metron, utan klump på mitten, vilket är enormt smidigt och "enkelt").
"Intelligensen" krävs dock alltid, annars kommer bilen inte att ladda.
/fth
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW
Det beror på vilken du menar, men jag garanterar att i alla kopplingar där det är en "vanlig" kontakt (enfas eller trefas) i ena änden och en Typ 2 i andra änden så sitter det "intelligens" mellan, ja.bjornnilsson skrev:Så i den där snygga 3-faskabeln så finns alltså någon form av elektronik i handtag och/eller kontakt? Inte bara "dum" ström?fth skrev:Precis, "laddboxen" är som sagt helt nödvändig, men den kan vara så liten att den t.o.m. försvinner in i kontakten.martinot skrev:Billigt finns kanske inte direkt (beroende på vad man anser vara definition av billigt, och hur välbeställd man är), men enkla och smidiga laddkablar finns absolut!
Själv så har jag en extremt smidig 3-faskabel som alltid ligger i frunken på bilen (liknande den kabel som postade med länkar till EVconnect och Metron, utan klump på mitten, vilket är enormt smidigt och "enkelt").
"Intelligensen" krävs dock alltid, annars kommer bilen inte att ladda.
/fth
I dom sladdar som ser ut att vara bara en trefashandske till en Typ 2 så sitter "intelligensen" vanligen inbyggd i Typ 2-kontakten.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/fth skrev:Det beror på vilken du menar, men jag garanterar att i alla kopplingar där det är en "vanlig" kontakt (enfas eller trefas) i ena änden och en Typ 2 i andra änden så sitter det "intelligens" mellan, ja.bjornnilsson skrev:Så i den där snygga 3-faskabeln så finns alltså någon form av elektronik i handtag och/eller kontakt? Inte bara "dum" ström?fth skrev:Precis, "laddboxen" är som sagt helt nödvändig, men den kan vara så liten att den t.o.m. försvinner in i kontakten.martinot skrev:Billigt finns kanske inte direkt (beroende på vad man anser vara definition av billigt, och hur välbeställd man är), men enkla och smidiga laddkablar finns absolut!
Själv så har jag en extremt smidig 3-faskabel som alltid ligger i frunken på bilen (liknande den kabel som postade med länkar till EVconnect och Metron, utan klump på mitten, vilket är enormt smidigt och "enkelt").
"Intelligensen" krävs dock alltid, annars kommer bilen inte att ladda.
/fth
I dom sladdar som ser ut att vara bara en trefashandske till en Typ 2 så sitter "intelligensen" vanligen inbyggd i Typ 2-kontakten.
/fth
100% in-house developed miniature FULL feature vehicle communication module (Micro EVSE 2)
ADJUSTABLE CHARGING CURRENT (from 6A to 16A)
Integrated Tesla remote charging port opener and plug unlocker
Integrated self re-settable over-temperature protection with SOFT-OFF capability
Optional RCD protection Type B integrated inside CEE 16A (3-phase/3P N E) wall plug – still NO bulky box anywhere!
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1360
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Laddkabel 3-fas till typ 2 11kW
Tack för förklaring!fth skrev:I dom sladdar som ser ut att vara bara en trefashandske till en Typ 2 så sitter "intelligensen" vanligen inbyggd i Typ 2-kontakten.
/fth
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016