Vilka misstag görs vid installation av laddboxar?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Vilka misstag görs vid installation av laddboxar?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vad är egentligen de största misstagen elinstallatörerna gör vid installationer av elbilsladdning?

Vilka tokiga lösningar har ni stött på?

Vi begränsar oss till AC-laddning med max 22 kW, men gärna på alla platser där vi kan stoppa i en laddkabel.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Re: Vilka misstag görs vid installation av laddboxar?

Inlägg av LasseTM »

Skulle tro att det vanligaste misstaget är att man någon gång under installationen råkar kortsluta jord och nolla så en jordfelsbrytare går om man drar kabeln från säkringsskåpet ut mot laddbox.
Finns säkert någotn som råkar borra igenom en annan kabel när man ska igenom en vägg.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Misstag från verkligheten. En tidig version av stolpar på en ickenamngiven arbetsplats i Sumpan hade fastsättning som ett normalvägguttag ungefär så när man pressade i en typ 2 med den kraft som krävs flyttade sig både box och stolpe, när man sedan drog ur sladden fick man med sig både box och stolpe (ja, sladden blev ju inte riktigt utdragen då).

Kanske inte gjorde av elinstallatören iofs
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Har någon råkat ut för att laddboxen installerats utan effektvakt, och med för klena huvudsäkringar, och sedan går det inte längre att laga middag när man kommer hem?

Eller i en Brf, laddboxarna har installerats med en betaloperatörs lösning, och det blev så höga laddavgifter att ingen vill ladda där?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ett misstag som är lätt att göra är att flera laddboxar sitter bredvid varandra så att det blir svårt att komma fram till dem och ladda med lika många bilar. Jag har, får jag väl erkänna, nästan gjort det med två bilar. Mitt problem blir att jag måste ställa bägge bilarna på precis samma ställe och köra in på samma sätt varje gång.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Efter elektrikern kliat sig i huvudet en dag så slutade min installation lite halvklar. 2 av 3 Tesla-boxar funkade ju iaf... Efter det la jag också en dag och kopplade klart så det faktiskt funkade. Förstår att elektriker gärna väljer matrial själva som dom redan har lärt sig för att slippa sånt strul ute hos kund.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
maeg

Inlägg av maeg »

När de installerade vår WC på jobbet så hade installatören ingen aning om att det krävdes en Jordfelsbrytare typ B...
Det upptäckte vi efteråt när allt redan var klart.
Som tur var hittade vi en prisvärd produkt på nätet och kunde komplettera senare. Dock fick en annan firma göra detta...
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Inget laddbox-fel, men på ett ställe där jag skulle ladda med 3-fas så var 16A CEE-uttaget avsäkrat med 3st 10A säkringar.

Som tur var så var det automatsäkringar och så var det enkelt att ställa ner till 10A i Teslan.
Skriv svar