Kört Stockholm-Övik tor under helgen (FSD) och är superimponerad över 2020.44.25. Upplevde någon spökbromsning vid passage under en bro och lite lång betänketid innan filbyte när jag hamnade efter någon enstaka bil där det var många intryck för bilen att ta ställning till men i stort så glider man bara på. Riktigt coolt att köra genom trafikljus och snurra genom rondeller med bilen som chaufför!
Snurra genom rondeller? Enfiliga eller flerfiliga? Förklara gärna för det låter väldigt intressant (och märkligt).
Jag hade för mig UN-reglerna förbjuder filbyten vilket förhindrar körning i rondeller eftersom utfart från rondell definieras som filbyten. Något som ändrats?
Hämtade ut bilen (MSP)i fredags och tog den på jungfrutur till tjejen som bor norröver. Testade FSD genom Örnsköldsvik och det är första gången jag provade funktionen. Bilen stannar vid trafikljus och kör genom rondeller (tvåfiliga). Man måste blinka själv och peta på ratten då och då. Bilen byter ju fil på motorvägen själv också utan större problem. Ibland som en nervös övningskörare och ibland med självförtroende, det är lite olika, men det funkar och jag körde nog halva vägen tillbaka till Sthlm med FSDn påslagen. Men jag kanske haft tur och fått en icke-EU-mjukvara då?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Hämtade ut bilen (MSP)i fredags och tog den på jungfrutur till tjejen som bor norröver. Testade FSD genom Örnsköldsvik och det är första gången jag provade funktionen. Bilen stannar vid trafikljus och kör genom rondeller (tvåfiliga). Man måste blinka själv och peta på ratten då och då. Bilen byter ju fil på motorvägen själv också utan större problem. Ibland som en nervös övningskörare och ibland med självförtroende, det är lite olika, men det funkar och jag körde nog halva vägen tillbaka till Sthlm med FSDn påslagen. Men jag kanske haft tur och fått en icke-EU-mjukvara då?
På motorväg måste man blinka för att den ska byta fil och i rondell har jag aldrig upplevt liknande. Inte ens att man fått chansen att blinka för att byta fil i rondell utan den här avbrutit så fort man kommit bara någon meter in i rondellen. Måste testa, detta kanske är något nytt. Spännande.
Jag hade för mig UN-reglerna förbjuder filbyten vilket förhindrar körning i rondeller eftersom utfart från rondell definieras som filbyten. Något som ändrats?
Utfart från rondell räknas väl som utfart från en väg in på en annan väg? Varje rondell borde ha ett eget gatnamn då de räknas som små egna vägar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
40 kommentarer senare börjar ni jubla över 2020.48...
Ja det är ju svårt att glädjas över så mycket annat just nu
Så om man får en update inom några dagar så är det ju alltid nåt
Jag med AP1 har inte kunna glädja mig över mycket på länge (med uppdateringar) - fortfarande kvar på 2020.36.11 - dock finns det hopp om en ny uppdatering runt hörnan, då enligt Teslafi är en del uppdaterade till 2020.40.9.2.
Åt andra sidan bilen funkar ju
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Har 2020.44.25 och upplever helljusautomatik som bättre, men samtidigt så har backkameran "saboterats" och ger numera en väldigt "grusig" bild i mörker (tidigare så var den nästan kristallklar). Någon som vet om en ny fix eller uppdatering som rättar till det?
Den här videon imponerade stort på mig, bilen gör en hyfsat svår omkörning helt på egen hand, "smyger ut" och kollar mötande trafik etc, beter sig kort och gott som en mänsklig förare (iofs efter ett misslyckat försök först, men ändå):
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nytt nu verkar vara att man kan spara en dashcam video till bilens egna minne och kopiera över
till ett externt minne senare
Det hade jag haft nytta av för några veckor sedan när mitt minne var paj och jag blev påkörd
bakifrån... Som tur var så blev det inga skador (mycket lätt påkörning, blev inte ens märke i folien)
Nytt nu verkar vara att man kan spara en dashcam video till bilens egna minne och kopiera över
till ett externt minne senare
Det hade jag haft nytta av för några veckor sedan när mitt minne var paj och jag blev påkörd
bakifrån... Som tur var så blev det inga skador (mycket lätt påkörning, blev inte ens märke i folien)
Du bör ändå åka in till skadeverkstad, min VW blev påkörd på liknande vis för ca 4 år sedan jag fotade hans körkort osv men inga skador så vi åkte vidare.
Åkte till skadeverkstad för att dubbelkolla och dom visade att typ 6 av 8 plast clips hade gått sönder men det var inget som syntes.
Blev att byta bak fångaren och lackering, slutnota runt 14k som han fick stå för eller ta det på sin försäkring.
Renault Zoe Intens 41kWh -17 Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Nytt nu verkar vara att man kan spara en dashcam video till bilens egna minne och kopiera över
till ett externt minne senare
Det hade jag haft nytta av för några veckor sedan när mitt minne var paj och jag blev påkörd
bakifrån... Som tur var så blev det inga skador (mycket lätt påkörning, blev inte ens märke i folien)
Du bör ändå åka in till skadeverkstad, min VW blev påkörd på liknande vis för ca 4 år sedan jag fotade hans körkort osv men inga skador så vi åkte vidare.
Åkte till skadeverkstad för att dubbelkolla och dom visade att typ 6 av 8 plast clips hade gått sönder men det var inget som syntes.
Blev att byta bak fångaren och lackering, slutnota runt 14k som han fick stå för eller ta det på sin försäkring.
Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott.
Jag hade ingen tanke på att det var en knapp där. Trodde det var en gummiplupp för att stoppa luckan men det är klart att det borde finnas en knapp i och med att något måste registrera trycket på laddluckan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott.
Jag hade ingen tanke på att det var en knapp där. Trodde det var en gummiplupp för att stoppa luckan men det är klart att det borde finnas en knapp i och med att något måste registrera trycket på laddluckan.
Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott.
Jag hade ingen tanke på att det var en knapp där. Trodde det var en gummiplupp för att stoppa luckan men det är klart att det borde finnas en knapp i och med att något måste registrera trycket på laddluckan.
Klockrent! Synd bara att de inte kan lösa detta på Model 3.
Jag köpte mig en fjärr till min 3:a. Funkar fint fint att öppna laddluckan och slippa använda telefonen som nyckel.
Funkar tyvärr inte alltid med min Fold2
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Märkte ett nytt beteende på min model 3 med lamporna när man går ur bilen. Även bakljusen och skyltbelysningen lyser och när jag kom tillräckligt långt bort från bilen så slocknade de. Inte efter en viss tid som det var förut.
Skulle det gå att göra samma funktion på Model 3? Laddluckan reagerar ju på om man petar på den så det finns ju en sensor där. Risken är så klar stor att vind och regn skulle rycka i luckan så att laddningen avbryts utan att man vill.
Skulle det gå att göra samma funktion på Model 3? Laddluckan reagerar ju på om man petar på den så det finns ju en sensor där. Risken är så klar stor att vind och regn skulle rycka i luckan så att laddningen avbryts utan att man vill.
Den ska ju vara låsa upp om bilen är upplåst men sensorn sitter kanske så att luckan måste stängas för att den ska reagera.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.